handdator

Visa fullständig version : Varför använda bälte i mark och böj?


Armed Dingo
2013-11-18, 14:14
Tjenare!

Som topic lyder. Tränar man ändå inte för att piska och bli starkare? Om så, varför använda ett bälte och "fuska"/göra det lättare för sig och därmed träna denna del mindre?

*popcorn*

PureWhey
2013-11-18, 14:20
Kan man böja mer med bälte lär du ju bli starkare i böj, inte så svårt att förstå.

Alex1891
2013-11-18, 14:25
Du använder väll endå bälte främst för att minimera skaderisken genom att ta bort en del utav belastningen från ryggen.

Förstår inte riktigt hur du menar med att du skulle träna benen mindre pga att du har ett bälte runt midjan?

Alltidxx
2013-11-18, 14:33
Bältets viktigaste funktion är att minimera skaderisk. Om du inte vill minimera den så kör utan.

Förstår inte riktigt hur du menar med att du skulle träna benen mindre pga att du har ett bälte runt midjan?
Jag gissar på att det mest har att göra med att TS hört att man inte är hardcore om man använder bälte. Det är ju inte helt ovanligt att man hör att folk tror att man blir försvagad av att träna (med bälte). Som om bältet hade mekanismer som lyfte vikten åt en och man själv tappade muskelmassa i samma slag.

pezrulezhaakon
2013-11-18, 14:33
Armed Dingo

Bälte är rätt använt en sak som ökar stabiliteten i ryggen. Genom det så är det ett hjälpmedel eller "fusk" sett till ryggstyrkan.

Mitt tips är att använda bälte vid maxlyft, om man måste ha det. Alltså inte alltid använda det.
Träna utan så länge som möjligt.

Antfield
2013-11-18, 14:37
Trådskaparen menar att tunga lyft med bälte avlastar ryggen en aning, vilket i sin tur leder till att benen blir starkare men ryggen släpar och således blir man inte starkare i den övningen. Min tolkning i alla fall.

arthax
2013-11-18, 14:37
Armed Dingo

Bälte är rätt använt en sak som ökar stabiliteten i ryggen. Genom det så är det ett hjälpmedel eller "fusk" sett till ryggstyrkan.

Mitt tips är att använda bälte vid maxlyft, om man måste ha det. Alltså inte alltid använda det.
Träna utan så länge som möjligt.

Vi är överens! :)

pezrulezhaakon
2013-11-18, 14:38
arthax

Å, där ser man. Måste vara den första :)

Tyrwing
2013-11-18, 14:40
Spara bältet till maxlyft, eller om du absolut måste köra tunga övningar som involverar ländryggen en dag som du är trött i den.
Bältet är ett verktyg som är bra när det används rätt. :)

arthax
2013-11-18, 14:41
arthax

Å, där ser man. Måste vara den första :)

Nja, min kunskap sträcker sig inte riktigt till att diskutera lyftvinklar och anatomi mot dig, så du har förmodligen haft rätt fler gånger. Jag gillar att tjabba bara :)



Hurril sa en gång att han inte gillar att slentrianbälta. Det är något jag tagit fasta på!

pezrulezhaakon
2013-11-18, 14:44
arthax

Precis. Det är annars lite komiskt att se de som har bälte i alla övningar. :)

ceejay
2013-11-18, 14:53
bälten sitter ivägen :<

Tyrwing
2013-11-18, 14:53
arthax

Precis. Det är annars lite komiskt att se de som har bälte i alla övningar. :)

Ännu bättre är det när folk står och hantelcurlar med bälte. :)

Grotesk
2013-11-18, 14:59
arthax

Precis. Det är annars lite komiskt att se de som har bälte i alla övningar. :)

Varför? Det kan ju finnas en speciell anledning bakom i vissa fall.

Payter
2013-11-18, 15:40
Resåren kanske släppt i byxorna?

Grottmannen
2013-11-18, 16:05
Ännu bättre är det när folk står och hantelcurlar med bälte. :)

Eller går på bandet i promenadtakt...

pezrulezhaakon
2013-11-18, 16:30
Grotesk

Ge mig en anledning tack...

