handdator

Visa fullständig version : Är det sant att man bara kan ta upp X gram protein/måltid?


AntonHA
2013-11-17, 23:46
Som titeln säger? Denna fråga är ganska viktig för mig, eftersom jag trycker i mig en stor shake innan jag lägger mig. Tar en shake på ca 1000-1200 kalorier och ganska mycket protein (säkert 70g+). Vissa påstår ju att en sådan shake inte skulle hjälpa eftersom kroppen bara kan ta upp t.ex. 30g protein/måltid. Enligt mig låter detta korkat enligt ett evolutionärt perspektiv, det enda man åt förr var ju typ dagenst fångst och då borde man ju ha kunnat ta upp mycket samtidigt?

crizzan
2013-11-17, 23:49
Du kan ta upp mer är 30g protein/måltid som är en vanligt myt tyvärr. Ät på med protein du och tänk inte mer på detta!

Mvh

Shqypnia
2013-11-17, 23:50
Av ren nyfikenhet, varför tar du en sådan mäktig proteinshake ?

AntonHA
2013-11-18, 00:10
Av ren nyfikenhet, varför tar du en sådan mäktig proteinshake ?

Får inte i mig det jag behöver annars, äter en riktigt kass frukost, typ mjölk och flingor :P

Alsor
2013-11-18, 00:15
Tänk vad besvikna grottmänniskorna skulle vara av detta. Ut och jaga i timmar tills de fångar ett riktigt stort vilddjur; äter sig mätta på det men jk de kan bara ta upp 30 g protein av allt dem åt = 120 kcal. Du bestämmer om det låter logiskt.

Det du tänker på är förmodligen att över 30 g protein inte nödvändigtvis stimulerar proteinsyntesen i kroppen mer, dvs en helt annan sak.

Sparven från Minsk
2013-11-18, 04:50
Får inte i mig det jag behöver annars, äter en riktigt kass frukost, typ mjölk och flingor :P

Kanske är dags att ta tag i frukosten istället då ;)

Tap3worm
2013-11-18, 21:39
Spinner vidare lite. Vet att jag läst någon tråd (eller någon annanstans på nätet) om "cheatday/cheatmeal". Hur funkar det om man t.ex har en kaloribalans på 2500kcal, är på deff och ligger på 2000kcal om dagen för viktminskning. Ponera att man smäller i sig 9000kcal under dag. Hur "lagras" dessa kalorier? Alltså kommer detta påverka viktminskningen/viktökningen något?
Nu är inte detta någon jag behöver tänka på här och nu då jag mer är på en bulk. Hamnade dock i en duskussion med en polare om detta och vi hade lite delade meningar. Så hjälp mig, hur funkar det?


Tapeworm
- Mobilen

sigill
2013-11-18, 21:46
Spinner vidare lite. Vet att jag läst någon tråd (eller någon annanstans på nätet) om "cheatday/cheatmeal". Hur funkar det om man t.ex har en kaloribalans på 2500kcal, är på deff och ligger på 2000kcal om dagen för viktminskning. Ponera att man smäller i sig 9000kcal under dag. Hur "lagras" dessa kalorier? Alltså kommer detta påverka viktminskningen/viktökningen något?
Nu är inte detta någon jag behöver tänka på här och nu då jag mer är på en bulk. Hamnade dock i en duskussion med en polare om detta och vi hade lite delade meningar. Så hjälp mig, hur funkar det?


Tapeworm
- Mobilen

9000 kcal är extremt mycket. Men om du äter mycket kolhydrater och protein blir det en hel del som försvinner i ökad värmeutveckling. Dessutom så blir du mest sannolikt spontanaktiv, och förmodligen lagrar du några tusen kcal i form av glykogen (stor vätskeinlagring blir följden).

