handdator

Visa fullständig version : Beställa från Amazon.co.uk


Strangerdanger
2013-11-17, 00:35
Har någon beställt något därifrån? Är det fri frakt till Sverige? Kan man lita på hemsidan?

tossefar
2013-11-17, 00:44
Det är inte en butik. Det är en marknadsplats för tusentals butiker. Produkten kan komma från vilket företag som helst (vilket också står).

Strangerdanger
2013-11-17, 00:51
Det är inte en butik. Det är en marknadsplats för tusentals butiker. Produkten kan komma från vilket företag som helst (vilket också står).

Jaha, okey. Det visste jag inte. Har du handlar där förut? Jag läste att det var fri frakt till Sverige. Är det sant?

TranceII
2013-11-17, 00:54
Vissa har fri frakt, andra inte.

Red Apple
2013-11-17, 00:54
Jaha, okey. Det visste jag inte. Har du handlar där förut? Jag läste att det var fri frakt till Sverige. Är det sant?

Informationen som Amazon går ut med är för det mesta att lita på. Se till att du är säker på vad som står.

Strangerdanger
2013-11-17, 00:56
Vissa har fri frakt, andra inte.

Hur kan man se det?

ducedo
2013-11-17, 00:56
Lägg produkten i varukorgen och klicka så långt som möjligt utan att godkänna ordern så får du fram alla kostnaderna. Tror jag hade fri frakt senast men att moms tillkom.

Strangerdanger
2013-11-17, 01:07
Lägg produkten i varukorgen och klicka så långt som möjligt utan att godkänna ordern så får du fram alla kostnaderna. Tror jag hade fri frakt senast men att moms tillkom.

Hur kan man veta hur mycket momsen blir?

tp_88
2013-11-17, 01:11
All information finns på hemsidan.

Frakt ingår ibland vid köp över £20 eller något sådant, brukar stå nåt om supersaver-bla bla bla. Går också att se i varukorgen innan man bekräftar ordern. Momsen likaså.

Nordenator
2013-11-17, 01:22
Lägg produkten i varukorgen och klicka så långt som möjligt utan att godkänna ordern så får du fram alla kostnaderna. Tror jag hade fri frakt senast men att moms tillkom.

I så fall beställde du nog från amazon.com. Där bäddas moms/spedition in i priset under titeln "Import Fees" eller något liknande. Man momsar inte på prylar man köper inom EU.

tp_88
2013-11-17, 01:32
I så fall beställde du nog från amazon.com. Där bäddas moms/spedition in i priset under titeln "Import Fees" eller något liknande. Man momsar inte på prylar man köper inom EU.
Jag tror att UK-momsen läggs på efter att man lagt varan i kundvagnen.

Hobbes
2013-11-17, 07:53
Beställt från dem utan problem. Gör såsom andra berättat för att få reda på eventuellt slutpris.

MasterChief
2013-11-17, 08:04
I så fall beställde du nog från amazon.com. Där bäddas moms/spedition in i priset under titeln "Import Fees" eller något liknande. Man momsar inte på prylar man köper inom EU.

Jo, man momsar inom EU. Det är till och med så att EU:s momsdirektiv är styrande även om vi har en nationell lagstiftning (momslagen). Om den man köper ifrån har obetydlig försäljning till Sverige så får man det landets momssats. Om beloppet företaget säljer till Sverige ligger över ett visst gränssvärde (runt 200k) så måste företaget momsregistrera sig i Sverige och lägger då på svensk moms.

Alfers
2013-11-17, 10:29
Varor som du beställer från ett EU-land räknas i de flesta fall, som inrikeshandel. Du behöver inte betala någon tull. Moms betalar du enligt momssatsen i avsändarlandet och den ska vara inkluderad i priset.
http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranannateuland/internethandelfranannateuland.4.4ab1598c11632f3ba9 280001044.html


Skickat från min GT-S7710 med Tapatalk

Kimball
2013-11-17, 10:32
Du ser totalsumman innan du avslutar köpet, vissa saker levereras inte öht till Sverige har jag märkt, men det är ganska sällan. Överlag tillförlitlig handelsplats, men det finns en del skumsäljare där också bla när det kommer till vissa sorters laddare / kablage, tom iPhoneskal säljs ibland som fejkvarianter tydligen. Men överlag tillförlitlig definitivt!

