handdator

Visa fullständig version : ***Whey-80 hur många skopor för att få 100g protein ?***


negative
2004-03-10, 23:14
Hej.
Jag har några frågor om proteinpulver.

Det står på burken att en portion inehåller 21g protein dvs 1,5 skopa. Så jag måste alltså ta över 7 skopor för att få i mig 100g protein efter träningen. Stämmer det eller har jag räknat fel ?

Ska man ta pulver även före träningen ? I så fall hur mycket ?

Hur många gram "extra" protein tar ni på en träningsdag respektive vilodag, och när ?

Jag väger drygt 100 kg och är 2 meter om det har nån betydelse.


Markus:eating:

Fairing II
2004-03-10, 23:20
Maila Gymgrossistens kundtjänst och fråga ang. proteinpulvret och visst är din längd viktig i sammanhanget...............................

negative
2004-03-10, 23:45
Originally posted by Fairing II
Maila Gymgrossistens kundtjänst och fråga ang. proteinpulvret och visst är din längd viktig i sammanhanget...............................

Det jag menar med min längd är att jag inte har lika mycket muskler som en kille på 175cm 100kg och därför kanske inte behöver typ 100g protein efter träningen....................................

Sen vet både du och jag att Gymgrossistens kundtjänst suger(om den ens finns) om det var det du ville ha fram.........................


Skulle gärna vilja ha svar på mina frågor !


Markus

KniveN
2004-03-10, 23:58
Handla på kolozzeum istället då så får du bättre kundservice!

negative
2004-03-11, 00:07
Originally posted by KniveN:smash:
Handla på kolozzeum istället då så får du bättre kundservice!

Ingen som har nått vettigt att säga ? Tex svar på mina frågor ?

Koskit
2004-03-11, 00:26
Du har räknat rätt ;) .
Om du ska ta på dagar du inte tränar så skulle jag rekomendera morgonen (precis när du vaknar)
Om du ska ta innan får du själv bestämma...

Dwag
2004-03-11, 00:27
med tanke på deras kvalitet så 10st 50grams skopor borde ge dig 100gram protein :booty:



:laugh: :thumbup:

Toljanen
2004-03-11, 01:20
21g/1.5=14g per skopa
100g/14g=7,14 st
För att få i dig 100g protein krävs 7,14 st skopor av whey 80

negative
2004-03-11, 01:21
Originally posted by Koskit
Du har räknat rätt ;) .
Om du ska ta på dagar du inte tränar så skulle jag rekomendera morgonen (precis när du vaknar)
Om du ska ta innan får du själv bestämma...

Tack för svaret !

muskelbyggarn
2004-03-11, 08:38
"Sen vet både du och jag att Gymgrossistens kundtjänst suger(om den ens finns) om det var det du ville ha fram........................."

Detta är intressant, och ändå köper du därifrån?

Nä köp då av Fairing om du vill ha förstklassig support, visst inga billiga bulkproteiner heller men kvalite och hjälp när det behövs.


21g på 1,5 skopor, frågan är hur många gram pulver är det totalt?

negative
2004-03-11, 12:51
Originally posted by muskelbyggarn
"Sen vet både du och jag att Gymgrossistens kundtjänst suger(om den ens finns) om det var det du ville ha fram........................."

Detta är intressant, och ändå köper du därifrån?

Nä köp då av Fairing om du vill ha förstklassig support, visst inga billiga bulkproteiner heller men kvalite och hjälp när det behövs.


21g på 1,5 skopor, frågan är hur många gram pulver är det totalt?

Ja inte tänker jag betala överpriser för att få förstklassig support.
Svar kan man fixa från annat håll GRATIS !

Edit: Snyggt linne du har på avataren, rätt märke ?


Markus

muskelbyggarn
2004-03-11, 14:09
edit: Orkade inte svara

Big Will
2004-03-11, 22:42
... Du behöver inte 100 gram protein efter träningen...

negative
2004-03-11, 22:53
Originally posted by muskelbyggarn
edit: Orkade inte svara

Fine with me.

Hobbes
2004-03-11, 23:17
Originally posted by negative


Fine with me.

Ja, för något så jävla korkat inlägg som du gjorde så förstår jag Tobbe!

...som för övrigt har en förstklassig kundservice, trots de av dig såkallade "överpriserna" (vilket är intressant då han är billigare än de flesta, även Kollo på många varor).

Men vad kan man förvänta sig av någon som köper Whey-80 för att sen vända sig till Kolozzeum för råd....

Patetiskt!

Stålkrull
2004-03-12, 09:33
Tjenare Negativ!

