handdator

Visa fullständig version : Pressar över huvud - viktig för fysisk hälsa?


whuddafuks
2013-11-15, 13:05
Låt oss säga att man kör horisontella och vertikala drag + horisontella pressar, är det då viktigt att man klämmer in vertikala pressar, alltså pressar över huvud?

Om man bortser från det estiska perspektivet att axlarna kanske hamnar efter i utvecklingen, så undrar jag om det är någonting man missar av att inte ha de i sitt schema. Främre deltoids tränas i horisontella pressar, lik så får triceps stryk där. Nedersta och mellersta trapsen får träning får roddövningar + vertikala drag. Sen om man komplementerar detta med sidolyft, så ser jag inte vad det är som man missar av att inte köra pressar över huvud?

Det enda jag kan tänka mig är serratus anterior, men tränas inte den även i horisontella pressar?

Så återigen, är det viktigt om man vill ha en bra balans och harmoni mellan muskler i kroppen att köra pressar över huvud?

Morty
2013-11-15, 13:18
Tycker bättre om vertikala pressar än horisontella för "hälsa". Det är balans, det är skulderstabilitet, det är "core", mm.

starkaillern
2013-11-15, 13:23
Låt oss säga att man kör horisontella och vertikala drag + horisontella pressar, är det då viktigt att man klämmer in vertikala pressar, alltså pressar över huvud?

Om man bortser från det estiska perspektivet att axlarna kanske hamnar efter i utvecklingen, så undrar jag om det är någonting man missar av att inte ha de i sitt schema. Främre deltoids tränas i horisontella pressar, lik så får triceps stryk där. Nedersta och mellersta trapsen får träning får roddövningar + vertikala drag. Sen om man komplementerar detta med sidolyft, så ser jag inte vad det är som man missar av att inte köra pressar över huvud?

Det enda jag kan tänka mig är serratus anterior, men tränas inte den även i horisontella pressar?

Så återigen, är det viktigt om man vill ha en bra balans och harmoni mellan muskler i kroppen att köra pressar över huvud?

Jag tror absolut militärpress inte behövs från ett estetiskt perspektiv. Men den gör dunder för bänken och mycket annat tycker jag.

Främst sidolyft man behöver satsa på för ett par rediga axlar.

tjing
2013-11-15, 13:49
Tycker bättre om vertikala pressar än horisontella för "hälsa". Det är balans, det är skulderstabilitet, det är "core", mm.

Faktiskt.

major Pectoralis
2013-11-15, 14:00
Det är bra att vara stark i flera vinklar. Dock är många för stela för press över huvudet. Ryggraden får ta kompensationen och så blir det ohälsosamt ur den synvinkeln.

Snubben
2013-11-15, 14:05
Det är bra att vara stark i flera vinklar. Dock är många för stela för press över huvudet. Ryggraden får ta kompensationen och så blir det ohälsosamt ur den synvinkeln.

Jättedum fråga men hur skulle det arta si gom man är för stel för press över huvudet? Hur skulle jag som person kunna identifiera detta att jag är stel?

mikaelj
2013-11-15, 14:10
Jättedum fråga men hur skulle det arta si gom man är för stel för press över huvudet? Hur skulle jag som person kunna identifiera detta att jag är stel?

Om du är för stel blir det stående snedbänk.

Snubben
2013-11-15, 14:17
Om du är för stel blir det stående snedbänk.

OK! Rak i underdelen av kroppen men överdelen (bröstet och uppåt, typ) blir som en .. båge bakåt?

major Pectoralis
2013-11-15, 14:47
Jättedum fråga men hur skulle det arta si gom man är för stel för press över huvudet? Hur skulle jag som person kunna identifiera detta att jag är stel?

Är man stel kompenserar man i regel i bröstryggen eller ländryggen.

Du skall kunna stå med ryggen stabilt mot en vägg och lyfta armarna (raka) framför dig så att de tar i taket bakom dig (sträckta över huvudet).

180 graders abduktion i axelleden alltså.

frassekatt
2013-11-15, 14:51
Är man stel kompenserar man i regel i bröstryggen eller ländryggen.

Du skall kunna stå med ryggen stabilt mot en vägg och lyfta armarna (raka) framför dig så att de tar i taket bakom dig (sträckta över huvudet).

180 graders abduktion i axelleden alltså.

+1
Alternativt kompenserar man genom att belasta axlarna mer än vad som är nyttigt vilket kan resulterara i rotatorcuffsskador. Been there-done that...

pezrulezhaakon
2013-11-15, 14:57
Om man är stel för press oh, vore det inte smartare att attackera det problemet istället för att undvika det rörelseplanet?

mikaelj
2013-11-15, 15:26
Om man är stel för press oh, vore det inte smartare att attackera det problemet istället för att undvika det rörelseplanet?

Du får tio papp om du fixar min axelrörlighet.

Anders The Peak
2013-11-15, 15:33
Se och lyssna och lär er axelträning
xzTFYXUcPPc

pezrulezhaakon
2013-11-15, 15:51
mikaelj

Vad jag menar är att många inte ens ger sig på problemet seriöst, utan bara "ger upp". Om du har gjort allt du kan eller inte har jag ingen aning om.

major Pectoralis
2013-11-15, 16:08
Är man stel kompenserar man i regel i bröstryggen eller ländryggen.

Du skall kunna stå med ryggen stabilt mot en vägg och lyfta armarna (raka) framför dig så att de tar i taket bakom dig (sträckta över huvudet).

180 graders abduktion i axelleden alltså.

Jag menade egentligen flexion men iofs går väl abduktion lika bra...


Självklart behöver man inte ge upp om man är stel men det viktiga är att man åtgärdar stelheten och klarar rörlighetskraven innan man börjar med en övning. Det gäller för övrigt alla övningar. Så länge man inte kör rörelsen väldigt lätt men då skulle jag kalla det för rörlighetsträning snarare än belastningsträning.

starkaillern
2013-11-15, 16:13
mikaelj

Vad jag menar är att många inte ens ger sig på problemet seriöst, utan bara "ger upp". Om du har gjort allt du kan eller inte har jag ingen aning om.

+1, känns som många säger att det är fel på övningar när det är i själva verket dem det är fel på, för många som tar vägar runt problemen istället faktiskt för att lösa dem.

Scratch89
2013-11-16, 06:42
Jag tror att om fler hade kört pressar över huvudet samt vanliga flexioner med bra nackkontroll, så hade vi inte haft så mycket nack- och axelpatienter.