Men några tusen kcal i form av fett lär det kunna bli i alla fall. Särskilt om du äter mycket skräpmat (socker).

amini
2013-11-18, 21:52
9000 kcal protein skulle nog förgifta en på något sätt om man mot förmodan skulle få ner det
=9 kg kyklingfile
=12kg alaskan pollock
=8kg lövbiff
etc...

Tap3worm
2013-11-18, 21:52
9000 kcal är extremt mycket. Men om du äter mycket kolhydrater och protein blir det en hel del som försvinner i ökad värmeutveckling. Dessutom så blir du mest sannolikt spontanaktiv, och förmodligen lagrar du några tusen kcal i form av glykogen (stor vätskeinlagring blir följden).

Men några tusen kcal i form av fett lär det kunna bli i alla fall. Särskilt om du äter mycket skräpmat (socker).

Värdena var helt godtyckliga. Höfte bara fram något :-). Kanske skulle formulerat det mer sågär: man ligger på ett litet underskott för att uppnå en viktminskning. En dag får man i sig ett rejält överskott, men ligger resterande tid på underskott. Hur mycket påverkas detta?

Men om jag tolkar ditt svar rätt så ja, det påverkar (även om man på sikt går ner i vikt då man resterande dagar ligger på underskott. Förutsatt att man inte cheatar ett flertal ggr/månad). Framförallt om man som sagt äter skräp godis, junkfood, läsk etc.

Tack.


Tapeworm
- Mobilen

Tap3worm
2013-11-18, 21:55
9000 kcal protein skulle nog förgifta en på något sätt om man mot förmodan skulle få ner det
=9 kg kyklingfile
=12kg alaskan pollock
=8kg lövbiff
etc...

Nu pratade jag inte om enbart protein. Menade bara ett extremt högt kaloriintag av godtyckliga makronutrienter. :-)


Tapeworm
- Mobilen

sigill
2013-11-18, 22:00
9000 kcal protein skulle nog förgifta en på något sätt om man mot förmodan skulle få ner det
=9 kg kyklingfile
=12kg alaskan pollock
=8kg lövbiff
etc...

Inte att rekommendera nej....

"Mycket protein" i det här fallet kanske är några hundra gram protein. Det räcker för att kroppen ska förbränna extra kalorier.

amini
2013-11-19, 00:02
Nu pratade jag inte om enbart protein. Menade bara ett extremt högt kaloriintag av godtyckliga makronutrienter. :-)


Tapeworm
- Mobilen

jag förstod, kunde inte låta bli bara :)

arogen
2013-11-19, 06:37
9000 kcal en dag, det förstår jag inte. kan inte vara kul ens? :P

J.V
2013-11-19, 12:48
9000 kcal en dag, det förstår jag inte. kan inte vara kul ens?Med rätt mat är det skitkul. :D

Bakispizza till lunch på 2000+ kcal och en Ben & Jerry's till efterrätt ~1200kcal. 100g chips á ~550kcal på det för att man vill ha något salt igen.

Någon timme senare kickar optinojan in och man tar en gainer på 300kcal.

Mot kvällen blir man hungrig igen och tänker "äh, den här dagen är ändå förstörd" och tar en pizza till. Lite extra dressing den här gången. Till efterrätt blir det 300g lösviktsgodis och resten av chipspåsen och vips hade man ätit 8970kcal.

Och då har man inte ens druckit något läsk. Eller dipp till chipsen. Och dipp måste man ha.

Linjedomarn
2013-11-19, 18:09
Om så var fallet så skulle det vara ultimata bantningskuren för de som ej kan hålla sig från att stoppa i sig tills de är proppmätta.

äta endast skit stora portioner med bara proteinbaserade livsmedel, tar ändå bara upp ca 120kcal per portion.

men så är det ju inte såklart.

