handdator

Visa fullständig version : FAQ - Grepp


Sidor : [1] 2 3 4

Jense
2004-03-10, 22:06
Ställ gärna nya frågor här, så det blir en fulländad FAQ!


Först lite länkar:

Jimcgs sida, mycket bra finns Här (http://home.swipnet.se/gahnfelt )

Robert Barabans sida, där står mycket bra saker, på engelska: RB-Grippers (http://www.handgrippers.co.uk/)

YTS sida, där står även om LGC: LGC (http://www.nyttgrepp.cjb.net/)

Här är ett Greppforum: Gripboard (http://www.cyberpump.com/gripboard/)

Här är en sida som beskriver lite övningar: Beskrivning (http://home.aland.net/m03552/rekord/rollingthunder.htm/)

FAQEN

F: Växer handlederna av greppträning?

S: Senorna vid handleden stärks och växer lite, upp till över 1cm.


F: Växer underarmens muskler eller blir man bara starkare i greppet av att bolla runt med grippers?

S: Ja. Lite växer de allt.


F: hur ofta ska man träna greppträning?

S: från person till person, men mellan 2-5 dagari veckan brukar folk köra.


F: Varför bör jag träna mitt grepp?

S: Du bör träna ditt grepp för att:

1. det gör inget om du råkar glömma dina remmar
2. Alla muskler ska väl va lika mycket utvecklade.
3. Det är väldigt kul att träna grepp & där finns massor av olika roliga grenar att syssla med, om inte syssla med alla.
4. Det är bra med handstyrka, du använder den dagligen väldigt mycket, vilket du inte gör med dina pecs eller baksida axlar lika mycket för att nämna några.




F: Jag har just börjat med grippers, vet inte hur jag ska lägga upp ett träningsprogram baserat på dem, tips?
Går det bra att träna med dessa ungefär som de andra musklerna, dvs: uppvärmning, sedan ca 4 sett med reps mellan 2-12 typ + någon statisk träning, hålla så länge som möjligt (ca upp till 20 sek)...?

S: När man tränar med just grippers är att bli så stark som möjligt.
Därför får man träna med många set och få reps, ett rep i vissa.

ta uppvärmning, 1-2 set - sen träning 3-4 med 1 till 3 reps, det ger nog dig hyfsad handstyrka. tsatisk träning kan du utföra på den grippern du inte stänger helt , den grippern du vill stänga så jävligt=)

Ta grippern i handen, tryck ihopa den helt mot benet eller andra handen och håll den i slutläget å länge du kan i stort sätt. borde bli 3-4 sekunder


F: Går det att bygga massa på underarmarna med grippersen? Är det lika effektivt som underarmscurl och liknande övningar?

S: Man bygger väl en del massa, men det är inte lika effektivt som platecurl eller handledscurl.

F: Vilken gripper är lämplig att börja på?

S: Lämplig gripper att börja på är RB100, RB130, CoC#T eller CoC#1


F: Hur ska man vårda händerna när man tränar grepp?

S: Det enda jag gör efter ett grepppass är att skjölja av talket, ibland tar jag handkräm. Det är olika för alla. har läst om att doppa händerna i vinäger som gör huden starkare.


F: Vilka övningar ska man träna för att få ett bra allround-grepp?

S: bra övningar till ett allaroundgrepp är
1 Crushing - Grippers
2 Pinch - 2handspinch, eller en handspinch med 2st viktskivor mot varndra med släta sidorna ut så där inte är en kant o greppa runt.
3 supporting grip - Rolling thunder. Rolling thunder är ett handtag som är betydligt tjockare än ett vanligt skivstångsgrepp.


F: Finns det muskler i fingrarna, eller är det bara i underarmarna som greppstyrkan sitter?

S: Det finns normalt 19 muskler i underarmen och 13 i handen. Handmusklerna är också extremt viktiga för greppstyrkan!


F: Var får man tag på grippers?

S: Arne Persson säljer RB grippers som kostar 230kr. IronMind säljer Captains of crush, CoC, som kostar runt 230 dem med. Men då du beställer flera CoC grippers riskerar du tull på varan och frakten, iom att de kommer från utlandet (USA).

Budo-fitness säljer nu också Captains of Crush Grippers, ganska dyrt dock 398:- styck.


F: Köper man grippers i par eller seperat?

S: Gripper köpes seperat


F: Är det skillnad på två olika grippers av samma märke, ex. två st CoC 1? Isf hur stor skillnad kan det vara?

S: Där kan va en viss skillnad på motståndet, ja.


F: Vilken sida av grippern ska jag hålla mot handflatan/hur ska man hålla i grippers?

S: Du ska ha den sidan där fjädern går RAKT ner i handtaget, den andra sidan går den lite böjt.


F: Hur ser en gripper ut?!

S: Såhär (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=12358&highlight=grippers)

Allan
2004-03-10, 22:08
Bra initiativ - vi sätter den som sticky ett tag och ni som kommer på mer grejor kan ju framföra det och sedan kan Jense få klistra in det som är lämpligt (nuuuuu har du skaffat dig jobb min gosse). Sedan kanske det kan bli en liten Best of...

allan

Jense
2004-03-10, 22:09
Okej!

Passar utmärkt just nu med lite extrajobb!

Zakath
2004-03-10, 22:21
Vad drillar du om nu, att en CoC från Ironmind kostar 300kr? Runt 230kr inklusive frakt just nu!

Sen hade det vart bra om du sa något exempel på hur mycket tjockare handleden kan bli o.s.v. Mer detaljerat, annars blir bara samma frågor ställda igen...

Men gott att du fick upp en FAQ nu :thumbup:

Jense
2004-03-10, 22:22
folk förstår väl att det varierar hur tjocka handlederna blir, arnes har växt - om jag inte har fel nu - en CM sen han började greppträna.

230 kr. då ändrar jag det. men är du säker?

Arne Persson
2004-03-10, 22:24
Originally posted by Zakath
Vad drillar du om nu, att en CoC från Ironmind kostar 300kr? Runt 230kr inklusive frakt just nu!

Sen hade det vart bra om du sa något exempel på hur mycket tjockare handleden kan bli o.s.v. Mer detaljerat, annars blir bara samma frågor ställda igen...

Men gott att du fick upp en FAQ nu :thumbup:

Du bör nog tillägga att du inte kan beställa flera grippers eftersom du då riskerar tull på varan och frakten.

Nils
2004-03-10, 22:25
Originally posted by Jense
Först lite länkar:

Jimcgs sida, mycket bra finns Här (http://home.swipnet.se/gahnfelt )

Robert Barabans sida, där står mycket bra saker, på engelska: RB-Grippers (http://www.handgrippers.co.uk/)

YTS sida, där står även om LGC: LGC (http://www.nyttgrepp.cjb.net/)

FAQEN

F: Växer handlederna av greppträning?

S: Senorna vid handleden stärks och växer lite, ja.


F: Växer underarmens muskler eller blir man bara starkare i greppet av att bolla runt med grippers?

F: Ja. Lite växer de allt.


F: hur ofta ska man träna greppträning?

S: från person till person, men mellan 2-5 dagari veckan brukar folk köra.


F: Varför bör jag träna mitt grepp?

S: Du bör träna ditt grepp för att:

1. det gör inget om du råkar glömma dina remmar
2. Alla muskler ska väl va lika mycket utvecklade.
3. Det är väldigt kul att träna grepp & där finns massor av olika roliga grenar att syssla med, om inte syssla med alla.
4. Det är bra med handstyrka, du använder den dagligen väldigt mycket, vilket du inte gör med dina pecs eller baksida axlar lika mycket för att nämna några.




F: Jag har just börjat med grippers, vet inte hur jag ska lägga upp ett träningsprogram baserat på dem, tips?
Går det bra att träna med dessa ungefär som de andra musklerna, dvs: uppvärmning, sedan ca 4 sett med reps mellan 2-12 typ + någon statisk träning, hålla så länge som möjligt (ca upp till 20 sek)...?

S: När man tränar med just grippers är att bli så stark som möjligt.
Därför får man träna med många set och få reps, ett rep i vissa.

ta uppvärmning, 1-2 set - sen träning 3-4 med 1 till 3 reps, det ger nog dig hyfsad handstyrka. tsatisk träning kan du utföra på den grippern du inte stänger helt , den grippern du vill stänga så jävligt=)

Ta grippern i handen, tryck ihopa den helt mot benet eller andra handen och håll den i slutläget å länge du kan i stort sätt. borde bli 3-4 sekunder


F: Går det att bygga massa på underarmarna med grippersen? Är det lika effektivt som underarmscurl och liknande övningar?

S: Man bygger väl en del massa, men det är inte lika effektivt som platecurl eller handledscurl.

F: Vilken gripper är lämplig att börja på?

S: Lämplig gripper att börja på är RB100, RB130, CoC#T eller CoC#


F: Hur ska man vårda händerna när man tränar grepp?

S: Det enda jag gör efter ett grepppass är att skjölja av talket, ibland tar jag handkräm. Det är olika för alla. har läst om att doppa händerna i vinäger som gör huden starkare.


F: Vilka övningar ska man träna för att få ett bra allround-grepp?

S: bra övningar till ett allaroundgrepp är
1 Crushing - Grippers
2 Pinch - 2handspinch, eller en handspinch med 2st viktskivor mot varndra med släta sidorna ut så där inte är en kant o greppa runt.
3 supporting grip - Rolling thunder. Rolling thunder är ett handtag som är betydligt tjockare än ett vanligt skivstångsgrepp.


F: Var får man tag på grippers?

S: Arne Persson säljer RB grippers som kostar 230kr. IronMind säljer Captains of crush, CoC, som kostar runt 300.


F: Köper man grippers i par eller seperat?

S: Gripper köpes seperat


F: Är det skillnad på två olika grippers av samma märke, ex. två st CoC 1? Isf hur stor skillnad kan det vara?

S: Där kan va en viss skillnad på motståndet, ja.


F: Vilken sida av grippern ska jag hålla mot handflatan/hur ska man hålla i grippers?

S: Du ska ha den sidan där fjädern går RAKT ner i handtaget, den andra sidan går den lite böjt.


F: Hur ser en gripper ut?!

S:Såhär (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=12358&highlight=grippers)
Ironminds kostar ca 31 dollar inklusive frakt. Dvs runt 230 högt räknat.
Arne är dock snabbare och har
bättre support.
Ett mycket bra knep för att vårda händer för mig är att spola dem med så varmt vatten jag kan en stund innan jag går på annat, speciellt innan grippers. Suverän uppvärming.
Några bra länkar till.

Benders sida är mycket bra:
http://www.geocities.com/ltgodfrey/home.html

Sen, trots dess administratör så är gripboard det dominerande greppforumet.
http://www.cyberpump.com/gripboard/

Det finns många fler greppsidor men det skall kanske inte vara så många länkar.

Nils

Jense
2004-03-10, 22:26
Annars Arne, ser det bra ut?

Arne Persson
2004-03-10, 22:39
Originally posted by Jense
Annars Arne, ser det bra ut?
:thumbup: :thumbup: :thumbup:

Jense
2004-03-10, 22:44
Originally posted by Nils

Ironminds kostar ca 31 dollar inklusive frakt. Dvs runt 230 högt räknat.
Arne är dock snabbare och har
bättre support.
Ett mycket bra knep för att vårda händer för mig är att spola dem med så varmt vatten jag kan en stund innan jag går på annat, speciellt innan grippers. Suverän uppvärming.
Några bra länkar till.

Benders sida är mycket bra:
http://www.geocities.com/ltgodfrey/home.html

Sen, trots dess administratör så är gripboard det dominerande greppforumet.
http://www.cyberpump.com/gripboard/

Det finns många fler greppsidor men det skall kanske inte vara så många länkar.

Nils

bra! cyberpump är iaf ett MÅSTE. tack så mycket

Arne, låter bra :)

Jense
2004-03-10, 22:56
starta en ny tråd eller pasta den i din journal =)

Allan
2004-03-15, 22:08
Hittade en länk till
http://home.aland.net/m03552/rekord/rollingthunder.htm

allan

Jense
2004-03-15, 22:35
keep em' coming

Hades
2004-04-04, 16:30
Finns det muskler i fingrarna, eller är det bara i underarmarna som greppstyrkan sitter?

Arne Persson
2004-04-04, 18:09
Det finns normalt 19 muskler i underarmen och 13 i handen. Handmusklerna är också extremt viktiga för greppstyrkan!

Gripper 200 LB
2004-04-10, 17:15
Säljer Arne Persson fortfarande RB grippers eller?

Jense
2004-04-10, 17:16
Ja.

Björn S
2004-04-20, 16:40
Ny fråga :thumbup:
Om man vill köra hardcore grepp & underamsträning hemma.. Vad bör man införskaffa sig? (Grippers förstår jag) men vad mer? tänker på platecurles, wristrollers, pinchprylar och sånt.... Vad behövs för ett komplett sett hemma med alla aspekter på grepp och "sånt".

Tackar!

Jense
2004-04-20, 17:05
Originally posted by Feeble
Ny fråga :thumbup:
Om man vill köra hardcore grepp & underamsträning hemma.. Vad bör man införskaffa sig? (Grippers förstår jag) men vad mer? tänker på platecurles, wristrollers, pinchprylar och sånt.... Vad behövs för ett komplett sett hemma med alla aspekter på grepp och "sånt".

Tackar!

Grippers, viktskivor till platecurl och wristroller, även bra att införskaffa en rolling thnder eller något hemmabugge som liknar den, varför? det är en kul övning. kan även va kul o variera sig mellan platecurls och handledscurlar, så en stång.
edit: pinch kan man också bygga en. kolla i min träningsjournal så hittar du hur jag har gjort.

Björn S
2004-04-20, 18:52
Originally posted by Jense


Grippers, viktskivor till platecurl och wristroller, även bra att införskaffa en rolling thnder eller något hemmabugge som liknar den, varför? det är en kul övning. kan även va kul o variera sig mellan platecurls och handledscurlar, så en stång.
edit: pinch kan man också bygga en. kolla i min träningsjournal så hittar du hur jag har gjort.

Du råkar inte veta ungefär vart en svensson brukar ligga i wristroller? (tänkte planera lite så man kan göra en budget på hur mycket som kan behövas till vikter och så)
Wristroller bygger jag ju själv :thumbup: men ett par plattor som vikter (och till platecurls) plus de 15kg jag redan har har man ju råd med :thumbup:

tack igen.

Jense
2004-04-20, 18:59
jag har INGEN som hellst aning om vad svensson ligger där.. faktiskt!


varsågod

Björn S
2004-04-20, 20:11
Originally posted by Jense
jag har INGEN som hellst aning om vad svensson ligger där.. faktiskt!


varsågod

Satt och tänkte en sekund på hur jag skulle kunna göra en pinch utan sån lång stång, vad tror du om denna (så otroligt sofistikerade) ritning.
Säg till om det ej är fötståligt :smash:

Haré!

Jense
2004-04-20, 20:22
Jävla fin ritning, vist år det att göra så!

Halldin
2004-04-21, 18:51
Ny sida med beskrivningar om hur man utför övningar vore fint, den som är nu funkar inte så bra.. röda kryss istället för bilder.

Jense
2004-04-21, 20:47
ahok.. svårt o fixa en ny, jimcgs sida har lite

Krub
2004-06-05, 19:19
Gissar på att det här passar in här.
Om man har problemet med att hålla i stången i marklyft(Kanske också latsdrag?), vad ska man då träna med? Är det grippers eller?

Tricklev
2004-06-05, 21:48
Originally posted by Krub
Gissar på att det här passar in här.
Om man har problemet med att hålla i stången i marklyft(Kanske också latsdrag?), vad ska man då träna med? Är det grippers eller?

man kan också träna med skivstången, latsa på så mycket du klarar håll i 12 sekunder, klarar du över 15sek utan några prob så höjjer du vikten helt enkelt, om du ä ute efter mer uthållighet håll stången längre stund bara.

Men grippers är ALLTID ett bra sätt att träna upp greppet på.

Man and Machine
2004-07-13, 10:38
Originally posted by Feeble


Satt och tänkte en sekund på hur jag skulle kunna göra en pinch utan sån lång stång, vad tror du om denna (så otroligt sofistikerade) ritning.
Säg till om det ej är fötståligt :smash:

Haré!

Var har du fått tag i din utrustning?

Jense
2004-07-18, 13:58
Originally posted by Man and Machine


Var har du fått tag i din utrustning?

köp. skrotuplag, eller ngt sånt. inte så svårt om man verkligen vill :D

polle
2004-08-27, 17:58
Budo-fitness säljer också Captains of Crush Grippers, men dom är ganska dyra. 398:- styck.

Jense
2004-08-27, 18:07
Budo-fitness säljer också Captains of Crush Grippers, men dom är ganska dyra. 398:- styck.


tack för påminnelsen där, ska skriva in det!

Hebbe
2004-09-20, 14:03
Barhold, farmers walk med tjocka hantelgrepp och pinchgrip ger bra hand och greppstyrka. Viktigt när man lyfter tungt.

z_bumbi
2004-09-21, 14:35
Hur vet man vilka grippers man bör köpa?

Går det på något sätt att översätta repsantal på en lättare gripper till en tyngre, t ex 30 reps på en RB-ZZZ så bör man kanske välja en RB-XXX om man vill kunna köra 1-3 reps. Självklart varierar det men någon som har någon riktlinje i alla fall?

Jense
2004-09-21, 14:43
jag känner att jag inte har riktigt 100% koll på detta..då jag endast kör 1-3 reps på samtliga grippers.. martin har hyffsad koll tror jag, han reppade ganska mycket förut. arne vet säkert ngt också, iaf från egna erfarenheter

Halldin
2004-12-23, 13:15
ahok.. svårt o fixa en ny, jimcgs sida har lite
Upptäckte felet :D Du har ett / efter slutet på adressen. Tar man bort det visas bilderna.

