handdator

Visa fullständig version : Ont i muskel vid höften vid knäböj


mattepatte
2013-11-16, 08:22
Hej

Tror jag överbelastar en muskel som sitter högt där höften börjar när jag kör knäböj, tror det är en muskel som får överkompensera pga bristande utnyttjande av quadriceps på mitt högerben, eller pga stelhet, gissningar bara.

Iaf, någon som känner igen detta? Kan ju även vara ett muskelfäste också då många muskler fäster där.

Kanske det är: iliopsoas eller pectineus.
Det känns mest i mitten av benet så gissar på ilipsoas.

Ursäkta stor bild.

http://www.inthelogcabin.co.uk/wp-content/uploads/2013/05/leg-muscles.gif

Sheogorath
2013-11-16, 08:27
Precis i det området känns stretch av adductor magnus (anatomiskt ligger muskeln på benets baksida/insida men när du drar låret mot låret kommer det vara i ljumsken, på framsidan, som det känns). Den är en viktig muskel i böj för att räta ut höften från böjt läge, så det är inte konstigt om den blir överansträngd emellanåt.

mattepatte
2013-11-16, 16:34
Ska detta vilas bort eller hur hanterar jag det?
Jag gör din squat och adductor magnus stretch efter de flesta av mina böj pass förresten!
Stretchar även quadriceps, gluteus, vader, ljumske etc etc :O

Sheogorath
2013-11-16, 18:43
"Lår mot mage" skulle det vara, skrev "lår mot lår". Strunt samma.

Vid alla överansträngningar är det avlastning som gäller, och det gäller även avlastning från (smärtande) stretching. Jag brukar rekommendera en hel vilovecka och sen testa ut övningar som tränar runt om själva skadan (d.v.s. träning som inte stressar den specifika muskeln eller muskeldelen). Det kan t.ex. vara så att du kan göra benpress, utfall och raka mark utan problem, och då har du täckt in hela lår- och sätesmuskulaturen, typ. Sen efter några veckor testar man att utmana muskeln (i ditt fall göra knäböj) med minsta möjliga vikt. Sedan stegar man därifrån men ser till att aldrig träna med smärta. Vill sig allt som det ska kommer man att komma tillbaka till maxvikter ganska snabbt, men denna gång utan smärta.

mattepatte
2013-11-17, 08:42
Stort tack för alla svar, ska se vad jag lyckas åstadkomma.