Armed Dingo
2013-11-18, 17:15
Trådskaparen menar att tunga lyft med bälte avlastar ryggen en aning, vilket i sin tur leder till att benen blir starkare men ryggen släpar och således blir man inte starkare i den övningen. Min tolkning i alla fall.
Ja här har vi det. Jag är inte här för att smutskasta någon som gillar att spänna ett bälte om sig. Min fråga var/är, varför "koppla ur" någonting när man kan träna det istället?

Sen tycker jag vissa här snuddar på motsägelsefulla uttalanden. Någon drar en ironisk kommentar om att bältet har mekanismer som lyfter vikten åt en. Nu talar jag emellertid flytande sarkasm och mitt svar är; om bältet inte hjälper dig lyfta vikten, varför använder du då bältet?

Payter
2013-11-18, 17:23
Du kanske har nåt en viss ålder och haft en del skador.Du har 2 valmöjligheter:använda bälte och fortfarande kunna lyfta tungt eller inte använda och kanske vara förvisad till maskinparken? Bara en tanke...

mini
2013-11-18, 17:25
Varför träna korsrygg statiskt i en knäböj när det finns bättre övningar för just det syftet men få bättre övningar för andra syften (typ träna ben) än knäböj?

Rikard Jansson
2013-11-18, 17:28
Menar du att det är korsryggen som blir mer ansträngd utan bälte snarare än något annat, eller missförstår jag? :)

mini
2013-11-18, 17:36
Menar du att det är korsryggen som blir mer ansträngd utan bälte snarare än något annat, eller missförstår jag? :)

Frågar du mig?
TS driver linjen att bälte tar bort träningseffekt. Den enda träningseffekten som möjligen minskar är korsrygg/bål. Benen jobbar ju lika mycket med som utan bälte.

Rikard Jansson
2013-11-18, 17:39
Frågar du mig?
TS driver linjen att bälte tar bort träningseffekt. Den enda träningseffekten som möjligen minskar är korsrygg/bål. Benen jobbar ju lika mycket med som utan bälte.

Ja, jag frågade dig :) Jag undrade bara om jag fattade rätt, och håller i stort sett med. Något som är bra med bälteslös träning tycker jag är just boost/loss-variationen, d.v.s. att man kan träna upp sig 5-10 kg utan bälte, sen dra på bälte och få en liten skjuts och träna upp sig 5-10 kg med, sen utan, sen med, och så vidare.

mini
2013-11-18, 17:44
Absolut finns ett värde i att träna utan bälte. Det är dock inte samma sak som att kategoriskt påstå att bälte är fusk och onödigt och dåligt.

Stefan J
2013-11-18, 17:48
Tjenare!

Som topic lyder. Tränar man ändå inte för att piska och bli starkare? Om så, varför använda ett bälte och "fuska"/göra det lättare för sig och därmed träna denna del mindre?

*popcorn*

Om man använder ett bälte och kan träna knäböj på låt säga 10-20kg mer än utan bälte, tränas inte benen bättre då?

*popcorn*

Rikard Jansson
2013-11-18, 17:50
Stefan J

Som tröjfuskare förvånar det föga att du tycker så, men kanske borde du prova att någon gång lyfta för egen hand?







;)

Armed Dingo
2013-11-18, 18:48
Om man använder ett bälte och kan träna knäböj på låt säga 10-20kg mer än utan bälte, tränas inte benen bättre då?

*popcorn*
Ja självklart, men varför bara träna ben när du kan träna ryggen också?


Men som jag förstår det är svaret på min fråga att Ibland, ofta vid maxlyft, ser vissa det som fördelaktigt att ge extra stabilitet för bålen och därmed kunna klämma ur ett par extra kg. Ur benen.

Så det hela blir en åsiktsfråga. En del gillar att göra en helkroppsövning mindre av en helkroppsövning i vissa moment och en del gör det inte. Är det en bra sammanfattning?

Jag är medveten om vilken ton jag håller men jag fattar inte att jag verkar vara så ensam om att tycka att ska man klara något själv så kan man lika gärna köra hela vägen och inte nöja sig med någon kompromiss som jag tycker ett bälte verkar vara.