Här på Kolozzeum är det som att som att svära i kyrkan när man talar om GG. Man blir plötsligt lovligt byte att driva med. Jag ska dock hjälpa en okunnig och inte göra mig lustig över okunskapen, som är mycket stor bland medlemmarna på Kolozzeum. (Det finns dock några med mycket stor kunskap här, och det är därför jag läser forumet regelbundet.)

Som du själv och Toljanen räknat ut det så fodras det ca 7 skopor för att få 100 gram protein. Men varför är skopantalet viktigt, för du petar väl inte i dig 100 g protein efter träningen? En och en halv skopa räcker tillsammans med snabba kolhydrater.

Om du vill kan du ta lika mycket protein innan träningen, men det är inte nödvändigt. Räkna på ditt totala intag över dygnet och sprid ut det något så när jämt.

Man behöver inget ”extra” protein på träningsdagar respektive vilodagar. Tränar man regelbundet så är behovet lika mycket varje dag, för det är ju på vilodagarna muskelökningen sker.

Givetvis är det intressant att veta din längd när du anger din vikt, men det hade varit mera intressant att veta din BF. Proteinbehovet styrs inte av kroppsvikten utan "Lean body mass" (”Lean body mass” är fettfri massa plus essentiellt fett.) Jag tycker att 1,5 g/kg LBM är ok.

//Janne

KniveN
2004-03-12, 11:49
Originally posted by Stålkrull
Tjenare Negativ!

Här på Kolozzeum är det som att som att svära i kyrkan när man talar om GG. Man blir plötsligt lovligt byte att driva med. Jag ska dock hjälpa en okunnig och inte göra mig lustig över okunskapen, som är mycket stor bland medlemmarna på Kolozzeum. (Det finns dock några med mycket stor kunskap här, och det är därför jag läser forumet regelbundet.)

Som du själv och Toljanen räknat ut det så fodras det ca 7 skopor för att få 100 gram protein. Men varför är skopantalet viktigt, för du petar väl inte i dig 100 g protein efter träningen? En och en halv skopa räcker tillsammans med snabba kolhydrater.

Om du vill kan du ta lika mycket protein innan träningen, men det är inte nödvändigt. Räkna på ditt totala intag över dygnet och sprid ut det något så när jämt.

Man behöver inget ”extra” protein på träningsdagar respektive vilodagar. Tränar man regelbundet så är behovet lika mycket varje dag, för det är ju på vilodagarna muskelökningen sker.

Givetvis är det intressant att veta din längd när du anger din vikt, men det hade varit mera intressant att veta din BF. Proteinbehovet styrs inte av kroppsvikten utan "Lean body mass" (”Lean body mass” är fettfri massa plus essentiellt fett.) Jag tycker att 1,5 g/kg LBM är ok.

//Janne

Tycker du att en person som väger 100kg ska äta 21g protein efter träningen? Han borde MINST äta det dubbla.

Stålkrull
2004-03-12, 12:45
Originally posted by KniveN


Tycker du att en person som väger 100kg ska äta 21g protein efter träningen? Han borde MINST äta det dubbla.

Ja. jag tycker att det räcker med 21g omedelbart efter träningen. Det viktigaste är att musklerna får glukos. Vad har du för underlag till ditt påstående?

//Janne

andreaz
2004-03-12, 13:41
Originally posted by Stålkrull


Ja. jag tycker att det räcker med 21g omedelbart efter träningen. Det viktigaste är att musklerna får glukos. Vad har du för underlag till ditt påstående?

//Janne

En man som väger 100kg bör väl rimligtvis äta mer protein än en 50kg's efter träning?
Eftersom du verkar ha gjort så noga uträkningar att just 21 gram passar lagom för honom (för du har väl underlag för ditt påstående?) så bör analogt 50kgs mannen alltså äta 10,5 g protein.
Eller tycker du att 21 gram passar alla vikter och åldersgrupper?

Stålkrull
2004-03-12, 18:00
Originally posted by andreaz


En man som väger 100kg bör väl rimligtvis äta mer protein än en 50kg's efter träning?
Eftersom du verkar ha gjort så noga uträkningar att just 21 gram passar lagom för honom (för du har väl underlag för ditt påstående?) så bör analogt 50kgs mannen alltså äta 10,5 g protein.
Eller tycker du att 21 gram passar alla vikter och åldersgrupper?

Vid en uträkning fodras det 20,78 gram, så jag avrundade det till 21. Ursäkta!!!:smash:

//Janne

Mindek
2004-03-12, 18:08
Originally posted by Stålkrull


Vid en uträkning fodras det 20,78 gram, så jag avrundade det till 21. Ursäkta!!!:smash:

//Janne



Hur ser den magiska formeln för optimal proteinmängd ut då?

