Logga in

Visa fullständig version : Ska börja med medicin som man får enorm aptit av - går de att leva på följande mat...

Alfen avf Ling
2013-11-17, 16:40
Hej,

jag ska börja med en antideppmedicin som heter mirtazapin och jag har läst att de allra flesta får enorm hunger av det och många går upp tiotals kg. Jag vett kcal in - kcal ut gäller men jag har redan hungerproblem o s v så det är viktigt för mig att äta mig mätt.

Går det att överleva på
Mjölk
Vassleprotein
Potatis
Kvarg
Omega 3
+ C-vitamin-tabletter?

Jag är väldigt fattig och har inte mycket pengar till mat annars skulle jag köpa massa frukt och grönsaker men jag tänker låta potatisen och kvargen stå för mättnaden.

Vad tror ni om ovanstående? Får jag bristsjukdomar av det? mvh

tjing
2013-11-17, 16:43
Om du nu kommer att kunna hålla dig till det när du har medicinen i dig.

Gober
2013-11-17, 16:55
Grönsaker för mättnad ovh vitaminer och mineraler. Du kan köpa billiga frysta storpack.

Sheogorath
2013-11-17, 16:59
Jag deffade på mirtazapin för många år sedan och det funkade (såklart, kcal in och ut som du säger).

Det kommer förmodligen bli tufft för dig men att försöka hålla dig till ett schema kan kanske vara en bra idé. Som ett exempel på vad som kanske komma skall så vaknade jag vid något tillfälle mitt natten, så hungrig att jag inte visste var jag skulle ta vägen. Gick upp, cyklade till Statoil, köpte panpizza och piroger, åt dessa och gick och la mig igen. Ibland sov jag med en packe bröd bredvid sängen. Hunger är en riktigt stark känsla.

Sen finns det andra aspekter att ta hänsyn till: har man psykisk ohälsa kanske det bästa är att "släppa taget" för att kunna må bättre, eller så är det inte det. Det handlar ju mycket om vem du är och orsaken till att du mår dåligt.

Edit: bulkandet var hemskt effektivt/lätt. Perioden var den enda gången då vågen visat tresiffrigt, och stark var jag (för att vara jag).

Fjrebqll
2013-11-17, 21:00
Har ätit det under 2 perioder och har gått upp ca 14-16kg båda gånger. Gick faen inte sluta äta efter intag. Såhär i efterhand hade jag nog kört någon form av PF när jag medicinerades, typ 20/4 :p

R Scarpa27
2013-11-17, 21:04
hur kan det ge så mkt mer???
om vi säger man äter rejält i vanliga fall. skulle detta göra så man äter mer? då lär man väl spy ist? om man äter stort från början h,mmmmmmm... nyfiken.

gå upp på nätterna och vara hungroig sheo åt du dålig middag och kvällsmat då?

sigill
2013-11-17, 21:07
Kvarg är ganska dyrt.

Havregryn (rätt bra proteinkvalité)
Ris
Pasta
Proteinpulver
Ägg
Billiga grönsaker (vitkål).
Blodpudding för järnet.
Makrill i tomatsås, konserv (D-vitamin och Omega 3).
Oljor.
ICA Basic jordnötter (1 kg). Magnesium, niacin osv.

Där har du billig mat som gör att du täcker näringsbehovet. Särskilt om du äter blodpudding flera gånger i veckan så kan du spara mycket pengar i och med att du slipper köpa kött.

R Scarpa27
2013-11-17, 21:24
Kvarg är ganska dyrt.

Ris
Pasta
Proteinpulver
Ägg
Blodpudding för järnet.
Oljor.

Där har du billig mat som gör att du täcker näringsbehovet. Särskilt om du äter blodpudding flera gånger i veckan så kan du spara mycket pengar i och med att du slipper köpa kött.

blodpudding ska serveras med kött och potatisbullar :smash:

Morrris
2013-11-17, 21:30
Konditionsträning kan vara både ett bra komplement till din medicinering och ge dig en lite större energiåtgång. Fast det kanske inte är ett problem?

Armed Dingo
2013-11-17, 21:31
Minns inte att det var så illa med hungern. Sheo haha :D ibland slår det till. Porten öppnas och går inte att stänga, bara att fylla.

Alfen avf Ling
2013-11-17, 21:41
Kvarg är ganska dyrt.

Ris
Pasta
Proteinpulver
Ägg
Blodpudding för järnet.
Oljor.

Det ska ju vara snålt på energi helst oxå..

R Scarpa27
2013-11-17, 21:49
Det ska ju vara snålt på energi helst oxå..

mkt av det han skrev var snålt på energi...
sen bbehövs fett varje dag med, därav gav han med några fettkällor.
fett mättar mer också.

Sheogorath
2013-11-17, 22:22
hur kan det ge så mkt mer???
om vi säger man äter rejält i vanliga fall. skulle detta göra så man äter mer? då lär man väl spy ist? om man äter stort från början h,mmmmmmm... nyfiken.

gå upp på nätterna och vara hungroig sheo åt du dålig middag och kvällsmat då?