Jense
2004-12-23, 17:00
Upptäckte felet :D Du har ett / efter slutet på adressen. Tar man bort det visas bilderna.


har gått lite mer än 15 minuter så det är ganska svårt att editera :D

Zakath
2005-01-07, 11:05
jag känner att jag inte har riktigt 100% koll på detta..då jag endast kör 1-3 reps på samtliga grippers.. martin har hyffsad koll tror jag, han reppade ganska mycket förut. arne vet säkert ngt också, iaf från egna erfarenheter



Det krävs normalt att man klarar runt 20 reps (paralella) för att klara 1 rep på nästa steg, stämde för mig med mina CoCs. Konstigt, eftersom det är större hopp mellan 2-3 än 1-2. Men så var det!

Men det är inget man kan svara säkert på.

Lallle
2005-02-01, 09:31
När bör man träna/inte träna grepp? Alltså i samband med andra muskler? Ska man köra det före eller efter man tränar t. ex rygg?

Man and Machine
2005-06-12, 14:30
Är rolling thunder och pinch väldigt olika eller är de jämförbara me varandra? Nåt man missar om man föredrar den ena före den andra?

Hur tjockt bör handtaget på en rolling thunder vara? På ironsminds sida är deras handtag 2-3/8". Vad betyder det? En ungefärlig diameter i centimeter vore bra. Funderat på ett rör som finns till vägskyltar eller är det för stort?

Jense
2005-06-12, 15:13
Är rolling thunder och pinch väldigt olika eller är de jämförbara me varandra? Nåt man missar om man föredrar den ena före den andra?

Hur tjockt bör handtaget på en rolling thunder vara? På ironsminds sida är deras handtag 2-3/8". Vad betyder det? En ungefärlig diameter i centimeter vore bra. Funderat på ett rör som finns till vägskyltar eller är det för stort?



det är som att jämnföra knäböj och marklyft ungifär

ferner
2005-07-27, 11:58
Tjena tjena, är sugen på att köpa coc grippers, vart kan man köpa dem? typ billigaste stället? tack på förhand *rolleyes*

Mart|n
2005-07-27, 12:01
Tjena tjena, är sugen på att köpa coc grippers, vart kan man köpa dem? typ billigaste stället? tack på förhand *rolleyes*

Läs första inlägget! :thumbup:

norlund
2005-07-27, 16:03
Tjena tjena, är sugen på att köpa coc grippers, vart kan man köpa dem? typ billigaste stället? tack på förhand *rolleyes*

Coc grippers är billigast att beställa styckvis från www.ironmind.com
Köper man en åt gången slipper man tullen.

ferner
2005-07-27, 18:50
tack tack :bow:

Arne Persson
2005-07-27, 18:58
tack tack :bow:


Är du intresserad av RB grippers så kontaktar du mig.

ferner
2005-08-22, 17:38
köper man 2 st grippers från ironmind åker man på tullen då??

Nemesis
2005-08-22, 17:55
Ja, 151kr.

Har du tur så slipper du, men det har inte alla :cryout:

Nemesis
2005-08-22, 17:59
Även med tullavgiften inräknat så blir det billigare att köpa från Ironmind.

Jense
2005-08-22, 18:39
Det krävs normalt att man klarar runt 20 reps (paralella) för att klara 1 rep på nästa steg, stämde för mig med mina CoCs. Konstigt, eftersom det är större hopp mellan 2-3 än 1-2. Men så var det!

Men det är inget man kan svara säkert på.


jag gör inte i närheten av 20 på coc#2 jag får typ kramp eller mjölksyra efter 6-8 stycken. men jag är nära på martins coc#3 efter några veckors seriöst tränande

ferner
2005-08-22, 19:33
ok, tack för svaret... får väl testa då.. har jag tur eller inte ;)

z_bumbi
2005-08-22, 19:46
Även med tullavgiften inräknat så blir det billigare att köpa från Ironmind.

CoC-grippers kostar 30,65 EUR i Tyskland. Tyvärr säljer den sidan jag har hittat också tillskott men jag gissar att det går att hitta fler ställen om man letar (Jag letade inte efter grippers utan efter böcker.)

Nemesis
2005-08-22, 21:40
CoC-grippers kostar 30,65 EUR i Tyskland. Tyvärr säljer den sidan jag har hittat också tillskott men jag gissar att det går att hitta fler ställen om man letar (Jag letade inte efter grippers utan efter böcker.)

Två grippers från IM blir ändå billigare. Önnu billigare om man slipper tullavgiften.
Man kanske har större tur om man beställer i två omgångar.. (en gripper/omgång dvs.)

Ironmind (19+19)+17$(frakt) + 151skr(tull i värsta fall).
Tyskland (30.65x2)+frakt =?

Zakath
2005-08-23, 15:12
Två grippers från IM blir ändå billigare. Önnu billigare om man slipper tullavgiften.
Man kanske har större tur om man beställer i två omgångar.. (en gripper/omgång dvs.)

Ironmind (19+19)+17$(frakt) + 151skr(tull i värsta fall).
Tyskland (30.65x2)+frakt =?



Gör helt enkelt så att du beställer 1 gripper i taget, krävs kanske någon extra minut för det, men det är det värt ;) Eller funkar det inte så utan man måste vänta tills dem skickat iväg den första grippern?

Zakath
2005-08-23, 15:13
jag gör inte i närheten av 20 på coc#2 jag får typ kramp eller mjölksyra efter 6-8 stycken. men jag är nära på martins coc#3 efter några veckors seriöst tränande



Det beror ju självklart på hur du tränar också, tränar du lågreps kommer du antagligen inte vara i närheten av 20 reps. Men när jag testade detta så reppade jag på som fan :D (länge sen)

Jense
2005-08-23, 15:15
Det beror ju självklart på hur du tränar också, tränar du lågreps kommer du antagligen inte vara i närheten av 20 reps. Men när jag testade detta så reppade jag på som fan :D (länge sen)


se hur många reps du gör på en rb240 om du har en, annars coc2

Zakath
2005-08-23, 15:35
se hur många reps du gör på en rb240 om du har en, annars coc2


Har ingen RB.. Är inte så pigg på att prova min CoC2, fast jag reppar inte nuförtiden.. Men för ca. 4 månader sen gjorde jag 85 korta 5mm reps på min 2a, är inte så pigg på att duplicera det *rolleyes*

Men det där med 20 reps är bara en VÄLDIGT generell tumregel.

Jense
2005-08-23, 15:59
Har ingen RB.. Är inte så pigg på att prova min CoC2, fast jag reppar inte nuförtiden.. Men för ca. 4 månader sen gjorde jag 85 korta 5mm reps på min 2a, är inte så pigg på att duplicera det *rolleyes*

Men det där med 20 reps är bara en VÄLDIGT generell tumregel.



jung. jahajajaha. körde typ 30 set grippers igår. ska se om jag stänger ngt manligt nu, brb.nä, är helt slut

Zakath
2005-08-24, 07:18
Blev faktiskt lite nyfiken igår så jag provade max antal paralella reps på min 2a igår, var ganska sliten fortfarande men det gick okej:

Höger 59 paralella reps och vänster 37 paralella reps med CoC2. Inte såååå farligt med mjölksyra ;)

Jense
2005-08-24, 15:28
Blev faktiskt lite nyfiken igår så jag provade max antal paralella reps på min 2a igår, var ganska sliten fortfarande men det gick okej:

Höger 59 paralella reps och vänster 37 paralella reps med CoC2. Inte såååå farligt med mjölksyra ;)


jävla maraton!

Zakath
2005-08-24, 15:34
jävla maraton!



Och det var bara för dig jag gjorde det *kissass* ;)

Jense
2005-08-24, 15:40
Och det var bara för dig jag gjorde det *kissass* ;)


jag har den inverkan på folk

nilzzon
2005-11-05, 11:36
Alla CoC kostar ju nu $19.95, alltså 160.817064 kr :) (http://www.google.se/search?q=19.95+USD+IN+SEK)

Och om man ber ironmind att märka paketet som "gift" (gåva), så slipper man tullkostnaderna. Är det värt eller?

Zakath
2005-11-05, 13:44
Alla CoC kostar ju nu $19.95, alltså 160.817064 kr :) (http://www.google.se/search?q=19.95+USD+IN+SEK)

Och om man ber ironmind att märka paketet som "gift" (gåva), så slipper man tullkostnaderna. Är det värt eller?



Klart det är värt det! Dem håller i princip en livstid så :thumbup: Lycka till!

Fettecke
2005-11-05, 13:51
k*ken också... tänkte beställa 2st, men dom skickade inte till mitt postnummer ?, what to dooooo ?

köpa fler av Arne kanske... ;)

pilt77
2005-11-05, 16:36
Alla CoC kostar ju nu $19.95, alltså 160.817064 kr :) (http://www.google.se/search?q=19.95+USD+IN+SEK)

Och om man ber ironmind att märka paketet som "gift" (gåva), så slipper man tullkostnaderna. Är det värt eller?

dom kostade lika mycket för ett år sen också ;)

nilzzon
2005-11-05, 17:18
dom kostade lika mycket för ett år sen också ;)

åfan :) Jaja, får hoppas att de sjunker lite till i pris till imon då, då jag antaligen beställer. Om ingen har en inkörd CoC#1 till salu?

jimcg
2005-11-05, 21:30
k*ken också... tänkte beställa 2st, men dom skickade inte till mitt postnummer ?, what to dooooo ?

köpa fler av Arne kanske... ;)

Var bor du då? Tänk på att du måste uppge ditt postnummer så här "S-63370" i stället för "63370" eftersom det är utrikes ifrån och måste synas att det ska till Sverige. Såvida det handlar om ett vanligt svenskt postnummer borde det därför inte vara några problem.

Edit: Såg just att du bor i Svenstavik - testa på nytt men ange postnumret på rätt sätt.

//Jim

Zakath
2005-11-06, 12:41
Var bor du då? Tänk på att du måste uppge ditt postnummer så här "S-63370" i stället för "63370" eftersom det är utrikes ifrån och måste synas att det ska till Sverige. Såvida det handlar om ett vanligt svenskt postnummer borde det därför inte vara några problem.

Edit: Såg just att du bor i Svenstavik - testa på nytt men ange postnumret på rätt sätt.

//Jim



Så har aldrig jag gjort men det har alltid kommit rätt ändå :)

Jense
2005-11-06, 13:52
Så har aldrig jag gjort men det har alltid kommit rätt ändå :)
samma här eftersom man fyller i både land och stad :D

Akilles
2006-02-02, 20:33
Vilken av greppövningarna skall man träna om syftet är att se till att greppet/underarmsstyrkan räcker till för ryggövningarna? Jag har hittills tränat med grippers, men funderar på om det är det rätta - är krosstyrkan verkligen vad man i första hand ska träna?

Och hur ligger det till med handledscurlar av olika slag - är de en bra övning för syftet ovan, eller är de mest en "massbyggarövning" för underarmarna?

z_bumbi
2006-02-02, 20:37
Vilken av greppövningarna skall man träna om syftet är att se till att greppet/underarmsstyrkan räcker till för ryggövningarna? Jag har hittills tränat med grippers, men funderar på om det är det rätta - är krosstyrkan verkligen vad man i första hand ska träna?

Statisk styrka är inte fel att träna då.

Akilles
2006-02-02, 20:38
"Static hold" alltså? Hur lång tid brukar man hålla? 30 s?

Jense
2006-02-02, 20:39
"Static hold" alltså? Hur lång tid brukar man hålla? 30 s?



nä, förr tyckte jag lång tid såsom 20-30 sek va bra, men nuförtiden håller jag mig helst under 10 sekunder. testa dig fram

hahavaffan
2006-02-02, 21:54
Jag brukar också lasta på så att ungefär 10, högst 15 sekunder blir lagom. Sen kör jag även samma sak med hantlarna, det brukar ge en lite annorlunda kontakt tycker jag. Känns så iaf :)

Batman
2006-03-17, 16:48
F: Varför bör jag träna mitt grepp?

Du borde ha med att det blir lättare att hålla tyngre vikter oxå.

polaren
2006-03-17, 19:17
F: Varför bör jag träna mitt grepp?

Du borde ha med att det blir lättare att hålla tyngre vikter oxå.

"Det gör inget om du råkar glömma dina remmar" :D

Jense
2006-03-17, 21:10
"Det gör inget om du råkar glömma dina remmar" :D


exaktamundo :D

Elwyndaz
2006-10-16, 16:11
Orkar inte starta en ny tråd så jag frågar här:

Jag klämmer min fina lilla RB100 ca 10 gånger eller fler med högern(table no-set åsse), och runt 5 med vänstern.

Vad ska jag köpa för gripper härnäst? RB 130, 160 eller rentav 180?

adis
2006-10-16, 16:28
Hade varit bättre om du användt "bold" lite mer :)

Elwyndaz
2006-10-16, 18:39
varför då? :(

Orkar inte vänta mer än några timmar, så jag gör såhär:

Jag klämmer min fina lilla RB100 ca 10 gånger eller fler med högern(table no-set åsse), och runt 5 med vänstern.

Vad ska jag köpa för gripper härnäst? RB 130, 160 eller rentav 180?

Halldin
2006-10-16, 18:45
Jag hade tagit 160. Du kan dock få räkna med att göra en del negativa reps.

Kurash
2006-10-16, 18:52
Jag klämmer också 10 reps med min RB100, köpte en 160 och får inte ihop den. Inte ens i närheten. Jag ångrar lite att jag inte köpte en 130.

Halldin
2006-10-16, 18:52
Jag klämmer också 10 reps med min RB100, köpte en 160 och får inte ihop den. Inte ens i närheten. Jag ångrar lite att jag inte köpte en 130.
Vissa 160 är dock tyngre än 180, så det kan handla om ren otur.

Har du kört in den ordentligt? Trycka ihop mot benen 50-100ggr och olja in den?

Kurash
2006-10-16, 18:58
Vissa 160 är dock tyngre än 180, så det kan handla om ren otur.

Har du kört in den ordentligt? Trycka ihop mot benen 50-100ggr och olja in den?

Sant, sant, har inte oljat den något. Trycker ihop RB130 som dom har hängande på gymmet, den verkar vara ordentligt inkörd. Tycker bara hoppet mellan 100 och 160 är lite väl stort, med tanke på att dom är typ nybörjargrippers. Jag tappade motivationen lite av att reppa så många på 100 och inte ens stänga 160 till hälften.

Elwyndaz
2006-10-16, 19:10
Sant, sant, har inte oljat den något. Trycker ihop RB130 som dom har hängande på gymmet, den verkar vara ordentligt inkörd. Tycker bara hoppet mellan 100 och 160 är lite väl stort, med tanke på att dom är typ nybörjargrippers. Jag tappade motivationen lite av att reppa så många på 100 och inte ens stänga 160 till hälften.


men hur många gånger kan du trycka ihop 130'n? det känns ju lite ovärt att slösa typ 300spänn på 130'n. fast jag vet inte! tror ni man får klämma på nått visningsexemplar på budo-fitness?

Zakath
2006-10-16, 19:58
tror ni man får klämma på nått visningsexemplar på budo-fitness?

Ja det får man, även om de har riktigt dåligt utbud bland de tyngre grippersen, dålig service (i Gbg) och överpriser på det mesta.

Beställ från Ironmind istället, det är t.o.m. billigare än i Sverige :)
http://www.ironmind.com/ironcms/opencms/ironmind/

petersson
2006-10-16, 20:01
Såg att ett par RB-grippers (visningsexemplar) på Budo i Uppsala hade handtagen så långt upp att de slog emot fjädern när man tryckte ihop dem, så ska det inte vara va?

Sunesha
2006-10-17, 09:19
Iaf man tränar grepp, kommer man förbygga handledsskador pga och svåra vinklar av handleden och hård belastning för dem som tex i gymnastik?

Elwyndaz
2006-10-17, 13:04
det vart en 160, jag får inte ens kanske ihop den! :D ska bara klämma ihop den 100 gånger med båda händerna och sen kan jag börja köra! :)

Helsingborg
2008-10-31, 19:25
Join Date: Oct 2007
Posts: 58

Finns nu på GG såg jag!
Beställer nästa gång jag beställer därifrån.

Nu till det stora problemet..
Vilken ska man ta? Allt över 1 har jag uteslutit. Jag vill egentligen inte gå under 1 det känns som ett totalt nederlag, dessutom har jag tränat nu i 1,5 år..

Läste att man skulle se hur mycket man pallar hålla i en hand, detta skulle ge en bra vägledning.
Finns det något sätt man kan testa, känner inte för att köpa en alldeles för lätt en. Är den för tung kan man däremot bara vänta med att använda den.

Ibrahim
2009-12-25, 18:17
Fick en RB130 igår. Grippersträning är ju lätt den roligaste träningen.

Men jag undrar hur mina fingrar kommer utvecklas. Om man spelar typ gitarr borde man låta bli att träna med grippers. Alltså, får man tydligt tjocka och stela fingrar, vilket jag inte vill ha?

Halldin
2009-12-25, 18:57
Fick en RB130 igår. Grippersträning är ju lätt den roligaste träningen.

Men jag undrar hur mina fingrar kommer utvecklas. Om man spelar typ gitarr borde man låta bli att träna med grippers. Alltså, får man tydligt tjocka och stela fingrar, vilket jag inte vill ha?
http://kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=4061980&postcount=5

Danne2k
2009-12-25, 19:52
Klämmer in en fråga jag med bara för att:

Om man klara CoC #2 full close (ej credit card eller TNS) 1 gång med vänster och 2 med högern, är det någon mening att beställa en ny gripper, och isåfall vilken?

