handdator

Visa fullständig version : Civ.ing, hög.ing, systemvetare, datavetare etc. - berätta om Era karriärer!


D-Crawler
2013-11-15, 10:42
Till våren stegar jag ut som nyexaminerad systemvetare från Linköpings universitet och därmed lämnas dom goda åren bakom en, time to get serious. Vore kul att få höra lite folk från brädan berätta om sina karriärer sen studentlivet. Vad var Ert första jobb? Vad sysslar Ni med idag? Ingångslön? Nuvarande lön? Hur många företag har Ni varit på? Framtidsplaner? Egentligen allting relevant med topic så att säga. Bring it!

Dreas
2013-11-15, 11:02
Jag gick ur för lite mer än två år sedan som systemvetare. Fick jobb klart direkt jag kom ut med lite tur. Jobbar fortfarande med mitt första jobb, mest fakturahantering. Men går mer och mer mot annan indata-utdatahantering(för ekonomi- och affärssystem). Blir också lite mer .NET.

Började med 22, gick upp några tusen efter provanställningen samt ökningar med 2-4% varje år + bonus.

Min plan är väl att bli bättre på att programmera samt fokusera på att bli bättre på de produkter där jobbmöjligheter finns lite överallt.

D-Crawler
2013-11-15, 11:38
Intressant!
Vad för företag om jag får fråga och vilken stad?

Dreas
2013-11-15, 11:43
Intressant!
Vad för företag om jag får fråga och vilken stad?Företag går jag helst inte ut med i tråden(inget speciellt). Men jobbar i Karlstad. Företaget finns också i Sthlm och Gbg.

kaer
2013-11-15, 11:58
Jag gick ut -99 och började som konsult på en webbyrå som var rätt så hippt på den tiden.
Genom några olika uppköp hamnade jag på Framfab, jag missade en ganska rejäl slant där för att jag inte vågade köpa optioner innan uppköpen.
Hade ingångslön på 20-21k, tyckte jag vältrade mig i pengar på den tiden =)

Efter några turer med uppsägningar på framfab blev det även min tur. Under IT-krisen
var jag mestadels arbetslös men hade några projektanställningar.
Levde i misär och tyckte allt var skit. Den absolut sämsta perioden i mitt liv.

Efter ett par år flyttade jag utomlands, kunde fortsätta arbeta med utveckling, men för en galen chef som knarkade. Men trots allt hade jag ett jobb, kollegor och lärde mig nya grejer. Till slut hade chefen knarkat sönder allt som gick att paja, ekonomi, hälsa, relationer osv osv.
Jag flyttade hem till sverige 2005 och arbetade som lärare ett tag, IT-krisen började släppa och jag började arbeta med systemutveckling på ett riktigt IT-företag.
Jag gick tillbaka till microsoftutveckling och lärde mig .Net. Tror jag fick 27k när jag kom dit, relativt underbetalt, men jag var överlyckling över att få ett vettigt jobb på ett riktigt företag.

2010 hade jag fått nog och började på ett litet konsultbolag. Skillnaden är enorm. Alla mina kollegor är väldigt kompetenta, jag höjde lön med ca 30% och är numera delägare.
Jag är numera konsult och arbetar med utveckling i microsoftmiljö, vanligaste uppdragen är på banker och försäkringsbolag, även om det varierar.
Börjar närma mig 50k i lön, vi har lite annorlunda lönemodell, så det är nog lite mindre än det låter.

Blev längre text än jag trodde =)

Donner
2013-11-15, 12:27
Jag gick ut -99 och började som konsult på en webbyrå som var rätt så hippt på den tiden.
Genom några olika uppköp hamnade jag på Framfab, jag missade en ganska rejäl slant där för att jag inte vågade köpa optioner innan uppköpen.
Hade ingångslön på 20-21k, tyckte jag vältrade mig i pengar på den tiden =)

Efter några turer med uppsägningar på framfab blev det även min tur. Under IT-krisen
var jag mestadels arbetslös men hade några projektanställningar.
Levde i misär och tyckte allt var skit. Den absolut sämsta perioden i mitt liv.

