handdator

Visa fullständig version : Medel Svensson?


DieErste
2013-11-15, 08:13
Vad anser ni vara formen på medelsvensson? Kollar man runt här på delvis formbilder och även vad folk tar i diverse övningar kontra kroppsvikt hamnar man ju själv nästan nånstans i botten....
Kroppsvikt 76kg
Tar 75x4 i bänk
130x6 i mark
100x6 i böj
47,5x6 i mp (väldigt lite?)

Själv är jag rätt nöjd med att vara där jag är idag men kan ju inte låta bli att då och då lägga en tanke på hur man ligger till kontra resten av fölket...

Så vad tror ni? Är det bara så att man jämför sig med eliten eller är vi svenskar så vältränade?

spoon
2013-11-15, 08:33
Folk som skriver på träningsforum är intresserade av träning och tränar mycket. Därav goda resultat.

Sikta på att klara 1,5xkv i böj 1xkv i bänk och 2xkv i mark så är du starkare än medel svensson.

Vill du kalla dig stark så kan du sikta på 2xkv i böj 1,5xkv i bänk och 2,5xkv i mark.

Kör på :)

Langster
2013-11-15, 08:46
Vad anser ni vara formen på medelsvensson? Kollar man runt här på delvis formbilder och även vad folk tar i diverse övningar kontra kroppsvikt hamnar man ju själv nästan nånstans i botten....
Kroppsvikt 76kg
Tar 75x4 i bänk
130x6 i mark
100x6 i böj
47,5x6 i mp (väldigt lite?)

Själv är jag rätt nöjd med att vara där jag är idag men kan ju inte låta bli att då och då lägga en tanke på hur man ligger till kontra resten av fölket...

Så vad tror ni? Är det bara så att man jämför sig med eliten eller är vi svenskar så vältränade?

Det där ser ut som resultat som det är fullt möjligt att uppnå efter <1 års träning för medelsvensson. Vissa kanske t.o.m är så starka efter bara någon månads träning. Fick igång en gammal skolkamrat med styrketräning förra året och det tog nog bara ett par månader innan han var starkare än dina stats.

DieErste
2013-11-15, 09:51
Det där ser ut som resultat som det är fullt möjligt att uppnå efter <1 års träning för medelsvensson. Vissa kanske t.o.m är så starka efter bara någon månads träning. Fick igång en gammal skolkamrat med styrketräning förra året och det tog nog bara ett par månader innan han var starkare än dina stats.

Haha ja nu känns det ju som att man verkligen inte kämpat tillräckligt! Har ska lat av 16kg med fast kan väl hålla med om att det skulle gått fortare. Har kört i 2år fast 0,5-1år ordentligt med underskott/balans. Vägde 92kg innan och tog väl runt hälften i basövningarna men känns som man ökar bättre på underskott nu med anteckningsblock än Vad man gjorde på balans utan någon direkt struktur i träningen.

@spoon hört dom siffrorna innan med och känns som man borde kunna nå det första inom en snar framtid och det andra på längre sikt:)

Langster
2013-11-15, 10:01
Haha ja nu känns det ju som att man verkligen inte kämpat tillräckligt! Har ska lat av 16kg med fast kan väl hålla med om att det skulle gått fortare. Har kört i 2år fast 0,5-1år ordentligt med underskott/balans. Vägde 92kg innan och tog väl runt hälften i basövningarna men känns som man ökar bättre på underskott nu med anteckningsblock än Vad man gjorde på balans utan någon direkt struktur i träningen.

@spoon hört dom siffrorna innan med och känns som man borde kunna nå det första inom en snar framtid och det andra på längre sikt:)

Du undrade över en jämförelse med medelsvensson och då ligger du inte direkt högt.
Men man ska inte jämföra sig med andra. Dina resultat är ju ändå bra för dig.