Det var inte många veckor sen jag stängde 2an för första gången så jag har ju inte kört fast direkt men funderar om man ska köpa en ny eller försöka behärska tvåan bättre först?

Hur mycket hårdare är CoC #2,5?

Karkkan
2009-12-25, 20:15
Svårt att säga hur mycket hårdare den är. Det skadar ju inte att köpa 2,5 och 3, du kan ju köra negativa eller holds om du nu inte klara av att stänga dom.

När jag började med grippers så köpte jag 1an 2an 3an på en gång klarade av att stänga 1an på första försöket. sen var det bara att träna på med dom övriga så blev man starkare på 1an med. Klarar nu 3an på parallell.

ligne
2009-12-25, 20:26
Klämmer in en fråga jag med bara för att:

Om man klara CoC #2 full close (ej credit card eller TNS) 1 gång med vänster och 2 med högern, är det någon mening att beställa en ny gripper, och isåfall vilken?

Det var inte många veckor sen jag stängde 2an för första gången så jag har ju inte kört fast direkt men funderar om man ska köpa en ny eller försöka behärska tvåan bättre först?

Hur mycket hårdare är CoC #2,5?

lite drygt 19 kilos tryck skiljer det mellan CoC #2 och CoC #2,5

minishcap
2009-12-25, 20:29
Jag hade tänkt försöka väva in lite greppträning i min träning, men jag vet inte var jag ska lägga den i mitt schema. Jag har inga grippers så jag hade tänkt köra med statiskt hållning med skivstång och hantlar. Jag kör rygg separat från armar så jag undrar vilken dag ni tycker jag ska lägga greppträningen på, ryggdagen eller armdagen?

ligne
2009-12-25, 20:33
Jag hade tänkt försöka väva in lite greppträning i min träning, men jag vet inte var jag ska lägga den i mitt schema. Jag har inga grippers så jag hade tänkt köra med statiskt hållning med skivstång och hantlar. Jag kör rygg separat från armar så jag undrar vilken dag ni tycker jag ska lägga greppträningen på, ryggdagen eller armdagen?

JAG hade valt "ryggdagen" ... sen om det är rätt eller fel är en annan fråga

Zaqwer
2009-12-25, 21:11
Klämmer in en fråga jag med bara för att:

Om man klara CoC #2 full close (ej credit card eller TNS) 1 gång med vänster och 2 med högern, är det någon mening att beställa en ny gripper, och isåfall vilken?

Det var inte många veckor sen jag stängde 2an för första gången så jag har ju inte kört fast direkt men funderar om man ska köpa en ny eller försöka behärska tvåan bättre först?

Hur mycket hårdare är CoC #2,5?

Grippers skiljer ju sig lite från varandra och folk är olika men för mig var det först när jag kunde göra 10 reps på #2 som jag fick ihop #2,5 med högern, det kanske är någon riktlinje att gå på i alla fall.

Och för att komma dit så varierade jag med att köra reps på #2 och negativa singlar på #3. Tycker det är helt klart värt att köpa en ny gripper så fort man fått igen den tyngsta man har. Bra att ha mål och så kan du variera träningen mer.

Hillheim
2009-12-25, 23:08
Jag hade tänkt försöka väva in lite greppträning i min träning, men jag vet inte var jag ska lägga den i mitt schema. Jag har inga grippers så jag hade tänkt köra med statiskt hållning med skivstång och hantlar. Jag kör rygg separat från armar så jag undrar vilken dag ni tycker jag ska lägga greppträningen på, ryggdagen eller armdagen?

Om du kör mark på ryggdagen skulle jag ha kört barholds och liknande 3-4 dagar innan så att händerna inte är trötta efter marklyften, men att du ändå har några dagars vila för greppet mellan båda passen.

Ibrahim
2009-12-28, 15:47
Jag kan endast stänga min 130:a 1 gång helt. Ska jag träna på den eller köpa en RB100, som jag kan köra 2-3 reps på när jag testa i Budo och säkert mer när jag är uppvärmd?

Mart|n
2009-12-28, 16:19
Jag kan endast stänga min 130:a 1 gång helt. Ska jag träna på den eller köpa en RB100, som jag kan köra 2-3 reps på när jag testa i Budo och säkert mer när jag är uppvärmd?

Jag hade nog köpt en RB 100. Hur länge har du tränat med grippers? Har du bra teknik för placering av grippern?

Kolla på nedanstående film.
Qj9Ue9co4us

Du behöver inte följa hans guide till punkt och pricka, men han tar upp väldigt nyttiga saker som man bör ta till sig.

Halldin
2009-12-28, 16:20
Jag skulle säga att du antingen skaffar RB100 så länge och en tyngre senare, eller att du skaffar en tyngre rakt av.

Jag använder alltid RB100 till att värma upp med, så det är min mest välanvända gripper.

Kan du tänka dig en vice gripper/super gripper så finns det pengar att spara, då den går att ställa in på alla möjliga tänkbara motstånd för en kostnad av ungefär 1 vanlig gripper.

Danne2k
2009-12-28, 17:13
Jag hade nog köpt en RB 100. Hur länge har du tränat med grippers? Har du bra teknik för placering av grippern?

Kolla på nedanstående film.
Qj9Ue9co4us

Du behöver inte följa hans guide till punkt och pricka, men han tar upp väldigt nyttiga saker som man bör ta till sig.

Mycket bra video indeed som jag lärde mig en hel del nyttigt av.
Dock förstår jag inte helt en grej han säger vid 1:33 typ, ang. att bara ha halva lillfingret på grippern istället för hela, då man får sämre moment (enligt honom).

Menar han att man får sämre kraft bara för att alla fingrar förskjuts några mm närmare fjädern där blir tyngre?

Jag tycker nog att han resonerar fel där, för har man bara halva fingret på och klämmer en tung gripper så riskerar man att det halkar av och då tappar man verkligen kraft (händer mig själv då och då). Det lär ju dessutom knappast vara någon märkbar skillnad om man har hela lillfingret emot jämfört med halva?

Har jag fel?

Danne2k
2009-12-28, 17:21
lite drygt 19 kilos tryck skiljer det mellan CoC #2 och CoC #2,5

Om det var siffror jag velat ha så hade jag nog sagt det...

Grippers skiljer ju sig lite från varandra och folk är olika men för mig var det först när jag kunde göra 10 reps på #2 som jag fick ihop #2,5 med högern, det kanske är någon riktlinje att gå på i alla fall.

Och för att komma dit så varierade jag med att köra reps på #2 och negativa singlar på #3. Tycker det är helt klart värt att köpa en ny gripper så fort man fått igen den tyngsta man har. Bra att ha mål och så kan du variera träningen mer.

Tack, det var mycket bra tips ;)
10 reps är inte såå mycket, även om det känns desto mer när vi snackar om coc#2..känns ivf inte som en omöjlighet om man ligger i.

Jag håller nog med dig alltså, skönt att ha nåt mål uppsatt. Köpte ju 2an efter jag bara klarade några få reps med 1an och det gick ju till slut :)

Mart|n
2009-12-28, 18:01
Mycket bra video indeed som jag lärde mig en hel del nyttigt av.
Dock förstår jag inte helt en grej han säger vid 1:33 typ, ang. att bara ha halva lillfingret på grippern istället för hela, då man får sämre moment (enligt honom).

Menar han att man får sämre kraft bara för att alla fingrar förskjuts några mm närmare fjädern där blir tyngre?

Jag tycker nog att han resonerar fel där, för har man bara halva fingret på och klämmer en tung gripper så riskerar man att det halkar av och då tappar man verkligen kraft (händer mig själv då och då). Det lär ju dessutom knappast vara någon märkbar skillnad om man har hela lillfingret emot jämfört med halva?

Har jag fel?

Ju längre ner man kan ha fingrarna på handtaget, ju bättre blir det. Men visst desto större risk blir det att lillfingret åker av.
Den lilla skillnaden på någon millimeter kan även innebära att man stänger en gripper eller inte.

Du får kompromissa och ha 3/4 av lillfingret med! :)

Ibrahim
2009-12-28, 18:09
När man ska "köra in" grippern kör ni 100 ggr och vad använder ni för olja??

Mart|n
2009-12-28, 18:34
När man ska "köra in" grippern kör ni 100 ggr och vad använder ni för olja??

Jag har slutat med att köra in grippers. Däremot så sprayar jag med 5-56, WD40 eller så använder jag symaskinsolja.

Danne2k
2009-12-28, 21:32
Ju längre ner man kan ha fingrarna på handtaget, ju bättre blir det. Men visst desto större risk blir det att lillfingret åker av.
Den lilla skillnaden på någon millimeter kan även innebära att man stänger en gripper eller inte.

Du får kompromissa och ha 3/4 av lillfingret med! :)

Hehe, jo du har väl rätt antar jag. Fast är det så precis att man stänger en gripper (eller inte) så märker man väl knappt att man stängt den eftersom den kan SE stängd ut men kanske inte är 100% stängd ändå.

Men du har ju rätt i princip, ska prova det nästa gång jag kör greppträning!

Ibrahim
2009-12-29, 01:13
Hehe, jo du har väl rätt antar jag. Fast är det så precis att man stänger en gripper (eller inte) så märker man väl knappt att man stängt den eftersom den kan SE stängd ut men kanske inte är 100% stängd ändå.

Men du har ju rätt i princip, ska prova det nästa gång jag kör greppträning!

Jag får ett riktigt bra ljud i min när den är ihop, får man inte det i de segare grippersen?

Men iaf jag lyckades byta ut min 130 mot en 100. Den kan jag köra 10 reps på. Tycker ni jag ska använda den tills jag kan hoppa på en 160:a och skita i att köpa en 130?

100:an kommer ju ändå liksom vara min uppvärmningsgripper så jag tror inte jag har någon användning av att skaffa 130:an när det ändå var så lite skillnad i motstånd, eller vad tror ni?

Och om ni skulle gissa: hur många reps tror ni det behövs på 100:an för att stänga 160:an?

Danne2k
2009-12-29, 01:17
Jo det får man nog, om man är tillräckligt stark dvs, vilket jag inte är :)

Har dålig koll på RBs grippers men jag skulle nog säga att du kan köpa en 160 och börja jobba med den eftersom du kunde väl stänga 130n?

Ibrahim
2009-12-29, 01:23
Jo det får man nog, om man är tillräckligt stark dvs, vilket jag inte är :)

Har dålig koll på RBs grippers men jag skulle nog säga att du kan köpa en 160 och börja jobba med den eftersom du kunde väl stänga 130n?

Ja, med högern klarada jag av 1-(2) repetitioner men inte en enda gång med vänstern.

160:an hade tagit slut på Budo så den kunde jag inte testa på plats fast 180:an hade jag ingen chans på.

Yes
2009-12-29, 06:33
Och om ni skulle gissa: hur många reps tror ni det behövs på 100:an för att stänga 160:an?
Har aldrig testat 160;in utan har bara 180;in, men gissar iaf att du bör kunna köra 50-60 snabba reps med 100;an för att klara den.

Tror jag klarar nånstans mellan 60-80 reps(brukar inte köra så många så vet inte exakt) på 100;an, 20 på 130;in och ett par reps med högern på 180;in. Misstänker iof att min 180 är lite extra trög(knarrig som fan och massa skit i den), men det är väl alltid lite skillnad i styrka på olika grippers.

Jag hade iaf köpt en 130, kört med den tills jag ökat en del(8+ reps) och sen skaffat en 160 eller 180.

Halldin
2009-12-29, 09:48
Mina första tre grippers som jag beställde av Arne Persson här på forumet var RB100, RB160 och RB180.

Jag behövde aldrig något annat än dom för att stänga RB160 resp. RB180.
Negativa reps på en gripper som är för tung ger mycket.

Ibrahim
2009-12-29, 11:09
Var nyss i Budo och tänkte köpa en tyngre men alltså hur får ni ihop de när ni kör negativa? Att använda pekfingret, som i filmen räcker inte. Det känns som om att jag kommer skada mig.

Vet ni något bra upplägg för grippersträning? Jag brukar vila c.a 1-2+min mellan varje set. Är det bra?

Mart|n
2009-12-29, 12:27
Var nyss i Budo och tänkte köpa en tyngre men alltså hur får ni ihop de när ni kör negativa? Att använda pekfingret, som i filmen räcker inte. Det känns som om att jag kommer skada mig.

Vet ni något bra upplägg för grippersträning? Jag brukar vila c.a 1-2+min mellan varje set. Är det bra?

Angående negativa så är det en vanesak. Jag gör negativa med en #4 och mina pekfingrar är fortfarande intakta.

Jag brukar köra

A. 3-5 x maxreps
B. 3-5 x 1 på målgripper
C. 3-5 x 1 negativa med en gripper som är hårdare än min målgripper eller så gör jag negativa med en maskin.

Grippers max två gånger i veckan för mig eftersom jag behöver längre återhämtning.

Halldin
2009-12-29, 12:48
Var nyss i Budo och tänkte köpa en tyngre men alltså hur får ni ihop de när ni kör negativa? Att använda pekfingret, som i filmen räcker inte. Det känns som om att jag kommer skada mig.

Hjälp till lite med den fria handen för att få en bra sättning, tryck sedan ihop den mot låret. Du kommer nog få till det om du övar lite, minns att jag fick ont som fan i benet första gångerna jag testade men gjorde väl helt enkelt fel.


Mart|n: Hur fanken bär du dig åt för att göra 3-5x1 på en målgripper? För en målgripper får man väl inte ihop. :)

Mart|n
2009-12-29, 13:19
Hjälp till lite med den fria handen för att få en bra sättning, tryck sedan ihop den mot låret. Du kommer nog få till det om du övar lite, minns att jag fick ont som fan i benet första gångerna jag testade men gjorde väl helt enkelt fel.


Mart|n: Hur fanken bär du dig åt för att göra 3-5x1 på en målgripper? För en målgripper får man väl inte ihop. :)

Kanske borde skrivit 3-5 försök? :)

Danne2k
2009-12-29, 13:22
Angående negativa så är det en vanesak. Jag gör negativa med en #4 och mina pekfingrar är fortfarande intakta.

Jag brukar köra

A. 3-5 x maxreps
B. 3-5 x 1 på målgripper
C. 3-5 x 1 negativa med en gripper som är hårdare än min målgripper eller så gör jag negativa med en maskin.

Grippers max två gånger i veckan för mig eftersom jag behöver längre återhämtning.

Så du kör 3-5 set med maxreps på en lite lättare gripper?

Då har man ju ingen kraft kvar sen:confused:

ligne
2009-12-29, 13:24
Om det var siffror jag velat ha så hade jag nog sagt det

kålhuvud ...

vad ska man svara när du frågar hur mycket hårdare den är?

nu fick du ett svar och kan själv sitta och fundera på hur mycket skillnad 19kg är.

Mart|n
2009-12-29, 13:26
Så du kör 3-5 set med maxreps på en lite lättare gripper?

Då har man ju ingen kraft kvar sen:confused:

Kraft kvar till vad?

Alltså det är tre OLIKA sätt som jag tränar på. Jag kör inte allt under samma pass!

Danne2k
2009-12-29, 13:37
kålhuvud ...

vad ska man svara när du frågar hur mycket hårdare den är?

nu fick du ett svar och kan själv sitta och fundera på hur mycket skillnad 19kg är.

Alltså, försökte du vara sarkastisk/rolig med dedär sista?
Du lyckades "sådär" isåfall kan jag väl säga.

Vad man ska svara? Ja, kaske hur mycket hårdare man "upplever" att den är, för det säger fan så mycket mer än siffror..så jag vet inte vem som är kålhuvudet riktigt..

Kraft kvar till vad?

Alltså det är tre OLIKA sätt som jag tränar på. Jag kör inte allt under samma pass!

Aah, såklart, my bad! Kör du ett upplägg / gång (dvs. varvar mellan alla) eller kör du någon sorts annan avancerat perodisering?

Mart|n
2009-12-29, 13:41
Aah, såklart, my bad! Kör du ett upplägg / gång (dvs. varvar mellan alla) eller kör du någon sorts annan avancerat perodisering?

Jag försöker hålla mig till att köra en variant i några veckor innan jag går på nästa del.

Men oftast blir det maxtunga singlar på målgrippern. :em:

bo-jan
2009-12-29, 13:45
Jag försöker hålla mig till att köra en variant i några veckor innan jag går på nästa del.

Men oftast blir det maxtunga singlar på målgrippern. :em:

Gör du några framsteg på fyran då, Martin?:)

Mart|n
2009-12-29, 13:49
Gör du några framsteg på fyran då, Martin?:)

Precis börjat med grippers igen! Men jag tryckte CoC #3.5 överraskande lätt med vänstern och BBSE med högern. Fastän att BBSE:n är såpass nära CoC #4 så det fortfarande långt borta. :(

Danne2k
2009-12-29, 13:52
Det låter faktiskt som ett jäkligt kul och bra upplägg. Ska nog börja köra det, fast ev. att man begränsar maxreps veckorna lite och kör målgripper/negative en något längre period.

Är det ett upplägg du rekomenderar? Har du ökat bra på det (uppenbarligen har du ökat bra om du kört det länge).

En helt annan sak, är det CoC #3,5 du är certifierad för? tror inte det framgår från filmen..

bo-jan
2009-12-29, 13:54
Precis börjat med grippers igen! Men jag tryckte CoC #3.5 överraskande lätt med vänstern och BBSE med högern. Fastän att BBSE:n är såpass nära CoC #4 så det fortfarande långt borta. :(

Inte dåligt att ta avbrott från grippersträning och fortfarande kunna trycka så tunga grippers:) Jag har också tränat väldigt dåligt med grippers i flera månader men styrkan verkar ändå sitta kvar, konstigt:Virro Hoppas iallafall få se dig stänga fyran framöver!

