handdator

Visa fullständig version : Ni som kör över/under, hur långa är era pass?


Sach
2013-11-17, 13:49
Hej, ja som rubriken säger så undrar jag hur länge ni brukar vara på gymmet?
Jag har nyss gått från en p/p/l till en över/under där jag tränar varannan dag och jag känner att passen blir väldigt långa, eller iaf överkroppspassen eftersom man måste köra uppvärmningsset för både bröst och rygg vilket resulterar i att passen hamnar runt en 80 minuter.
Och hur orkar ni som kör diverse 2 splittar hålla uppe fokusen genom hela passen?
I dagsläget så är jag mer eller mindre helt slut när jag kommer till axlarna som är min femte övning och då går jag aldrig till failure (1-2 från) och vilar inte för lite mellan setsen.
Och då jag är helt ny när det kommer till mer frekvent träning så skulle jag även villa veta vad ni tycker om upplägget?
Jag är tidigare van vid det klassiska där varje muskel piskas var 6-7e dag med en löjligt hög volym och en del failure vilket på senare tid har resulterat i diverse skador och uteblivna resultat.
Så skulle ni ha ändrat något?
Jag gjorde min egna med lite inspiration från Lyle Mcdonalds 2 split och PHUL då dom är rätt beprövade program, dom funkar dock inte för mig då jag lider av en diskbuktning så jag har fått skära ned på antalet övningar som belastar korsryggen.
Jag provade även att starta "drag, tungt" passet med ryggen men det funkade inget vidare när jag kom till bänken, jag kunde knappt racka av stången eftersom latsen var helt slut vilket nästan resulterade i att jag höll på att få stången över mig.

Dag 1 - Över, drag tungt
Dag 2
Dag 3 - Under, tungt
Dag 4
Dag 5 - Över, press tungt
Dag 6
Dag 7 - Under, lätt

I böj, bänk, stångrodd, militärpress och rumänska marklyft så kör jag raka sets så det första setet avslutas alltså 2-3 reps från failure, det andra 1-2 från failure och när jag i det tredje klarar av 5 och 8 reps så höjer jag vikten med 2,5kg.
I resterande övningar så startar jag med en vikt som tillåter mig att klara av den högst utsatta repen i övningen och behåller den tills jag når den lägst utsatta, sen sänker jag vikten för att kunna fortsätta arbeta inom det utsatta repsomfånget.
Vikten höjer jag när jag klarar av 1 mer rep än den högst utsatta i det första setet (1 rep från failure i alla).


Över, drag tungt
Bänkpress: 3x8, 2,5 min setvila
Lutande bänkpress: 3x10-12, 1,5 min
Stångrodd: 3x5, 2,5 min
Hantelrodd: 3-4x6-10, 1,5 min
Kabel sidolyft: 3x10-14, 1 min
Stångcurl: 3x6-8, 1,5 min
Liggande tricepsextension: 3x10-12, 1 min

Under, tungt
Knäböj: 3x5, 3 min
Rumänska marklyft: 3x5, 2,5 min
Benpress: 3x6-10, 2 min
Stående vadpress: 5x6-10, 1,5 min
Crunch maskin: 5x6-10 + diverse bålstabilitetsövningar, 1,5 min

Över, press tungt
Bänkpress: 3x5, 3 min
Hantelflyes: 3x6-10, 1,5 min
Chins: 3x8-10, 2 min
Hantelrodd: 3x10-12, 1,5 min
Militärpress: 3x5, 2 min + 2x6-10 drop sets sidolyft med hantel
Liggande tricepsextension: 3x6-8, 1,5 min
Stångcurl: 3x10-12, 1 min

Under, lätt
Knäböj: 3x8, 3 min
Benpress: 2x10-14, 1,5 min
Benspark: 1x12-14
Lårcurl: 4x10-14, 1,5 min
Sittande vadpress: 4-5x10-14, 1 min
Benlyft: 4-5x10-14, 1 min + diverse bålstabilitetsövningar

Jag ger även rotatorcuffarna detta i slutet av varje överkroppspass ->
2x10-15 utåtrotation i kabel
2x10-15 innåtrotation i kabel
1-2x10-15 "external" rotation (http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/CBUprightExternalRotation.html) i kabel.

monsa123
2013-11-17, 14:10
Försöker att hålla mina halvkroppspass till 45-50 min. Intensivt och tungt!

Tyrwing
2013-11-17, 14:19
Varierar lite. Lägger mest krut på mina 1-2 huvudövningar som går efter RTS metoden, därefter så blir det varierande vila. Allt från 1h till 2h beroende på om jag fyller på med rehab lull-lull, stretcher osv. Men skulle jag köra strikt med exakt vila så landar jag nog på runt 1h precis.