KniveN
2004-03-12, 20:07
Dom allmänna rekomedationerna ligger på 0,5g protein per kg kroppsvikt och 1g kolhydrater per kg kroppsvikt.
Men många ligger uppåt 1g protein per kg kroppsvikt, Det beror också lite på vad man har tränat och hur länge, detta gäller även kolhydrater.

Rakz
2004-03-12, 20:57
Vad är det egentligen för något fel på Whey-80? Funkat precis lika bra för mig som något annat protein, t.ex. twinlab. Dessutom mycket prisvärt. Dock förstår jag inte problemet med att räkna fram antalet skopor :confused: Data står på burken och med enkel matematik löser man det.

Mer på +sidan har vi att Whey-80 smakar mycket gott, speciellt chokladsmaken. Likaså gainern, givetvis chokladsmak (många tycker chokladen smakar rävgift, menmen).

Kritiker till Whey-80, ge mig vettiga belägg varför det skulle vara sämre.

/Erik

PopEye2
2004-03-12, 22:48
whey-80 tycker ja e mkt bra å prisvärt så mkt som man får lägga ner på kostillskott

KniveN
2004-03-13, 00:50
Originally posted by Rakz
Vad är det egentligen för något fel på Whey-80? Funkat precis lika bra för mig som något annat protein, t.ex. twinlab. Dessutom mycket prisvärt. Dock förstår jag inte problemet med att räkna fram antalet skopor :confused: Data står på burken och med enkel matematik löser man det.

Mer på +sidan har vi att Whey-80 smakar mycket gott, speciellt chokladsmaken. Likaså gainern, givetvis chokladsmak (många tycker chokladen smakar rävgift, menmen).

Kritiker till Whey-80, ge mig vettiga belägg varför det skulle vara sämre.

/Erik

Det är nog inte så många som är emot Whey-80 det är likvärdigt med EXELL. Skulle mer tro att det är GymGrosissten dom är emot, deras andra "mysko" produkter, marknadsföring m.m.
Eller så har vi hydrolysat gänget som är emot Whey-80 för att det är ett koncentrat.

I det här fallet är det mer att han köper billiga grejer på GG och kommer till Kolozzeum (som är en webshop) och frågar om hjälp för att det tydligen är så dålig service hos GG.
Det vore som att köpa en stereo på Elgiganten och be HiFi klubben ställa in ljudet.

Big Will
2004-03-13, 09:24
Originally posted by Stålkrull


Ja. jag tycker att det räcker med 21g omedelbart efter träningen. Det viktigaste är att musklerna får glukos. Vad har du för underlag till ditt påstående?

//Janne


:MrT: :nono:

Det är minst lika viktigt att få i sig så mycket aminosyror som möjligt in i musklerna efter träningen, då sarkolemat (muskel cell membranet) är som mest permeabelt (genomträngligt). Nödvändigheten att få i sig tillräckligt med protein då är mycket stor.

Martin
2004-03-13, 10:39
Originally posted by KniveN


Det är nog inte så många som är emot Whey-80 det är likvärdigt med EXELL. Skulle mer tro att det är GymGrosissten dom är emot, deras andra "mysko" produkter, marknadsföring m.m.
Eller så har vi hydrolysat gänget som är emot Whey-80 för att det är ett koncentrat.

I det här fallet är det mer att han köper billiga grejer på GG och kommer till Kolozzeum (som är en webshop) och frågar om hjälp för att det tydligen är så dålig service hos GG.
Det vore som att köpa en stereo på Elgiganten och be HiFi klubben ställa in ljudet.


Frågorna var ju ändå inte relaterade till GG utan gäller ju proteinpulver i allmänhet. :furious:

KniveN
2004-03-13, 11:46
Originally posted by Martin



Frågorna var ju ändå inte relaterade till GG utan gäller ju proteinpulver i allmänhet. :furious:

Det var ju inte proteinpulver i allmänhet utan Whey-80 (vilket är GG varumärke) han undrade över, och varför folk är emot det.

Då svarade jag vad jag tror är anledningen till att folk är emot Whey-80 :smash:

Martin
2004-03-13, 17:01
Originally posted by KniveN


Det var ju inte proteinpulver i allmänhet utan Whey-80 (vilket är GG varumärke) han undrade över, och varför folk är emot det.