Danne2k
2009-12-29, 13:56
Vad har man som nästa mål när man stängt och behärskat 4an egentligen?
Vilket lyxproblem! :D

Mart|n
2009-12-29, 14:19
Det låter faktiskt som ett jäkligt kul och bra upplägg. Ska nog börja köra det, fast ev. att man begränsar maxreps veckorna lite och kör målgripper/negative en något längre period.

Är det ett upplägg du rekomenderar? Har du ökat bra på det (uppenbarligen har du ökat bra om du kört det länge).

En helt annan sak, är det CoC #3,5 du är certifierad för? tror inte det framgår från filmen..

Rekommenderar och rekommenderar, det måste funka iaf. Det absolut viktigaste är att man har kontinuitet och inte skadar sig, samt varierar träningen.

Inte dåligt att ta avbrott från grippersträning och fortfarande kunna trycka så tunga grippers:) Jag har också tränat väldigt dåligt med grippers i flera månader men styrkan verkar ändå sitta kvar, konstigt:Virro Hoppas iallafall få se dig stänga fyran framöver!

Tackar, det hoppas ifs jag också! :)

Vad har man som nästa mål när man stängt och behärskat 4an egentligen?
Vilket lyxproblem! :D

Kanske en BBGE, BB PRO?

Jag har en gripper som heter BB World Class, och där utgör fjädern iaf halva handtagets tjocklek. Den fungerar ypperligt som bokstöd...

Danne2k
2009-12-29, 14:55
Vad menar du med "det måste funka iaf." ?

Ska fan ta och beställa en CoC #2,5 direkt efter nyår, funderar att beställa ifrån ett ställe där man kan köpa 3 och betala för 2. Isåfall blir det trainern så jag kan värma upp ordentligt, CoC #2,5 som målgripper oc CoC #3 att köra negativa med, fast det känns ändå lite VÄL med 3an redan eftersom 2an känns skapligt tung fortfarande

Då skulle jag isåfall ta 1,5an istället men det ser jag ingen mening med eftersom jag reppar 14-18 reps med 1an.. så det kanske bara blir 2,5an och trainern, just nu vet jag ingenting:D

Mart|n
2009-12-29, 15:45
Vad menar du med "det måste funka iaf." ?

Ska fan ta och beställa en CoC #2,5 direkt efter nyår, funderar att beställa ifrån ett ställe där man kan köpa 3 och betala för 2. Isåfall blir det trainern så jag kan värma upp ordentligt, CoC #2,5 som målgripper oc CoC #3 att köra negativa med, fast det känns ändå lite VÄL med 3an redan eftersom 2an känns skapligt tung fortfarande

Då skulle jag isåfall ta 1,5an istället men det ser jag ingen mening med eftersom jag reppar 14-18 reps med 1an.. så det kanske bara blir 2,5an och trainern, just nu vet jag ingenting:D

Klumpigt uttryckt... Om man sköter återhämtningen och har stagnerat (inte blivit starkare efter några månader), så bör man träna upp andra områden som t.ex. öppen handstyrka, handleder, pinch.

Det låter som en bra idé med T, 2,5 och 3.

Det är #3 som jag är certad på. Jag har stängt #3,5 med CCS också, men inte certiferat.

Danne2k
2009-12-31, 13:58
Ok I see, håller med dig. Vad innebär "öppen handstyrka" föresten? Jag har glömt =(
Kan det vara typ barholds med fatbar? Gärna exempel på övningar.

En fråga bara, har du olika träningsupplägg på vänster och höger hand om dom är olika starka?

Certa dig på 3,5an också då, du har ju gjort 5 reps på den väl? ;)

bo-jan
2009-12-31, 15:20
Ok I see, håller med dig. Vad innebär "öppen handstyrka" föresten? Jag har glömt =(
Kan det vara typ barholds med fatbar? Gärna exempel på övningar.

En fråga bara, har du olika träningsupplägg på vänster och höger hand om dom är olika starka?

Certa dig på 3,5an också då, du har ju gjort 5 reps på den väl? ;)

Exempel på övningar som tränar upp den öppna handstyrkan är Fatbar deadlift och Rolling Thunder.

Mart|n
2009-12-31, 16:40
Ok I see, håller med dig. Vad innebär "öppen handstyrka" föresten? Jag har glömt =(
Kan det vara typ barholds med fatbar? Gärna exempel på övningar.

En fråga bara, har du olika träningsupplägg på vänster och höger hand om dom är olika starka?

Certa dig på 3,5an också då, du har ju gjort 5 reps på den väl? ;)

bo-jan har redan svarat! Kolla på http://gripfaq.com

Jag är nog en av dom få som är relativt jämnstark, så jag har inte olika träningsprogram.

Känner mig inte så sugen på att certa mig på #3,5 än. Kanske gör ett försök nästa år. Mitt bästa resultat är 8 reps på #3,5.

Ibrahim
2010-01-01, 17:01
Äntligen har jag blivit bra på sättning nu. Kan redan göra 25 reps med högern på 100:an. Fast vänster släpar efter.. Endast 4 reps där. Ska jag ta en paus(har kört 3 pass) med höger tills jag kommer ikapp med vänstern??

Danne2k
2010-01-01, 17:16
Äntligen har jag blivit bra på sättning nu. Kan redan göra 25 reps med högern på 100:an. Fast vänster släpar efter.. Endast 4 reps där. Ska jag ta en paus(har kört 3 pass) med höger tills jag kommer ikapp med vänstern??

Nja, jag tänkte så förut jag med men då missar man ju bara träningstillfällen för den handen, vet inte vad som är bäst men du kanske kan köra lite hårdare på den svagare handen, och köra mer högreps på den starkare handen..

Bara att köra hårt och ha tålamod.

Elfsberg
2010-01-01, 17:21
Hur ställer ni er till barholds?

Jag önskar grova underarmar, ett starkt grepp och vill ägna träningen så lite tid som möjligt.

Ibrahim
2010-01-01, 18:20
Nja, jag tänkte så förut jag med men då missar man ju bara träningstillfällen för den handen, vet inte vad som är bäst men du kanske kan köra lite hårdare på den svagare handen, och köra mer högreps på den starkare handen..

Bara att köra hårt och ha tålamod.

OK tack.

Men när man gör negativa så ska man väl öppna upp grippern sakt??
Det verkar som om när jag kör så är det mer som om jag försöker hålla ihop grippern stängd så länge som möjliga och låta handen öppna upp den sakta själv,

Gör jag fel?

Danne2k
2010-01-01, 18:47
OK tack.

Men när man gör negativa så ska man väl öppna upp grippern sakt??
Det verkar som om när jag kör så är det mer som om jag försöker hålla ihop grippern stängd så länge som möjliga och låta handen öppna upp den sakta själv,

Gör jag fel?

Alltså, det beror på vad som är målet med övningen, skillnaden mellan negativa och sk. "static holds" är ju att vid negativa så håller man inte grippern stängd så länge man kan utan låter den sakta öppna sig medans man vid statiska håller emot så länge man kan tills grippern "tvingar" sig upp i handen

Hur ställer ni er till barholds?

Jag önskar grova underarmar, ett starkt grepp och vill ägna träningen så lite tid som möjligt.

Barholds är kul men gör jävlig ont om man pressar sig så man bara orkar hålla en viss vikt med med mixat grepp i typ 5 sekunder. Jag tycker den är ett bra komplement till grippers men jag har iofs inte kört den så länge. Hur bra massbyggaren den är för underarmarna kan väl diskuteras men det känns iaf ordentligt där.
Annars är väl underarmscurl bäst för att bygga massa på underarmarna.

Tränar du med grippers idag?

Elfsberg
2010-01-01, 19:03
Nej, det gör jag inte.

Jag brukar hänga i en hand så länge jag kan, två tre gånger per träningstillfälle. Det är nog den övningen som gör mest ONT av allt jag prövat i ett gym. :/

Framförallt är jag ute efter att kunna träna marklyft med överhandsgrepp.. i dagsläget klarar jag två reps på 155 kg. Underkroppen är inte det minsta ansträngd och det är definitivt greppet som sviker. Dragremmar och mixat grepp är uteslutet pga. en skör handled.
Iallafall. Min hänga-i-räcket-variant har fungerat någorlunda hittils, jag ökar ju iallafall styrkan i underarmarna.

Ibrahim
2010-01-01, 20:00
Alltså, det beror på vad som är målet med övningen, skillnaden mellan negativa och sk. "static holds" är ju att vid negativa så håller man inte grippern stängd så länge man kan utan låter den sakta öppna sig medans man vid statiska håller emot så länge man kan tills grippern "tvingar" sig upp i handen



Barholds är kul men gör jävlig ont om man pressar sig så man bara orkar hålla en viss vikt med med mixat grepp i typ 5 sekunder. Jag tycker den är ett bra komplement till grippers men jag har iofs inte kört den så länge. Hur bra massbyggaren den är för underarmarna kan väl diskuteras men det känns iaf ordentligt där.
Annars är väl underarmscurl bäst för att bygga massa på underarmarna.

Tränar du med grippers idag?

Jag kan ju reppa rätt mycket på högern. Borde jag trycka ihop den och köra negativa på varje repetition? På så sätt kommer jag inte att kunna göra lika många reps.

Zaqwer
2010-01-01, 20:16
Jag kan ju reppa rätt mycket på högern. Borde jag trycka ihop den och köra negativa på varje repetition? På så sätt kommer jag inte att kunna göra lika många reps.

Jag säger inte att det är fel att göra som du säger. Men när man gör negativa kör man oftast singlar på en gripper som man inte klarar av att stänga. Så man får pressa ihop den mot benet eller med hjälp av den andra handen. Sen släpper du den hjälpande handen och håller emot som om ditt liv hängde på att grippern inte fick öppnas. Vet inte exakt vad som är optimalt men tar det över 10 sekunder innan grippern besegrar dig och är helt öppen så ska du troligtvis skaffa en tyngre.

Det kommer kännas i händerna i början eftersom händerna inte är vana med så hårt motstånd men huden anpassar sig och blir tåligare med tiden :P

Negatives är kanske inget man måste köra när man är ny på greppträning, brukar öka rätt bra i styrka ändå hur man än tränar. Men det var enda sättet för mig att komma vidare efter ett tag när jag kört fast. Så fort jag började köra negativa ökade jag i styrka igen.

Ibrahim
2010-01-09, 15:23
Vet någon vart man kan få tag på "chokers".
En sådan som ex på denna bild:
http://gripperstrength.wordpress.com/2008/05/07/choker-work-on-grippers/

Mart|n
2010-01-09, 15:56
Vet någon vart man kan få tag på "chokers".
En sådan som ex på denna bild:
http://gripperstrength.wordpress.com/2008/05/07/choker-work-on-grippers/

Det är en helt vanlig slangklämma. Har för mig att det är runt 32-50 mm som gäller.

Gå till någon affär som har en trädgårds/damm/vvs avdelning.

Gosti123
2010-01-09, 16:00
Har fått min coc trainer precis, men jag har ungefär en mm kvar tills metallen nuddar varann.

Tycker ni jag ska köra negativa eller med flera repetitioner (även fast jag inte får ihop den riktigt)

Danne2k
2010-01-09, 17:36
Det är en helt vanlig slangklämma. Har för mig att det är runt 32-50 mm som gäller.

Gå till någon affär som har en trädgårds/damm/vvs avdelning.

Tror inte det är helt lätt dedär. Jag var på en stor järn och färghandel här i orten och beskrev mitt (udda) problem för dom, han stod mest tyst och funderade väldigt länge :D

Sen kom han fram till att han trodde inte att någon slangklämma skulle hålla för det väldigt hårda trycket som dessa grippers producerar.

Sen är det ganska farligt om inte slangklämman sitter fast heller för om man fastnar lite med skinnet mellan tummen och pekfingret i slangkämman när grippern öppnar sig så lär det göra satans jävla ont!

Hans förslag till mig var att ta en vanlig rem och dra åt den ordentligt, vilket iofs funkar rätt bra men den är mycket bredare än en liten slangklämma så man får inte på hela handen riktigt.

Säg till om du hittar något bra som håller och funkar!

Har fått min coc trainer precis, men jag har ungefär en mm kvar tills metallen nuddar varann.

Tycker ni jag ska köra negativa eller med flera repetitioner (även fast jag inte får ihop den riktigt)

Ta den andra handen och hjälp till att trycka ihop grippern, och håll den stängd så länge du orkar, då tränar du dedär sista som fattas, alternativt gör som ovan fast låt grippern öppna sig långsamt i handen.

Har du koll på sättning osv? Det gör rätt mycket med rätt sättning, ibland kan man även behöva den andra handens tumme till hjälp att hålla kvar gripperns ena hantag tillräckligt långt fram i handen för om det glider för långt bak så är det nästan omöjligt att stänga en tung gripper.

Länkar till videoklipp om sättning osv finns ganska långt fram i denna tråd.

Halldin
2010-01-09, 17:44
En kompis hade på slangklämma och det fungerade ypperligt, det var förvisso inte på mer än en RB100 om jag minns rätt, men det är ju inte omöjligt att det håller för tyngre grippers.

Danne2k
2010-01-09, 17:48
Vilken sorts slangklämma var det, om du vet?

tntballe
2010-01-09, 19:06
Jag tror vanliga slangklämmor räcker, men vill du ha något starkare så finns rörklämmor(rörklammer).
http://www.rakaror.o.se/ljuddampare/2klammer89_127.jpg

Halldin
2010-01-09, 19:10
Vilken sorts slangklämma var det, om du vet?
Den satt på en trädgårdsslang tidigare så det är av den typen.

Lucipha
2010-01-09, 21:28
Hur ställer ni er till barholds?

Jag önskar grova underarmar, ett starkt grepp och vill ägna träningen så lite tid som möjligt.

Barholds med parallellt grepp är episka för att öka greppstyrkan i mark.

Mart|n
2010-01-09, 21:53
Tror inte det är helt lätt dedär. Jag var på en stor järn och färghandel här i orten och beskrev mitt (udda) problem för dom, han stod mest tyst och funderade väldigt länge :D

Sen kom han fram till att han trodde inte att någon slangklämma skulle hålla för det väldigt hårda trycket som dessa grippers producerar.

Sen är det ganska farligt om inte slangklämman sitter fast heller för om man fastnar lite med skinnet mellan tummen och pekfingret i slangkämman när grippern öppnar sig så lär det göra satans jävla ont!

Hans förslag till mig var att ta en vanlig rem och dra åt den ordentligt, vilket iofs funkar rätt bra men den är mycket bredare än en liten slangklämma så man får inte på hela handen riktigt.

Säg till om du hittar något bra som håller och funkar!



Det är precis så enkelt som jag skrev. Däremot bör en rörklämmer som tntballe nämnde vara ett säkrare alternativ.

Vanlig standard slangklämma har fungerat väldigt bra som choker på en av mina #4. Ska jag ta en bild? :)
Det man däremot bör göra är att tejpa litegrann runt toppen av handtagen för att säkerställa att slangklämman inte rör sig alltför mycket neråt mot ens fingrar. Det är inte speciellt skönt att klämma bort hud...

Danne2k
2010-01-09, 22:21
Ok.. men vart får jag tag på en sån då? :(

Du får gärna lägga upp en bild på det, ja :D

Mart|n
2010-01-09, 22:29
Ok.. men vart får jag tag på en sån då? :(

Du får gärna lägga upp en bild på det, ja :D

http://gripperstrength.files.wordpress.com/2008/05/kuristettu-bbse1.jpg

Har du ingen Bauhaus, Hornbach, K-Rauta eller någon annan bygghandel?

Här kommer iaf en bild på en BBSE, i vissa fall lika hård som en #4. Orkar inte ta en bild nu, ska gå och nanna...

Ibrahim
2010-01-09, 23:51
Tack. Jag visste faktiskt inte att det hette slangklämma.

Om man bara tejpar över klämman med typ silvertejp tror jag det inte finns någon risk till att klämma sig.

Danne2k
2010-01-10, 01:18
http://gripperstrength.files.wordpress.com/2008/05/kuristettu-bbse1.jpg

Har du ingen Bauhaus, Hornbach, K-Rauta eller någon annan bygghandel?

Här kommer iaf en bild på en BBSE, i vissa fall lika hård som en #4. Orkar inte ta en bild nu, ska gå och nanna...

Inte där jag bor men inne i stan finns det iofs, får kolla där.

Najs bild, men en CoC #4 ska det vara *grr27*

Var dedär en ställbar slangklämma?

Mart|n
2010-01-10, 09:09
Inte där jag bor men inne i stan finns det iofs, får kolla där.

Najs bild, men en CoC #4 ska det vara *grr27*

Var dedär en ställbar slangklämma?

Suck...

Ser du inte skruven på bilden? :)

Danne2k
2010-01-10, 12:58
Suck...

Ser du inte skruven på bilden? :)

Haha jo, men jag ville bara dubbelkolla. Trodde dom var mycket svagare än ej ställbara slangklämmor.

Ibrahim
2010-01-12, 18:10
Sådär. Fixar nästan 2 reps på 160:an (ungefär en coc 1,5:a). Tycker ni jag ska köpa en ny? Vilken i sådana fall? Coc eller Rb eller något annat?

young_george
2010-01-12, 19:04
Sådär. Fixar nästan 2 reps på 160:an (ungefär en coc 1,5:a). Tycker ni jag ska köpa en ny? Vilken i sådana fall? Coc eller Rb eller något annat?

