handdator

Visa fullständig version : Överspända Traps, "Överutvecklade" + Ryggövningar.


Tobbe_91
2013-11-19, 02:16
Tjabba Kolo!

Haft ett problem mycket länge nu, men inte brytt mig så mycket. Men känner nu att de är dags att ta tag i det.

Jag har alltid spända traps, och lyckas alltid koppla in mina traps i varenda övning, speciellt på ryggdagar, även när jag kör axlar, så arbeta trapsen väldigt mycket mer än axlarna. Detta har också gjort att dom är överutvecklade, för att jag lyckas koppla in dom i varenda övning.

Är också konstant spänd i trapsen, känns nästa som att dom är för "korta".

Jag söker också över ryggövningar som inte tar på trapsen, eller är snällare mot trapsen.


Mycket tacksam för svar och tips!

Mvh Tobbe.

Hackenschmidt
2013-11-19, 02:25
Jag har inga tips på övningar, men erfarenhet när det gäller överspända trapz.
Mina var konstant stenhårda och det bidrog förmodligen till spänningshuvudvärk.
Genom att använda dels foamroller, men framförallt en hård gummiboll, har mina trapz blivit mjuka och fina igen.

Prova leta på youtube efter "ball trapezius" och liknande, här är en video jag hittade som visar ungefär hur jag brukar göra.

EDDV_rkrDIM

Vet inte om detta löser dina andra problem. Om inte så kanske det är en teknikfråga.

Tobbe_91
2013-11-19, 02:28
Tackar! Jag ska ta mig en titt! Kan vara tekniken, men jag anser mig själv ha relativt bra teknik, och kanske till och med, "övertänker" när jag gör övningar för att inte koppla in traps.

Hackenschmidt
2013-11-19, 02:35
Trapzen används ju mycket i rygg- och axelövningar så det kanske inte är så konstigt ifall de känns då ifall du går runt och är spänd i dem hela tiden? Jag vet inte, är ingen övningsexpert. Men prova boll-massagen. Tennisboll fungerar men jag gillar dessa från biltema

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husdjur-tillbehor/Hund/Gummiboll-47201/

Tips är att köpa 3 stycken och silvertejpa ihop två så har du ett perfekt verktyg att träffa mitten av övre ryggen också.

http://i2.wp.com/www.freefitguy.com/wp-content/uploads/2011/05/IMG_0606.jpg?resize=300%2C225

Tobbey
2013-11-19, 05:58
Trapezius är ju en del av ryggen, inte så konstigt att den känns "aktiverad" i rygg övningar.

Bryggan
2013-11-19, 10:18
Ehhh, menar du övre trapezius?

Menar du mellan och nedre så är de ju de som är "ryggen" i princip....tillsammans med latsen.