DieErste
2013-11-15, 11:00
Du undrade över en jämförelse med medelsvensson och då ligger du inte direkt högt.
Men man ska inte jämföra sig med andra. Dina resultat är ju ändå bra för dig.

jo så är det väl men är ju ändå oundvikligt att jämföra sig med andra ^^

Tyrwing
2013-11-15, 12:28
Tränar på Svensson & Friskis. Där tar gymmets elit ungefär 3x100kg i hockeyböj med hjälpande passare.
Hmm nej 40kg är det som majoriteten tränar med.
Bänken brukar de gula skivorna åka fram oftast samt i marklyft är det gröna.
Böj 40kg
Bänk 50kg
Mark 40kg
Och allt detta med halv ROM.

zozofu93
2013-11-15, 12:31
Har du inte tränat så länge så är statsen inte så tokiga,
Men då undrar man ju varför du jämför dig med så många?

Har du tränat i flera år så gör du något fel, om du inte kanske har rejäla skador som drar bak dig.

spoon
2013-11-15, 12:32
Tränar på Svensson & Friskis. Där tar gymmets elit ungefär 3x100kg i hockeyböj med hjälpande passare.
Hmm nej 40kg är det som majoriteten tränar med.
Bänken brukar de gula skivorna åka fram oftast samt i marklyft är det gröna.
Böj 40kg
Bänk 50kg
Mark 40kg
Och allt detta med halv ROM.

Tränar på Fresh Fitness i Oslo. Ibland dyker det upp nån "biff" som tränar med 100 i bänken. Folk på vanliga gym har väldigt dålig uppfattning om vad träning är.

DieErste
2013-11-15, 12:51
Har du inte tränat så länge så är statsen inte så tokiga,
Men då undrar man ju varför du jämför dig med så många?

Har du tränat i flera år så gör du något fel, om du inte kanske har rejäla skador som drar bak dig.

man ska väl iofs alltid jämföra med sig själv men oundvikligt att inte slänga ett öga på vad annat fölk tar i samma övningar ;)

Har väl kört seriöst i ca 9 månader och innan dess var det mer eller mindre halvtaskig (underskott men inte speciellt väluppbyggd) kost och "vad ska jag köra idag" träning så det känns ju som att man gjort bra framsteg och man får väl se det i det perspektivet med. aldrig kört nån ordentlig fokus på att bygga än så det ska bli kul att se hur mkt det gör med! ingen Grisbulk men nån leangains variant känns som nåt att satsa på. trivs väldigt bra med PF under deffen nu och kan mkt väl tänka mig att fortsätta med det även senare :)

Macroman
2013-11-15, 13:23
Vad anser ni vara formen på medelsvensson? Kollar man runt här på delvis formbilder och även vad folk tar i diverse övningar kontra kroppsvikt hamnar man ju själv nästan nånstans i botten....
Kroppsvikt 76kg
Tar 75x4 i bänk
130x6 i mark
100x6 i böj
47,5x6 i mp (väldigt lite?)

Själv är jag rätt nöjd med att vara där jag är idag men kan ju inte låta bli att då och då lägga en tanke på hur man ligger till kontra resten av fölket...

Så vad tror ni? Är det bara så att man jämför sig med eliten eller är vi svenskar så vältränade?

Med dessa stats så är du starkare än 80-90 % av alla män skulle jag tro. De flesta tränar trots allt ingenting. På ett styrketräningsforum som det här så är man bland de svagaste med dessa stats. Det är ju bara att titta in i den bisarra tråden om marklyft där många på fullaste allvar hävdar att man inte är stark om man inte tar 300 i marklyft...

DieErste
2013-11-15, 20:16
Med dessa stats så är du starkare än 80-90 % av alla män skulle jag tro. De flesta tränar trots allt ingenting. På ett styrketräningsforum som det här så är man bland de svagaste med dessa stats. Det är ju bara att titta in i den bisarra tråden om marklyft där många på fullaste allvar hävdar att man inte är stark om man inte tar 300 i marklyft...