Om du har pengar, så varför inte? Du kommer iallafall behöva fler med tiden.

Vilket märke är upp till dig, jag har bara CoC

Mart|n
2010-01-12, 20:15
Beef Builder Master (tror den är som en CoC #2) eller en Beef Builder Super Master. BB grippers är hardcore! :)

Danne2k
2010-01-12, 21:25
Sådär. Fixar nästan 2 reps på 160:an (ungefär en coc 1,5:a). Tycker ni jag ska köpa en ny? Vilken i sådana fall? Coc eller Rb eller något annat?

Köp en CoC, så du vet vad du får (i fråga om motstånd).
Förslagsvis en CoC #2, för när du klarar den (vilket du kommer att göra även om det inte känns så när du känner på den första gången) så kan man känna sig rätt nöjd (och även "skryta" lite om man känner för det :naughty:)

emi23j
2010-02-05, 07:43
Denna fråga ställdes i en annan tråd. Men tänkte att det kanske är bättre att ställa den här, agående gripper-träning:

Skulle ni ha lagt upp er träning på ett annat sätt om ni hade börjat om? Hur då?

Jag ska nämligen genomföra mitt första gripper pass idag.

Ungrim
2010-02-05, 07:49
Denna fråga ställdes i en annan tråd. Men tänkte att det kanske är bättre att ställa den här, agående gripper-träning:

Skulle ni ha lagt upp er träning på ett annat sätt om ni hade börjat om? Hur då?

Jag ska nämligen genomföra mitt första gripper pass idag.



Nej jag skulle inte laggt upp det på något annat sätt!

Hur har du tänkt dig ditt pass. Gissar att du vill ha synpunkter på förbättringar, så skriv vad du tänkt syssla med så kan vi sen komentera.

Mart|n
2010-02-05, 08:08
Denna fråga ställdes i en annan tråd. Men tänkte att det kanske är bättre att ställa den här, agående gripper-träning:

Skulle ni ha lagt upp er träning på ett annat sätt om ni hade börjat om? Hur då?

Jag ska nämligen genomföra mitt första gripper pass idag.

Jag hade nog tränat mer pinch, thickbar och levering.

emi23j
2010-02-05, 08:53
Nej jag skulle inte laggt upp det på något annat sätt!

Hur har du tänkt dig ditt pass. Gissar att du vill ha synpunkter på förbättringar, så skriv vad du tänkt syssla med så kan vi sen komentera.

Eftersom att det är sparsamt med utrustning (har bara en CoC#1 och en vanliga team sportia gripper) just nu så tänkte jag väl helt enkelt bara börja med att värma upp lite med team sportia gripperna, kanske köra lite armhävningar på fingrarna och sen gå på CoC grippern. Sen så matar jag väl på tills jag känner att jag är nöjd.

Alltså inte så mycket tanke bakom det hela, utan bara kötta på nu till en början=) Har även funderingar på att köpa en CoC #1.5 (eller 2) så man kan köra lite excentriska reps.
Går även i funderigarna att köpa några kilo ris och slänga det i en bunke och träna grepp och handstyrka där, bra dåligt?

Ja jag är som sagt jävligt grön på detta område.

Mart|n
2010-02-05, 09:17
Eftersom att det är sparsamt med utrustning (har bara en CoC#1 och en vanliga team sportia gripper) just nu så tänkte jag väl helt enkelt bara börja med att värma upp lite med team sportia gripperna, kanske köra lite armhävningar på fingrarna och sen gå på CoC grippern. Sen så matar jag väl på tills jag känner att jag är nöjd.

Alltså inte så mycket tanke bakom det hela, utan bara kötta på nu till en början=) Har även funderingar på att köpa en CoC #1.5 (eller 2) så man kan köra lite excentriska reps.
Går även i funderigarna att köpa några kilo ris och slänga det i en bunke och träna grepp och handstyrka där, bra dåligt?

Ja jag är som sagt jävligt grön på detta område.

Använd gummiband för extensorerna.

http://gripfaq.com/

emi23j
2010-02-05, 13:44
Använd gummiband för extensorerna.

http://gripfaq.com/

Bättre med gummiband + skivstång är att föredra istället för riset?

Riset är ju ganska dyrt. Fast i ofs går det ju lika bra med sand (om än att det blir smutsigt)

Ibrahim
2010-02-05, 14:00
180:an krossades idag ihop, mm för mm!!:thumbup:

Tycker ni att jag har gjort en bra utveckling?

Jag började träna med grippers sedan slutet av 2009 dec till nu.

Jag har kört varannan dag och inge annat som involverar grepp. Tycker ni jag ska ett tag. Händerna är rätt utlitna nu, men jag känner aldrig något i underarmarna.

Danne2k
2010-02-05, 18:10
180:an krossades idag ihop, mm för mm!!:thumbup:

Tycker ni att jag har gjort en bra utveckling?

Jag började träna med grippers sedan slutet av 2009 dec till nu.

Jag har kört varannan dag och inge annat som involverar grepp. Tycker ni jag ska ett tag. Händerna är rätt utlitna nu, men jag känner aldrig något i underarmarna.

Grattis!

Rent generellt skulle jag säga att det är rätt så bra progression faktiskt. Sen beror det iofs mycket på hur länge du tränat innan greppträningen, tänker på marklyft osv. för drar man t.ex. 200 kg i mark med pronerat grepp (överhandsgrepp) så är man knappast "nybörjare" om man skulle börja med greppträning (grippers) då :)

Antar att du försökte skriva "Tycker ni jag ska vila ett tag".. rätt svårt å säga, det är alltid positivt när underarmarna inte bråkar men du har kört rätt ofta så några dagars vila är nog bara bra!

Vilken gripper har du som nästa mål?

Danne2k
2010-02-05, 18:13
Mart|n, om man inte har någon fatbar/roling thunder eller liknande, kan man lika gärna införskaffa en liknande "stång" som är lika tjock från något annat håll? Jag tänker typ brädgården eller nåt..?

Andra tips för att träna öppen handstyrka?

Halldin
2010-02-05, 18:35
Mart|n, om man inte har någon fatbar/roling thunder eller liknande, kan man lika gärna införskaffa en liknande "stång" som är lika tjock från något annat håll? Jag tänker typ brädgården eller nåt..?

Andra tips för att träna öppen handstyrka?
Du kan skaffa en PVC-stump från en rörmokare.

Ett annat alternativ om du t.ex har powerrack eller liknande är att lasta vikter på en SL-stång och göra barholds på ena sidan av stången, där det är som tjockast (50mm).

Mart|n
2010-02-05, 18:39
180:an krossades idag ihop, mm för mm!!:thumbup:

Tycker ni att jag har gjort en bra utveckling?

Jag började träna med grippers sedan slutet av 2009 dec till nu.

Jag har kört varannan dag och inge annat som involverar grepp. Tycker ni jag ska ett tag. Händerna är rätt utlitna nu, men jag känner aldrig något i underarmarna.

Vilken gripper började du med?

Bättre med gummiband + skivstång är att föredra istället för riset?

Riset är ju ganska dyrt. Fast i ofs går det ju lika bra med sand (om än att det blir smutsigt)

Vad menar du med gummiband + skivstång?

Mart|n, om man inte har någon fatbar/roling thunder eller liknande, kan man lika gärna införskaffa en liknande "stång" som är lika tjock från något annat håll? Jag tänker typ brädgården eller nåt..?

Andra tips för att träna öppen handstyrka?

Visst, det går bra. Testa pinch kanske?

Edit:

http://gripfaq.com/

http://gripfaq.com/

http://gripfaq.com/

http://gripfaq.com/

http://gripfaq.com/

http://gripfaq.com/

http://gripfaq.com/

emi23j
2010-02-06, 09:01
Vad menar du med gummiband + skivstång?

Menar bara enkla wrist curls. Fast troligtvis bör man väl köra alltihopa.

Mart|n
2010-02-06, 09:30
Menar bara enkla wrist curls. Fast troligtvis bör man väl köra alltihopa.

Jupp! För handlederna är det bra med wrist curls och levering. För fingrarnas extensorer så är gummiband väldigt bra.

Sheogorath
2010-02-06, 09:43
Jupp! För handlederna är det bra med wrist curls och levering. För fingrarnas extensorer så är gummiband väldigt bra.

Om man kan tänka sig att investera antingen pengar eller tid i sin greppträning kan jag rekommendera att köpa eller tillverka en sådan hub som finns på min avatar-bild. Den är öppen upptill (likt en konservburk) med släta väggar och är riktigt grym att träna fingrarnas extensorer med. "Vanliga" lyft med Ironman-hubben är för övrigt riktigt kul. Har du koll på vad som räknas som "bra" resultat med hubben, Martin? Misstänker att jag börjar ligga rätt bra till.

Mart|n
2010-02-06, 09:51
Med fingrarna i hubben vet jag inte, men som på din bild så är nog 20 kg riktigt bra. Det finns några som lyft lite mer än 25 kg på den. Hur mycket lyfter du med den?

Danne2k
2010-02-06, 12:12
Visst, det går bra. Testa pinch kanske?

Edit:

http://gripfaq.com/



Ja, testade pinch på gymmet en gång med 5 kg vikter men det är ju rätt lite och de tyngre är för tjocka eftersom dom är av gummi.. man behöver väl tunga (~10 kg) och smala vikter till pinch, har jag förstått det som?

Vad är levering? Träning av handlederna?
Typ såhär: http://www.balancedexistence.com/wp-content/uploads/2009/09/sledgehammer-levering-small.jpg ?


Ska kolla gripfaq lite närmare ;)

Sheogorath
2010-02-06, 12:17
med fingrarna i hubben vet jag inte, men som på din bild så är nog 20 kg riktigt bra. Det finns några som lyft lite mer än 25 kg på den. Hur mycket lyfter du med den?

18,75 :)

Mart|n
2010-02-06, 12:18
Ja, testade pinch på gymmet en gång med 5 kg vikter men det är ju rätt lite och de tyngre är för tjocka eftersom dom är av gummi.. man behöver väl tunga (~10 kg) och smala vikter till pinch, har jag förstått det som?

Vad är levering? Träning av handlederna?
Typ såhär: http://www.balancedexistence.com/wp-content/uploads/2009/09/sledgehammer-levering-small.jpg ?


Ska kolla gripfaq lite närmare ;)

Bra!

Alla dina frågor besvaras om du kollar på http://www.gripfaq.com :)

Mart|n
2010-02-06, 12:19
18,75 :)

Det är (nästan :D) riktigt bra!

Sheogorath
2010-02-06, 12:25
Det är (nästan :D) riktigt bra!

Med lastare, klipp (standardgrejor från Ironmind) och hub inräknad landar jag på ~20,7 kg. Vet inte hur man brukar räkna. Men det var ju kul att höra att man ligger bra till. :)

Sheogorath
2010-02-06, 12:30
Med lastare, klipp (standardgrejor från Ironmind) och hub inräknad landar jag på ~20,7 kg. Vet inte hur man brukar räkna. Men det var ju kul att höra att man ligger bra till. :)

Fel igen. ~22 kg lyfter jag. Jag har lastaren för olympiska vikter som är tyngre. :D

Mart|n
2010-02-06, 14:42
Skitbra!

emi23j
2010-02-06, 18:05
Måste bara fråga. Men knakar det i era händer/fingrar när ni stänger grippers? Knakar som fan i mina i alla fall.

Kauppi
2010-02-06, 18:27
Måste bara fråga. Men knakar det i era händer/fingrar när ni stänger grippers? Knakar som fan i mina i alla fall.

de första seten gör det de.
sen så glider de på fint när man blivit lite varm :)

Mart|n
2010-02-06, 18:50
Måste bara fråga. Men knakar det i era händer/fingrar när ni stänger grippers? Knakar som fan i mina i alla fall.

Jag värmer alltid upp med lätta grippers innan jag går på hårdare diton. Detta gör jag främst för att "undvika" skador samt att slippa knakandet.

emi23j
2010-02-10, 10:49
Jag värmer alltid upp med lätta grippers innan jag går på hårdare diton. Detta gör jag främst för att "undvika" skador samt att slippa knakandet.

Får börja göra det. Och grattis btw till #4 som det står om i en annan tråd=).

Anyway. #1, har i alla fall inte visat sig vara någon riktigt utmaning. klämmer ihop den 10+ gånger med båda händerna. Funderar nu på att köpa en starkare och resonerar så att det kanske är lika bra att kliva på CoC #2 direkt för att hålla nere kostnaderna, om den är för tung kan jag ju i af köra excentriskt med den. Tänkte också ta och beställa de där gummibanden. vad tror ni om detta resonemang? eller rekommenderar ni #1.5 först?

Ungrim
2010-02-10, 10:52
Får börja göra det. Och grattis btw till #4 som det står om i en annan tråd=).

Anyway. #1, har i alla fall inte visat sig vara någon riktigt utmaning. klämmer ihop den 10+ gånger med båda händerna. Funderar nu på att köpa en starkare och resonerar så att det kanske är lika bra att kliva på CoC #2 direkt för att hålla nere kostnaderna, om den är för tung kan jag ju i af köra excentriskt med den. Tänkte också ta och beställa de där gummibanden. vad tror ni om detta resonemang? eller rekommenderar ni #1.5 först?

Du kan nog gå på 2án även om du inte skulle få igen den helt så är det säkert inte så långt ifrån.

Mart|n
2010-02-10, 11:10
Får börja göra det. Och grattis btw till #4 som det står om i en annan tråd=).

Anyway. #1, har i alla fall inte visat sig vara någon riktigt utmaning. klämmer ihop den 10+ gånger med båda händerna. Funderar nu på att köpa en starkare och resonerar så att det kanske är lika bra att kliva på CoC #2 direkt för att hålla nere kostnaderna, om den är för tung kan jag ju i af köra excentriskt med den. Tänkte också ta och beställa de där gummibanden. vad tror ni om detta resonemang? eller rekommenderar ni #1.5 först?


Tack så mycket!

Det låter förnuftigt! Som nybörjare ökar man snabbt med grippers.

Yes
2010-02-10, 13:15
Vad gör jag för fel när jag inte kan stänga de sista 1-2mm med vänstern, nästan oavsett gripper?

Mart|n
2010-02-10, 13:31
Vad gör jag för fel när jag inte kan stänga de sista 1-2mm med vänstern, nästan oavsett gripper?

Du sätter antagligen grippern för långt bak i handen.

Kolla på den videon för lite tips:

Qj9Ue9co4us

Gosti123
2010-02-10, 17:02
Nu kan jag stänga min coc trainer 10 gånger med högern och 4 med vänstern.

Är det någon idé att gå på ettan än?

Petoria
2010-02-10, 17:07
Nu kan jag stänga min coc trainer 10 gånger med högern och 4 med vänstern.

Är det någon idé att gå på ettan än?

Jag klarar ungefär lika många med trainern men har lite kvar på 1an, men du kan ju prova om du vill (provat grippers 1 gång bara, så det kanske sitter lite i teknik)

Sheogorath
2010-02-10, 23:08
Nytt pers med Iron Mind-hubben idag! V: ~23,25 kg. Tangerat pers med högern (~22 kg). *flex*

Lucipha
2010-02-10, 23:42
Nytt pers med Iron Mind-hubben idag! V: ~23,25 kg. Tangerat pers med högern (~22 kg). *flex*

Beställde du den från IM? Känner ett starkt ha-begär

Sheogorath
2010-02-10, 23:54
Beställde du den från IM? Känner ett starkt ha-begär

Jepp. Köpte hubben, lastare för internationella vikter med karbin, ett gäng grippers samt ett par "outer limits loops (som jag inte använder eftersom de är kassa: extensionslyft görs bättre genom hubbens insida). Det kommer nog bli en beställning till snart. Pinch-blocket är lockande, och den här babyn:

http://ironmind-store.com/images/1369_fl.jpg

Inte strikt greppträning men ett väldigt smart sätt att träna handledsdeviatorerna som annars är lite småbökiga (och tråkiga) att träna.

När jag beställde åkte jag på över 500 spänn i tull. Det var ganska osexigt, men det är en risk man får vara beredd att ta.

Lucipha
2010-02-11, 11:35
Kul med variation i greppträningen. Då blir det att beställa en hub framöver!

tntballe
2010-02-11, 12:17
Har en fråga angående en av mina greppövningar. Brukar köra som 1:12 in i videon, men ibland även som så att störst rörelse görs med tummen. Då hänger vikten i högt upp på fingrarna. Något man bör tänka på gällande överbelastning och skador vid "tumträningen"?
SD78IdYKbfs

Yes
2010-02-11, 15:44
Du sätter antagligen grippern för långt bak i handen.

Kolla på den videon för lite tips:

[.yt]Qj9Ue9co4us[/yt]
Hmm, jag vet inte... alltså, nåt fel med sättningen måste jag göra men jag tycker jag placerar den likadant som i högern. Vid den där allra sista biten glider dock bara fingrarna(river upp händerna jätteskönt...). Kan ju inte gärna vara styrkan iaf, med tanke på att det även händer med grippers jag klarar runt 20 reps på.

Danne2k
2010-02-11, 16:00
4 Korta frågor jag funderat lite på.

Jobbar för tillfället på CoC #2,5an. Klämmer väl 2an cirka 6 reps på bästa handen.

1: Är det bästa sättet för att få ihop 2,5an att köra statiska "holds"? Dvs jag klämmer ihop grippern så långt jag kan med båda händerna, släpper ena handen och sen försöker hålla den så stängd som möjligt, så länge som möjligt?

2: Kan ett alternativ till ovanstående vara att köra statiska holds med 2an eftersom jag kan hålla den helt stängd i 10-20 sekunder?

