handdator

Visa fullständig version : Vid vilken styrka kan man anta att någon har god genetik för styrkan i olika övningar


Alfen avf Ling
2013-11-18, 12:22
Hej,

vissa bänkar 30 sitt första pass andra 60. Självklart beror mkt på armlängd (i fallet bänk) kroppsvikt osv. Men bortsett från det, så:

när anser ni att man kan anta att man har "bra genetiska förutsättningar" för att bli stark i en viss övning, beroende på vilken vikt man lyftar det första passet?

Den enda faktorn som får tas med i beräkningen är: att personen inte tränat tidigare!! Tränat lite fotboll eller fotboll (böj) eller rodd (mark?) som tonåring = OK. Tränat fotboll/hockey/rodd på extrem nivå i tonåren = inte OK. Finns ju knappt ngn som aldrig tränat ngn sport.

Men generellt gäller att personen inte ska ha några fördelar av sitt tidigare sportande i dessa styrketräningsövningar. Inga jättenackdelar heller (suttit framför datorn o spelat starcrraft/wow/guild wars vad man nu spelar nu för tiden) 24/7 o levt på billys pizza hela sitt liv.

Annars bortse från vikt, längd, osvosv. Det blir för mkt att ta med i beräkningen för att göra en poll.

Ta alltså en genomsnittlig person som är färdigvuxen (man). Vi kan säga en 20-årig man 85 kg eftersom de flesta ändå är rätt tunna när de är 18 och växer på sig lite. (kommentarer/diskutioner på/om när man egentligen är starkast undanbedes och jag ber moderatorerna plocka bort de inläggen).


Så vad, tror ni?

bubbe
2013-11-18, 12:50
Det blir väldigt svårt att veta det. Eftersom styrka bygger på hur kroppen anpassar sig. Har man aldrig tränat så kan man inte heller veta om kroppen kommer ta åt sig efter de förutsättningar man matar den med. Frågan är när generna slutar anpassa kroppen efter träningen.

ceejay
2013-11-18, 12:51
titel och frågeställning i pollen är ju 2 helt olika frågor.

Jag har fått en muskelbristning i ryggen av att marka 80kg och jag failade på 50 i bänk i högstadiet.
Jag tror ändå jag har hygglig genetik för styrka iom de vikter jag lyfter nu.

Alfen avf Ling
2013-11-18, 13:05
titel och frågeställning i pollen är ju 2 helt olika frågor.
Ja sorry har druckit lite för mkt, men det som gäller är titeln.. dvs genetik.

Snubben
2013-11-18, 13:12
Ja sorry har druckit lite för mkt, men det som gäller är titeln.. dvs genetik.

.. what?




Hur som, av ren nyfikenhet, hur påverkas styrkan i t.ex. bänkpress av armens längd? Om den gör det, varför? Kan tänka mig att rörelseomfånget blir längre med en längre arm (om vi utgår från att man sänker skivstången till bröstet).. men något mer än så?

svenbanan
2013-11-18, 14:03
Hur som, av ren nyfikenhet, hur påverkas styrkan i t.ex. bänkpress av armens längd? Om den gör det, varför? Kan tänka mig att rörelseomfånget blir längre med en längre arm (om vi utgår från att man sänker skivstången till bröstet).. men något mer än så?

Ju längre hävarm ju större blir vridmomentet. Dvs om du väger 80kg och sitter 1,5m från centrum på gungbrädan så kan nån som bara väger 40kg sitta 3m från centrum på andra sidan och balansera mot dig.

Om du översätter detta till bänkpress så blir centrum av gungbrädan din axelled. Ju kortare arm du har ju lättare kommer det kännas att lyfta en specifik vikt.

Snubben
2013-11-18, 14:13
Ju längre hävarm ju större blir vridmomentet. Dvs om du väger 80kg och sitter 1,5m från centrum på gungbrädan så kan nån som bara väger 40kg sitta 3m från centrum på andra sidan och balansera mot dig.

Om du översätter detta till bänkpress så blir centrum av gungbrädan din axelled. Ju kortare arm du har ju lättare kommer det kännas att lyfta en specifik vikt.

OK, satt och funderade över det. Tack för ditt svar!

pezrulezhaakon
2013-11-18, 14:37
Det går inte att ge ett bra svar på den frågeställningen.
Vissa kan vara fenomenala bänkpressare och värdekassa i marklyft, eller tvärtom, så vad är man då?

Tyrwing
2013-11-18, 14:41
Det går inte att ge ett bra svar på den frågeställningen.
Vissa kan vara fenomenala bänkpressare och värdekassa i marklyft, eller tvärtom, så vad är man då?