Alla som tävlar eller använder bälte pga skador är exkluderade från mina anklagelser.

Alfers
2013-11-18, 21:50
För att man vill bli duktig på/stark i klassiskt styrkelyft, då får man, enligt reglerna använda bälte.

Sparven från Minsk
2013-11-18, 22:04
Ja självklart, men varför bara träna ben när du kan träna ryggen också?

Vill jag träna benen, som knäböj ju faktiskt mest är vill för, så vill jag belasta dem ordentligt. Med bälte får jag minskad skaderisk, och kan belasta benen mer än utan bälte.
Lite samma resonemang som om man ska ha dragremmar i marklyft eller ej. Jag är relativt svag i händerna. Lägger jag på 150 kg + så börjar händerna att bli en begränsande faktor. Rygg och ben klarar mer. Så varför ska mina händers styrka begränsa min utveckling av rygg och ben?
Samma gäller böjen för mig. Min "svaga" bål ska inte begränsa min benträning.

Sen får alla göra som de vill. Men böjer jag mer med bälte än utan så kör då jag på det. Avis för att du inte kan böja lika mycket? Kanske ska testa bälte ;)

Grotesk
2013-11-18, 22:25
Grotesk

Ge mig en anledning tack...

Skador?

pezrulezhaakon
2013-11-18, 22:30
Det kan ju vara fördelaktigt att försöka träna upp sin svaghet också, och inte använda bälte eller annat hjälpmedel som ursäkt för att man inte orkar ta tag i problemet...

pezrulezhaakon
2013-11-18, 22:30
Grotesk

Som vad?

Alltidxx
2013-11-18, 23:15
Ja här har vi det. Jag är inte här för att smutskasta någon som gillar att spänna ett bälte om sig. Min fråga var/är, varför "koppla ur" någonting när man kan träna det istället?

Sen tycker jag vissa här snuddar på motsägelsefulla uttalanden. Någon drar en ironisk kommentar om att bältet har mekanismer som lyfter vikten åt en. Nu talar jag emellertid flytande sarkasm och mitt svar är; om bältet inte hjälper dig lyfta vikten, varför använder du då bältet?
Man kopplar inte ur. Du har fått svar ett par gånger redan. Men vi tar det igen och lite mer utvecklande.

Bälte hjälper för buktryck. Buktryck avlastar diskar. Avlastande av diskar är skadeförebyggande. Att det skulle göra muskler svagare är mest rappakalja. Stabiliteten gör att man ofta kan lyfta något mer.

Armed Dingo
2013-11-19, 07:44
Sen får alla göra som de vill. Men böjer jag mer med bälte än utan så kör då jag på det. Avis för att du inte kan böja lika mycket? Kanske ska testa bälte ;)
Kollade igenom din journal och du tränar på 130 nåt i böj och 150 i mark? Jag drog upp 190 igår i mark, på en rep, och det var nån minut efter ett fail på 200. Tror du jag hade bälte eller remmar till det? :hbang:

Ska försöka på fler reps än 1 på 160 i böj idag också.

Jag ska låta diskussionen falla här, jag har fått svar. Inte för att svaren kommer ändra på min träning men nu vet jag ju åtminstone varför ni andra kör med det.

qozmox
2013-11-19, 08:29
den här diskussionen kommer aldrig dö verkar det som.
nån som tränat två månader inser plötsligt att folk använder bälten,
och det stämmer inte överens med deras hardcore träningslivstil de utövar på World Class

Armed Dingo
2013-11-19, 08:37
den här diskussionen kommer aldrig dö verkar det som.
nån som tränat två månader inser plötsligt att folk använder bälten,
och det stämmer inte överens med deras hardcore träningslivstil de utövar på World Class
:P Jag tränar på ett billigt universitetsgym och äter mjölk och flingor hela dagarna

Grotesk
2013-11-19, 09:28
Grotesk

Som vad?

Ryggproblem tex.