Sach
2013-11-17, 14:46
Försöker att hålla mina halvkroppspass till 45-50 min. Intensivt och tungt!

Oj, det var inte mycket, hur ser ett sådant upplägg ut?

oggmar
2013-11-17, 15:59
Kör just nu Phul workout, varje pass tar mellan 60-90 minuter.

pezrulezhaakon
2013-11-17, 16:07
45-90min vanligtvis.

Beroende lite på vad jag kör så kan det både bli längre och kortare.

RassK
2013-11-17, 17:34
Rätt långa. 90-120 min.

Rikard Jansson
2013-11-17, 18:05
Blivit ganska exakt 2h styck på senaste, men lägger en del tid på uppvärmning och stretching.

Anders The Peak
2013-11-17, 20:08
Blivit ganska exakt 2h styck på senaste, men lägger en del tid på uppvärmning och stretching.
Det låter som riktigt långa pass och inte speciellt effektivt. Det är inte i gymmet du växer utan det är när har gått därifrån och håller på med något annat kul...

DPahkamaa
2013-11-17, 20:13
45-90.

Överkroppen närmare 45 än 90 och underkroppen närmare 90 än 45.

Rikard Jansson
2013-11-17, 20:17
Det låter som riktigt långa pass och inte speciellt effektivt. Det är inte i gymmet du växer utan det är när har gått därifrån och håller på med något annat kul...

Jag är inte ute efter att växa :)

Pompere
2013-11-17, 20:23
Ja, 90min brukar iaf överkroppspassen landa på. Fast jag supersettar och håller bra tempo.
Men den goa pumpen man får av överkroppspassen håller gnistan vid liv ;)
(95% serious)

drkrupp
2013-11-17, 23:21
40-50 minuter.

Mycket superset och 60 sek mellan seten. Två lätta och två tunga pass (10 rep/5 rep) i veckan.

Exempel, överkropp tung
Sittande axelpress superset med pullups 5x5
Marklyft 1x5 (5x5 stegrande)
Bänkpress superset med stångrodd 5x5
Facepulls eller någon sidolyft för baksidan, 5 set

Underkropp tung
Frontböj 5x5
Bencurl superset med benspark 5x6
Stångcurl superset med liggande tricepsextention 5x5

Ja, jag kör armarna på underkroppspasset.

Babyface
2013-11-17, 23:51
Det låter som riktigt långa pass och inte speciellt effektivt. Det är inte i gymmet du växer utan det är när har gått därifrån och håller på med något annat kul...

Det sägs att det mest effektiva är att hålla träningspasset strax under timmen. Kan du motivera det?

Är det för man håller igång förbränningen/stressar till Max?

Om man vill bygga alltßå

pezrulezhaakon
2013-11-18, 00:13
Babyface

Det finns en gräns för hur mycket lagrat "explosivt" bränsle som finns i kroppen. Ex glykos, glykogen, osv. Det räcker i princip bara runt en timme vid maximalt intensivt arbete.

Rikard Jansson
2013-11-18, 00:14
Alltså, det beror väl på vad man gör? Om jag sitter och äter bullar i gymmet i fem timmar innan jag börjar träna så lär ju timmen efter det vara lite annorlunda mot om jag hypersupersettar till tok-fail runt 20RM i böj 10 set på en halvtimme och tränar en timme till på det? :)

Gober
2013-11-18, 00:35
45-120min beroende på hur långa pass jag har tid med och vilket upplägg/övningar osv. 120min är max då finns det verkligen inte mycket energi över i slutet. 60-90min i bra tempo är annars lagom för mig.

Jag räknar nu alltså även med uppvärmning osv, och det som tar mest tid är tex knäböj där jag vilar lite extra mellan seten, annars är det fullt ös.

Diomedea exulans
2013-11-18, 00:43
Babyface

Det finns en gräns för hur mycket lagrat "explosivt" bränsle som finns i kroppen. Ex glykos, glykogen, osv. Det räcker i princip bara runt en timme vid maximalt intensivt arbete.

Men om man fortsätter träna efter att det där "bränslet" är slut så ger väl även den träningen något?

pezrulezhaakon
2013-11-18, 00:51
Diomedea exulans

Ja, visst, det är klart att det ger något. Men sett ifrån ett hypertrofiperspektiv så är det inte lika effektivt. Man måste ju sänka intensiteten och iomed det så använder man mer andel fett, vilket gagnar typ 1 fibrer mer, vilka inte svarar på hypertrofi som typ 2 gör.