AntonHA
2013-11-20, 21:43
Okej bra då har jag fått den myten bakom mig. Nu är det dags för en shake på 1300 kalorier :D

amini
2013-11-20, 23:39
Okej bra då har jag fått den myten bakom mig. Nu är det dags för en shake på 1300 kalorier :D

1300 kalorier är en pizza inte shake :)
hur lyckas du få 1300 kalorier i en shake, gillar du inte mat?

bolacola
2013-11-21, 12:53
Med rätt mat är det skitkul. :D

Bakispizza till lunch på 2000+ kcal och en Ben & Jerry's till efterrätt ~1200kcal. 100g chips á ~550kcal på det för att man vill ha något salt igen.

Någon timme senare kickar optinojan in och man tar en gainer på 300kcal.

Mot kvällen blir man hungrig igen och tänker "äh, den här dagen är ändå förstörd" och tar en pizza till. Lite extra dressing den här gången. Till efterrätt blir det 300g lösviktsgodis och resten av chipspåsen och vips hade man ätit 8970kcal.

Och då har man inte ens druckit något läsk. Eller dipp till chipsen. Och dipp måste man ha.
Story of my life!

Det är sjukt lätt att mycket kcal på skräp

sigill
2013-11-21, 13:14
Med rätt mat är det skitkul. :D

Bakispizza till lunch på 2000+ kcal och en Ben & Jerry's till efterrätt ~1200kcal. 100g chips á ~550kcal på det för att man vill ha något salt igen.

Någon timme senare kickar optinojan in och man tar en gainer på 300kcal.

Mot kvällen blir man hungrig igen och tänker "äh, den här dagen är ändå förstörd" och tar en pizza till. Lite extra dressing den här gången. Till efterrätt blir det 300g lösviktsgodis och resten av chipspåsen och vips hade man ätit 8970kcal.

Och då har man inte ens druckit något läsk. Eller dipp till chipsen. Och dipp måste man ha.

Men varför ta en gainer om du ändå insett att du ätit på tok för mycket? Antagligen behöver du knappt ens ta ett proteintillskott i ett sådant skede eftersom du redan fått i dig skapligt med protein från pizzan, men i gengäld har ett enormt energiöverskott.

J.V
2013-11-21, 13:48
Men varför ta en gainer om du ändå insett att du ätit på tok för mycket? Antagligen behöver du knappt ens ta ett proteintillskott i ett sådant skede eftersom du redan fått i dig skapligt med protein från pizzan, men i gengäld har ett enormt energiöverskott.Nej, jag tar verkligen ingen gainer. Det har jag aldrig gjort och kommer aldrig göra, det finns ju mat.

Nog kan det ila till i optinojan och man känner att man kanske borde ta eeeen liten proteindrink i alla fall. Bara för säkerhetsskull. :D Även om jag aldrig faktiskt gör det.

Men framför allt är det efter att ha varit frekvent besökare av "vad har du ätit idag"-tråden som jag la till gainern i mitt inlägg. Det postas då och då liknande grisdagar där det kläms in gainer.

AntonHA
2013-11-21, 19:23
1300 kalorier är en pizza inte shake :)
hur lyckas du få 1300 kalorier i en shake, gillar du inte mat?

Hur jag lyckas få 1.3k kcal i en shake : Kvarg, mjölk & yoghurt. Jag gillar mat men jag får i mig typ 500 kcal vid frukost (har bråttom på morgonen), 800 kcal vid lunch, typ 800 kcal mellanmål, sen blir det oftast morsans husmanskost vilket inte kan innehålla mer än typ 750 kcal inräknat mjölk. (Typ potatis och fisk, inte mycket kalorier i det?) Brukar ha fått i mig typ 2500kcal till kvällen. Då behöver jag 1000 kcal till och det får jag i mig från shaken :hbang:

Fredriiik
2013-11-21, 21:29
9000 kcal är extremt mycket. Men om du äter mycket kolhydrater och protein blir det en hel del som försvinner i ökad värmeutveckling. Dessutom så blir du mest sannolikt spontanaktiv, och förmodligen lagrar du några tusen kcal i form av glykogen (stor vätskeinlagring blir följden).

