handdator

Visa fullständig version : Hur länge bygger man muskler efter träningen?


Jellyness
2013-11-14, 23:20
Hur länge bygger man muskler efter ett träningspass för hypertrofi? Jag har hört ca 48h men på senaste tiden läst att den förhöjda proteinsyntesen i en tränad muskel bara varar i ca 24h, stämmer det?

Om ja, hur kommer det sig att många bygger sig jätte stora när de tränar typ push/pull/ben 1 gång i veckan? Varför verkar det inte vara stor skillnad mellan de som tränar en muskel flera ggr i veckan jämfört med typ 1?

Om proteinsyntesen är upphöjd i 24h efter styrketräning, händer det inget med muskelvolymen de resterande dagarna tills nästa pass?

King Grub
2013-11-14, 23:27
För absoluta nybörjare, upp till 48 timmar. Redan efter några veckors träning stimuleras proteinsyntesen inte mer än i runt 24 timmar efter träning.

http://ajpregu.physiology.org/content/ajpregu/early/2007/11/21/ajpregu.00636.2007.full.pdf

Att proteinsyntesen inte längre är uppreglerad betyder inte att muskulatur och nervsystem är återhämtade.

Jellyness
2013-11-14, 23:59
För absoluta nybörjare, upp till 48 timmar. Redan efter några veckors träning stimuleras proteinsyntesen inte mer än i runt 24 timmar efter träning.

http://ajpregu.physiology.org/content/ajpregu/early/2007/11/21/ajpregu.00636.2007.full.pdf

Att proteinsyntesen inte längre är uppreglerad betyder inte att muskulatur och nervsystem är återhämtade.

Därför måste man vila för att kunna prestera och stimulera tillväxt på nytt? Eller måste muskulaturen vara återhämtad för att en ytterligare stimulering av MPS ska vara möjligt? Om du förstår vad jag menar.

Vad har en ökning av styrka för påverkan på proteinsyntesen? Om man ökar snabbare i styrka av att vila flera dagar, ca 5-7, betyder det att man tjänar på att vila så länge om det är hypertrofi man är ute efter?

pezrulezhaakon
2013-11-15, 00:20
Jellyness

Återhämtningen har fler fördelar än bara sett till muskelbygget, därför bör man hålla vilan till mellan 36-48h innan man går på samma muskel hårt igen.

Visst kan du träna hårt oftare. Kroppen anpassar sig till en viss gräns, men ofta på bekostnad av ditt mål.

Kvicksilver
2013-11-15, 13:35
Jellyness

Återhämtningen har fler fördelar än bara sett till muskelbygget, därför bör man hålla vilan till mellan 36-48h innan man går på samma muskel hårt igen.

Visst kan du träna hårt oftare. Kroppen anpassar sig till en viss gräns, men ofta på bekostnad av ditt mål.

Bra att du skriver HÅRT här. Många verkar ha fått uppfattningen att man ALLTID måste vila 36-48h mellan passen. Jag får ibland känslan av att många vilar onödigt mycket och därför inte får de resultat de strävar efter.

Häromdagen blev en kollega upprörd när jag sa att jag på min vilodag springer 5-7km i låg fart. Frågade min coach på gymmet... och han sa det var ok.
Att springa i dag fredag var tom extra bra då det var benpass i går. Han manar att en lätt genomblödning dagen efter kan vara positivt för mitt benbyggande.

Kan det vara så att hypertrofin som går ner efter ca 24h då tar fart igen av den lätta löpningen?

delizh
2013-11-15, 14:27
King Grub, fel fråga för denna tråd. Men om man äter tex middag innan träningspasset, används proteinet från den måltiden till musklerna man sedan tränar ca 1h efter?

ulf123
2013-11-15, 14:31
Jag får ibland känslan av att många vilar onödigt mycket och därför inte får de resultat de strävar efter.


Vila är ffa för att annan vävnad än muskelfiberna ska återhämta sig. T ex armbågsleder med mera. Även om t ex helkroppspass 3x/vecka förmodligen är mycket potent ur hypertrofisynpunkt, så är det inte säkert att ens kropp pallar med det.

amini
2013-11-15, 19:32
enligt dr doug mcguff 5-10 dagar
http://www.youtube.com/watch?v=2PdJFbjWHEU
och han tränar så har
http://www.youtube.com/watch?v=FVhhbC51_3k
12 minuter maskinträning 1 gång varje vecka
inget jag gör, skulle vara för tok för rastlös om jag tränade bara 12 minuter

Sach
2013-11-15, 20:48
därför bör man hålla vilan till mellan 36-48h innan man går på samma muskel hårt igen.

Fast det är för 90% av alla lyftare för lite vila då 90% av dom som jag har sett på dom 4 gym jag har varit på använder en volym och intensitet som kräver minst 3 dagars återhämtning.
Forced reps, failure, 8+ arbetsset osv.

z_bumbi
2013-11-15, 21:32
Vila är ffa för att annan vävnad än muskelfiberna ska återhämta sig. T ex armbågsleder med mera. Även om t ex helkroppspass 3x/vecka förmodligen är mycket potent ur hypertrofisynpunkt, så är det inte säkert att ens kropp pallar med det.

Det går precis lika gärna att köra en 5-split så att kroppen inte pallar med det så det är inte direkt unikt för helkroppspass.

King Grub
2013-11-15, 21:35
King Grub, fel fråga för denna tråd. Men om man äter tex middag innan träningspasset, används proteinet från den måltiden till musklerna man sedan tränar ca 1h efter?

Ja. Protein från den måltiden kommer att kunna användas till muskeluppbyggnaden efter passet.

Strand93
2013-11-16, 12:31
För absoluta nybörjare, upp till 48 timmar. Redan efter några veckors träning stimuleras proteinsyntesen inte mer än i runt 24 timmar efter träning.

http://ajpregu.physiology.org/content/ajpregu/early/2007/11/21/ajpregu.00636.2007.full.pdf

Att proteinsyntesen inte längre är uppreglerad betyder inte att muskulatur och nervsystem är återhämtade.

Så om man lägger sin konditionsträning 24 timmar efter styrketräningen så skadar den inte lika mycket som om man hade löptränat 12 timmar efter?