Det jag vill ha sagt är mest att det är lite lamt att kasta fekalier utan att veta tanken bakom. Jag menar inte att alla i hela världen som väger 40kg maximalt skadefri, och hantelcurlar, behöver ett bälte. Men det kan finnas någon Nisse som behöver det för att hans rygg aldrig blir bra och då underlättar bältet för honom så han inte har ont och kan träna mot scenen.

rooz
2013-11-19, 09:55
Kollade igenom din journal och du tränar på 130 nåt i böj och 150 i mark? Jag drog upp 190 igår i mark, på en rep, och det var nån minut efter ett fail på 200. Tror du jag hade bälte eller remmar till det? :hbang:

Ska försöka på fler reps än 1 på 160 i böj idag också.

Jag ska låta diskussionen falla här, jag har fått svar. Inte för att svaren kommer ändra på min träning men nu vet jag ju åtminstone varför ni andra kör med det.

Men snälla någon lilla hjärtat. Gör man 190 i marklyft så ska man hest undvika att dissa andras prestationer.

Alexton
2013-11-19, 10:21
Känns som att bälte eller inte bälte faller inom kategorin "variation förnöjer". Jag personligen håller mig aldrig på ett rep range utan varierar mig i min träning, vilket också har gett bra resultat.

Ser inte varför bälte ska vara någon skillnad.

pezrulezhaakon
2013-11-19, 10:54
Grotesk

Så du tror inte att det finns andra bicepsövningar vid ryggproblem?

bertbert
2013-11-19, 11:03
Eftersom jag är gubbe citerar jag mig själv:

Bälte är ett träningsredskap bland andra. Du kan använda det ibland på tunga set eller för att variera intensiteten. Men med ditt nuvarande problem kommer bältet bara att maskera problemet istället för att lösa det.

Se till att utöver böjen ha ordentlig bålträning. Om du inte kan ta ut dig totalt i benen i böjen, lägg hellre till komplement som "avslutar" benen efter knäböjen (typ benpress, hacklift etc).

Det finns inget enkelt ja/nej svar på den frågan. Jag använder för närvarande bälte på tunga set i mark och böj, men inte annars. Jag har under perioder tränat mycket tungt helt utan att använda bälte, och under andra perioder använt bältet mycket. Nu gör jag väl det "mittemellan".

Huvudsakliga skälet för mig att använda bälte eller inte är för att skapa en extra variation i träningen som kan föra mig framåt. Jag tycker dock att en majoritet av marklyft och knäböj ska ske utan bälte, eftersom man har nytta av en stark bål i alla lägen.

100 ggr viktigare än om man använder bälte eller ej är tekniken man använder när man drar.

Sen är ju inte allt så förbannat svartvitt heller. De dagar jag kör tunga böj med bälte har jag alltid kört tunga frontböj utan bälte direkt efteråt.

Variation bygger och att köra lite lättare utan bälte och lite tyngre med bälte är ett sätt att öka övningarnas effektivitet tycker jag.

TranceII
2013-11-19, 11:11
Jag tycker bälte lär en att spänna upp sig och använda buktrycket samt tränar magmusklerna bättre än utan.

Sparven från Minsk
2013-11-19, 11:32
Kollade igenom din journal och du tränar på 130 nåt i böj och 150 i mark? Jag drog upp 190 igår i mark, på en rep, och det var nån minut efter ett fail på 200. Tror du jag hade bälte eller remmar till det? :hbang:

Ska försöka på fler reps än 1 på 160 i böj idag också.

Jag ska låta diskussionen falla här, jag har fått svar. Inte för att svaren kommer ändra på min träning men nu vet jag ju åtminstone varför ni andra kör med det.

Oj det var en öm punkt ja ;) Kolla min klipp med så ska vi se om du har samma djup och teknik som mig i böjen och återkom sen. Kolla mina skor med, fivefingers, dvs noll fotledsstabilitet eller hälklack på dem. Jag lyfter inte tungt, är inte mitt fokus. Jag vill bli grov. Du kanske skulle haft bälte så hade du inte failat. ;)

Det finns poänger med att köra med bälte, och poänger att köra utan. Vill du inte ha bälte så skit i det. Jag med flera kör med bälte och vi ha våra anledningar, precis som du har dina. Skillnaden är att vi inte startar trådar om det...

