handdator

Visa fullständig version : Förslag till inköp av benpress till jobbets gym!


Sheogorath
2013-11-15, 10:44
Hej!

Vi ska köpa en ny benpress. Någon som känner till/har testat någon schyst modell där man:

a) ställer vikten med sprint, ej lastar viktplattor, OCH:
b) har en "unrack"-funktion så att man inte behöver starta pressen från rörelsens bottenläge.

?

pezrulezhaakon
2013-11-15, 11:00
Freemotions stående benpress.

Sheogorath
2013-11-15, 11:06
Freemotions stående benpress.

Vi behöver förmodligen en sittande för lägre lägstabelastning och komfort för dom äldre. Hur är deras sittande benpress? Finns det "unrack"-funktion? Svårt att se på bilderna.

pezrulezhaakon
2013-11-15, 11:21
Sheogorath

Nej, de startas också från botten.
Jag kan inte påminna mig om att jag stött på nån magasinbelastad maskin som man startar i toppläget. Bara olika varianter av plateloaded med hakfunktion som är sittande.

martikainen
2013-11-15, 11:24
Denna brukar fungera väldigt bra på de flesta människor (2 års instruerande av 45+are på friskis&svettis), dock bara ett tiotal pensionärer som dock är hyffsat hela och friska jämfört med de klienter jag antar du har.

http://www.technogym.com/au/products/strength-training-equipment/lower-body-gym-equipment/selection/leg-press/425

Sheogorath
2013-11-15, 11:33
Denna brukar fungera väldigt bra på de flesta människor (2 års instruerande av 45+are på friskis&svettis), dock bara ett tiotal pensionärer som dock är hyffsat hela och friska jämfört med de klienter jag antar du har.

http://www.technogym.com/au/products/strength-training-equipment/lower-body-gym-equipment/selection/leg-press/425

Kikade lite på TechnoGym eftersom jag gillar deras maskiner. Hur fungerar "unrack"-funktionen på den?

pezrulezhaakon
2013-11-15, 11:36
Den maskinen har ingen rackfunktion.

pezrulezhaakon
2013-11-15, 11:50
Sheogorath

Freemotions maskin har heller inte en rackfunktion i den bemärkelsen. Jag blandade ihop den med en liknande plateloaded som jag sett.

whalle
2013-11-15, 13:30
Kikade lite på TechnoGym eftersom jag gillar deras maskiner. Hur fungerar "unrack"-funktionen på den?

Finns en sån på mitt gym, den gula spaken ändrar hur långt ifrån fötterna du sitter, om det är det du efterfrågar.

Technogym känns typiskt pensionärs/tjej prylar och inget för stora starka killar *flex*, i alla fall de maskiner som finns på mitt tradiga gym.

Sheogorath
2013-11-15, 14:34
Njae, alltså ställbarhet (hur lång ROM man ska ha) är ju sin sak. Det som behövs är att man ska kunna börja pressa från ett ganska utsträckt läge och sedan koppla bort en säkerhetssprint så att man kan få en längre rörelsebana.

Alternativet är att tvingas pressa vikten från maxböjt läge för att komma igång, vilket är olämpligt för alla (båda panchisar med stela knän och maxstarka ungdomar som tvingas välja för låg vikt för att kunna komma igång).

ulf123
2013-11-15, 14:41
Problemet med technogym-maskingen är att 190 KG inte är så mycket i en sådan maskin, beroende på vem som ska använda den. Det känns inte direkt som att knäböja motsvarande vikt om man säger så.

Spaken på sidan justerar startpositionen men jag har inte tänkte på om den kan användas till den unrackfunktion du letar efter. Kan testa imorgon om du är intresserad.

Sheogorath
2013-11-15, 14:45
Problemet med technogym-maskingen är att 190 KG inte är så mycket i en sådan maskin, beroende på vem som ska använda den. Det känns inte direkt som att knäböja motsvarande vikt om man säger så.

