handdator

Visa fullständig version : Äta mer eller mindre på träningsdagar?


Aping
2013-11-17, 16:16
Det verkar finnas två skolor på Kolo angående vilka dagar som man bör lägga en större del av sitt begränsade energiöverskott vid deff för att behålla så mycket muckler som möjligt. Dessa två skolor förespråkas av två personer jag har stort förtroende för:

tjing: Ät mer på träningsdagar (helst runt passet) då är man mest anabol och ska passa på att bygga.

Sheogorath: Ät mer på vilodagarna det är då det är viktigast att man har material för återhämtningen, man är ändå tillräckligt anabol på träningsdagar.

Pappa och pappa verkar oense om den här viktiga sakfrågan och jag efterlyser en diskussion på ämnet. Min placebo blir helt uppfuckad!

MVH
Allt ger ju cancer nuförtiden
#varförtränanärmankannördamarginellateorier

Sheogorath
2013-11-17, 16:50
Ett tillägg där är att jag menar att man ska lägga en stor del av sitt energiintag efter träning. Kroppen nollställs inte vid midnatt, och en vilodag är ju faktiskt "efter träning" även om det enligt klockan är nästa dag.

Jag menar inte att man ska ha ett stort överskott på vilodagar, utan att man inte ska dra ner. Man kan välja att t.ex. äta 3200 kcal både på träningsdagar och vilodagar (om vi snackar styrketräning, som inte förbränner våldsamt många kalorier och dessutom ger aminosyraberoende muskeluppbyggnad). Om man på så sätt äter lika många kcal båda dagarna har man ju de facto ett "tillägg" på vilodagen motsvarande kaloriförbrukningen på träningsdagen, syftande till att effektivisera återhämtningen vilken är den enda anledningen till att man vilar.

En vilodag är inte en "inte-träningsdag", det är en återhämtningsdag!

I praktiken verkar det som att båda strategierna fungerar. Jag och Landström har bevisligen lyckats komma i fin form och behållit massan bra.

Och tjing har ju också kommit i fin form, med sin metod (om han nu kört den själv och inte bara förespråkar den; så bra känner jag inte till hans träning).

tjing
2013-11-17, 17:50
Ingen som riktigt vet.

Mja, men det är mest ett sätt att hålla nere det totala energiintaget och således fettinlagring. Men visst, det funkar helt okej tycker jag. Jodå, har stakat ut DFB efter egna fältstudier och teori kring fettinlagring och muskeluppbyggnad. Tänkte revidera den lite snart och sänka kolhydratsintaget något, då många verkar ha svårt att äta den mängden mat.

Håller med om det där att kroppen inte nollställs kl 12. Det är nog lite för simplistiskt att dela upp det i träningsdagar och "vilodagar".

Aping
2013-11-17, 17:52
Tack för klargörandena Sheo och tjing!

<3

Placebon känns starkare än någonsin!

amini
2013-11-19, 01:43
eftersom jag vägt mig varje dag senaste 5 månaderna kan jag säga att ät mindre på vilo dagar och näsan inga kolhydrater,
min nuvarande kaloriintag: vilodag 2000-2250
A: ben korsrygg 3000 kcal
B: resten av kroppen 2700 kcal.
annars kan jag gå upp nästan 1 kg om jag äter 3000 på vilodag konstigt men så funkar det för mig
192cm, 121kg mullig (agusti vikt hysteriska 146 kg efter 13 månaders soffliggande efter diskbråckoperation där jag gick upp från 117kg.

Sheogorath
2013-11-19, 06:29
eftersom jag vägt mig varje dag senaste 5 månaderna kan jag säga att ät mindre på vilo dagar och näsan inga kolhydrater,
min nuvarande kaloriintag: vilodag 2000-2250
A: ben korsrygg 3000 kcal
B: resten av kroppen 2700 kcal.
annars kan jag gå upp nästan 1 kg om jag äter 3000 på vilodag konstigt men så funkar det för mig
192cm, 121kg mullig (agusti vikt hysteriska 146 kg efter 13 månaders soffliggande efter diskbråckoperation där jag gick upp från 117kg.

Det är väl inte konstigt att du går upp i vikt om du äter fler kalorier?

dennipavlovic
2013-11-20, 02:04
Träningsdagar(styrke) kan du köra 3-4 riskakor efter gym direkt med protteshake. Funkar för mig. Om detta gäller cardio kan du skippa för det är "vilodag" enligt mig.

MVH