Ungkarlsliv
2013-11-19, 11:40
Jag tycker bälte lär en att spänna upp sig och använda buktrycket samt tränar magmusklerna bättre än utan.

Då ska du sluta använda bältet och lära dig skapa ett bra buktryck utan bälte.
Jag har absolut ingenting emot bälte och använder det själv på maxlyft och sådär, men om man inte kan spänna upp sig utan bälte borde man prioritera det innan man maskerar svagheten genom utrustning. Blir bara som en krycka det hjälper, men fixar inte problemet.

Dessutom om man inte ens kan skapa ett bra buktryck utan bälte så kan man knappast maximera effekten av ett bälte.

Armed Dingo
2013-11-19, 11:41
Men snälla någon lilla hjärtat. Gör man 190 i marklyft så ska man hest undvika att dissa andras prestationer.
Jag trodde du var för fet för ett fuck :P

Oj det var en öm punkt ja Kolla min klipp med så ska vi se om du har samma djup och teknik som mig i böjen och återkom sen. Kolla mina skor med, fivefingers, dvs noll fotledsstabilitet eller hälklack på dem. Jag lyfter inte tungt, är inte mitt fokus. Jag vill bli grov. Du kanske skulle haft bälte så hade du inte failat.
Öm punkt? Det var ju du som började :em:

Vad tråkigt att det urartade! Jag undrade ju bara varför ni använde bälte.

Och fivefingers, skulle det vara svårare? Du behöver ju åtminstone inte ta ner armarna ner för att knyta skorna med stången på ryggen som vi som kör med converse behöver.

Grotesk
2013-11-19, 11:42
Grotesk

Så du tror inte att det finns andra bicepsövningar vid ryggproblem?

Jag åsyftade att det kan finnas mer tanke bakom än ögat ser.

filmjölk
2013-11-19, 11:48
Jag är rädd för bälte, känns som att jag kommer bli klen och skada mig om jag skulle använda det, då jag inte tränar vare sig mage eller korsrygg.

Röda Björnen
2013-11-19, 11:51
Oj det var en öm punkt ja ;) Kolla min klipp med så ska vi se om du har samma djup och teknik som mig i böjen och återkom sen. Kolla mina skor med, fivefingers, dvs noll fotledsstabilitet eller hälklack på dem. Jag lyfter inte tungt, är inte mitt fokus. Jag vill bli grov. Du kanske skulle haft bälte så hade du inte failat. ;)

Det finns poänger med att köra med bälte, och poänger att köra utan. Vill du inte ha bälte så skit i det. Jag med flera kör med bälte och vi ha våra anledningar, precis som du har dina. Skillnaden är att vi inte startar trådar om det...

Jag trodde du var för fet för ett fuck :P


Öm punkt? Det var ju du som började :em:

Vad tråkigt att det urartade! Jag undrade ju bara varför ni använde bälte.

Och fivefingers, skulle det vara svårare? Du behöver ju åtminstone inte ta ner armarna ner för att knyta skorna med stången på ryggen som vi som kör med converse behöver.

Båda två beter sig pinsamt, lägg ner nu.

MVH

Sparven från Minsk
2013-11-19, 11:52
Båda två beter sig pinsamt, lägg ner nu.

MVH

Du lägg av ;)

Armed Dingo
2013-11-19, 12:02
Jag är rädd för bälte, känns som att jag kommer bli klen och skada mig om jag skulle använda det, då jag inte tränar vare sig mage eller korsrygg.
Jag känner likadant.

rooz
2013-11-19, 12:09
Jag trodde du var för fet för ett fuck :P



Om du har sådana preferenser så är det helt okej, men inte med mig.

Så. Får vi höra något lite mera genomtänkt nu?

Armed Dingo
2013-11-19, 12:19
Om du har sådana preferenser så är det helt okej, men inte med mig.

Så. Får vi höra något lite mera genomtänkt nu?
Vem tror du att du försöker provocera? *yourock*

Du klev in här och försökte peta på mig bara för att jag undrade hur jag skulle kunna vara avundsjuk på någons stats. Kom med din egen åsikt om bälte istället?

