handdator

Visa fullständig version : Träna upp greppstyrka


Sparven från Minsk
2013-11-16, 16:22
Är på jakt efter lite tips på hur man bäst går till väga för att träna upp grepp och allmän handstyrka.

Är det CoC som gäller för hela slanten eller finns det andra tips?

Hade gärna lagt på lite mer massa på mina spinkiga underarmar med :)

maattee10
2013-11-16, 16:48
Grippers är grym investering. men även pronerat grepp i marklyft. jag själv kör alltid pronerat tills det failar samt håller jag kvar en stund med mixa6t;)

Handledscurl och Omvända curl är bra övningar för underarmarna

tlk
2013-11-16, 17:07
Är på jakt efter lite tips på hur man bäst går till väga för att träna upp grepp och allmän handstyrka.

Är det CoC som gäller för hela slanten eller finns det andra tips?

Hade gärna lagt på lite mer massa på mina spinkiga underarmar med :)

Vulcan gripper alla dagar över CoC.

Akufve
2013-11-16, 17:36
Tung hantelrodd, typ i stil med Kroc rows, tycker jag piskar greppet rätt bra. Även som maattee10 nämner mark med pronerat grepp och sedan en barhold mot slutet, dock brukar jag börja med mixed grip och sedan byta till pronerat på kanske de sista 1-3 repsen beroende på hur greppet känns. Finns möjligheten till farmer's walks är ju de också gött för greppet och även en rolig övning!

Hemi
2013-11-16, 21:05
Arne perssons "plate curl" gjorde jag ett tag förut, sedan började jag göra den tvåhands med en betongskiva i händerna på samma vis. Tyckte det var bra. Vill du ha riktig stenhuggarhud kan du flippa runt en sten från kant till kant i luften med en hand, helst en oval sådan och lite mjukt så den inte slår i handen.

Wilt the Stilt
2013-11-16, 21:26
Grippers är verkligen inte hela slanten :(

Grippers är ju krosstyrka.

Sen har vi:

Pinch
Bending / Levering etc
Tumstyrka
Supporting strenght (Rolling Thunder etc)
Extensorträning
Individuell fingerstyrka (enfingerslyft etc) / Fingertoppsstyrka (fingertoppsarmhävningar etc)
Abductor / Adductor (svenska?)
Clamping (används vid isärrivning av telefonböcker)
Crimping (kortrivning. vet ej vad mer)
Rörelseträning (ying yang-kulor etc)

Förlåt för avsaknaden av svenska ord ;)

Alfers
2013-11-17, 10:23
En vulcan, robert baraban eller annan justerbar gripper till att börja med.
Sen när du har blivit hooked så kan du börja köpa annat.
Ett par fat gripz, manus grip eller liknande kommer du långt med.

Skickat från min GT-S7710 med Tapatalk

z_bumbi
2013-11-17, 10:38
Varför inte börja med det som man redan har på gymmet?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=37757

Den tjocka änden på en skivstång funkar som fatbar, lasta gärna båda ändarna så att den inte blir balistisk om man tappar taget.

Rep- eller handdukschins.

osv.

bighulken
2013-11-17, 10:44
använd sunt förnuft...
tex, viktskivor bära dem och inte i handtag eller hålen.bara knipa åt dem med fingarna å bära.finns på alla gym.inte använda olika hjälpmedel för att få grepp osv...då blir man stark till slut.inga remmar i lyften osv...
Med vänlig hälsning/

Sheogorath
2013-11-17, 16:54
Jag tycker att vanligt crushing-tränande med grippers har fin överförbarhet till statisk styrka i dragövningar. Får jag välja en metod som ge allsidig och användbar greppstyrka väljer jag grippers.