MasterChief
2013-11-17, 10:42
Varor som du beställer från ett EU-land räknas i de flesta fall, som inrikeshandel. Du behöver inte betala någon tull. Moms betalar du enligt momssatsen i avsändarlandet och den ska vara inkluderad i priset.
http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranannateuland/internethandelfranannateuland.4.4ab1598c11632f3ba9 280001044.html


Skickat från min GT-S7710 med Tapatalk


Säljer företaget för mer än 320k så måste de momsregistrera sig i Sverige och ta ut svensk momssats.

http://www.eu-upplysningen.se/Du-i-EU/Handla-i-EU/


Du ska betala svensk moms för varorna om företaget du handlar av säljer för mer än 320 000 kronor per år till Sverige. I annat fall ska du betala den moms som gäller där företaget är etablerat. Momsen betalas direkt till företaget i samband med köpet.

z_bumbi
2013-11-17, 10:46
Det finns en funktion som räknar ut standardfrakt och visar om varorna levereras till leveransadressen redan när grejerna bara ligger i korgen. När man ska betala får man sen välja på fler fraktalternativ och det kan vara så att det som skulle bli ganska så dyr frakt blir acceptabelt men det får man testa sig fram till.

VoDaresVins
2013-11-17, 11:05
Det är inte en butik. Det är en marknadsplats för tusentals butiker. Produkten kan komma från vilket företag som helst (vilket också står).

Stämmer, men amazon själv är ju även en försäljare av väldigt stor del av varorna.

Har köpt rätt mycket därifrån. Alltid funkat bra. Senast var med gratis leverans. Räknad leveranstid var 1-2 veckor men tog bara 4 dar.

Valek
2013-11-17, 11:52
Hur är det med grejer från ex usa? Får man alltid betala tull för saker man beställer eller är det 50/50 chans?

Vissa saker är ju bra mycket billigare i inköp där men som kan bli nästan lika dyrt med tull och avgifter. T ex maskiner och verktyg.

Sen är det ju frågan om något går sönder, behöva skicka saker fram och tillbaka är sådär lagom roande.

Hobbes
2013-11-17, 11:56
Hur är det med grejer från ex usa? Får man alltid betala tull för saker man beställer eller är det 50/50 chans?

Beställt från USA till Sverige ibland ja, ibland inte. Samma sak gäller från USA til Canada, har bara behövt tulla två gånger men med 5% försäljningsskatt kan man leva med det.

Till Sverige har jag bara behövt tulla en gång av allt det jag beställde så jag skulle säga mindre än 50/50.

Valek
2013-11-17, 12:35
Beställt från USA till Sverige ibland ja, ibland inte. Samma sak gäller från USA til Canada, har bara behövt tulla två gånger men med 5% försäljningsskatt kan man leva med det.

Till Sverige har jag bara behövt tulla en gång av allt det jag beställde så jag skulle säga mindre än 50/50.

Har det bara varit små saker som har skickats då eller större grejer med?

Kimball
2013-11-17, 13:33
Har det bara varit små saker som har skickats då eller större grejer med?

Mycket handlar om säljaren i fråga har möjlighet att märka varan som "gåva" eller "commercial goods" och sänka värdet till sub 50$, då brukar man i regel slippa tull och moms. Detta gäller dock bara säljare på tex ebay för det mesta, då det inte är helt regelrätt att skicka på det viset, handlar man via amazon.com räknas totalpriset inkl tull och moms ut i kassan innan betalning.

Det finns alltid risker med att sänka varans värde också, försvinner det är det inte mycket att göra åt osv, bara varit ute för det en gång att en vara faktiskt inte kommit fram av +100 köp på ebay.