Men några tusen kcal i form av fett lär det kunna bli i alla fall. Särskilt om du äter mycket skräpmat (socker).
du menar mycket skräpmat(fett) va? För socker(kolisar) kommer bilda mycket värme ja.
Hur jag lyckas få 1.3k kcal i en shake : Kvarg, mjölk & yoghurt. Jag gillar mat men jag får i mig typ 500 kcal vid frukost (har bråttom på morgonen), 800 kcal vid lunch, typ 800 kcal mellanmål, sen blir det oftast morsans husmanskost vilket inte kan innehålla mer än typ 750 kcal inräknat mjölk. (Typ potatis och fisk, inte mycket kalorier i det?) Brukar ha fått i mig typ 2500kcal till kvällen. Då behöver jag 1000 kcal till och det får jag i mig från shaken :hbang:

ett tips är på att köra med vispgrädde typ 2000kcal från en halv liter eller om det inte är mer :D

sigill
2013-11-22, 08:13
du menar mycket skräpmat(fett) va? För socker(kolisar) kommer bilda mycket värme ja.


Skilj på komplexa kolhydrater (t.ex. stärkelse) och enkla sockermolekyler som finns i socker. Äter du hundratals gram godis om dagen utan att lägga till aktiviteter det så kommer fettet springande. Ifall du gör motsvarande med ris eller potatis så blir hälsoeffekterna inte alls så negativa.

Mycket fett i kombination med socker är förstås inte bra. Men mycket fett i sig behöver inte alls vara dåligt.

z_bumbi
2013-11-22, 08:36
Skilj på komplexa kolhydrater (t.ex. stärkelse) och enkla sockermolekyler som finns i socker. Äter du hundratals gram godis om dagen utan att lägga till aktiviteter det så kommer fettet springande. Ifall du gör motsvarande med ris eller potatis så blir hälsoeffekterna inte alls så negativa.

Vad är skillnaden på 1200 kcal från godis och 1200 kcal från t ex ris?

arogen
2013-11-22, 08:44
Vad är skillnaden på 1200 kcal från godis och 1200 kcal från t ex ris?

sockret och tillsatserna bara? =)

Donkey Kong
2013-11-22, 09:24
Som jag förstått det skall du ta ett långsamt protein före sömn, typ kasein, som bryts ner över 4-7 timmar?

Jeml
2013-11-22, 09:27
Vad är skillnaden på 1200 kcal från godis och 1200 kcal från t ex ris?

det vet du nog.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

TomasB
2013-11-22, 11:37
Hur jag lyckas få 1.3k kcal i en shake : Kvarg, mjölk & yoghurt.

0.5 kg kvarg = 375 KCL
0.5 liter mjölk 3% = 300 KCAL
0.5 liter yoghurt 3% = 300 KCAL.

1.5 liter mjölk för att nå upp i 975 KCAL. (standardprodukter). Kör du 10% kvarg och sockrad yoghurt eller missar jag nåt?

Jag älskar själv mjölkprodukter och äter nog yoghurt 2-3 dagar i veckan och kvar ytterligare 2. Men det är nog tveksamt (gissning) om 1.5 liter och uppåt per dag är särskilt bra.

jonkii
2013-11-22, 12:02
0.5 kg kvarg = 375 KCL
0.5 liter mjölk 3% = 300 KCAL
0.5 liter yoghurt 3% = 300 KCAL.

1.5 liter mjölk för att nå upp i 975 KCAL. (standardprodukter). Kör du 10% kvarg och sockrad yoghurt eller missar jag nåt?

Jag älskar själv mjölkprodukter och äter nog yoghurt 2-3 dagar i veckan och kvar ytterligare 2. Men det är nog tveksamt (gissning) om 1.5 liter och uppåt per dag är särskilt bra.

1.5 liter/dan är vi nog många som lätt överskrider cofffee

Alltidxx
2013-11-22, 12:08
Vad är skillnaden på 1200 kcal från godis och 1200 kcal från t ex ris?
Näring kanske. Och diabeteshammaren som slår ned. Det vet du ju, du som var med i maltodextrindiabetes-tråden. :)
Bättre att påpeka det du hade i åtanke: att man inte blir tjockare av samma kcal från skräp.

Dooxy
2013-11-22, 12:31
Väger du 70kg ska du totalt äta 140g protein om dagen mer en så behövs inte det är bara extra kalorier som du i stället skulle få från kolhydrater eller fet.

Vi hittar på att du ska äta 3000 kalorier för en bulk 
70kg *2 =140g protein * 4 = 560 kalorier kvar blir 2440 kalorier.
Nu måste vi handla fet för vi måste hålla vårt testostosteron uppe så 70kg * 0.88g = 61,6g fet om dagen som blir 61,6g *9 =554,4 kalorier.
Kvar har du 1895,6 kalorier det är din kolhydrats budget 1895 kals / 4 = 473,9 kolhydrater per dag.

Du överdriver vi med kalorierna du kanske ska äta 2500 eller något sånt för en bulk och det måste inte va kolhydrater som blir kvar du kan höja fet eller protein men det är inte nödvänd.

Btw min matte kan va lite of jag lärde mig räkna macros i LBS och inte Kg men du kan googla kaloriräknare så ser du vad du behöver. :)

z_bumbi
2013-11-22, 12:34
Näring kanske. Och diabeteshammaren som slår ned. Det vet du ju, du som var med i maltodextrindiabetes-tråden. :)
Bättre att påpeka det du hade i åtanke: att man inte blir tjockare av samma kcal från skräp.

Diabeteshammaren slår iofs ner mer om man äter snabbt ris än om man äter socker. :)

Men jo jag förstår din synpunkt.

Picap
2013-11-22, 12:37
Näring kanske. Och diabeteshammaren som slår ned. Det vet du ju, du som var med i maltodextrindiabetes-tråden. :)
Bättre att påpeka det du hade i åtanke: att man inte blir tjockare av samma kcal från skräp.

Stämmer detta för övrigt ens? Som jag förstått det hela så är det inte exempelvis "kolhydrater som kolhydrater" så i exemplet som godis vs ris så är väl inte ens 1200 kcal ifrån låt oss säga socker identiskt i effekt på kroppen (vad gäller vikt, hur denna energi används etc) jämfört med exempelvis 1200 kcal ifrån ris eller potatis?

z_bumbi
2013-11-22, 13:03
Stämmer detta för övrigt ens? Som jag förstått det hela så är det inte exempelvis "kolhydrater som kolhydrater" så i exemplet som godis vs ris så är väl inte ens 1200 kcal ifrån låt oss säga socker identiskt i effekt på kroppen (vad gäller vikt, hur denna energi används etc) jämfört med exempelvis 1200 kcal ifrån ris eller potatis?

*Det som brukar dyka upp är fruktosens eventuella negativa effekt men med 300 g socker så är det bara 150 g fruktos vilket inte är så enormt mycket. Dessutom visar det sig att det kanske inte är en några negativa effekter av fruktos om man ser den i ett sammanhang och undersöker flera studier i ämnet.
*Ska man banta/deffa så mättar det antagligen sämre och då kan det ha det en inverkan, samma sak om man "bara" vill ligga stilla i kroppsvikt etc.
*Det stora problemet kan vara att man missar en hel del näring genom att äta så mycket energi från något som är näringslöst men det gäller inte bara för socker utan för en hel rad med saker man använder sig av för att öka energinitantaget och det är inte heller alltid som mer näring är bättre än vad man redan äter.
De två sista punkterna är varför det finns restriktioner från t ex livsmedelsverkets sida på intag av socker, det tillför inget annat än energi och mättar sämre.