Då svarade jag vad jag tror är anledningen till att folk är emot Whey-80 :smash:


Det spelar ju ingen som helst roll vad det är för märke, det var ju siffrorna på burken han frågade över, inte märket, kunde ju lika gärna varit något annat.


Sen frågade han ju inte vad folk tycker om whey-80.:smash:

KniveN
2004-03-13, 19:22
Originally posted by Martin



Det spelar ju ingen som helst roll vad det är för märke, det var ju siffrorna på burken han frågade över, inte märket, kunde ju lika gärna varit något annat.


Sen frågade han ju inte vad folk tycker om whey-80.:smash:


Rakz skrev:

Originally posted by Rakz
Vad är det egentligen för något fel på Whey-80? Funkat precis lika bra för mig som något annat protein, t.ex. twinlab. Dessutom mycket prisvärt. Dock förstår jag inte problemet med att räkna fram antalet skopor :confused: Data står på burken och med enkel matematik löser man det.

Mer på +sidan har vi att Whey-80 smakar mycket gott, speciellt chokladsmaken. Likaså gainern, givetvis chokladsmak (många tycker chokladen smakar rävgift, menmen).

Kritiker till Whey-80, ge mig vettiga belägg varför det skulle vara sämre.

/Erik

Och jag svarade:

Originally posted by KniveN


Det är nog inte så många som är emot Whey-80 det är likvärdigt med EXELL. Skulle mer tro att det är GymGrosissten dom är emot, deras andra "mysko" produkter, marknadsföring m.m.
Eller så har vi hydrolysat gänget som är emot Whey-80 för att det är ett koncentrat.

I det här fallet är det mer att han köper billiga grejer på GG och kommer till Kolozzeum (som är en webshop) och frågar om hjälp för att det tydligen är så dålig service hos GG.
Det vore som att köpa en stereo på Elgiganten och be HiFi klubben ställa in ljudet.

Det var inte trådstartaren negative som jag svarade på, du får läsa lite noggrannare nästa gång. :smash:

negative
2004-03-15, 01:42
Originally posted by Martin



Det spelar ju ingen som helst roll vad det är för märke, det var ju siffrorna på burken han frågade över, inte märket, kunde ju lika gärna varit något annat.


Sen frågade han ju inte vad folk tycker om whey-80.:smash:

:cheers:

DrP
2004-03-15, 08:43
Duger GG protein åt Magnus Samuelsson så lär den duga åt de flesta av oss här med.

Hobbes
2004-03-15, 09:54
Denna tråden börjar bli pinsam...tredje sidan och fortfarande så fattar inte trådstartaren eller hans anhängare någonting!!

DET ÄR FORTFARANDE PATETISKT ATT KÖPA FRÅN GG OCH SEN KOMMA KRYPANDE TILL KOLOZZEUM FÖR HJÄLP!!

Men service kunde man ju visst få gratis...ja, men se goddag då, köp från exempelvis Kolozzeum då så får du servicen i köpet.

Klart folk lägger värderingar i en frågeställning som denna!

Angående Magnus Samuelsson, tror du verkligen att Claudia Schiffer och Kylie M. för att nämna några går runt i HM:s underkläder??

KniveN
2004-03-15, 12:23
Originally posted by Hobbes
Denna tråden börjar bli pinsam...tredje sidan och fortfarande så fattar inte trådstartaren eller hans anhängare någonting!!

DET ÄR FORTFARANDE PATETISKT ATT KÖPA FRÅN GG OCH SEN KOMMA KRYPANDE TILL KOLOZZEUM FÖR HJÄLP!!

Men service kunde man ju visst få gratis...ja, men se goddag då, köp från exempelvis Kolozzeum då så får du servicen i köpet.

Klart folk lägger värderingar i en frågeställning som denna!

Angående Magnus Samuelsson, tror du verkligen att Claudia Schiffer och Kylie M. för att nämna några går runt i HM:s underkläder??

Instämmer :thumbup:

PDS
2004-03-15, 22:32
GG Rules :hbang:

Pez
2004-03-15, 22:45
Originally posted by PDS
GG Rules :hbang:
Uppenbarligen gör dom ju inte det.. :rolleyes:

Iallafall kan man väl anta det då företaget och dess kundtjänst tom får skit av trogna kunder.. förstår inte riktigt hur det går ihop.

Iallafall - visst får man fråga om andra produkter och diskutera runt användandet av dessa, vad man däremot inte får göra är reklam eller länka till andra kosttillskottsförsäljare/konkurrenter till Kolozzeum Webshop.

Sen vill jag tillägga att - frågar man om ett specifikt märke så får man vara beredd att få höra andras åsikter om det, bra som dåliga.