3: Ökar risken för skador/överträning när man kör sådär statiskt, speciellt om man håller i över 10 sekunder? Mitt senaste greppträningspass när jag körde så, 4-5 set i 10-20 sekunder, slet ordentlig kände jag. Dock givetvis med ordentlig uppvärmning.

4: Är det "optimalt" eller möjlig att träna öppen handstyrka på en CoC #3 som är på tok för tung att ens köra negativa med? Tänker så att handen är ju ganska öppen eftersom jag inte får ihop grippern speciellt mycket.

Ni får ursäkta mig, jag är för bakis för att gå in på gripfaq och leta just nu :(

Danne2k
2010-02-11, 16:04
Hmm, jag vet inte... alltså, nåt fel med sättningen måste jag göra men jag tycker jag placerar den likadant som i högern. Vid den där allra sista biten glider dock bara fingrarna(river upp händerna jätteskönt...). Kan ju inte gärna vara styrkan iaf, med tanke på att det även händer med grippers jag klarar runt 20 reps på.

Hur kan fingrarna glida när du har den nästan helt stängd? Menar du inte att det bakre handtaget som ligger i handen, glider längre bak i handen ju närmare full close du är?

Har du provat att använda magnesium/talk? Smeta på ordentligt i handen, inte på fingrarna tycker jag då det skapar större motstånd.

Har du provat att ta den fria handens tumme till hjälp och trycka ner det bakre handtaget i handen så att det inte glider iväg? Det är inte fusk imo.
Har man små händer (som jag) så är det svårare att stänga en gripper utan att handtaget glider iväg, så att säga.

Yes
2010-02-11, 16:23
Det är alltså fingertopparna som vill glida runt handtaget. De gör det även om jag håller bakre handtaget på plats.

Danne2k
2010-02-11, 16:59
Men då måste det vara i början av själva stängningen du menar? För när handen är stängd är det ju inte fingertopparna som har den största kraften mot sig.

Provat med en djupare sättning?

Prova att filma, lägg upp på youtube och länka så kanske vi kan säga nåt mer..

Mart|n
2010-02-11, 17:05
Jepp. Köpte hubben, lastare för internationella vikter med karbin, ett gäng grippers samt ett par "outer limits loops (som jag inte använder eftersom de är kassa: extensionslyft görs bättre genom hubbens insida). Det kommer nog bli en beställning till snart. Pinch-blocket är lockande, och den här babyn:

http://ironmind-store.com/images/1369_fl.jpg

Inte strikt greppträning men ett väldigt smart sätt att träna handledsdeviatorerna som annars är lite småbökiga (och tråkiga) att träna.

När jag beställde åkte jag på över 500 spänn i tull. Det var ganska osexigt, men det är en risk man får vara beredd att ta.

Nu är jag ifs ingen anatomiexpert, och känner inte för att googla "handledsdeviator/na" :em: Men kan du inte träna det med en slägga också?

Har en fråga angående en av mina greppövningar. Brukar köra som 1:12 in i videon, men ibland även som så att störst rörelse görs med tummen. Då hänger vikten i högt upp på fingrarna. Något man bör tänka på gällande överbelastning och skador vid "tumträningen"?
SD78IdYKbfs

Finurliga övningar, men inte alls dumt! Med tumträning så känner jag ibland att jag har för mycket vikt på, vilket resulterar i att jag använder resten av handen också. Mina få tips är väl att inte lasta på alltför mycket vikt och att inte översträcka tummen.

Hmm, jag vet inte... alltså, nåt fel med sättningen måste jag göra men jag tycker jag placerar den likadant som i högern. Vid den där allra sista biten glider dock bara fingrarna(river upp händerna jätteskönt...). Kan ju inte gärna vara styrkan iaf, med tanke på att det även händer med grippers jag klarar runt 20 reps på.

Kan du slänga upp en film? Det låter märkligt!

4 Korta frågor jag funderat lite på.

Jobbar för tillfället på CoC #2,5an. Klämmer väl 2an cirka 6 reps på bästa handen.

1: Är det bästa sättet för att få ihop 2,5an att köra statiska "holds"? Dvs jag klämmer ihop grippern så långt jag kan med båda händerna, släpper ena handen och sen försöker hålla den så stängd som möjligt, så länge som möjligt?

2: Kan ett alternativ till ovanstående vara att köra statiska holds med 2an eftersom jag kan hålla den helt stängd i 10-20 sekunder?

3: Ökar risken för skador/överträning när man kör sådär statiskt, speciellt om man håller i över 10 sekunder? Mitt senaste greppträningspass när jag körde så, 4-5 set i 10-20 sekunder, slet ordentlig kände jag. Dock givetvis med ordentlig uppvärmning.

4: Är det "optimalt" eller möjlig att träna öppen handstyrka på en CoC #3 som är på tok för tung att ens köra negativa med? Tänker så att handen är ju ganska öppen eftersom jag inte får ihop grippern speciellt mycket.

Ni får ursäkta mig, jag är för bakis för att gå in på gripfaq och leta just nu :(

1. Det du beskriver är negativa. Mitt förslag är att använda en filad #3 att göra negativa med. Kom ihåg att släppa ut grippern långsamt, max 10 sekunder för en negativ.

2. Låter som ett mindre bra alternativ, du håller en lättare gripper stängd än den du försöker stänga. wtf? :)

3. Eccentrisk träning sliter mer, främst eftersom är det betydligt högre intensitet, samt så är det väl bevisat att eccentrisk träning sliter mer än koncentrisk?

4. Optimalt är svårt att säga om det är en alldeles för hård gripper, men visst du blir ju starkare i det området som du kan hantera.

(5.) Lite knas med svar nummer 1... Du kan ju isåfall testa med att göra negativa med #2.5, med skillnaden att du har fingrarna högre upp på grippern.

Yes
2010-02-11, 17:15
Jag ska se om jag kan filma med mobilen imorrn eller övermorrn.

Danne2k
2010-02-11, 23:23
1. Det du beskriver är negativa. Mitt förslag är att använda en filad #3 att göra negativa med. Kom ihåg att släppa ut grippern långsamt, max 10 sekunder för en negativ.

2. Låter som ett mindre bra alternativ, du håller en lättare gripper stängd än den du försöker stänga. wtf? :)

3. Eccentrisk träning sliter mer, främst eftersom är det betydligt högre intensitet, samt så är det väl bevisat att eccentrisk träning sliter mer än koncentrisk?

4. Optimalt är svårt att säga om det är en alldeles för hård gripper, men visst du blir ju starkare i det området som du kan hantera.

(5.) Lite knas med svar nummer 1... Du kan ju isåfall testa med att göra negativa med #2.5, med skillnaden att du har fingrarna högre upp på grippern.

1: Jag vet, eller.. fast jag trodde negativa var när man sakta släppte ut grippern hela tiden jämfört med statiska där man håller grippern så stängd man kan under 5-10 sek eller nåt och sen börjar den tvinga sig ur handen. Hoppas du förstår skillnaden.
Vad innebär en filad gripper föresten? Har mina aningar men orkar inte gissa ;p

2: Det var ju tråkig att höra. Grejen är ju just att jag kan hålla den HELT stängd, vilket jag INTE kan med min målgripper, just för att träna dendär allra sista biten. Låter det verkligen onödigt?

3: Ja jag vet..gäller att inte köra för många set. Iron Mind rekomenderar väl 2-4 tunga arbetsset / pass eller nåt när man kör excentriska? Excentrisk träning sliter riktigt ordentligt, det är så sant.

4: Aaa precis, ska prova köra någon typ av statiska övningar nästa gång.

5: Jaså? Ska testas..men det känns som att den är tung nog iofs. Hur högt ska jag ha fingrarna då, på ett ungefär?


Tack så jättemycket för svaret. Du är en av de stora profiler som hjälper till att göra Kolozzeums forum till vad det är idag, dvs. det bästa träningsforumet "out there" och för det ska du ha en stor eloge!

Sheogorath
2010-02-12, 06:35
Nu är jag ifs ingen anatomiexpert, och känner inte för att googla "handledsdeviator/na" :em: Men kan du inte träna det med en slägga också?


Du behöver inte vara så blygsam, Martin. Du har helt rätt angående släggan ;) Men ser du inte så fin mojängen är? Vill haaaaaa. :D

Halldin
2010-02-12, 07:30
Danne2K: Filad gripper innebär att du filar ner en bit längst ned på handtagen, vilket möjliggör en större rörelsebana = högre belastning när du ska stänga grippern.

minishcap
2010-02-12, 07:36
Tror ni det blir överträning av att köra greppträning (såsom barhold och olika pinch) dagen efter marklyft och dagen innan armträning (där underarmar ingår)?

z_bumbi
2010-02-12, 08:44
och den här babyn:

http://ironmind-store.com/images/1369_fl.jpg

Inte strikt greppträning men ett väldigt smart sätt att träna handledsdeviatorerna som annars är lite småbökiga (och tråkiga) att träna.


Det ser ut att vara två hockeypuckar, en axel och ett fäste för vikterna men det kanske finns mer med den än det man ser på bilden?

Danne2k
2010-02-12, 14:09
Danne2K: Filad gripper innebär att du filar ner en bit längst ned på handtagen, vilket möjliggör en större rörelsebana = högre belastning när du ska stänga grippern.

Ok, det har jag hört talats om. Du menar alltså fila handtaget på insidan?
Det är väl, om jag inte minns helt fel, för att kunna göra s.k. "overcrushers"?

Varför skulle jag göra det på en gripper jag inte ens får ihop till paralella handtag?

Du tror inte han menar att fila handtaget på utsidan vilket skapar mindre friktion för fingrarna och därigenom gör det lättare att trycka ihop grippern med båda händerna (för att göra negativa)?

Halldin
2010-02-12, 18:24
Ok, det har jag hört talats om. Du menar alltså fila handtaget på insidan?
Det är väl, om jag inte minns helt fel, för att kunna göra s.k. "overcrushers"?

Varför skulle jag göra det på en gripper jag inte ens får ihop till paralella handtag?

Du tror inte han menar att fila handtaget på utsidan vilket skapar mindre friktion för fingrarna och därigenom gör det lättare att trycka ihop grippern med båda händerna (för att göra negativa)?

Ja, nere på insidan där handtagen möts.

Overcrushes är inte samma sak, overcrush innebär att du klämmer ihop en gripper så hårt du kan och håller den där så hårt du kan (klämmer du en #3 kan du t.ex overcrusha skiten ur en #2).

Rekommenderar att du läser lite på www.gripfaq.com (som Mart|n f.ö spammade lite tidigare i tråden :))
Att säga att du är bakis eller dyl. funkar inte, allt står ju där och det är inte svårt att hitta.

Jag vågar nästan sätta en testikel på att han menade att du ska fila insidan, inte utsidan.

Mart|n
2010-02-12, 19:22
http://gripfaq.com

1: Jag vet, eller.. fast jag trodde negativa var när man sakta släppte ut grippern hela tiden jämfört med statiska där man håller grippern så stängd man kan under 5-10 sek eller nåt och sen börjar den tvinga sig ur handen. Hoppas du förstår skillnaden.
Vad innebär en filad gripper föresten? Har mina aningar men orkar inte gissa ;p

2: Det var ju tråkig att höra. Grejen är ju just att jag kan hålla den HELT stängd, vilket jag INTE kan med min målgripper, just för att träna dendär allra sista biten. Låter det verkligen onödigt?

3: Ja jag vet..gäller att inte köra för många set. Iron Mind rekomenderar väl 2-4 tunga arbetsset / pass eller nåt när man kör excentriska? Excentrisk träning sliter riktigt ordentligt, det är så sant.

4: Aaa precis, ska prova köra någon typ av statiska övningar nästa gång.

5: Jaså? Ska testas..men det känns som att den är tung nog iofs. Hur högt ska jag ha fingrarna då, på ett ungefär?


Tack så jättemycket för svaret. Du är en av de stora profiler som hjälper till att göra Kolozzeums forum till vad det är idag, dvs. det bästa träningsforumet "out there" och för det ska du ha en stor eloge!

http://gripfaq.com

2. Jag ser inte riktigt meningen med att hålla en gripper stängd såpass länge om man kan stänga den utan assistans från den andra handen. Jag tänker lite såhär: "Vad är svårast att göra? Att hålla en gripper stängd, eller försöka hålla emot en gripper som utövar större kraft mot min hand, än vad jag kan hålla emot? Att kunna utföra korrekta negativa, tvingar din händer till att bli starkare på ett helt annat sätt än att köra många reps/singlar. Därmed inte sagt att man enbart ska träna med negativa reps.

3. Det är väldigt individuellt. Jag känner att kan göra ca 3-5 negativa per hand innan kvalitén på de negativa singlarna blir för låg.

4. Negativa! Inte statiska! :)

5. Du får testa dig fram, testa flytta upp fingrarna en halv centimeter.

666. http://gripfaq.com

Tack så hemskt mycket för berömmet!!! Det är bara kul att få hjälpa till, och dela med sig av det som jag har snappat upp.

Du behöver inte vara så blygsam, Martin. Du har helt rätt angående släggan ;) Men ser du inte så fin mojängen är? Vill haaaaaa. :D

Jag är en anatomiexpert, fast säg det inte till mig. Hehe. Jag hade nog faktiskt föredragit en slägga. Men den där söta-puttenuttiga-dubbelpucken-med-det-gulliga-snöret är säkert bra för discopump i underarmarna!

Tror ni det blir överträning av att köra greppträning (såsom barhold och olika pinch) dagen efter marklyft och dagen innan armträning (där underarmar ingår)?

Det är nog bäst att testa dig fram, för mig funkar det bra att ha mycket träningsvärk i underarmarna samma dag som jag tränar marklyft. Med armträning så hade det känts mindre bra.

Ja, nere på insidan där handtagen möts.

Overcrushes är inte samma sak, overcrush innebär att du klämmer ihop en gripper så hårt du kan och håller den där så hårt du kan (klämmer du en #3 kan du t.ex overcrusha skiten ur en #2).

Rekommenderar att du läser lite på www.gripfaq.com (som Mart|n f.ö spammade lite tidigare i tråden :))
Att säga att du är bakis eller dyl. funkar inte, allt står ju där och det är inte svårt att hitta.

Jag vågar nästan sätta en testikel på att han menade att du ska fila insidan, inte utsidan.

+1 Young Padawan.

Man kan väl säga att overcrush innebär att du ska trycka ihop grippern såpass hårt att handtagen ska gå igenom varandra.

Fila insidan av grippern! Ett populärt utryck att använda med filade grippers är beyond the range (BTR).

Danne2k
2010-02-12, 20:29
4. Negativa! Inte statiska! :)



Nej, jag syftade på statiska, (tror jag?). Typ som RT eller barholds med fatbar, dvs träna öppen handstyrka. Är väl inte negativa jag ska göra isåfall utan snarare klämma ihop så hårt jag orkar?

Jag håller med dig på alla andra punkter.

Men jag förstår forfarande inte vad det innebär med en filad gripper förutom att det ger större rörelselängd. Varför skulle jag fila min #3? Den är nästan för tung för att jobba med, vad skulle en filning ge?

Isåfall om jag filar ner min CoC #2 så jag kan jobba ännu djupare men att fila 2,5an eller 3an förstår jag inte vad meningen skulle vara med.

Och ja, nu har jag läst på Gripfaq en massa saker men jag hittar inget om filad gripper. Min engelska är förvisso inte optimal men jag har verkligen letat.

Halldin
2010-02-12, 21:10
Nej, jag syftade på statiska, (tror jag?). Typ som RT eller barholds med fatbar, dvs träna öppen handstyrka. Är väl inte negativa jag ska göra isåfall utan snarare klämma ihop så hårt jag orkar?

Jag håller med dig på alla andra punkter.

Men jag förstår forfarande inte vad det innebär med en filad gripper förutom att det ger större rörelselängd. Varför skulle jag fila min #3? Den är nästan för tung för att jobba med, vad skulle en filning ge?

Isåfall om jag filar ner min CoC #2 så jag kan jobba ännu djupare men att fila 2,5an eller 3an förstår jag inte vad meningen skulle vara med.

Och ja, nu har jag läst på Gripfaq en massa saker men jag hittar inget om filad gripper. Min engelska är förvisso inte optimal men jag har verkligen letat.
Jag tror faktiskt inte du anstränger dig tillräckligt.

Går du in under grippers så finns det inte alltför överväldigande mycket information, precis under overcrushes finns "beyond the range training" som Mart|n precis nämnde.

Där finns:

"Beyond the range training consists of working with a gripper that has a handle filed down to increase the distance the spring must be compressed to close the gripper by up to 1/4”. This serves to increase the resistance of the gripper at the close, as well allows for training closing the hand further than with a normal gripper. Often used when doing overcrushes or strap holds, this form of training is done to maximize strength at the gripper close."


Du hade säkert i princip inte behövt fråga nåt alls i denna tråden om du bara ansträngde dig att läsa där först. :smash:

Danne2k
2010-02-12, 21:29
Du hade säkert i princip inte behövt fråga nåt alls i denna tråden om du bara ansträngde dig att läsa där först.

Näe säkert inte, så varför existerar tråden ens då när man t.ex. kan googla för att hitta alla info i världen? Come on...

Dessutom så har du fel. Gripfaq må vara en jävligt bra sida MEN har såvitt jag har sett inga tips på träningsupplägg osv. vilket är precis det jag söker i denna tråden.

För övrigt verkar det inte heller som att du anstränger dig särskillt hårt. Jag har sagt i 3-4 inlägg nu att jag inte förstår själva meningen med att fila en gripper som redan är på tok för tung!

Jag förstår vad en filad gripper är.

Halldin
2010-02-12, 22:14
Med tanke på hur många gånger du har blivit hänvisad till gripfaq när du frågar nåt i denna tråden så känner jag mig säker i mitt påstående.

