handdator

Visa fullständig version : Prisvärd personvåg?


Mastodntflmsmats
2013-11-18, 14:58
Som rubrik lyder. Någon som kan rekomendera en bra och prisvärd personvåg.

Vågen ska vara pålitlig och väga exakt rätt. Den ska vara hållbar och helst så billig som möjligt.

Har ägt tre vågar i mitt liv och alla dessa har gått sönder eller vägt fel. Självklart finns det en uppsjö av vågar men alla dessa är inte bra.

Så kom igen nu, vad kan ni rekomendera? Kvalitet skall vara ledordet.

Reaper123
2013-11-19, 11:45
Jag har ägt min clas ohlsonsvåg i över 2,5 år och den har aldrig svikit mig, trots att jag mer eller mindre vägt mig dagligen på den!

http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/8968993275934.jpg
http://www.clasohlson.com/se/Personv%C3%A5g-Coline/Pr341551000

Brukar göra lite testmätningar och har faktiskt aldrig diffat mer än 100g vid dessa "kalibreringar"! :thumbup:

Mer prisvärd våg går knappt hitta imho!

yxa
2013-11-20, 06:20
leta efter en beggad sån här http://shop.lundagard.fi/shop/8032/art32/h5213/7075213-origpic-ea8621.jpg

gymjander
2013-11-20, 12:22
Rusta 199kr, klart värt.

krajsy
2013-11-24, 17:49
Jag la precis en beställning på en våg som jag hoppas ska ge mycket för pengarna. http://hd.se/konsument/2013/05/04/billig-vag-battre-an-dyr/
Beställde en Andersson Bys 2.0 från netonnet 299:- men det finns på andra ställen med.

krajsy
2013-11-25, 21:12
Jag fick precis hem vågen och jag skulle inte rekommendera den för att få reda på fettprocenten. Testet visade ju däremot att den skulle vara väldigt precis där. Men jag tvivlar starkt då jag har en liten kagge som ska bort nu efter bulken och det finns inte en chans på kartan att jag ligger på 10.1% som den visar! Ska jag skjuta från höften o gissa lite vilt så ligger jag åtminstone på 15-19%. Vikten visade fel vid första vägningarna också men jag märkte att om jag bara står o tittar rakt ner på displayen som vanligt typ så visar den rätt från gång till gång.

JGL
2013-11-26, 19:36
Jag fick precis hem vågen och jag skulle inte rekommendera den för att få reda på fettprocenten. Testet visade ju däremot att den skulle vara väldigt precis där. Men jag tvivlar starkt då jag har en liten kagge som ska bort nu efter bulken och det finns inte en chans på kartan att jag ligger på 10.1% som den visar! Ska jag skjuta från höften o gissa lite vilt så ligger jag åtminstone på 15-19%. Vikten visade fel vid första vägningarna också men jag märkte att om jag bara står o tittar rakt ner på displayen som vanligt typ så visar den rätt från gång till gång.

Att fettmätningar via personvågar inte fungerar är ju dock klart sedan länge.

wilhelmblomgren
2013-11-26, 20:45
Jag har ägt min clas ohlsonsvåg i över 2,5 år och den har aldrig svikit mig, trots att jag mer eller mindre vägt mig dagligen på den!

http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/8968993275934.jpg
http://www.clasohlson.com/se/Personv%C3%A5g-Coline/Pr341551000

Brukar göra lite testmätningar och har faktiskt aldrig diffat mer än 100g vid dessa "kalibreringar"! :thumbup:

Mer prisvärd våg går knappt hitta imho!

Den har fått dåliga recensioner på hemsidan...

Låter endå prisvärd!

jon lord
2013-12-05, 15:38
kan tipsa om att Beurer BF750 vågen går att köpa nu för 399KR via CDON med rabattkoden 2013XMAS (tom 2013-12-19) (ord. pris 699kr)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1433300
Beställde själv precis ett, hoppas den funkar någorlunda, den är ju iaf bäst i test i någon test jag såg

http://s3.pji.nu/product/standard/800/1433300.jpg

Shqypnia
2013-12-05, 16:02
Våg som våg. Du ska mäta dig på den och de flesta bör visa korrekt siffra.