Efter ett par år flyttade jag utomlands, kunde fortsätta arbeta med utveckling, men för en galen chef som knarkade. Men trots allt hade jag ett jobb, kollegor och lärde mig nya grejer. Till slut hade chefen knarkat sönder allt som gick att paja, ekonomi, hälsa, relationer osv osv.
Jag flyttade hem till sverige 2005 och arbetade som lärare ett tag, IT-krisen började släppa och jag började arbeta med systemutveckling på ett riktigt IT-företag.
Jag gick tillbaka till microsoftutveckling och lärde mig .Net. Tror jag fick 27k när jag kom dit, relativt underbetalt, men jag var överlyckling över att få ett vettigt jobb på ett riktigt företag.

2010 hade jag fått nog och började på ett litet konsultbolag. Skillnaden är enorm. Alla mina kollegor är väldigt kompetenta, jag höjde lön med ca 30% och är numera delägare.
Jag är numera konsult och arbetar med utveckling i microsoftmiljö, vanligaste uppdragen är på banker och försäkringsbolag, även om det varierar.
Börjar närma mig 50k i lön, vi har lite annorlunda lönemodell, så det är nog lite mindre än det låter.

Blev längre text än jag trodde =)


Vad har du för utbildning? Läser systemutvecklare nu och undrar lite vad jag kan ha för förhoppningar på framtiden :)

kaer
2013-11-15, 13:34
Vad har du för utbildning? Läser systemutvecklare nu och undrar lite vad jag kan ha för förhoppningar på framtiden :)

Jag läste ett magisterprogram i 'Sofware engineering'. Det var en fruktansvärt bra utbildning, men jag tror ändå inte man ska lägga för mycket vikt i det.
Det handlar så mycket mer om helt andra saker.
Se till att du hamnar på ett bra företag där du får arbeta med vettiga uppgifter och riktigt kompetenta människor.
Står din lön stilla eller du inte lär dig nya saker är det dags att röra på sig.
Som sagt, det finns tusen saker som är viktigare för din utveckling i långa loppet än din utbildning.

D-Crawler
2013-11-16, 16:48
Text

Härlig berättelse, kul att du dela med dig. Uppskattat!

Jag läste ett magisterprogram i 'Sofware engineering'. Det var en fruktansvärt bra utbildning, men jag tror ändå inte man ska lägga för mycket vikt i det.
Det handlar så mycket mer om helt andra saker.
Se till att du hamnar på ett bra företag där du får arbeta med vettiga uppgifter och riktigt kompetenta människor.
Står din lön stilla eller du inte lär dig nya saker är det dags att röra på sig.
Som sagt, det finns tusen saker som är viktigare för din utveckling i långa loppet än din utbildning.

Håller helt med dig i allt du säger. Fått den uppfattningen efter att ha pratat med människor i samma branch samt det faktum att man lär sig ett och annat vad som faktiskt räknas senare i arbetslivet under universitetsåren. Mycket man läser är relativt onödiga saker utan verklighetskoppling och det man läser som faktiskt är nyttigt och lärorikt ser jag mer som kunskap där syftet är att främja ett problemlösningstänk. Mao. det man läser ska förbereda dig för hur du tar dig an problem och sedan löser dem i arbetslivet, inte nödvändigtvis konkreta saker som skall appliceras direkt i en viss situation. Detta är självklart helt olika från utbildning till utbildning och beroende vad man har tänkt att jobba med, men tror det stämmer relativt bra över ett generellt spann.

pbiddy
2013-11-16, 19:28
Hade s.k. co-oppraktik (betald praktik) på Hogia i Stenungsund via högskolan jag pluggade på och detta ledde till sommarjobb på samma ställe. Väldigt låg lön, typ 15-17k i månaden, men väldigt bra erfarenhet och eftersom jag var helt grön så var jag ändå rätt nöjd. Jobbade som supporttekniker.