Spaken på sidan justerar startpositionen men jag har inte tänkte på om den kan användas till den unrackfunktion du letar efter. Kan testa imorgon om du är intresserad.

Jag är intresserad. :)

Arne Persson
2013-11-15, 22:02
LK's benpress med justerbar ryggstöd och germansk uberkvalität kan kanske vara av intresse? Har för mig att jag tidigare satt in två bilder på den här. Den har möjlighet att starta i en gynnsammare position pga tå lägre placerade sidoplattor.

Arne Persson
2013-11-15, 22:12
Så här ser den ut...

Arne Persson
2013-11-15, 22:14
Liggande...

Arne Persson
2013-11-16, 00:22
LK's benpress med justerbar ryggstöd och germansk uberkvalität kan kanske vara av intresse? Har för mig att jag tidigare satt in två bilder på den här. Den har möjlighet att starta i en gynnsammare position pga tå lägre placerade sidoplattor.

...pga två...:)

Sheogorath
2013-11-26, 12:15
Så här ser den ut...

Vad kostar den? Finns den att få i svart som på bilden?

Fliptones
2013-11-26, 13:29
Den där såg riktigt schysst ut Arne! :)

agazza
2013-11-26, 14:15
Jag har svårt att tro att det tillverkas det du efterfrågar då skaderisken skulle öka nämnvärt.

Tänk dig själv hur mycket vikt en människa kan låsa ut ifall det handlar om att "häkta av" jämfört med vad dom klarar av att pressa från sin egen fulla rom.

Det skulle bli en pressad situation //halldin

Sheogorath
2013-11-26, 14:24
Jag har svårt att tro att det tillverkas det du efterfrågar då skaderisken skulle öka nämnvärt.

Tänk dig själv hur mycket vikt en människa kan låsa ut ifall det handlar om att "häkta av" jämfört med vad dom klarar av att pressa från sin egen fulla rom.

Det skulle bli en pressad situation //halldin

Naturligtvis måste det finnas säkerhetssprintar! Principen med att häkta av vikten finns på alla 45-graders benpressar så jag tänkte att någon kanske kommit på tanken att göra det i maskiner som använder viktmagasin också. Att detta i regel saknas gör dem ganska värdelösa för annat än vadträning i min mening.

Grotesk
2013-11-26, 14:27
Jag har provat den där Techogym några gånger och jag tycker det är kasst just att man inte kan använda någon såndär "sprintfunktion" du nämner. Det är jobbigt, av fel anledning, att behöva liksom pressa upp sig innan man kan börja köra. Känns typ som om man skulle påbörja en knäböj sittandes.

Sheogorath
2013-11-26, 14:50
Jag har provat den där Techogym några gånger och jag tycker det är kasst just att man inte kan använda någon såndär "sprintfunktion" du nämner. Det är jobbigt, av fel anledning, att behöva liksom pressa upp sig innan man kan börja köra. Känns typ som om man skulle påbörja en knäböj sittandes.

Precis. :)

agazza
2013-11-26, 14:56
Naturligtvis måste det finnas säkerhetssprintar! Principen med att häkta av vikten finns på alla 45-graders benpressar så jag tänkte att någon kanske kommit på tanken att göra det i maskiner som använder viktmagasin också. Att detta i regel saknas gör dem ganska värdelösa för annat än vadträning i min mening.

Konstruktionen du är ute efter blir alltför krånglig gissar jag, pga viktmagasinet tyvärr, iaf när jag försöker tänka på det.

Men du har nog något på spåret där med tanke på hur stort behov det faktiskt lär finnas för en sådan konstruktion

Arne Persson
2013-11-27, 09:16
Vad kostar den? Finns den att få i svart som på bilden?

Du har fått mitt mobilnummer på mailen. Självklart kan man få den i svart. :)

FredrikM
2013-11-27, 09:23
Arne skulle du kunna ge info till mig också? Vårt gym är ev ute efter ny benpress. (Skicka via pm) Tack!