jon lord
2013-12-05, 16:08
Våg som våg. Du ska mäta dig på den och de flesta bör visa korrekt siffra.Testade snabbt lite olika vågar på mediamarkt när jag var och handlade där någon månad sedan och märkte då hur kassa dessa var jämfört med vågen på gymmet, bara genom att justera placeringen av fötterna var det Stora skillnader på visad vikt... helt värdelöst. Så jag hoppas på att denna funkar någorlunda

Dreas
2013-12-05, 16:37
Testade snabbt lite olika vågar på mediamarkt när jag var och handlade där någon månad sedan och märkte då hur kassa dessa var jämfört med vågen på gymmet, bara genom att justera placeringen av fötterna var det Stora skillnader på visad vikt... helt värdelöst. Så jag hoppas på att denna funkar någorlundaFast Media Markt har väl mjuk matta på golvet? Det är ju ingen höjdare.

jon lord
2013-12-05, 16:49
Fast Media Markt har väl mjuk matta på golvet? Det är ju ingen höjdare.Helt ärligt så tänkte jag inte så mycket själva golvet :), testade snabbt när jag råka gå förbi avdelningen...men är ganska säker på att det inte var en mjuk matta.
Visst en liten påverkan av fotplacering kan jag acceptera men dessa visade +/- 1kg~ bara genom att variera placering av foten med någon enstaka centimeter... Gym vågar får jag samma resultat oavsett hur jag har placerat mina fötter, fast dessa är i en helt annan prisklass, så jag hoppas min Beurer visar någorlunda stabila resultat *flex*

Mastodntflmsmats
2013-12-16, 22:19
Precis min åsikt. Det är svårt att hitta en bra våg man kan lita på. Kollar man runt på nätet och läser recensioner så hittar man alltid negativa kommentarer, att vågen inte skulle väga rätt etc. Det måste finnas en våg man kan lita på. Någon som har obh Nordica 6251 light line eller har erfarenheter av denna våg?

Skogssmurf
2013-12-30, 17:56
Jag har 2st beurer personvågar. En billig som ja fick för typ 100kr när Mediamarkt hade öppningserbjudande och nyligen även köpt mig en BF 750 också.

Bägge två visar vikten lika (skiljer 100gr) och kan variera 100gr beroende på hur man står på den. Det som är viktigt är att underlaget är plant, dvs att vågen står stadigt med alla fyra fötter på golvet samtidigt. Så där kan jag inte klaga på Beurer som fabrikat i mina 2 ex.

På BF 750 så visar den fett, muskler, o vatten. Det är inte världens exaktaste mätning men i tester så har den repeterat riktigt bra.

Det jag märkt med kroppsanalysen är att den repeterar exakt om man mäter i tät följd, men kan diffa i fett o muskelprocent beroende på mängden vätska o mat i magen. Procenttalen omräknade till massa ger relativt bra repetering på muskler. Kan skilja ett par hundra gram från några dagars svullande/salt mat till att saker återgått till det normala.

Men fettprocenten omräknade till fettmassa kan diffa upp till typ 500-700gram från en dag till en annan om jag ätit salt mat, inte skitit på några dagar osv.

Vikigt är att man kör analysen på samma tid, helst morgonen och att man inte har några spikar eller dippar i vikten.

Har jag jagat på helgen o ätit 3st Chorizokorvar så ligger vikten +1-1,5kg ända fram till onsdag. Trots ett kaloriunderskott. Då är det ingen idé att köra analysen utan bara väga sig. Tror det beror på nitrater/nitriter i korven mer än vanligt salt.

Räknar inte med att analysen ska vara så jätteexakt men jag stämmer bildmässigt ganska väl med 20% kroppsfett o vågen säger 20.5%. Måttangivelser i div online kalkylatorer säger 19% så den är nog inte helt ute o cyklar.

Men något som konfunderar mig är att den visar olika fett% beroende på vilken aktivitetsnivå du angett. Tar det som det är o försöker se skillnader först o främst. Men där kan ett måttband vara till precis lika stor hjälp, om inte bättre.

Mastodntflmsmats
2014-01-07, 17:07
Jag har 2st beurer personvågar. En billig som ja fick för typ 100kr när Mediamarkt hade öppningserbjudande och nyligen även köpt mig en BF 750 också.

