handdator

Visa fullständig version : Är kolhydrater efter träning kontraproduktivt?

thelodder
2013-11-19, 06:58
Läste nyss den här artikeln på bodybuilding.com och undrar vad ni på Kolozzeum har att säga!

Artikeln: http://www.bodybuilding.com/fun/md92.htm

Har lite svårt att reda ut det här. Kan det vara så att snabba kolhydrater efter träning är kontraproduktivt? Med den optinojja man har är det svårt att undgå den här artikeln eftersom jag efter varje pass tar en post-workout shake innehållandes 25-30g protein, 20-40g vitargo och ibland en eller två bananer.

Så vad tycker ni, kolhydrater efter träning eller inte? Om ja, direkt efter träning eller senare(1-2 timmar efter)?

WHITEFOLKS
2013-11-19, 07:13
Läste nyss den här artikeln på bodybuilding.com och undrar vad ni på Kolozzeum har att säga!

Har lite svårt att reda ut det här. Kan det vara så att snabba kolhydrater efter träning är kontraproduktivt? Med den optinojja man har är det svårt att undgå den här artikeln eftersom jag efter varje pass tar en post-workout shake innehållandes 25-30g protein, 20-40g vitargo och ibland en eller två bananer.

Så vad tycker ni, kolhydrater efter träning eller inte? Om ja, direkt efter träning eller senare(1-2 timmar efter)?

Har du någon speciell anledning att använda vitargo istället för maltodextrin?

z_bumbi
2013-11-19, 08:09
Är valet mellan att ta dem direkt efter eller att vänta och båda varianterna är lika smidiga så direkt efter. Om man väntar en timme så spelar det ingen större roll för det stora flertalet men jag har inte hittat någon fördel med att vänta heller så jag ser ingen annan anledning att göra det än om det är bekvämare/smidigare.

Linjedomarn
2013-11-19, 09:41
kontraproduktivt för vad? ökning i muskelmassa och styrka, nej.

sigill
2013-11-19, 10:00
Du har klart snabbare glykogeninlagring efter passet än några timmar senare (av betydelse om du ska träna snart igen). Dessutom så har du förmodligen ganska lågt blodsocker efter träningen, och i såna fall är det mer motiverat med snabba kolhydrater.

thelodder
2013-11-19, 18:55
Har du någon speciell anledning att använda vitargo istället för maltodextrin?

Inte alls, så fort den här burken är slut byter jag till maltodextrin för att det är billigare.

Okej, tack för svaren!

Sverker
2013-11-19, 19:09

Jag tycker att författaren tolkar fel.King Grub har abstrakt som visar att förmågan att bilda glykogen minskar drastiskt några timmar efter trännigen och förmågan att lagra in glykogen minskar. Författaren verkar skriva att vi visst kan vänta med kolhydraterna eftersom insulinkänsligheten är fortsatt hög tills glykogendepåerna är fyllda. Själv tror jag att King Grub har mest rätt;).

Att bara fylla på med vassleprotein och inte kolhydrater kommer att höja glukoneogenesen rejält. Blodsocker är viktigt och efter träningen kommer säkert kroppen att prioritera blodsockret istället för proteinsyntesen. Alltså att använda dyrt vassleprotein för att elda för kråkorna. Min spekulation;).

Alltidxx
2013-11-20, 09:47
Att bara fylla på med vassleprotein och inte kolhydrater kommer att höja glukoneogenesen rejält. Blodsocker är viktigt och efter träningen kommer säkert kroppen att prioritera blodsockret istället för proteinsyntesen. Alltså att använda dyrt vassleprotein för att elda för kråkorna. Min spekulation;).
Om vi får den där teorin att flyga så kommer det snart heta att det är puckat att bara dricka vassle och alla smarta dricker gainer efter passet. Det blir en härlig U-sväng för då kommer jag vara på modet igen :D

Sverker
2013-11-20, 17:21
Ja. Ifall vi tappar 50 % av kapaciteten av att lagra in glykogen så kommer det att på sikt hindra utvecklingen i träningen.

Att trycka i sig vassleprotein för att återställa blodsockret är dyrt och onödigt.

Alltidxx
2013-11-21, 13:34
"tappar"=Ifall vi inte maximalt utnyttjar fönstret efter träning menar du? Du vet ju lika väl som mig att man säger att vi hinner lagra kolisar ändå tills dagen därpå och att vikten av att ladda kolhydrater efter träning mest är noga om man ska träna nytt pass nära inpå. Så du får gärna utveckla din teori med detta i åtanke för jag tycker det låter intressant. Jag tror själv att det gör skillnad att ladda på ordentligt snabbt efter träning under uppbyggnadsperiod och sedan igen när man kommit hem 1-2 timmar senare (så i två omgångar efter träning). Så mig behöver du inte övertyga, jag tycker att det känns som att det gör skillnad över tid, men i teoretiska resonemang så verkar mitt upplägg på inget sätt nödvändigt eller ens ge en fördel mot de som äter lika mycket över dygnet.

Sverker
2013-11-21, 18:21
Skillnaden borde vara 15 gram glykogen per kg muskelmassa istället för 10 g.
Frågan blir senare ifall vi kan utnyttja hyperkopensationen eller inte. Det är upp till oss hur vi tränar nästa träningspass;).

Alltidxx
2013-11-21, 20:06
Så 15g/kg muskelmassa under timmarna efter träning och annars 10? Hyperkompensation sker vid vilken "tömningsnivå"?