För att man inte ska missförstå det jag skriver så är jag inte direkt för att man generellt fyller ut med 300 g socker varje dag (eller något annat helt näringslöst) men om man verkligen inte får i sig mat på något annat sätt så kan en del socker göra att man kommer vidare. Det är inte heller så att man måste använda bara en källa för att fylla ut kaloriebehovet som en del verkar tycka utan man kan blanda och ge för att komma vidare.

tjing
2013-11-22, 13:50
Vad är skillnaden på 1200 kcal från godis och 1200 kcal från t ex ris?

Att godis är mer lipogent.

Reaper123
2013-11-22, 14:06
Att godis är mer lipogent.och om jag fattat det rätt är fruktos "värst"!? (inte för att det kanske har så stor betydlese, men finns ju mindre bra/dåligt godis så att säga)

Alltidxx
2013-11-22, 14:48
och om jag fattat det rätt är fruktos "värst"!? (inte för att det kanske har så stor betydlese, men finns ju mindre bra/dåligt godis så att säga)
Ja det kan man säga. Med en massa vidhängande disclaimers och undantagsfall.

AntonHA
2013-11-22, 16:50
0.5 kg kvarg = 375 KCL
0.5 liter mjölk 3% = 300 KCAL
0.5 liter yoghurt 3% = 300 KCAL.

1.5 liter mjölk för att nå upp i 975 KCAL. (standardprodukter). Kör du 10% kvarg och sockrad yoghurt eller missar jag nåt?

Jag älskar själv mjölkprodukter och äter nog yoghurt 2-3 dagar i veckan och kvar ytterligare 2. Men det är nog tveksamt (gissning) om 1.5 liter och uppåt per dag är särskilt bra.

0.5 kg kvarg 10% 700 kcal. 0.5 l mjölk (röd) 300 kcal 0.5 l vaniljyoghurt 350 kcal. Tot 1350 kcal

tjing
2013-11-22, 17:08
och om jag fattat det rätt är fruktos "värst"!? (inte för att det kanske har så stor betydlese, men finns ju mindre bra/dåligt godis så att säga)

Ja, fruktos i överskott ger ju visceral fetma.

Överätning av godis leder till fetma, via minskad fettoxidation. Kolhydrater i sig är inte lipogena under normala omständigheter, vid sidan om fruktos i för stora mängder. Men de omvandlas inte till underhudsfett i sig.

Picap
2013-11-22, 17:55
...

I see! Tackar och bugar för utvecklingen!

tjing
2013-11-22, 18:10
Bättre att påpeka det du hade i åtanke: att man inte blir tjockare av samma kcal från skräp.

Fast det blir man ju.

Processat skräp behöver inte processas lika mycket som riktiga råvaror och man får således en mindre TEF.

Dewon
2013-11-22, 18:11
Fast det blir man ju.

Processat skräp behöver inte processas lika mycket som riktiga råvaror och man får således en mindre TEF.

Vad är TEF?

Edit: Hittade.

tjing
2013-11-22, 18:23
Termogen effekt av mat.

Fredriiik
2013-11-22, 18:50
Skilj på komplexa kolhydrater (t.ex. stärkelse) och enkla sockermolekyler som finns i socker. Äter du hundratals gram godis om dagen utan att lägga till aktiviteter det så kommer fettet springande. Ifall du gör motsvarande med ris eller potatis så blir hälsoeffekterna inte alls så negativa.

Mycket fett i kombination med socker är förstås inte bra. Men mycket fett i sig behöver inte alls vara dåligt.

ja det har jag stenkoll på. Men om du fortsätter äta fett under denna period kommer ju det lagras som fett istället.
Om jag skulle välja mellan mycket fett eller mycket kolisar(socker) skulle jag ta kolisarna alla dagar i veckan.

Fatalist
2013-11-24, 12:01
Näring kanske. Och diabeteshammaren som slår ned. Det vet du ju, du som var med i maltodextrindiabetes-tråden. :)
Bättre att påpeka det du hade i åtanke: att man inte blir tjockare av samma kcal från skräp.

Det kan du mycket väl bli. Fruktos metaboliseras nästan alltid i levern, eftersom levern aktiverar ("fångar") fruktoset vid väldigt låga nivåer jämfört med glukos som kan användas "direkt från tunntarmen" för att upprätthålla blodsockernivåerna upp till en viss nivå, där levern automatiskt börjar ta upp glukos (och så kommer såklart pancreas att börja frisätta insulin).

Så vid ätande av mycket vanligt bordssocker, i t ex godis så får du i dig gott om glukos, som mättar blodsockernivåerna, leder till insulinfrisättning och inlagring i skelettmuskelceller och lever (och njurar) tills de har fulla glykogendepåer, sedan kommer överskottet att bygga upp fettdepåer.

Fruktos däremot, som redan vid väldigt låga koncentrationer metaboliseras i levern, har inte så många ställen att ta vägen när det redan finns gott om blodglukos än just att bilda fett. När det väl är i levern kommer det inte att åka ut, och det kommer inte att gå bakvägen och bilda glukos för frisättning eftersom det redan finns så gott om glukos. Därför kommer fruktos, vid fulla glykogendepåer i levern (vilket du garanterat har om du överäter och speciellt om du överäter godis) att leda till garanterad fettinlagring.

Något t ex aminosyror inte garanterat skulle göra, eftersom de metaboliseras för "bruks"-energi i levern och används för proteinsyntes. Därför är en kalori, inte en kalori. :)

Alltidxx
2013-11-24, 23:01
Det kan du mycket väl bli. Fruktos metaboliseras nästan alltid i levern, eftersom levern aktiverar ("fångar") fruktoset vid väldigt låga nivåer jämfört med glukos som kan användas "direkt från tunntarmen" för att upprätthålla blodsockernivåerna upp till en viss nivå, där levern automatiskt börjar ta upp glukos (och så kommer såklart pancreas att börja frisätta insulin).

Så vid ätande av mycket vanligt bordssocker, i t ex godis så får du i dig gott om glukos, som mättar blodsockernivåerna, leder till insulinfrisättning och inlagring i skelettmuskelceller och lever (och njurar) tills de har fulla glykogendepåer, sedan kommer överskottet att bygga upp fettdepåer.

Fruktos däremot, som redan vid väldigt låga koncentrationer metaboliseras i levern, har inte så många ställen att ta vägen när det redan finns gott om blodglukos än just att bilda fett. När det väl är i levern kommer det inte att åka ut, och det kommer inte att gå bakvägen och bilda glukos för frisättning eftersom det redan finns så gott om glukos. Därför kommer fruktos, vid fulla glykogendepåer i levern (vilket du garanterat har om du överäter och speciellt om du överäter godis) att leda till garanterad fettinlagring.

Något t ex aminosyror inte garanterat skulle göra, eftersom de metaboliseras för "bruks"-energi i levern och används för proteinsyntes. Därför är en kalori, inte en kalori. :)

Tjing har en marginell poäng i TEF. Men att en man blir lika tjock på samma kcal överskott gäller framför det du skrivit ovan.

Sheogorath
2013-11-24, 23:18
Tjing har en marginell poäng i TEF. Men att en man blir lika tjock på samma kcal överskott gäller framför det du skrivit ovan.

Förvisso, men den viktigare aspekten är att fett i levern är betydligt farligare än fett i muskler och fett under huden. Fruktos är notoriskt när det kommer till bildandet av just visceralt fett (där hepatiskt fett är en del).

Alltidxx
2013-11-25, 09:42
Förvisso, men den viktigare aspekten är att fett i levern är betydligt farligare än fett i muskler och fett under huden.
Som jag förstår det så är inte fettlever farligt i sig. Men det är en signal på att man gör något fel: Äter för mycket, dricker för mycket alkohol, metabola syndromet.