handdator

Visa fullständig version : ont i handled efter bröstpass


perrej
2013-11-19, 17:09
Tjenare.
Sedan förra måndagen har jag haft ont i den högra handleden då jag böjer/anstränger den. Detta ilande började ca 1h efter bröstpasset och sedan dess har jag haft ont, vissa dagar har det blivit bättre för att sedan återvända.

Detta ilande har jag känt så gott som under varje bicepspass då jag bicepscurlar. I onsdags fick jag nog och åkte och köpte handlindor,och visst blev det bättre och stabilare då jag inte kunde röra handleden lika fritt som utan.
men nu, efter drygt en vecka gör det fortfarande ont och börjar bli lite oroväckande.

är det någon som känner igen detta, varit med om det eller så? jag har beslutat att ta en vilovecka då jag känt mig allmänt slut och trött i hela kroppen då jag tränat 5-6 dagar i veckan ända sedan i somras.
Kan det helt enkelt vara så att handlederna är dåligt tränade?
Svar uppskattas! Mvh

pezrulezhaakon
2013-11-19, 17:24
perrej

Kan du posta en bild som pekar på smärtstället?

Eskilstuna
2013-11-19, 19:07
Jag tror att de flesta råkar ut för detta. Ta det lugnt några dagar och kör med lindor, så ska du se att det blir bra. Du har säkert en liten inflamation.

Köttis
2013-11-19, 19:08
Jag tycker att det känns bättre för handlederna att ha tummen på samma sida som övriga fingrar vid press med stäng. Dock är det nog många som kommer avråda dig från det då det innebär en risk att tappa stången över bröstet.

Att du har ont behöver inte ens bero på samma sak dock så kan vara smart att lyssna på någon som är mer insatt i ämnet också.

Arne Persson
2013-11-19, 19:31
Jag tycker att det känns bättre för handlederna att ha tummen på samma sida som övriga fingrar vid press med stäng. Dock är det nog många som kommer avråda dig från det då det innebär en risk att tappa stången över bröstet.

Att du har ont behöver inte ens bero på samma sak dock så kan vara smart att lyssna på någon som är mer insatt i ämnet också.

Enda risken att tappa stången med den fattningen är om man är korkad nog att försöka köra med raka (sk neutrala) handleder.

perrej
2013-11-19, 19:36
perrej

Kan du posta en bild som pekar på smärtstället?
http://www.skadehandboken.se/sites/default/files/styles/480x460/public/kropp-hand-2_1.jpg
just precis här känner jag en ilning när jag lyfter något och vinklar handleden.

Jag tror att de flesta råkar ut för detta. Ta det lugnt några dagar och kör med lindor, så ska du se att det blir bra. Du har säkert en liten inflamation.
Okej, jag har som sagt länge fått dessa "ilningar" när jag kör bicepscurl, förut gick det bra när jag hantelcurlade och kunde ha valfri vinkel på handlederna när jag curlade, z-stången har även funkat bra men på senare tid har jag fått fruktansvärt ont även då.

Ja, jag ska som sagt vila fram tills på måndag och se hur det känns då.
Tack för svar. :)
Jag tycker att det känns bättre för handlederna att ha tummen på samma sida som övriga fingrar vid press med stäng. Dock är det nog många som kommer avråda dig från det då det innebär en risk att tappa stången över bröstet.

Att du har ont behöver inte ens bero på samma sak dock så kan vara smart att lyssna på någon som är mer insatt i ämnet också.
tycker detta är riktigt obehagligt så det kommer jag nog dessvärre skippa. :)

pezrulezhaakon
2013-11-19, 20:34
perrej

Kan vara så enkelt att du kört för mycket ett tag

Arne Persson
2013-11-19, 20:54
Ett litet irriterande ganglion kanske? Botades fordomdags med en bibel eller läkarbok...:)

Köttis
2013-11-20, 10:47
Enda risken att tappa stången med den fattningen är om man är korkad nog att försöka köra med raka (sk neutrala) handleder.

Må så vara, men man kan inte räkna med att någon tjomme på ett forum som frågar om hjälp inser det. Dessutom kommer man aldrig komma ifrån att risken är större än om man inte har tummen att säkra med, oavsett hur man har handlederna. Jag kör själv utan att säkra med tummarna men känns onödigt att rekommendera någon att göra det utan att även informera om eventuella nackdelar.

perrej
2013-11-20, 20:21
Ett litet irriterande ganglion kanske? Botades fordomdags med en bibel eller läkarbok...:)

mycket möjligt, även om det inte kommit fram någonting synligt, ännu.
:)

perrej
2014-02-05, 17:02
En uppdatering här då. Åtskilliga månader har gått och det har fortfarande inte blivit bättre. Börjar bli lite oroväckande...

z_bumbi
2014-02-05, 17:04
Varför har du inte sökt sjukgymnast när du haft det så länge?

jacobsinger
2014-02-27, 16:32
Ganglion behöver inte vara synligt. Det kan växa inåt också. Syns bara på röntgen. Bara operation som gäller isf.