Jag förstår inte vad du menar? Folk som äter sig feta kan ju uppenbarligen få i sig mycket mer energi än de behöver? Jag antar att känslan på mirtazapin, den bottenlösa hungern/suget efter mat är sådana känslor många riktigt tjocka får kämpa med varje dag, utan medicin. Medicinen kan helt enkelt ändra den fysiska uppfattningen om vad som är tillräckligt. Kroppen skriker efter mer trots att energibehovet är mött för längesedan.

R Scarpa27
2013-11-17, 22:41
Jag förstår inte vad du menar? Folk som äter sig feta kan ju uppenbarligen få i sig mycket mer energi än de behöver? Jag antar att känslan på mirtazapin, den bottenlösa hungern/suget efter mat är sådana känslor många riktigt tjocka får kämpa med varje dag, utan medicin. Medicinen kan helt enkelt ändra den fysiska uppfattningen om vad som är tillräckligt. Kroppen skriker efter mer trots att energibehovet är mött för längesedan.

jo de tkr jag de gör jämt =) dock skitsamma mest under bulk men under deff fixar disiplinen detta enkelt..
det jag menade är att medicin kan förstöra disciplinen?

Sheogorath
2013-11-17, 22:44
jo de tkr jag de gör jämt =) dock skitsamma mest under bulk men under deff fixar disiplinen detta enkelt..
det jag menade är att medicin kan förstöra disciplinen?

Se det som att en viss mängd disciplin räcker för att mota en viss mängd hunger. Till slut kanske inte disciplinen räcker. Det är lätt att slå sig för bröstet som disciplinerad när man kanske i själva verket gör en ganska liten insats jämfört med någon annan som tvingas kämpa hårdare. :)

Om man drivs av ångest i sitt ätbeteende (inte helt ovanligt) och medicinen dämpar ens ångest kanske man också inser att ens "normala" förhållande till mat inte är bra och inte leder fram till något viktigt egentligen. Slutar man då nojja över kosten för att man medicinerar handlar ju inte det om att man fått sämre disciplin.

tjing
2013-11-18, 01:30
Se det som att en viss mängd disciplin räcker för att mota en viss mängd hunger. Till slut kanske inte disciplinen räcker. Det är lätt att slå sig för bröstet som disciplinerad när man kanske i själva verket gör en ganska liten insats jämfört med någon annan som tvingas kämpa hårdare. :)

+1

Många antidepressiva mediciner har just viktuppgång som biverkning. Ökar matsuget är inte alltid disciplin något som fungerar särskilt väl på sikt. I stunden kanske, men livet består av många dagar.

villefille
2013-11-20, 13:57
Hej,

jag ska börja med en antideppmedicin som heter mirtazapin och jag har läst att de allra flesta får enorm hunger av det och många går upp tiotals kg. Jag vett kcal in - kcal ut gäller men jag har redan hungerproblem o s v så det är viktigt för mig att äta mig mätt.

Går det att överleva på
Mjölk
Vassleprotein
Potatis
Kvarg
Omega 3
+ C-vitamin-tabletter?

Jag är väldigt fattig och har inte mycket pengar till mat annars skulle jag köpa massa frukt och grönsaker men jag tänker låta potatisen och kvargen stå för mättnaden.

Vad tror ni om ovanstående? Får jag bristsjukdomar av det? mvh

Jag tycker det ser ok ut ur näringssynvinkel, men jag vet inte om det är optimalt ur mättnadssynvinkel.

Potatis är bra, jag tycker kall kokt potatis mättar bra och det är rätt billigt.

Rågflingegröt ger mycket mättnad per kalori. Jag är känd för att vara en storätare, men blir mätt rätt länge på 375 kalorier av det (5 port).

Kycklingbröst mättar bra, likaså broccolli.

Fet fisk blir jag mätt på, men det är ju kaloririkt, så jag vet inte, men det är ju nyttigt också.

villefille
2013-11-20, 14:00

+1 Jag var ganska stöddig över min disciplin när jag snusade, sen när jag slutade insåg jag plötsligt varför alla inte utan vidare bara kunde äta mindre. Det är sjukt jobbigt att stå emot när man får konstanta impulser att äta.

MaxHBG
2013-11-20, 18:15
Jag har inte så bra aptit och blir väldigt mätt när jag har mer än 1/3 mat kvar på tallriken, och för det har jag svårt att gå upp i vikt utan att sitta timmar vid matbordet och äta.

Skulle jag då kunna använda Mirtazapin för att kunna äta tillräckligt med mat för att gå upp i vikt? Eller är det strikt bara som OT säger för deprission?

tjing
2013-11-20, 18:16
Det är psykofarmaka, ja.

Inget kosttillskott.

Sheogorath
2013-11-20, 18:55
Jag har inte så bra aptit och blir väldigt mätt när jag har mer än 1/3 mat kvar på tallriken, och för det har jag svårt att gå upp i vikt utan att sitta timmar vid matbordet och äta.

Skulle jag då kunna använda Mirtazapin för att kunna äta tillräckligt med mat för att gå upp i vikt? Eller är det strikt bara som OT säger för deprission?

Det är ett läkemedel som förskrivs mot depression och "off label" mot sömnbesvär. Det finns säkert doktorer som föreskriver det "off label" vid aptitlöshet som ses som farofylld för patienten, men jag har inte hört om det på min enhet i alla fall.

Men att du skulle kunna få det för att bygga bättre? En man frisk för övrigt med normalt BMI? Knappast. :)