Bägge två visar vikten lika (skiljer 100gr) och kan variera 100gr beroende på hur man står på den. Det som är viktigt är att underlaget är plant, dvs att vågen står stadigt med alla fyra fötter på golvet samtidigt. Så där kan jag inte klaga på Beurer som fabrikat i mina 2 ex.

På BF 750 så visar den fett, muskler, o vatten. Det är inte världens exaktaste mätning men i tester så har den repeterat riktigt bra.

Det jag märkt med kroppsanalysen är att den repeterar exakt om man mäter i tät följd, men kan diffa i fett o muskelprocent beroende på mängden vätska o mat i magen. Procenttalen omräknade till massa ger relativt bra repetering på muskler. Kan skilja ett par hundra gram från några dagars svullande/salt mat till att saker återgått till det normala.

Men fettprocenten omräknade till fettmassa kan diffa upp till typ 500-700gram från en dag till en annan om jag ätit salt mat, inte skitit på några dagar osv.

Vikigt är att man kör analysen på samma tid, helst morgonen och att man inte har några spikar eller dippar i vikten.

Har jag jagat på helgen o ätit 3st Chorizokorvar så ligger vikten +1-1,5kg ända fram till onsdag. Trots ett kaloriunderskott. Då är det ingen idé att köra analysen utan bara väga sig. Tror det beror på nitrater/nitriter i korven mer än vanligt salt.

Räknar inte med att analysen ska vara så jätteexakt men jag stämmer bildmässigt ganska väl med 20% kroppsfett o vågen säger 20.5%. Måttangivelser i div online kalkylatorer säger 19% så den är nog inte helt ute o cyklar.

Men något som konfunderar mig är att den visar olika fett% beroende på vilken aktivitetsnivå du angett. Tar det som det är o försöker se skillnader först o främst. Men där kan ett måttband vara till precis lika stor hjälp, om inte bättre.

Det är precis det jag vill undvika med vågen, att den ska diffa beroende på hur man står på den. Det är ju även allmänt känt att vågar som mäter bf etc inte är särskilt exakta. Jag är på jakt efter en vanlig våg som endast mäter vikten.

shut teh face
2014-01-07, 20:52
De flesta vågar jag testat visar alltid en sak första gången, sen en annan andra gången, sen håller den sig till det, oavsett hur man står.

Shqypnia
2014-01-07, 22:17
Våg som våg. That's it.

forslund
2014-01-08, 07:21
Jag äger föregångaren till denna våg:

http://www.coolstuff.se/Withings-WiFi-Personvag

Den väger exakt samma varje gång jag står på den. Mätningen av BF är såklart skit som alla andra, men att den synkar med Internet och skapar diverse grafer över tid utan någon som helst handpåläggning gör den värd varenda krona för min del.

Finns dessutom en app för telefonen där du kommer åt samma dashboard.

Holmeros
2014-01-08, 10:06
Nöjd med min Bosch:
http://www.tretti.se/personvard/halsovardsprodukter/personvagar/bosch-ppw3300

Finns lite andra från dem också:
http://www.tretti.se/personvard/halsovardsprodukter/personvagar#bosch

Mastodntflmsmats
2014-01-09, 11:00
Våg som våg. That's it.

Du kan inte ha mer fel än så. Skriv inte om du inte vet.



Efter närmare undersökning har jag hittat tre st vågar som verkar vara helt okej.

- beurer b74815 ca 500kr

- beurer gs27 ca 350kr

- ihealth hs3 ca 320kr

Någon som har testat någon av dessa?

Vetek.se har många vågar som verkar bra. Dock är dom bättre väldigt dyra.

Mastodntflmsmats
2014-01-09, 11:06
Nöjd med min Bosch:
http://www.tretti.se/personvard/halsovardsprodukter/personvagar/bosch-ppw3300

Finns lite andra från dem också:
http://www.tretti.se/personvard/halsovardsprodukter/personvagar#bosch

Den har inte fått så bra omdöme på prisjakt.se. Är den pålitlig? Väger den rätt? Om du t ex väger dig, sedan kort därefter väger dig igen med en tröja i handen, visar den samma vikt eller mer? Många vågar är utrustade med en "fuskkrets" som gör att om nästan samma vikt ställs på vågen kort efter varandra så visar den exakt samma istället för något hekto mer.