Diomedea exulans
2013-11-18, 01:02
Diomedea exulans

Ja, visst, det är klart att det ger något. Men sett ifrån ett hypertrofiperspektiv så är det inte lika effektivt. Man måste ju sänka intensiteten och iomed det så använder man mer andel fett, vilket gagnar typ 1 fibrer mer, vilka inte svarar på hypertrofi som typ 2 gör.

Hur blir det med pass på flera timmar, men där man intar snabba kolhydrater under passet?

pezrulezhaakon
2013-11-18, 01:38
Diomedea exulans

Det hjälper lite, men går inte riktigt att jämföra med lagrad energi. Pass på flera timmar blir uteslutande lågintensivt, vilket inte är fördelaktigt för hypertrofi. Intag av snabba KH får man göra med finess i ett sånt fall. Om man får ett "för stort" insulinpåslag så kan det göra att man blir tröttare och på det sättet förlorar ytterligare intensitet.

Sach
2013-11-18, 02:13
Man måste ju sänka intensiteten och iomed det så använder man mer andel fett, vilket gagnar typ 1 fibrer mer, vilka inte svarar på hypertrofi som typ 2 gör.

Skumt, jag klarar av lika många reps på samma vikter i militärpress, liggande tricepsextension och stångcurl i detta programmet som jag gjorde i mitt tidigare upplägg där alla dessa 3 kördes med bra mycket mer energi eftersom det var en p/p/l.

pezrulezhaakon
2013-11-18, 02:27
Sach

Finns många felkällor man kan orsaka omedvetet. Svårt att veta vad i nuläget.

Klein
2013-11-18, 07:55
Vill man få maximal utdelning för sin tid i gymmet så bör man sikta in sig på många korta pass. Tycker man om att plåga sig i timmar så är det ju dock bara att tuta och köra.

filmjölk
2013-11-18, 08:05
45minuter kan jag hinna med ett överkroppspass på. Då kör jag 5set någon bänkvariant, 5 set någon axelpressvariant och allt i set-in-set med pullups. (Varannat set press, varannat set pull-ups)

Det tycker jag är ett bra pass, och jag kallar det "Jag har ingen fantasi-träning".

z_bumbi
2013-11-18, 08:34
Det sägs att det mest effektiva är att hålla träningspasset strax under timmen. Kan du motivera det?

Motiveringen baseras vanligen på en (!) studie som visar på stigande kortisolnivåer efter att man kört cirkelträning med kort vila i ca 60 min. För en mer normal tränande som äter mat så finns det inga problem att köra 1,5 h eller mer och få bra resultat, jag skulle t o m säga att de flesta som växer och blir starkare kör på det viset. Räknar man dessutom in uppvärmning och stretching så är det inga problem att köra i 2 h heller.
Om man märker att man fortsätter svara så kan man också köra längre pass än 2 h och det är mest en fråga om vana och kost hur kvaliten på dessa pass blir. Problemet är bara att en hel del nybörjare gör massor av saker på gymmet utan att få något direkt svar av det och då är passen antagligen för långa.
Om man vill stressa sig igenom hela passet kan man göra det men jag har aldrig gillat stress på gymmet och jag ser ingen större mening med att försöka hålla en kort setvila hela passet för att "hinna klart".

Raschmus
2013-11-18, 09:06
Ungefär
Bröst & Rygg 75min
Bicep & Tricep 35min
Ben 75min
Axlar 45min

De få perioder jag tränat enbart basövningar med längre vila så kan passen ta snarare 120minuter.

Babyface
2013-11-18, 10:09
Motiveringen baseras vanligen på en (!) studie som visar på stigande kortisolnivåer efter att man kört cirkelträning med kort vila i ca 60 min. För en mer normal tränande som äter mat så finns det inga problem att köra 1,5 h eller mer och få bra resultat, jag skulle t o m säga att de flesta som växer och blir starkare kör på det viset. Räknar man dessutom in uppvärmning och stretching så är det inga problem att köra i 2 h heller.
Om man märker att man fortsätter svara så kan man också köra längre pass än 2 h och det är mest en fråga om vana och kost hur kvaliten på dessa pass blir. Problemet är bara att en hel del nybörjare gör massor av saker på gymmet utan att få något direkt svar av det och då är passen antagligen för långa.
Om man vill stressa sig igenom hela passet kan man göra det men jag har aldrig gillat stress på gymmet och jag ser ingen större mening med att försöka hålla en kort setvila hela passet för att "hinna klart".

Tänkte mer om man har köriga veckor ibland och måste träna på lunchen 50 min!

Dennis012345
2013-11-18, 20:57
ca 50min, stronglifts pass, med uppvärming.. Villar ca 2-3 minuter mellan setten

Kedaran
2013-11-19, 07:57
60-75 min.

Beroende på dagsform och om det ska köras tunga singlar eller inte