Denna erfarenhet gjorde sen att jag fick jobb på mitt nuvarande arbetsställe som produktsupport (second line) för ganska exakt två år sedan där jag gick in med 22 och ligger nu på ett par tusen över. Inte helt nöjd med lönen och jag försöker förhandla så mycket som möjligt för att få en "riktig" löneökning efter nyår och inte bara de vanliga "detta är vad vi kan ge dig"-två procenten som verkar vara standard inom organisationen. Tilläggas bör att jag sen ett par veckor tillbaks har fått en ny tjänst och är numera integrationsspecialst för alla våra kunder som har våra webservicar.

Jag har dock inte slutfört min informatikutbildning... Kanske borde ångra detta men jag är ganska nöjd med upplägget som det är nu och jag har alla möjligheter att göra klart den sista terminen med hjälp av min arbetsgivare.

Framtidsplanerna är att fortsätta jobba med min nya tjänst och utveckla den så mycket som det går, vara med på så mycket kundbesök som möjligt och verkligen vara en del av vårt mål att dubblera vår omsättning så att säljarna inte får all cred :)

nyvaken
2013-11-16, 21:23
En sak som känns märklig utifrån är att man inte behöver ha pluggat färdigt. En bra polare då jag bodde söderut var dataingenjör och arbetade med produktutveckling i ett team på 30-40pers. Han, och en bra bit av resten av gänget, hade aldrig gjort klart sina examensarbeten och alltså inte tagit examen.
Gick uppenbarligen fint att få jobb ändå.

Jämför med läkare som absolut måste ha en legitimation utfärdad, och kan efter uppemot tio år av utblidning riskera att få legget indraget genom, ja idiotiskt/kriminellt beteende.

FreCKo
2013-11-17, 15:21
Började veckan efter att jag fyllde 20 (april 2007) på en av de svenska storbankerna som sommarbarn som det så fint kallades, jobbade över sommaren på lite olika kontor i Sthlm-området, började sen på ett kontor på heltid med kassahantering och obokade besök. Det gick sådär (av olika anledningar, jag var ung och dom var ointresserade kan man väl sammanfatta det till) så jag slutade när provanställningen var över (september 2008)

Gick arbetslös i ungefär en månad tills jag fick ett panikinkallat vikariat via Academic Work på en annan svensk storbank, den här gången med kundservice över telefon för kortinlösen. Efter 2 månader (dagen innan nyårsafton 2008) fick jag en provanställning eftersom dom hade ont om folk och behövda bygga upp en vettig personalstyrka.

Jobbade där till Augusti 2011, först kundservice och sen sköta den dagliga verksamheten, vara kundservice "ansikte utåt" när vi träffade andra avdelningar osv.

I Augusti 2011 började jag på en digital mediaskola som heter Hyper Island med inriktning e-commerce business. Den blandar "learning by doing" med militärens UGL-utbildning lite granna och sen mycket praktiska uppgifter. Gick där till maj 2012 med en 3 månaders praktik på ett TV/filmbolag, vilket var fantastiskt roligt.

Efter det så gick jag tillbaka till Kundservice, sökte jobb men hittade inget som jag tyckte passade mig och insåg att jag behövde en akademisk utbildning för att komma dit jag ville, så jag skrev högskoleprovet under hösten 2012 och kom in på en kandidatutbildning inom Nationalekonomi och Sociologi, som jag började på våren 2013. I princip så varvar man Sociologi och NEK under de två första åren (på terminsbasis, så första terminen SOC, andra NEK, tredje SOC 2, fjärde NEK 2) och sen valfri termin och till sist kandidatuppsats, som kommer bli inom nationalekonomi.

SEN får vi se vad fan jag blir när jag blir stor *flex*