handdator

Visa fullständig version : Hur avläser man matetiketten?


Hansen88a
2013-11-19, 14:56
Hejsan! Jag är helt ny inom kostlära och jag skulle behöva lite hjälp med att avläsa matetiketter/näringsinnehåll. Jag är nöjd med min vikt och anledningen till att jag vill äta mer hälsosamt är för alla hälsofördelar forskningen visar att man får så som bättre sömn, mer energi, bättre immunförsvar osv. Det jag börjat med är att äta mycket grönsaker, frukt, nötter, frön och fisk/kyckling. Det jag försöker undvika är matprodukter med för mycket mättat fett, transfett, socker, natrium (sodium) och kolestorol.

Om jag till exempel tittar på en Pringles burk så står det: 12% (8g) fett totalt, 10% (2g) mättat fett. Så jag har några dumma frågor om bland annat detta:
1. 2g mättat fett av totalt 8g fett är 25% och inte 10%. Vad är det jag inte förstår?
2. Pringels burken har 12% fett, 0% kolestorol och 6% natrium (sodium). Jag ser på matetiketten/näringsinnehållet att det finns inte mycket vitaminer och mineraler i Pringles. Men hur kan jag baserat på matetiketten avgöra att Pringels burken är direkt ohälsosam? Med tanke på att den saknar vitaminer och mineraler så framstår den för mig snarare som "Neutral". För 12% fett, 0% kolestorol och 6% natrium låter inte alls som särskilt mycket för mig. Borde jag rikta min uppmärksamhet mer mot ingredienserna och leta efter alla konstiga e-ämnen etc?
3. Jag försöker undvika mättat fett. Men på de produkter jag kollar på så finner jag sällan produkter med mer mättat fett än 18%. Så hur mycket mättat fett i en produkt anses generellt vara ohälsosamt mycket för att klassa det som en ohälsosam produkt?
4. Jag har en påse med solrösfrön framför mig och det står: Fett totalt 13g 20%. Mättat fett 1,5g 8%. Transfett 0g. Vart är dom andra 11,5 grammen av fett? Vad är det för typ av fett och varför står inte det med på etiketten/näringsinnehållet?
5. Jag förstår att det är en debatt om vilken kost som är hälsosam och att viss kost gynnar vissa ändamål. Men gör jag generellt rätt i att undvika produkter med för mycket mättat fett, transfett, socker, natrium och kolestorol? Jag försöker också undvika för mycket "Processed food" (vet inte svenska ordet?).

Jag inser att det är jag som saknar kunskap inom detta så frågorna är väldigt dumma. Men det är uppenbarligen många viktiga saker jag ännu inte förstått för när jag går i matbutik och tittar på ohälsosamma produkter och tittar på framförallt matetiketten/näringsinnehållet så ser det ofta inte så ohälsosamt ut.

Tack på förhand!