handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp att tolka en graf/statistik


svag74
2013-11-15, 15:58
Förstår mig inte på denna "återfallsgraf".
Tycker den är mycket märklig/tvetydig.
Det gäller sid 5/8 i PDF:en, eller sid 328 då på papperet.

Känner mig mest hemmahörande i kurvan "klass II" som sträcker sig ända upp till 13 år utefter x-axeln.
Den stannar där på 50% vilket kan tolkas som att 50% är återfallsfria när 13 år passerat.

Men kikar man på antalet "people at risk" i grupp II, så sjunker ju den hela tiden och slutar på 0, vilket skulle kunna tyda på 100% återfall och att vid år 13 finns inga kvar liksom? Å andra sidan minskar "people at risk" samtidigt som kurvorna är stabila, så jag vetefan vad det innebär egentligen :s

Någon som orkar kika?

http://erj.ersjournals.com/content/4/3/324.full.pdf

/Sebastian

kharon
2013-11-19, 11:52
Orkade kolla i 9 sekunder.

Kan det tänkas vara så att folk faktiskt dör efter viss tid. D.v.s. att det varit med massa åldringar som dött inom de 13 åren.

Bara en gissning...

svag74
2013-11-19, 15:54
Insåg nyss att det är något som kallas för Kaplan-Meier kurva.
Lite avancerat förstå sig på, men det handlar om att man avskriver folk man ej kunnat följa upp på något sätt, plus massa annat luddigt.
Det verkar som de små markeringarna i kurvan är folk som censureras bort ur studien, av olika anledningar.

Men det verkar som man kan tolka kurvorna som de ser ut, är kurvan på 50% efter 8 år så är det 50% risk som gäller.

Dock är det konstigt för i vissa sådana här grafer rör det sig ganska kontinuerligt, planar ut, och sedan efter en massa år så blir det ett plötsligt hopp från 60% ner till 40%, på ett ögonblick. Just det förstår jag inte hur det kan inträffa, när allt fram till dess varit i små små steg, ett litet hopp för varje "event" som gett en ganska kontinuerlig graf.

Oh well :D

svag74
2013-11-19, 15:56
Kolla t.ex. blå kurvan här (blå kurvan är typ jag).

För varje återfall så blir det ett litet trappsteg uppåt längs y-axeln.
Det är många återfall första året, så det blir många små steg upp.
Mellan 14 månader och 48 månader sker inga återfall, däremot är det många som avskrivs från studien.
Sedan vid 48 mån sker ett jättehopp uppåt!
WTF liksom?

http://download.thelancet.com/images/journalimages/0140-6736/PIIS0140673613615949.gr1.lrg.jpg