Eller vice versa. :D Då är man en Tyrwing.

Alltidxx
2013-11-18, 15:28
90kg i bänk
120kg i böj
130kg i mark

För de som ätit pizza färre än 4 ggr i veckan.

130kg finsk sisu
2013-11-18, 17:20
Pratar vi random 16 åring är följande siffror för mig sådana som har talang.
Böj: 120kg
Bänk: 90kg
Mark: 150kg
Militärpress: 70kg

För en fullvuxen 20-40 åring
Böj: 140kg
Bänk: 110kg
Mark: 200kg
Militärpress 80kg

Illustrerade mannen
2013-11-18, 18:11
För en fullvuxen 20-40 åring
Böj: 140kg
Bänk: 110kg
Mark: 200kg
Militärpress 80kg

Nästan precis mina stats... Dock är jag knappast nybörjare... Frågan är om jag är "fullvuxen"? 45 år, 72 kg, 180 cm...:d

Nisseg
2013-11-18, 18:21
Ja sorry har druckit lite för mkt

Mest intresserad av detta, skriven av en träningsintresserad kolozzeum-medlem måndag runt lunchtid.

100
2013-11-18, 18:39
Mest intresserad av detta, skriven av en träningsintresserad kolozzeum-medlem måndag runt lunchtid.

Kanske druckit lite mycket av PWOn? :d

major Pectoralis
2013-11-18, 20:19
Nog kan man bänka runt 100kg utan att ha gjort övningen förr om man är grym talang. Det kan man klara redan i 15 årsåldern.

Sedan är frågan var man drar gränsen för "otränad". Räknas man som nybörjare/otränad om man matat en massa armhävningar, spelat hockey m.m. men inte tränat styrkelyft?

Har hört en hel del fantastiska styrkeprestationer från rookies i flera övningar. Har själv sett flera otränade tjejer man haft i skolidrotten dra iväg 10+ chins med strikt utförande. Annars är rå nybörjarstyrka relativt ovanligt och mest något man får ta på hörsägen.

Ben Johnson körde ju bänk med Sjöberg i ett TV-program. Otränad och +50 år gjorde Johnsen relativt lätt 120kg i bänken och då är han knappast särskilt tung. Dock fd. dopad. Det kanske spelar in.

svenbanan
2013-11-18, 21:03
Ben Johnson körde ju bänk med Sjöberg i ett TV-program. Otränad och +50 år gjorde Johnsen relativt lätt 120kg i bänken och då är han knappast särskilt tung. Dock fd. dopad. Det kanske spelar in.

Ben Johnson lär ju ha kört bänk ett antal hundra pass under sin aktiva karriär dock. Det lär han ju haft rätt mkt nytta av fortfarande...

major Pectoralis
2013-11-18, 21:12
jo, Ben sa att han bänkat 204kg (på ca 75-85kg BW?). Å andra sidan sade han ganska mycket och är väl känd bl.a. för att fuska :)

Tveksamt om man har någon nytta av att ha bänkat mycket om man inte gjort det på en 15-20 år. Vet ej hur länge sedan han träna ordentligt men på några år utan träning tappar man massor av styrka - sägs det.

filmjölk
2013-11-18, 21:51
Får ju även skilja på vad som menas med bänkpress. Rövlyft und studs, passare som bara styr stången :) etc etc.

4EkFTWBmmr0

Payter
2013-11-18, 21:51
Har hört att just press styrkan försvinner snabbare än t.ex mark om man inte tränat på ett tag.

svenbanan
2013-11-19, 12:50
jo, Ben sa att han bänkat 204kg (på ca 75-85kg BW?). Å andra sidan sade han ganska mycket och är väl känd bl.a. för att fuska :)

Tveksamt om man har någon nytta av att ha bänkat mycket om man inte gjort det på en 15-20 år. Vet ej hur länge sedan han träna ordentligt men på några år utan träning tappar man massor av styrka - sägs det.

Visst att man tappar styrkan. Men koordinationen sitter ju kvar nånstans långt bak i reptilhjärnan.

Alltidxx
2013-11-19, 21:05
Pratar vi random 16 åring är följande siffror för mig sådana som har talang.
Böj: 120kg
Bänk: 90kg
Mark: 150kg
Militärpress: 70kg

Nu när du som auktoritet på området radar upp nästan exakt samma siffror som mig så får du mitt inlägg att se seriöst ut och inte som att jag bara huggit till med vadsomhelst ur luften för att få TS förstå hur hopplös frågeställningen är...