Hobbes
2013-11-17, 23:59
Har det bara varit små saker som har skickats då eller större grejer med?

Allt från knivar, Blu-ray boxar, kläder, ryggsäckar och dylikt. Skulle nog säga medelstora saker.

Har fått tulla thirts och hoddies en gång från USA inte via Amazon och det kostade tull+tullavgift att de gjorde jobbet och öppnade det.

Bamse79
2013-11-18, 09:08
Beställde ett par bluethooth hörlurar därifrån för 2 veckor sedan. 19 pund. Hämtade ut paketet efter 4 dagar. Funka klockrent... Vissa butiker skickade dock inte till sverige men klickade fram tills jag hitta en som skickade.
Lurarna funka bara fint dom med ;)

Fri frakt

r1kkie
2013-11-18, 09:22
Jag har köpt wii spel därifrån för många år sen. Fungerade felfritt.

MasterChief
2013-11-18, 10:03
Tänk ändå vad internet har gjort med tillgängligheten. Måste bara nämna hur jag skaffade litteratur på 80-talet. Först lyckades man hitta en amerikansk muskeltidning i en specialbutik i Stockholm. Den var såklart svindyr och som student var det en balans mellan att inte äta på ett par dagar eller köpa tidningen. Självklart köpte man tidningen. I denna hittade man sedan amerikanska annonser om litteratur och där jag främst var intresserad av den nya trenden High Intensity Training. För snorisarna kan jag berätta att internet fanns inte. Det var bara att ta ut av sparkapitalet, växla till dollar och lägga pengarna i ett kuvert och posta det till USA. Det funkade förvånansvärt bra och efter ett par månader fick man sina böcker. Så förkovrade man sig på den tiden.

Men nu lär väl Allan kontra med att på hans tid så tog man minsann hästen ner till biblioteket i Alexandria för att lära sig om Milon från Krotons muskelbyggande.

Sheogorath
2013-11-18, 10:07
:laugh:

the_PL_man
2013-11-18, 10:40
Men nu lär väl Allan kontra med att på hans tid så tog man minsann hästen ner till biblioteket i Alexandria för att lära sig om Milon från Krotons muskelbyggande.

Allan fick sin första träning när han hjälpte Moses med att hugga till stentavlorna.

Hobbes
2013-11-18, 10:56
Allan fick sin första träning när han hjälpte Moses med att hugga till stentavlorna.

Detta skedde efter han skrivit dödahavsrullarna.

MasterChief
2013-11-18, 11:03
Allan fick sin första träning när han hjälpte Moses med att hugga till stentavlorna.

Kan det stämma? Budorden hade väl då lytt som exempel:


Du skall inte ha andra gudar vid sidan av MIG, BEGRIPS?
Du skall inte missbruka MITT namn, ty JAG kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar MITT namn. Du blir bannad härifrån till evigheten.


Hade onekligen gjort bättre effekt och vi alla hade varit kristna.

cero
2013-11-18, 13:58
Tänk ändå vad internet har gjort med tillgängligheten. Måste bara nämna hur jag skaffade litteratur på 80-talet. Först lyckades man hitta en amerikansk muskeltidning i en specialbutik i Stockholm. Den var såklart svindyr och som student var det en balans mellan att inte äta på ett par dagar eller köpa tidningen. Självklart köpte man tidningen. I denna hittade man sedan amerikanska annonser om litteratur och där jag främst var intresserad av den nya trenden High Intensity Training. För snorisarna kan jag berätta att internet fanns inte. Det var bara att ta ut av sparkapitalet, växla till dollar och lägga pengarna i ett kuvert och posta det till USA. Det funkade förvånansvärt bra och efter ett par månader fick man sina böcker. Så förkovrade man sig på den tiden.

Men nu lär väl Allan kontra med att på hans tid så tog man minsann hästen ner till biblioteket i Alexandria för att lära sig om Milon från Krotons muskelbyggande.

Hahahaha, underbart. :bow: