handdator

Visa fullständig version : sunt underskott


lundin94
2013-11-17, 21:43
Hur stort underskoott av kalorier kan man gå på för att minimera risken för muskelförlus? Har förståelse för att det finns andra komponenter såsom proteinintag samt tillräckligt med kolhydrater osv. Det jag fokuserar på är kaloriunderskottet dock. Har proteinintag på 180 g per dag. Försöker ligga väldigt lågt på kolhydrater och äter en en del fett.
Basalt energibehov, 2000 kcal
Med förbränning 2990
Hade till en början tänkt att lägga mej på 2400 då det verkar sunt. Undrar dock om det blir någon märkbar skillnad om jag lägger mej en 500 kcal under detta. Dvs 1900. Notera att jag även går i ungefär 50-1 timma om dagen. Detta är dock medräknat i kaloribehovet.

Klockan är mycket, jobb i morgon, notera gärna mina stav och andra missar men orkar inte solla igenom

R Scarpa27
2013-11-17, 21:46
varför inte?
2,4 lär ju funka eller allt under 2990 enl dig själv så kör på det.
men inte under 2K iaf =)

lundin94
2013-11-17, 21:49
Större underskott, större fettförlust, Därför vill jag ligga så lågt som möjligt, men tll vilka konsekvenser?

R Scarpa27
2013-11-17, 21:56
Större underskott, större fettförlust, Därför vill jag ligga så lågt som möjligt, men tll vilka konsekvenser?

hmm tar längre tiid visst.
vet inte hur bråttom du har.

Reaper123
2013-11-18, 15:51
Har du någon gissning på hur mycket fett du har på kroppen? Fettvikt*70 är en bra måttstock på hur stort kcalunderskott du dagligen kan ha utan att riskera (onödig) förlust av muskelmassa.

Tex 100kg man med 10% i BF = 10kg fett, vilket ger 10*70 = 700 kcal som "max" vad kroppen kan frisätta i fett per dygn.

Detta är dock ingen lag som MÅSTE följas, för finns ju tex denna "metod":
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184629

Edit: Jag har provat 3 olika varianter på mina deffar och den med lägst kcalunderskott per dag gav bäst resultat (ökade tom min fettfria vikt), men är inte kul att deffa länge så kommer ev. ej göra på detta sättet nästa deff.

Bossebäver
2013-11-18, 16:26
Någonting jag har reflekterat över är att min styrka påverkas väldigt lite av stora underskott. Har fastat i 24 timmar och ätit totalt 1000 kcal över 48 timmar under många perioder och har inte direkt märkt någon styrkeskillnad på gymmet. Energin blir ju piss men så länge man är skapligt fet och styrketränar så kan det ju finnas fördelar med att köra på ett stort underskott så det händer något.

Att deffa sakta när man har stora mängder kroppsfett (närmare fet än fit) är jävligt tungt på psyket.

Sheogorath
2013-11-18, 16:42
Större underskott, större fettförlust, Därför vill jag ligga så lågt som möjligt, men tll vilka konsekvenser?

Ja, men också större muskelförlust. Och ration blir sämre och sämre ju större underskott du lägger dig på.