Det är klart att man ska kunna fråga saker man inte kan hitta (t.ex med google), men det känns som sagt inte som du lägger ned någon möda på att kolla själv och vi andra har väl inte direkt ut något av att klistra in informationen åt dig, när det är så enkelt att hitta själv.
Angående varför tråden ens existerar behöver du inte göra dig till, det är såklart skillnad på att kolla upp lite information själv på en sida man ständigt blir hänvisad till (och skedmatad med copy/pasting) och att ställa en fråga av mer allmän natur (som inte står på sagda sida) typ träningsupplägg och dyl.

Din fråga om varför man filar ner den extra mycket står besvarad både i tråden och på gripfaq ("this form of training is done to maximize strength at the gripper close."). D.v.s om du jämför kraften du behöver för att trycka ihop (eller hålla emot) i det läget är mycket högre än i det vanliga stängningsläget. Alltså upplevs en vanlig gripper som lättare i det läget efter att ha tränat utanför den rörelsebanan.

Det står även, i samma stycke "Often used when doing overcrushes or strap holds, this form of training is done to maximize strength at the gripper close.".

Under overcrushes står det: "Similar to a strap hold, this exercise is performed on a gripper one has dominance over and focuses on developing strength for the final bit of the gripper close.".

Alltså kan man med en grundläggande slutledningsförmåga dra slutsatsen att gripfaq föreslår att du filar ner en gripper som du har bra kontroll över.

Mart|n må ha föreslagit något annat, men eftersom han har stängt #4 känns det knappt värt att ifrågasätta. ;)
Teorin bakom varför man gör det står som sagt på gripfaq.


Att jag inte anstränger mig ser jag snarast som en förolämpning, det är ett helt gäng här som sitter och besvarar frågor som du på några minuter hade kunnat ta reda på svaret till själv. Jag behöver egentligen inte sitta och skriva någonting alls, men det har jag gjort ändå.

Danne2k
2010-02-12, 22:33
Låt mig klargöra:

1: Jag är tacksam för all hjälp
2: Jag förstod sedan flera inlägg tillbaka vad som var meningen med en filad gripper, även om jag kan ha uttryckt mig lite otydligt, jag ljög inte när jag sa att jag hade läst på gripfaq, tro vad du vill.

Du får mig att verka dum.. jag säger ju att jag HAR läst på gripfaq redan, vilkte jag hade gjort, speciellt det du citerade ovan men ändå inte förstått meningen med att Mart|n föreslog att jag skulle fila 3an..


Mart|n må ha föreslagit något annat, men eftersom han har stängt #4 känns det knappt värt att ifrågasätta.
Teorin bakom varför man gör det står som sagt på gripfaq.

Förstår inte alls vart du vill komma här... för att han har stängt 4an betyder det inte att han kan ha missuppfattat mig eller whatever?

Det var ju just för att han, som kan ALLT om greppträning, sa att jag skulle fila 3an, och det jag läste om filning av grippers på gripfaq som gjorde mig så jävla konfunderad eftersom det inte alls gick/går ihop, förstår du inte det?


Jag frågar ju i inlägg efter inlägg vad som är meningen att fila en för tung gripper men får mest samma svar. Jag ÄR tacksam för hjälpen men du ka ju kanske fatta hur frustrerande det är..

häftig
2010-02-12, 22:37
Testade en matmaskin för handstyrkan idag, gjorde 69kg. Sätter typ 10reps på CoC #1. Tror ni att man klarar av #2? Har nämligen beställt en sådan!:MrT:

Danne2k
2010-02-12, 22:39
Testade en matmaskin för handstyrkan idag, gjorde 69kg. Sätter typ 10reps på CoC #1. Tror ni att man klarar av #2? Har nämligen beställt en sådan!:MrT:

Nja inte direkt kanske men inte är du så lång ifrån tror jag.

Jag provad också en såndär mätmaskin och fick 65kg på bästa handen, och jag klarar 2an:D

Vilken butik gjorde du i? Jag gjorde på Powerzite i Upplands Väsby.

Mart|n
2010-02-12, 23:20
Jag kan inte allt om greppträning.

Danne: Det kanske har varit något slags missförstånd. Jag hade på fråga 1 först svarat med att använda en filad #3, men sen läste jag om att trean som du använde var alldeles för tung för att använda till negativa. Kan du trycka ihop trean helt med hjälp av andra handen? När du väl tar bort den hjälpande handen, hur pass långt ut åker handtaget innan du kan stoppa grippern från att röra på sig?

Sen lade jag till ett förslag om att köra negativa med en #2.5 som inte är filad, fast med fingrarna lite högre upp på grippern. Anledningen till det var att jag tänkte att gripper kanske skulle motsvara t.ex. "#2.7", samt att grippern är hel och att du senare kan stänga en omodifierad gripper! :)

Det var kanske fel av mig att föreslå att använda en filad #3, men det är också svårt att ge konkreta råd när jag inte vet exakt hur du utför dom.

Jag såg dessutom att du skrev att du sökte efter träningsupplägg, här i tråden. Men jag har inte sett att du konkret frågar efter träningsråd. Vad har du tänkt dig?

Vi kanske ska börja om från början. Försök att förklara dina frågor så detaljerat som möjligt, så ska jag försöka att svara så gott jag kan på dom imorgon! Just nu är jag lite hög på popcorn och B&J Phish food... :em:

häftig
2010-02-13, 00:03
Nja inte direkt kanske men inte är du så lång ifrån tror jag.

Jag provad också en såndär mätmaskin och fick 65kg på bästa handen, och jag klarar 2an:D

Vilken butik gjorde du i? Jag gjorde på Powerzite i Upplands Väsby.

Jag testade faktiskt styrkan i skolan på en maskin som såg ut som den här:
http://www.rehab.research.va.gov/jour/07/44/1/sistof05.jpg
Blir kul att se, hoppas att man får ihop 2an! :MrT:

Danne2k
2010-02-13, 00:50
Jag kan inte allt om greppträning.

Danne: Det kanske har varit något slags missförstånd. Jag hade på fråga 1 först svarat med att använda en filad #3, men sen läste jag om att trean som du använde var alldeles för tung för att använda till negativa. Kan du trycka ihop trean helt med hjälp av andra handen? När du väl tar bort den hjälpande handen, hur pass långt ut åker handtaget innan du kan stoppa grippern från att röra på sig?

Sen lade jag till ett förslag om att köra negativa med en #2.5 som inte är filad, fast med fingrarna lite högre upp på grippern. Anledningen till det var att jag tänkte att gripper kanske skulle motsvara t.ex. "#2.7", samt att grippern är hel och att du senare kan stänga en omodifierad gripper! :)

Det var kanske fel av mig att föreslå att använda en filad #3, men det är också svårt att ge konkreta råd när jag inte vet exakt hur du utför dom.

Jag såg dessutom att du skrev att du sökte efter träningsupplägg, här i tråden. Men jag har inte sett att du konkret frågar efter träningsråd. Vad har du tänkt dig?

Vi kanske ska börja om från början. Försök att förklara dina frågor så detaljerat som möjligt, så ska jag försöka att svara så gott jag kan på dom imorgon! Just nu är jag lite hög på popcorn och B&J Phish food... :em:

Ja, det blev säkert något missförstånd, men ingen fara. Att fila en gripper är väl bara till hjälp om jag redan klarar av att stänga den, och jag har för mig att jag skrev rätt tidigt att 3an var så tung att jag inte ens kunde göra negativa med den så att fila vore ganska onödigt :p
Men struntsamma, det är passé.

Däremot funderar jag på om man kan fila/slipa till utsidan på handtaget så att fingrarna glider lättare vilket skulle göra det lättare att trycka ihop grippern med båda händerna eftersom trycket jag applicerar med den hjälpande handen går emot fingrarna = det skapas friktion som gör det ännu jobbigare att få igen skiten.

Jag kan verkligen inte trycka ihop 3an med båda händerna, jag kommer nog inte ens i närheten av paralella handtag om jag så tar båda händerna + båda benen till hjälp, är för svag :(

Ditt förslag på att träna negativa med 2,5an samtidigt som jag håller lite högre upp ser jag inga problem med, förutom möjligtvis att den redan känns tillräckligt tung med normalt grepp, men jag ska absolut prova ditt förslag, det verkar vettigt!

Med träningsupplägg så menade jag egentligen mest träningsråd för att stänga en tung gripper osv.

En fråga kan jag dock klämma in, är det någon mening att varva negativa med stängningsattempts på 2,5an när jag inte är så jättenära close än, eller är det lika bra att köra negativa ett tag och sen se vart jag ligger i stäningsförsöken?


Jag har försökt vara så tydlig som möjligt, säg till om något är oklart och känn ingen brådska med att svara, jag har tid att vänta ;)

Danne2k
2010-02-13, 00:52
Jag testade faktiskt styrkan i skolan på en maskin som såg ut som den här:
http://www.rehab.research.va.gov/jour/07/44/1/sistof05.jpg
Blir kul att se, hoppas att man får ihop 2an! :MrT:

Aah, cool :)

Den verkar mycket mer seriös/exakt än den konstiga plasthistorien jag provade i affären..

Lycka till med 2an men bli inte sur om du inte stänger den direkt, det är ju inge kul:D

Upptaget
2010-02-13, 01:03
Testade en matmaskin för handstyrkan idag, gjorde 69kg. Sätter typ 10reps på CoC #1. Tror ni att man klarar av #2? Har nämligen beställt en sådan!:MrT:

Jag fick hem mina CoC förra veckan beställde då 1an, 1,5 och 2an.. Och jag fixar nästan som du, 11 reps på 1an och 10 min efter detta stängde jag 2an.. Så du lär nog klara 2an :)

Mart|n
2010-02-13, 09:46
Ja, det blev säkert något missförstånd, men ingen fara. Att fila en gripper är väl bara till hjälp om jag redan klarar av att stänga den, och jag har för mig att jag skrev rätt tidigt att 3an var så tung att jag inte ens kunde göra negativa med den så att fila vore ganska onödigt :p
Men struntsamma, det är passé.

Jag tränar negativa med grippers som jag inte kan stänga, samt så är dom filade, detta gör jag för att kunna hålla grippern stängd, samt för att kunna bli starkare utöver den rörelselängden som man vanligtvis kan trycka.

Däremot funderar jag på om man kan fila/slipa till utsidan på handtaget så att fingrarna glider lättare vilket skulle göra det lättare att trycka ihop grippern med båda händerna eftersom trycket jag applicerar med den hjälpande handen går emot fingrarna = det skapas friktion som gör det ännu jobbigare att få igen skiten.

Hmm... Jag skulle väldigt gärna vilja se hur du sätter grippern när du utför negativa. Jag uppfattar det som att du gör på ett helt annat sätt än vad jag gör.

Jag kan verkligen inte trycka ihop 3an med båda händerna, jag kommer nog inte ens i närheten av paralella handtag om jag så tar båda händerna + båda benen till hjälp, är för svag

Ok, då är du troligtvis för långt ifrån #3 för att kunna använda den till negativa.

Ditt förslag på att träna negativa med 2,5an samtidigt som jag håller lite högre upp ser jag inga problem med, förutom möjligtvis att den redan känns tillräckligt tung med normalt grepp, men jag ska absolut prova ditt förslag, det verkar vettigt!

Bra! Hur långt är du ifrån att stänga #2.5?

Med träningsupplägg så menade jag egentligen mest träningsråd för att stänga en tung gripper osv.

Ok. Gripfaq.com ger som sagt en del olika tips om hur man kan träna med grippers. Sen är ju också tumträning väldigt viktig del av att kunna trycka ihop hårda grippers. Tummen fungerar ju som en slags vägg som ska motverka att grippern åker bak i handen när man trycker ihop den. Ju mer man trycker ihop grippern, desto mer tryck blir det på "tummuskeln". Någon som är bra på anatomi får gärna säga vad den där stora köttklumpen heter! :)
Gissar på något i stil med tenar muskelgruppen.

En fråga kan jag dock klämma in, är det någon mening att varva negativa med stängningsattempts på 2,5an när jag inte är så jättenära close än, eller är det lika bra att köra negativa ett tag och sen se vart jag ligger i stäningsförsöken?

När jag tränar negativa gör jag som så att jag sätter grippern som vanligt, och försöker trycka ihop den. Trycker ihop grippern så mycket jag klarar, för att sedan ta hjälp av den andra handen igen när jag inte får handtagen närmre. När jag sedan fått handtagen att mötas så tar jag bort den assisterande handen och kämpar för kung och fosterland!

Halldin
2010-02-13, 19:16
Jag kan ha rojdat lite grann innan, det är bara lätt att reta sig på sådana som vill att man söker åt dom. :)

häftig
2010-02-13, 19:29
Jag fick hem mina CoC förra veckan beställde då 1an, 1,5 och 2an.. Och jag fixar nästan som du, 11 reps på 1an och 10 min efter detta stängde jag 2an.. Så du lär nog klara 2an :)

NICE! :hbang:

Petoria
2010-02-13, 19:58
Hur många reps på 1.5an tror ni man behöver klara för att kunna stänga 2an?

Danne2k
2010-02-13, 23:29
Jag tränar negativa med grippers som jag inte kan stänga, samt så är dom filade, detta gör jag för att kunna hålla grippern stängd, samt för att kunna bli starkare utöver den rörelselängden som man vanligtvis kan trycka.

Ok, då förstår jag meningen med att göra negativa på en filad gripper OM du nu får ihop båda handtagen med båda händerna ;) Det är oftast positivt att jobba över en större rörelselängd, eller så stor som möjlig, rättare sagt. Hur stor risk är det för att nånting går sönder på grippern föresten? Såg att han varnade lite för det på gripfaq, något du varit med om?


Hmm... Jag skulle väldigt gärna vilja se hur du sätter grippern när du utför negativa. Jag uppfattar det som att du gör på ett helt annat sätt än vad jag gör.

Jadu, jag sätter grippern precis som jag gör annars, förutom att jag har handtaget lite längre bak på grippers som är väldigt tunga, eftersom att jag får sämre kraft annars pga. mina små händer.
Har en rätt gammal film på när jag stänger 2an, vet inte om sättningen syns så mycket men jag chansar, se den här:
http://www.youtube.com/watch?v=7uUg1tiV_s0

Kan f.ö. filma lite mer/bättre vid nästa greppträningspass.


Ok, då är du troligtvis för långt ifrån #3 för att kunna använda den till negativa.

Mjaa, tror tyvärr det. Men jag kan ju försöka igen om några pass..


Bra! Hur långt är du ifrån att stänga #2.5?

Jag ska inte gissa för mycket men på högerhanden så kan det nog ske inom en inte alltför överskådlig framtid, men krävs nog ett antal pass till. Tar mig en bit förbi parallella iaf.

Ok. Gripfaq.com ger som sagt en del olika tips om hur man kan träna med grippers. Sen är ju också tumträning väldigt viktig del av att kunna trycka ihop hårda grippers. Tummen fungerar ju som en slags vägg som ska motverka att grippern åker bak i handen när man trycker ihop den. Ju mer man trycker ihop grippern, desto mer tryck blir det på "tummuskeln". Någon som är bra på anatomi får gärna säga vad den där stora köttklumpen heter! :)
Gissar på något i stil med tenar muskelgruppen.

Tumträning är en grej som jag inte tänkt på så mycket, iaf inte med den stängande handen. Att man ofta har tummen till hjälp hos den hjälpande handen när man sätter grippern är ju känt men att tummens styrka spelar roll i själva stängingen har jag inte tänkt på men det är ju ganska logiskt. Tror dock det spelar störst roll vid no sets och CCS, men jag kan ha fel ;)

Vad rekomenderar du för träning där, typ pinch? Något att tänka på iaf, tack!


När jag tränar negativa gör jag som så att jag sätter grippern som vanligt, och försöker trycka ihop den. Trycker ihop grippern så mycket jag klarar, för att sedan ta hjälp av den andra handen igen när jag inte får handtagen närmre. När jag sedan fått handtagen att mötas så tar jag bort den assisterande handen och kämpar för kung och fosterland!

Hmm, typ som forced reps? Låter ganska vettig dock. Jag brukar hjälpa till med andra handen från början men ska nog börja göra sådär istället.


Svaret står i citatrutan, hoppas det inte blir bökigt för dig.
Tack för alla bra tips!

Danne2k
2010-02-13, 23:32
Jag kan ha rojdat lite grann innan, det är bara lätt att reta sig på sådana som vill att man söker åt dom. :)

Hehe, "rojdat" var ett nytt ord för mig men kan gissa vad det betyder.
Det är lugnt, jag var faktiskt lite lat i början där ska erkännas så lite rätt hade du väl men jag tackar iaf för ursäkten (eller vad det var) ;)

Upptaget
2010-02-13, 23:46
Hur många reps på 1.5an tror ni man behöver klara för att kunna stänga 2an?

Jag fixar iaf 6 reps på 1.5an och fixar 1 rep på 2an..

Danne2k
2010-02-14, 23:49
Om någon ska sälja en CoC #1.5 kan ni säga till, har ingen nytta av den egentligen men kul att ha alla upp till #3 ;)

häftig
2010-02-14, 23:51
Om någon ska sälja en CoC #1.5 kan ni säga till, har ingen nytta av den egentligen men kul att ha alla upp till #3 ;)

Upp till #4 menar du väl? :hbang:

Danne2k
2010-02-14, 23:56
Upp till #4 menar du väl? :hbang:

Nja, asså visst vore det najs att ha dom och visa folk å så men när man inte kan göra ett skit med dom så känns det inte värt att lägga pengar på de.

Har redan från #1 till #3 (och Sport) förutom #1,5an.

