handdator

Visa fullständig version : Järntabletter - ens värt att äta?


Alfen avf Ling
2013-11-19, 15:24
Tjena,

jag har gjort blodprov nyligen och fick tillbaka mitt test och mitt hemoglobin var något under referensvärdet men doktorn sa att det inte var något problem.

jag tycker mig dock känna igen bristsymptomen som järnbrist leder till.

nu har jag köpt tabletter med 15 mg järn (107 % av RDI) med C-vitamin till som hjälper till me upptaget. Jag vet att man ej ska ta det med mat som hindrar upptaget t ex allt som innehåller kalcium.

Jag läser dock på wikipedia att:

Traditionellt har järnbrist behandlats med järntabletter med en vanlig rekommendation på 1–3 tabletter dagligen. Nackdelen med järn i tablettform är att endast en liten del av järnet tas upp av kroppen. Upptaget från tarmen beräknas till 1–10% per järntablett. Omkring 95% av järnet passerar genom tarmarna utan att göra någon nytta, vilket leder till biverkningar som illamående, förstoppning eller diarré.

Öh, aha? Så 0,15-1,5 mg av järntabletterna tas upp? Jag behöver alltså äta 10 sådana här per dag för att nå upp till RDI eller är wikipedias information förlegad?


mvh

sigill
2013-11-19, 15:30
Nej, du ska verkligen inte ta 10 tabletter. Rekommendationerna bygger på mängden järn du äter, inte hur mycket som faktiskt tas upp vid en blandkost.

Hemjärn finns i kött och blodpudding (mycket järnrikt) främst. Det tas upp betydligt bättre än icke-hemjärn (t.ex. i vetemjöl) och höjer också upptaget av icke-hemjärn om det äts i samma måltid.

Du kan inte höja upptaget av hemjärn genom att äta C-vitamin, men du kan göra så med icke-hemjärn.

Gober
2013-11-19, 15:52
Är du kvinna och eller vegeterian? Verkar annars vara lite svårt att få brist på järn?

tjing
2013-11-19, 16:08
Jag har haft lätt järnbrist och äter ändå helt vanligt och är inte vegetarian.

Handlar nog om hur mycket man tränar etc också.

Alfen avf Ling
2013-11-19, 16:17
Nej, du ska verkligen inte ta 10 tabletter. Rekommendationerna bygger på mängden järn du äter, inte hur mycket som faktiskt tas upp vid en blandkost.

Hemjärn finns i kött och blodpudding (mycket järnrikt) främst. Det tas upp betydligt bättre än icke-hemjärn (t.ex. i vetemjöl) och höjer också upptaget av icke-hemjärn om det äts i samma måltid.

Du kan inte höja upptaget av hemjärn genom att äta C-vitamin, men du kan göra så med icke-hemjärn.

Är du kvinna och eller vegeterian? Verkar annars vara lite svårt att få brist på järn?

Jag har haft lätt järnbrist och äter ändå helt vanligt och är inte vegetarian.

Handlar nog om hur mycket man tränar etc också.

Det är irrelevant om jag är kvinna eller vegetarian. Jag bara undrar om det räcker med en järntablett varje morgon för att täcka behoven?

Senast jag gjorde blodprov hade jag en liten brist (några siffror under referensvärdet) och då sa doktorn att "Det gör inget så är det ibland. Äter du kött? Ja ät blodpudding med lingonsylt någon gång i veckan så blir det bra." Då hade jag svag brist och då åt jag kött men nu har jag slutat med kött och jag lär knappast ha mer järn i kroppen nu.


Hur många tabletter per dag rekommenderar ni? 0 är uteslutet.

maqan
2013-11-19, 20:11
Ta en tablett till att börja med och se om du märker någon skillnad. Det bästa hade varit om du även kunde kolla blodvärdena igen efter ett par veckor.

Nebuchadnezzar
2013-11-19, 20:21
RDI är rekommenderat dagligt intag och inte upptag. 1 tablett är dessutom nog för de flesta att få halvjobbiga till jobbiga bieffekter så att äta fler är en dum idé på mer än ett sätt, inte minst eftersom det är tydligen är en förhållandevis irrelevant brist.

Gpajpen
2013-11-19, 20:22
Inte fan kommer han märka skillnad på en (1!!) tablett. Personligen skulle jag söka på järnrika livsmedel och försöka få i mig detta oftare än förut. Vid en eller ett par dagars "brist" på järnrik föda skule jag poppa en tablett eller två, simpelt. Äta så någon par veckor, nån månad, sen bara ha det litegrann i bakhuvudet i framtiden.