Mastodntflmsmats
2014-01-09, 11:09
Jag äger föregångaren till denna våg:

http://www.coolstuff.se/Withings-WiFi-Personvag

Den väger exakt samma varje gång jag står på den. Mätningen av BF är såklart skit som alla andra, men att den synkar med Internet och skapar diverse grafer över tid utan någon som helst handpåläggning gör den värd varenda krona för min del.

Finns dessutom en app för telefonen där du kommer åt samma dashboard.

Den verkar helt ok, har tittat på den tidigare. Dock tycker jag att de finns många som verkar bättre om man är uppe i den prisklassen. Finns sjukhusvågar för 2000kr, de borde ju onekligen väga rätt. Dock är jag inte beredd att betala det priset för en våg i dagsläget.

jon lord
2014-01-09, 11:47
Är nöjd med min Beurer BF750, använder bara den för att mäta vikten, har inte något intresse av dom andra funktionerna den verkar ha. Den mäter väldigt stabilt kan jag säga iaf!

Holmeros
2014-01-09, 16:03
Den har inte fått så bra omdöme på prisjakt.se. Är den pålitlig? Väger den rätt? Om du t ex väger dig, sedan kort därefter väger dig igen med en tröja i handen, visar den samma vikt eller mer? Många vågar är utrustade med en "fuskkrets" som gör att om nästan samma vikt ställs på vågen kort efter varandra så visar den exakt samma istället för något hekto mer.

Så noga har jag inte testat. Men det var skillnad på klädd i kalsonger kontra fullt påklädd (jeans, t-shirt, tjocktröja). Mig veterligen så väger den rätt iallafall, jag har ju bara en våg hemma så inget att jämföra med.

Gymmet har en lite finare våg, kommer jag ihåg det kan jag väga mig på den i kalsonger efter ett pass och sedan när jag kommer hem..

Dreas
2014-01-09, 16:07
Den har inte fått så bra omdöme på prisjakt.se. Är den pålitlig? Väger den rätt? Om du t ex väger dig, sedan kort därefter väger dig igen med en tröja i handen, visar den samma vikt eller mer? Många vågar är utrustade med en "fuskkrets" som gör att om nästan samma vikt ställs på vågen kort efter varandra så visar den exakt samma istället för något hekto mer.Även om det finns ett sådant problem med vågen, ställ dig på igen och tryck dig neråt eller uppåt. Väg dig sen igen. Ska du bara väga dig ser jag noll och ingen poäng med att lägga massa pengar på en våg. Var det noga om den diffar 0,1kg ibland?

papegojan
2014-01-09, 18:19
Såg reklam om en våg på net on net för 99 kr.

Mastodntflmsmats
2014-01-09, 20:57
Även om det finns ett sådant problem med vågen, ställ dig på igen och tryck dig neråt eller uppåt. Väg dig sen igen. Ska du bara väga dig ser jag noll och ingen poäng med att lägga massa pengar på en våg. Var det noga om den diffar 0,1kg ibland?

På vissa vågar handlar det inte om någon diff på 0,1kg utan det kan vara +-8kg. Jag bryr mig inte om den kan mäta fett etc utan vill endast kunna väga mig på vågen.

Jon lord>> den verkar ha fått en del positiva omdömen. Kostar ca 500kr. Kanske blir en sån då.

Dreas
2014-01-09, 21:14
På vissa vågar handlar det inte om någon diff på 0,1kg utan det kan vara +-8kg. Jag bryr mig inte om den kan mäta fett etc utan vill endast kunna väga mig på vågen.

Jon lord>> den verkar ha fått en del positiva omdömen. Kostar ca 500kr. Kanske blir en sån då.Aldrig varit med om +-8kg.

Min våg har jag inga problem med: http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/vagar/personvagar/rubicson-personvag-p48234 - Inget mer än att den väger samma om man är inom 300g av en vikt som någon minut tidigare varit på vågen.

T.ex. med och utan byxor = samma vikt såvida man inte gör som jag tidigare nämnde.

Mastodntflmsmats
2014-01-09, 21:29
Aldrig varit med om +-8kg.

Min våg har jag inga problem med: http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/vagar/personvagar/rubicson-personvag-p48234 - Inget mer än att den väger samma om man är inom 300g av en vikt som någon minut tidigare varit på vågen.