/pez

z_bumbi
2004-03-15, 23:11
Originally posted by Pez
Iallafall - visst får man fråga om andra produkter och diskutera runt användandet av dessa

/pez

Detta är väl förövrigt en av de saker som gjort att Kolozzeum blivit så stort.

Det har väl även hjälpt att företaget bakom inte har haft en utpräglad "sälja till varje pris"-strategi utan har haft lite is i magen och insett att mycket folk = stor försäljning på längre sikt.

z_bumbi (Som hittils aldrig handlat från Kolozzeum. :em: )

DrP
2004-03-16, 08:40
Ofta får man vad man betalar för, tex. inom elektronik (iaf till en viss gräns). Inom kosttillskott är det väl samma sak. Kvalitet kostar mera. En bra kundtjänst kostar pengar. Reklam kostar pengar etc. Dock har GG valt bort att bygga upp varumärket. De satsar nästan 0 på massmarknadsföring (förrutom sponsrar en del personer och tävlingar) och de har som bekant usel kundtjänst. De skulle kunna pumpa in pengar i märket och jag lovar att en hel del här skulle tycka att det plötsligt var bättre.

För min del behöver jag ingen kundtjänst när jag köper protein. Jag vet ungerfär vad det är och hur det ska användas. Skillnad om man köper en dator. Har man frågor kan man ju fråga i butiken.

De säger:

"Vi har valt allt tillverka TOP OF THE LINE
hos Världens största industri för
Sport nutrition.
Här tillverkas ingredienser för de flesta stora kosttillskottsbolagen i USA:
MET-RX, MUSCLELTECH, BIOTEST,
EAS, GNC, Prolab, Peak Body m.fl"

Vet inte om det betyder att det är bra eller dåligt men jag tro det håller en ok kvalitet.

Ps. Har själv beställt från Kolozzeum och tycker att det funkade bra och hade ett bra pris.

muskelbyggarn
2004-03-16, 08:48
"De satsar nästan 0 på massmarknadsföring (förrutom sponsrar en del personer och tävlingar)"

Aha, så det är därför det bara är flera helsidor i B&K varje nummer då :smash:

DrP
2004-03-16, 08:51
:)

Ok fel av mig, de har en del riktad reklam. Men se på tex Twinlab som typ har reklam överallt, aftonbladet, hela stan. Klart att sånt kostar mer. Men de skulle väl GG satsa på med om de hade plånboken.

m1cke
2004-03-16, 09:14
För att återgå till huvudfrågan..

Hur mycket du behöver efter träningen beror på vad du kommer äta efter, vad du ätit under dagen osv..

Om du väger 100 kg så skall du ha i dig runt 150g.
Men då räknar du in proteinet i maten, så om du efter träning kommer äta något proteinrikt så behöver du inte ta lika mycket protein som om du inte kommer äta något proteinrikt.

Du kan ju sprid ut det på dagen lite, ta en på morgonen samt till någon/några måltider och efter träning.

Shadow Warrior
2004-03-16, 10:05
Originally posted by m1cke
För att återgå till huvudfrågan..

Hur mycket du behöver efter träningen beror på vad du kommer äta efter, vad du ätit under dagen osv..

Om du väger 100 kg så skall du ha i dig runt 150g.
Men då räknar du in proteinet i maten, så om du efter träning kommer äta något proteinrikt så behöver du inte ta lika mycket protein som om du inte kommer äta något proteinrikt.

Du kan ju sprid ut det på dagen lite, ta en på morgonen samt till någon/några måltider och efter träning.

:confused:

Vi som styrketränar behöver 2-3g Protein per kg kroppsvikt, 150g Protein för en en kille på 100kg är alldeles för lite.

Efter träningen bör man inta 20-40g protein i form utav ett Wassle tillskott, blandat med 5dl lätt/mini mjölk, detta get 37-57g Protein. Sen kan man lägga till 10g Glutamin om man har råd.

Pez
2004-03-16, 10:06
Originally posted by DrP
:)

Ok fel av mig, de har en del riktad reklam. Men se på tex Twinlab som typ har reklam överallt, aftonbladet, hela stan. Klart att sånt kostar mer. Men de skulle väl GG satsa på med om de hade plånboken.

Skulle tippa på att GG är ett av de 3 tillskottsföretag i sverige som satsar mest på marknadsföring.. så din "teori" håller inte.

m1cke
2004-03-16, 12:45
Shadow Warrior.

Skulle skrivit från 150 g..
Det finns ju en massa åsikter om hur mycket man skall ha.. själv försöker jag ligga runt 2 g.