Sverker
2013-11-19, 20:22
Upptaget av järn är dåligt. Dina förluster, som man, är ca 1 mg / dag. För att ersätta det behövs 10 mg järn.
För en kvinna som förlorar blod varje månad blir förlusten i snitt 2 mg / dag och dagsbehovet 15 mg för att säkra att 2 mg absorberas.

Det är dumt att gå med låga järnvärden. Det slår på din kondition eller arbetskapacitet. Jag tycker du ska ta järn under några månader.

Bäst är att äta hemejärn i form av blodpudding eller rött kött. Där är upptaget 2 - 3 gånger bättre än från järntabletter eller från vegetabiliska järnkällor.

Gpajpen
2013-11-19, 20:27
RDI är rekommenderat dagligt intag och inte upptag. 1 tablett är dessutom nog för de flesta att få halvjobbiga till jobbiga bieffekter så att äta fler är en dum idé på mer än ett sätt, inte minst eftersom det är tydligen är en förhållandevis irrelevant brist.

Herregud. Bara för att du kommer litegrann över RDI betyder det verkligen inte att du behöver vänta dig jobbiga bieffekter. Ligga på 1000% av RDI i 3 månader är INTE det jag menar och inte så du skrev det heller.

Läs på lite om RDI, ADI, hälsorisker med överdoseringar av vitaminer och mineraler etc innan du proppar ur dig massa inlägg.

Holabandola
2013-11-19, 20:27
Min sambo mådde pyton på Niferex, gick över till Hemofer och hennes värden störktes mätbart snabbt.
Så jag rekomenderar Hemofer, tas upp bättre, inga eller få biverkninar. Ta bara några fler tabletter av dessa istället. Dyrare dock eftersom man måste äta många.

Nebuchadnezzar
2013-11-19, 20:28
Herregud. Bara för att du kommer lite över RDI betyder det verkligen inte att fu behöver vänta dig jobbiga bieffekter.

Läs på lite om RDI, ADI, hälsorisker etc innan du proppar ur dig massa inlägg.

Det handlar inte om RDI, det handlar om att järntabletter i sig tenderar att orsaka problem (förstoppning är t.ex. väldigt vanligt).

Och att en tablett inte skulle göra skillnad är dumt sagt. Som Sverker säger motsvarar en sådan tablett ungefär den järnförlust han kan räkna med dagligen. Det är då bara tabletten. Däremot håller jag med om att järnrika livsmedel är en bättre lösning.


Massa inlägg? :(

mattilainen
2013-11-19, 20:33
tänk på att man lätt blir hård i magen av järntabletter så tänk på att äta fibrer och dricka relativt mycket vatten.

Magnoos
2013-11-19, 21:36
Jag har varit blodgivare i snart 13 år har därför väldigt regelbunden kontroll av HB värdet.

Sedan jag började träna "på riktigt" har jag haft lite lägre värden än innan och därför legat precis på gränsen för vad dom vill att som givare ska ha. Eftersom jag har rätt bra koll på kosten och var jag kan få i mig järn så har jag börjat äta järntillskott sedan ett tid tillbaka. Det gjorde att mitt värde hoppade upp en ett par enheter.

Jag har dock lärt mig att det kan slå rätt mycket från gång till gång och intressant nog var/när/hur provet togs.

Känner ingen skillnad i hur jag presterar före eller efter tillskott men så hade jag egentligen ingen brist innan heller eftersom gränsvärden för givare är satt rätt högt.

Jag tar en tablett om dagen.

Klein
2013-11-19, 21:43
Mättes bara ditt hemoglobin eller även ditt järnvärde? Det är ju möjligt att ha lågt hemoglobin trots att man har normala järnnivåer och järnpiller är i dessa fall direkt skadligt att ta.

Linjedomarn
2013-11-20, 20:58
Som Klein skrev så är ett hemoglobinvärde under de "normala" värdet inget att oroa sig över. Finns de med 120g/l i normalfallet och det betyder inte att det är dåligt på något sätt. Så om du har under 150 så behöver det inte betyda att du har anemi på grund av järnbrist.

Men om du nu har järnbrist (väldigt ovanligt i västvärlden om du inte är gravid, är kvinna med riklig menstruation eller har något problem upptaget) så är det svårt att få upp lagret igen och eftersom upptaget av järn i tarmen är väldigt begränsad så spelar det ingen roll om du tar 1 eller 10 för det är inte säkert att du kommer ta upp mer.

Så jag skulle rekommendera mer järnrik mat och 1 tablett om dagen.