Haha ja när man tar 300kg är man ju garanterat stark iaf^^ 2x och sen 2,5x kroppsvikten känns dock som ett rimligare mål just nu ;)

rooz
2013-11-15, 20:22
Med dessa stats så är du starkare än 80-90 % av alla män skulle jag tro. De flesta tränar trots allt ingenting. På ett styrketräningsforum som det här så är man bland de svagaste med dessa stats. Det är ju bara att titta in i den bisarra tråden om marklyft där många på fullaste allvar hävdar att man inte är stark om man inte tar 300 i marklyft...

Kanske för att alla på brädan inte är anorektiska räkor, samt tränar ganska mycket.

Macroman
2013-11-15, 20:37
Kanske för att alla på brädan inte är anorektiska räkor, samt tränar ganska mycket.

Har självklart 0 betydelse när det gäller att bedöma hur stark en hel population är. Man bör ju inte alltid utgå från sig själv när man drar generella slutsatser kan jag tycka.

Zaqwer
2013-11-16, 14:35
Folk som skriver på träningsforum är intresserade av träning och tränar mycket. Därav goda resultat.

Sikta på att klara 1,5xkv i böj 1xkv i bänk och 2xkv i mark så är du starkare än medel svensson.

Vill du kalla dig stark så kan du sikta på 2xkv i böj 1,5xkv i bänk och 2,5xkv i mark.

Kör på :)

Är det inte lättare att nå dom där siffrorna för en kort person än en längre?

Skickat från min HTC One via Tapatalk 2

ceejay
2013-11-16, 14:38
Är det inte lättare att nå dom där siffrorna för en kort person än en längre?

Skickat från min HTC One via Tapatalk 2

jo :(

Jag har bara varit i närheten av 2,5xkv i mark...
1,5xkv i bänk har jag inte tagit heller.

Dock har jag mer än dubblat kv i böj.

Duran
2013-11-16, 14:47
Irl verkar folk tycka att jag är stark men på Kolozzeum jämför jag mig med både kvinnor och män och alla verkar så himla lyckade så här känner jag mig ofta patetisk och avundsjuk.

Tyrwing
2013-11-16, 15:00
Tränar på Fresh Fitness i Oslo. Ibland dyker det upp nån "biff" som tränar med 100 i bänken. Folk på vanliga gym har väldigt dålig uppfattning om vad träning är.

Problemet är väl oftast avsaknaden av progression, noll motivation och inget egentligt intresse för träning. Folk tar det de tar första gången sen finns inte en tanke på att kan lyfta mer.

Ado2000
2013-11-17, 18:26
Vad anser ni vara formen på medelsvensson? Kollar man runt här på delvis formbilder och även vad folk tar i diverse övningar kontra kroppsvikt hamnar man ju själv nästan nånstans i botten....
Kroppsvikt 76kg
Tar 75x4 i bänk
130x6 i mark
100x6 i böj
47,5x6 i mp (väldigt lite?)

Själv är jag rätt nöjd med att vara där jag är idag men kan ju inte låta bli att då och då lägga en tanke på hur man ligger till kontra resten av fölket...

Så vad tror ni? Är det bara så att man jämför sig med eliten eller är vi svenskar så vältränade?


Var tvungen å läsa om inlägget några gånger för att förstå att det var dina stats som du hade lagt upp. Att medelsvensson tar 100x6 böj, HHHHEEEELLLLLSSSS NNNOOOO!!!!

cero
2013-11-17, 18:41
Kanske för att alla på brädan inte är anorektiska räkor, samt tränar ganska mycket.

Haha, som sagt. ;)

Under 300 KG i mark och man är en anorektisk räka. Welcome to kolo!

spoon
2013-11-17, 19:15
Är det inte lättare att nå dom där siffrorna för en kort person än en längre?

Skickat från min HTC One via Tapatalk 2

Jodå. Fast det är lättare för en lång att nå fler kilon på stången då dom har utrymme för att väga mer.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2