T.ex. med och utan byxor = samma vikt såvida man inte gör som jag tidigare nämnde.

Ok, det är helst sånt jag vill slippa. Känns inte vidare pålitligt. Om den inte väger rätt på sånt så kan man ju inte veta om den väger rätt överhuvudtaget,

Jag, har inte personligen vart med om att en våg diffat 8kg. Hittade en gammal tråd på forumet där vissa personer vart med om detta.

Dreas
2014-01-09, 21:36
Ok, det är helst sånt jag vill slippa. Känns inte vidare pålitligt. Om den inte väger rätt på sånt så kan man ju inte veta om den väger rätt överhuvudtaget,

Jag, har inte personligen vart med om att en våg diffat 8kg. Hittade en gammal tråd på forumet där vissa personer vart med om detta.Varför kan du inte vara säker på att den väger rätt överhuvudtaget?

Och måste den väga rätt överhuvudtaget? Det du vill är väl att veta om du går upp eller ner? Vågen är ju med största sannolikhet konsekvent, aldrig varit med om annat.

Jag har använt min våg i flera år och klarat flera invägningar på kalibrerade vågar. Men det säger inte så mycket egentligen.

Mastodntflmsmats
2014-01-09, 23:43
Varför kan du inte vara säker på att den väger rätt överhuvudtaget?

Och måste den väga rätt överhuvudtaget? Det du vill är väl att veta om du går upp eller ner? Vågen är ju med största sannolikhet konsekvent, aldrig varit med om annat.

Jag har använt min våg i flera år och klarat flera invägningar på kalibrerade vågar. Men det säger inte så mycket egentligen.

Om jag förstod ett av dina tidigare inlägg så sa du att väger du dig med kort mellanrum mellan vägningarna och med och utan kläder så visar vågen samma vikt. Detta gör den pga det finns en fuskkrets i vågen som gör att nästan samma tyngd visar samma tyngd, detta finns på många vågar då det är svårt att göra "billiga" badrumsvågar som visar rätt. Det jag menade var att visar den inte skillnad för dig med och utan kläder så skulle jag inte våga lita på att den väger rätt.

Dreas
2014-01-10, 10:04
Om jag förstod ett av dina tidigare inlägg så sa du att väger du dig med kort mellanrum mellan vägningarna och med och utan kläder så visar vågen samma vikt. Detta gör den pga det finns en fuskkrets i vågen som gör att nästan samma tyngd visar samma tyngd, detta finns på många vågar då det är svårt att göra "billiga" badrumsvågar som visar rätt. Det jag menade var att visar den inte skillnad för dig med och utan kläder så skulle jag inte våga lita på att den väger rätt.Frågan kvarstår, varför måste den väga exakt rätt? Det du vill åt är väl att veta om du går upp eller ner i vikt? Alltså vågens förmåga att vara konsekvent är det viktiga. Sen kan man ju inte räkna med att vågar för privatpersoner är lika bra som dom som kan kalibreras. Men har faktiskt aldrig stött på en digital våg som visar helt uppåt väggarna, iaf inte så länge man undviker det värsta skräpet.

F Ultra
2014-01-11, 03:03
Frågan kvarstår, varför måste den väga exakt rätt? Det du vill åt är väl att veta om du går upp eller ner i vikt? Alltså vågens förmåga att vara konsekvent är det viktiga. Sen kan man ju inte räkna med att vågar för privatpersoner är lika bra som dom som kan kalibreras. Men har faktiskt aldrig stött på en digital våg som visar helt uppåt väggarna, iaf inte så länge man undviker det värsta skräpet.

Det är väl just det där med det konsekventa som är problemet, dvs om vågens avvikelse inte är linjär så kan man ju inte använda den för att mäta skillnader heller.

Dock kan man ju om man har tillgång till kalibrerade vikter göra en egen kalibreringskurva så att man kan kompensera för vågens felaktigheter.

Det stora problemet som just jag har med personvågar är att de av någon anledning inte funkar på mig öht, vet inte om det är pga min stora vikt eller för att jag har en hög tyngdpunkt och att de då har för liten bottenplatta. För oavsett personvåg så diffar det flera kilo varje gång som jag ställer mig på dem. Den stora vågen som vi har på gymmet dock visar samma siffra varje gång så tur man har den iaf :)