Danne2k
2010-02-18, 18:31
@ Mart|n, här kan du se hur jag jobbar med CoC #2,5 och #3. Lyckades inte med bästa sättningen kanske, men det funkade.

#2,5
sWbfP020160

#3
vMpK4TP6Mp4[/QUOTE]

Halldin
2010-02-18, 18:52
Lägg den i ena handen, hjälp till att hålla den på plats med den andra handen och tryck mot benet. Helt omöjligt att få ihop den för att göra negativa med den där tekniken.

Danne2k
2010-02-18, 22:44
Hmm, kanske det. Men hur fan ska jag få runt fingrarna när jag trycker den mot benet?
Förstår vad du menar men ändå inte, lust å lägga upp en film?

Jag försöker ju stänga den så mkt som möjligt först, sen trycker jag ihop den med båda händerna.

Menar du att jag ska trycka ihop den mot benet direkt, eller när jag har försökt stänga den och ska göra en negativ?

bo-jan
2010-02-19, 01:14
Du ska inte trycka ihop grippern så långt du orkar för att sedan övergå till att försöka pressa ihop den och köra en negativ. Efter att du har satt grippern i handen så pressar du handen mot benet för att få ihop grippern.

Halldin
2010-02-19, 07:45
Jag har ingen lust att lägga upp en film, men jag tog upp en gripper och ska försöka beskriva.

Ta handen och sätt den som vanligt med hjälp av båda händerna osv.
Flytta din hjälpande hand och börja trycka ihop grippern samtidigt som du kör ner grippern mot ena låret (typ att ditt lill&ringfinger hamnar på låret) och tryck allt du kan samtidigt som du kanske har din andra hand uppe på fjädern för att hålla grippern i det läge du vill ha den när du försöker få ihop den.

Testa ett tag så kommer du nog komma underfund med hur du ska göra, du kan ju börja med en gripper som inte är alldeles för tung för dig först.

watertouch
2010-02-19, 09:45
Hmm, kanske det. Men hur fan ska jag få runt fingrarna när jag trycker den mot benet?
Förstår vad du menar men ändå inte, lust å lägga upp en film?

Jag försöker ju stänga den så mkt som möjligt först, sen trycker jag ihop den med båda händerna.

Menar du att jag ska trycka ihop den mot benet direkt, eller när jag har försökt stänga den och ska göra en negativ?

du har nån halv centimeter kvar på 3an så då kör du ner den mot benet direkt så den stängs sen håller du i o släpper sakta ut den för det är den där sista biten som du behöver jobba på... "strap-holds" med en lättare gripper kan oxå hjälpa då pressar du en rem ett skärp lr nått med nån vikt fastsatt, som du håller fast med en stängd gripper.

Danne2k
2010-02-19, 17:50
Du ska inte trycka ihop grippern så långt du orkar för att sedan övergå till att försöka pressa ihop den och köra en negativ. Efter att du har satt grippern i handen så pressar du handen mot benet för att få ihop grippern.

"Ska" och "ska", alla gör väl olika, men jag gick på det som Mart|n sa iaf..

När jag tränar negativa gör jag som så att jag sätter grippern som vanligt, och försöker trycka ihop den. Trycker ihop grippern så mycket jag klarar, för att sedan ta hjälp av den andra handen igen när jag inte får handtagen närmre. När jag sedan fått handtagen att mötas så tar jag bort den assisterande handen och kämpar för kung och fosterland!

@ Halldin, jag förstår. Men hur ska fingrarna (lill/ringfingret) kunna "omsluta" grippern när dom är tyckta mot benet hårt som tusan?

Det var därför jag sa tidigare att man kan fila ner DEN sidan så att fingrarna har lättare att omsluta grippern, synpunkter?

Tack för din hjälp!

Danne2k
2010-02-19, 17:53
du har nån halv centimeter kvar på 3an så då kör du ner den mot benet direkt så den stängs sen håller du i o släpper sakta ut den för det är den där sista biten som du behöver jobba på... "strap-holds" med en lättare gripper kan oxå hjälpa då pressar du en rem ett skärp lr nått med nån vikt fastsatt, som du håller fast med en stängd gripper.

Jag har ingen halv centimeter kvar tills jag stänger 3an? :confused:
Du kanske menade en halv decimeter?

Jag får inte ihop den helt med båda händerna heller, men ska slipa lite på tekniken.

Mart|n
2010-02-19, 20:56
Svaret står i citatrutan, hoppas det inte blir bökigt för dig.
Tack för alla bra tips!

Det blev skitbökigt.

Jag tränar negativa med grippers som jag inte kan stänga, samt så är dom filade, detta gör jag för att kunna hålla grippern stängd, samt för att kunna bli starkare utöver den rörelselängden som man vanligtvis kan trycka.

Ok, då förstår jag meningen med att göra negativa på en filad gripper OM du nu får ihop båda handtagen med båda händerna Det är oftast positivt att jobba över en större rörelselängd, eller så stor som möjlig, rättare sagt. Hur stor risk är det för att nånting går sönder på grippern föresten? Såg att han varnade lite för det på gripfaq, något du varit med om?

Svårt att säga hur stor risk det är, men håll inte grippern under hakan så tar du förhoppningsvis inte livet av dig själv.

Ok. Gripfaq.com ger som sagt en del olika tips om hur man kan träna med grippers. Sen är ju också tumträning väldigt viktig del av att kunna trycka ihop hårda grippers. Tummen fungerar ju som en slags vägg som ska motverka att grippern åker bak i handen när man trycker ihop den. Ju mer man trycker ihop grippern, desto mer tryck blir det på "tummuskeln". Någon som är bra på anatomi får gärna säga vad den där stora köttklumpen heter!
Gissar på något i stil med tenar muskelgruppen.

Tumträning är en grej som jag inte tänkt på så mycket, iaf inte med den stängande handen. Att man ofta har tummen till hjälp hos den hjälpande handen när man sätter grippern är ju känt men att tummens styrka spelar roll i själva stängingen har jag inte tänkt på men det är ju ganska logiskt. Tror dock det spelar störst roll vid no sets och CCS, men jag kan ha fel

Vad rekomenderar du för träning där, typ pinch? Något att tänka på iaf, tack!

Pinch, thickbar och mycket dynamisk träning för tummen. Rent generellt så används tummen nästintill bara statiskt i all träning, så en god idé kan vara att skaffa en ttk eller något annat bra.


När jag tränar negativa gör jag som så att jag sätter grippern som vanligt, och försöker trycka ihop den. Trycker ihop grippern så mycket jag klarar, för att sedan ta hjälp av den andra handen igen när jag inte får handtagen närmre. När jag sedan fått handtagen att mötas så tar jag bort den assisterande handen och kämpar för kung och fosterland!

Hmm, typ som forced reps? Låter ganska vettig dock. Jag brukar hjälpa till med andra handen från början men ska nog börja göra sådär istället.

Forcerar ihop grippern helt med hjälp av assisterande hand, därefter tar jag bort den hjälpande handen.

@ Mart|n, här kan du se hur jag jobbar med CoC #2,5 och #3. Lyckades inte med bästa sättningen kanske, men det funkade.

#2,5
sWbfP020160

#3
vMpK4TP6Mp4

På #2,5 har du grippern alldeles för långt bak i handen, du måste öva på sättningen! Dessutom var det ju ingen negativ, du höll ju bara grippern i det läget, samt så tryckte du aldrig ihop grippern helt.

Typ samma sak på #3.

"Ska" och "ska", alla gör väl olika, men jag gick på det som Mart|n sa iaf..



@ Halldin, jag förstår. Men hur ska fingrarna (lill/ringfingret) kunna "omsluta" grippern när dom är tyckta mot benet hårt som tusan?

Det var därför jag sa tidigare att man kan fila ner DEN sidan så att fingrarna har lättare att omsluta grippern, synpunkter?

Tack för din hjälp!

Glöm det där med att fila grippern på utsidan.

Tänk dig att du forcerar ihop grippern tills handtagen är parallella eller mindre, när handtagen väl är det så kan du ta trycka handen mot benet. Jag själv är ingen stor fan av den metoden. Jag gör iaf så som jag beskrev längre upp. Klistrar in det igen...

När jag tränar negativa gör jag som så att jag sätter grippern som vanligt, och försöker trycka ihop den. Trycker ihop grippern så mycket jag klarar, för att sedan ta hjälp av den andra handen igen när jag inte får handtagen närmre. När jag sedan fått handtagen att mötas så tar jag bort den assisterande handen och kämpar för kung och fosterland!


Jag har ingen halv centimeter kvar tills jag stänger 3an? :confused:
Du kanske menade en halv decimeter?

Jag får inte ihop den helt med båda händerna heller, men ska slipa lite på tekniken.

Du ska inte alltid tolka det man skriver bokstavligt, jag är nästan hundra på att han menar att du ska forcera ihop grippern tills det är en halv centimeter kvar för att sedan trycka handen mot benet!


Puh.... Hoppas jag fick med allt nu! :)

Danne2k
2010-02-20, 01:13
Det blev skitbökigt.

Pinch, thickbar och mycket dynamisk träning för tummen. Rent generellt så används tummen nästintill bara statiskt i all träning, så en god idé kan vara att skaffa en ttk eller något annat bra.


Forcerar ihop grippern helt med hjälp av assisterande hand, därefter tar jag bort den hjälpande handen.



På #2,5 har du grippern alldeles för långt bak i handen, du måste öva på sättningen! Dessutom var det ju ingen negativ, du höll ju bara grippern i det läget, samt så tryckte du aldrig ihop grippern helt.

Typ samma sak på #3.



Glöm det där med att fila grippern på utsidan.

Tänk dig att du forcerar ihop grippern tills handtagen är parallella eller mindre, när handtagen väl är det så kan du ta trycka handen mot benet. Jag själv är ingen stor fan av den metoden. Jag gör iaf så som jag beskrev längre upp. Klistrar in det igen...



Du ska inte alltid tolka det man skriver bokstavligt, jag är nästan hundra på att han menar att du ska forcera ihop grippern tills det är en halv centimeter kvar för att sedan trycka handen mot benet!


Puh.... Hoppas jag fick med allt nu! :)

Schysst, här kommer dessvärre ännu en drös med dumfrågor :D

1: Dynamisk träning för tummen, typ massage? Vet att man blir jäkligt trött i tummen av det, fler tips på dynamisk träning? Vad är ttk?

2: Det är iofs mycket möjligt att jag måste öva på sättningen. Men den är ju såpass tung att jag inte tror att jag kan ha handtaget längre "in". Jag har helt enkelt löjligt små händer och har jag tunga grippers med handtaget för nära fingrarna så är jag helt chanslös, det känns också helt "fel".
Antar att jag måste öva på att "trycka fram" handtaget med tummens muskel i den klämmande handen?

3. Jag vet vad en negativ är egentligen men jag tror du skrev något som jag misstolkade förut :smash:. Hursomhelst, är det inte bättre att hålla grippern så stängd som möjligt (efftersom det är den sista biten man vill träna) i typ 10 sekunder istället för att låta den öppna sig sakta? Håller jag den som i klippet använder jag ju maximalt med handstyrka.

Sen att jag inte tryckte ihop den helt, hur vet du det? Det syns inte i filmen när jag trycker ihop den med båda händerna. Handtagen på #2,5an ÄR ihop, problemet är att jag inte klarar av att hålla dom helt ihop med bara en hand.

4. De sista sakerna du skrev är bra tips, ska prova det nästa gång!

5. Ledsen att det blev bökig för dig, jag gör såhär istället denna gång.

Tack så mycket för att du lägger ner tid på sånna "greppnollor" som jag själv :D

watertouch
2010-02-20, 03:28
Schysst, här kommer dessvärre ännu en drös med dumfrågor :D

1: Dynamisk träning för tummen, typ massage? Vet att man blir jäkligt trött i tummen av det, fler tips på dynamisk träning? Vad är ttk?

2: Det är iofs mycket möjligt att jag måste öva på sättningen. Men den är ju såpass tung att jag inte tror att jag kan ha handtaget längre "in". Jag har helt enkelt löjligt små händer och har jag tunga grippers med handtaget för nära fingrarna så är jag helt chanslös, det känns också helt "fel".
Antar att jag måste öva på att "trycka fram" handtaget med tummens muskel i den klämmande handen?

3. Jag vet vad en negativ är egentligen men jag tror du skrev något som jag misstolkade förut :smash:. Hursomhelst, är det inte bättre att hålla grippern så stängd som möjligt (efftersom det är den sista biten man vill träna) i typ 10 sekunder istället för att låta den öppna sig sakta? Håller jag den som i klippet använder jag ju maximalt med handstyrka.

Sen att jag inte tryckte ihop den helt, hur vet du det? Det syns inte i filmen när jag trycker ihop den med båda händerna. Handtagen på #2,5an ÄR ihop, problemet är att jag inte klarar av att hålla dom helt ihop med bara en hand.

4. De sista sakerna du skrev är bra tips, ska prova det nästa gång!

5. Ledsen att det blev bökig för dig, jag gör såhär istället denna gång.

Tack så mycket för att du lägger ner tid på sånna "greppnollor" som jag själv :D

Kan skicka min variant av det så kallade "kta" programmet till dig om du skriver till mig här... Men det är inte mycket som gäller där mer än negativa och att använda en tyngre gripper än den man vill klara.. Och om man använder CoC så känns ju 4#an aningen för svår, då målet för oss klenisar är att klara CoC#3:hbang:... :)

Danne2k
2010-02-20, 12:32
Kan skicka min variant av det så kallade "kta" programmet till dig om du skriver till mig här... Men det är inte mycket som gäller där mer än negativa och att använda en tyngre gripper än den man vill klara.. Och om man använder CoC så känns ju 4#an aningen för svår, då målet för oss klenisar är att klara CoC#3:hbang:... :)

Så sant så sant ;)

Du får gärna skicka din variant av KTA programmet, verkar jäkligt najs. Är lite orolig bara då jag hört att träningsvolymen är rätt hög.. Jag har/har ju haft lite småproblem med händer/underarmar pga. greppträningen (inget allvarligt dock). Posta i tråden eller ta via PM (or both).

Mart|n
2010-02-20, 12:36
Schysst, här kommer dessvärre ännu en drös med dumfrågor :D

1: Dynamisk träning för tummen, typ massage? Vet att man blir jäkligt trött i tummen av det, fler tips på dynamisk träning? Vad är ttk?

2: Det är iofs mycket möjligt att jag måste öva på sättningen. Men den är ju såpass tung att jag inte tror att jag kan ha handtaget längre "in". Jag har helt enkelt löjligt små händer och har jag tunga grippers med handtaget för nära fingrarna så är jag helt chanslös, det känns också helt "fel".
Antar att jag måste öva på att "trycka fram" handtaget med tummens muskel i den klämmande handen?

3. Jag vet vad en negativ är egentligen men jag tror du skrev något som jag misstolkade förut :smash:. Hursomhelst, är det inte bättre att hålla grippern så stängd som möjligt (efftersom det är den sista biten man vill träna) i typ 10 sekunder istället för att låta den öppna sig sakta? Håller jag den som i klippet använder jag ju maximalt med handstyrka.

Sen att jag inte tryckte ihop den helt, hur vet du det? Det syns inte i filmen när jag trycker ihop den med båda händerna. Handtagen på #2,5an ÄR ihop, problemet är att jag inte klarar av att hålla dom helt ihop med bara en hand.

4. De sista sakerna du skrev är bra tips, ska prova det nästa gång!

5. Ledsen att det blev bökig för dig, jag gör såhär istället denna gång.

Tack så mycket för att du lägger ner tid på sånna "greppnollor" som jag själv :D

1. Va?! Massage? Har något möjligtvis glömt bort besöka http://www.gripfaq.com igen?

2. Korrekt. Studera gärna filmen som jag har länkat till tidigare. Samt kolla filmer på andra som stänger tunga grippers, typ > BBE, #3.5.

3. Vetefan, gör som du vill. Negativa är en sak och att hålla statiskt är en annan.

4. Ajt.

5. Bra!

Halldin
2010-02-20, 16:26
@ Halldin, jag förstår. Men hur ska fingrarna (lill/ringfingret) kunna "omsluta" grippern när dom är tyckta mot benet hårt som tusan?



Men herrejesus, man talar ju inför döva öron. Du får tips som du sedan kan testa i praktiken, jag tvivlar på att du kan få en mer exakt textinstruktion som direkt gör att du gör rätt. Det är inte kvantfysik med elektrondeexcitation från triplettillstånd, försök hålla grippern som vanligt och tryck den mot låret så kommer du märka att det är fullt möjligt alla gånger även om dina fingrar råkar pressas mot låren på köpet.

Testa att göra som jag skrev och få det att funka, du trycker ihop den med hjälp av att trycka den mot benet. Så är det bara.

Nu är vi tillbaka på det här med skedmatningen igen, var fick du t.ex dynamisk tumträning = massage ifrån!?

http://www.gripfaq.com

nmanradnävna
2010-03-07, 15:41
Den här tråden var lite mer använd än den andra grepptråden jag läste det i så tänkte undvika att dra upp en flera år oanvänd tråd genom att skriva här.

Läste i den 'guiden' att när man kör pinch så kan man ta två viktskivor med släta sidan emot varandra och pincha helt enkelt. Inga konstigheter. Men det jag förundrades över var tiden, man skulle bara hålla så i en sekund eller två stod det? Jag trodde man skulle hålla så länge man orkade helt enkelt. Men man ska alltså istället hålla i 1 sek, lägga ifrån sig dom, ta upp dom direkt, lägga ifrån sig dom i ett par reps alltså? Låter omständigt men kanske det som fungerar bäst alltså?