Och angående din wannabe machoattityd som går ut på att skriva till andra människor som om de vore barn så varsågod att fortsätt *love* I love it

Röda Björnen
2013-11-19, 12:24
Vem tror du att du försöker provocera? *yourock*

Du klev in här och försökte peta på mig bara för att jag undrade hur jag skulle kunna vara avundsjuk på någons stats. Kom med din egen åsikt om bälte istället?

Och angående din wannabe machoattityd som går ut på att skriva till andra människor som om de vore barn så varsågod att fortsätt *love* I love it

Beter man sig som ett barn blir man behandlad så.

MVH

Armed Dingo
2013-11-19, 12:26
Beter man sig som ett barn blir man behandlad så.

MVH
Kan hända att ni har rätt allesammans. Jag ska bege mig iväg och se om jag kan slå ett personbästa istället och få något gjort idag!

rooz
2013-11-19, 12:27
Jag anser att man skall använda de tillåtna redskapen som finns till hands för att maximera resultaten.

Lättare sagt
Grundträning = Utan bälte
Toppning = Med bälte

TranceII
2013-11-19, 12:28
Då ska du sluta använda bältet och lära dig skapa ett bra buktryck utan bälte.
Jag har absolut ingenting emot bälte och använder det själv på maxlyft och sådär, men om man inte kan spänna upp sig utan bälte borde man prioritera det innan man maskerar svagheten genom utrustning. Blir bara som en krycka det hjälper, men fixar inte problemet.

Dessutom om man inte ens kan skapa ett bra buktryck utan bälte så kan man knappast maximera effekten av ett bälte.

Jag har inga större problem nu och det är mycket tack vare bältet. Som jag sade, det hjälpte mig (och andra) att lära sig bra teknik för att skapa buktryck.

Jag tycker även snacket om att maskera svaghet är rätt överdrivet. Bältet gör det lite lättare för magmusklerna att jobba och det är rätt bra att stärka upp dem också.

Johan_P
2013-11-19, 12:30
Jag är rädd för bälte, känns som att jag kommer bli klen och skada mig om jag skulle använda det, då jag inte tränar vare sig mage eller korsrygg.

Skulle man bli klen och skada sig av att träna med bälte? Jag förstår inte. Det är inte helt svartvitt heller. Använder man endast bälte i maxlyft eller t.ex. >80 % RM1 är där fortfarande många lyft som sker utan bälte för dem flesta. Jag ser det som ett säkerhetshöjande hjälpmedel vid tyngre lyft.

Commando1980
2013-11-19, 12:47
Använd bälte under hela passet för att hålla midjan så smal som möjligt. Det vet alla erfarna byggare.

Snubben
2013-11-19, 12:56
Jag har inga större problem nu och det är mycket tack vare bältet. Som jag sade, det hjälpte mig (och andra) att lära sig bra teknik för att skapa buktryck.

Jag tycker även snacket om att maskera svaghet är rätt överdrivet. Bältet gör det lite lättare för magmusklerna att jobba och det är rätt bra att stärka upp dem också.

Jag var av uppfattning att bältet gör tvärtom (och den uppfattningen får man väl ändå om man läser tråden). Bältet skapar ett .. artificiellt buktryck (typ?) vilket gör att magen och dess område (bålstyrkan?) inte belastas lika mycket som utan. Då borde det, ur det perspektivet vara bättre att träna utan bälte då det leder till bättre bålstyrka (om det nu är målet)

Eller?

Mart|n
2013-11-19, 13:11
Varför i helvete bryr man sig om andra använder bälte eller inte?

Alltidxx
2013-11-19, 20:54
Jag är rädd för bälte, känns som att jag kommer bli klen och skada mig om jag skulle använda det, då jag inte tränar vare sig mage eller korsrygg.

För man kan ju slappna av ryggmusklerna om man har bälte? Bältet lyfter åt en? Det är inbillning som kommit av att folk alltför länge, alltför många gånger sagt till varandra att man blir försvagad av att använda bälte. Det finns t o m någon här i tråden som tror bälte är en variationsgrej för att ombyte förnöjer. Och man tränar inte upp en stark mage på ett effektivt sätt genom att köra knäböj eller marklyft utan bälte.