handdator

Visa fullständig version : Fråga Omega 3 samt carbs efter träning


dbbb
2013-11-14, 22:21
Hello,

Har fått ett kostupplägg av en PT där han rekommenderar att jag äter upp till 9g Omega 3 per dag. Låter lite mycket då det står ca 2g rekommenderat på burken. Har dock sett att andra äter så mycket, är detta något jag bör ändra på?

Har även märkt att jag inte får i mig snabba kolhydrater direkt efter träning. Hur viktigt är detta? Förut drack jag malto eller dextrosol men är nu tveksam om jag bör göra detta iom att det inte ingick i mitt upplägg. Tankar på detta?

tackar på förhand,

D *popcorn*

R Scarpa27
2013-11-14, 22:30
Hello,

Har fått ett kostupplägg av en PT där han rekommenderar att jag äter upp till 9g Omega 3 per dag. Låter lite mycket då det står ca 2g rekommenderat på burken. Har dock sett att andra äter så mycket, är detta något jag bör ändra på?

Har även märkt att jag inte får i mig snabba kolhydrater direkt efter träning. Hur viktigt är detta? Förut drack jag malto eller dextrosol men är nu tveksam om jag bör göra detta iom att det inte ingick i mitt upplägg. Tankar på detta?

tackar på förhand,

D *popcorn*

låter överdrivet mkt. ska du äta 9g genom bara piller med?

slo
2013-11-14, 22:35
Har även märkt att jag inte får i mig snabba kolhydrater direkt efter träning. Hur viktigt är detta? Förut drack jag malto eller dextrosol men är nu tveksam om jag bör göra detta iom att det inte ingick i mitt upplägg. Tankar på detta?

tackar på förhand,

D *popcorn*

Malto är ju snabba kolhydrater och om du har svårt att få i dig det efteråt så är det väl bra, antar jag. Men fråga vad din PT rekommenderar ang detta, om du inte redan gjort det dvs. :)

Ballt
2013-11-14, 22:57
Malto är ju snabba kolhydrater och om du har svårt att få i dig det efteråt så är det väl bra, antar jag. Men fråga vad din PT rekommenderar ang detta, om du inte redan gjort det dvs. :)

9g är väl lite överdrivet mkt skulle jag vilja påstå. Nu under diet ligger jag på runt 5g och annars 3g.

Ang. Snabba kolhydrater efter passet så är det ej nödvändigt såvida du inte ska köra ett till pass på några timmar, då kan man ta snabba kolhydrater för snabba på återhämtningen.

Fokusera på att få i dig antingen aminosyror eller vassle ifall du inte käkar vanlig mat direkt efter passet

dbbb
2013-11-14, 22:59
9g är väl lite överdrivet mkt skulle jag vilja påstå. Nu under diet ligger jag på runt 5g och annars 3g.

Ang. Snabba kolhydrater efter passet så är det ej nödvändigt såvida du inte ska köra ett till pass på några timmar, då kan man ta snabba kolhydrater för snabba på återhämtningen.

Fokusera på att få i dig antingen aminosyror eller vassle ifall du inte käkar vanlig mat direkt efter passet

Ok jag käkar 6g nu, men han sa att jag borde käka upp mot 9 "så blir jag hård" *flex*

Jag kör aminosyror direkt efter gymmet samt whey protein nu, är vassle "bättre"?

Ristretto
2013-11-14, 23:23
Ni som säger att det är överdrivet, vad grundar ni det på? Någon övre gräns för EPA och DHA som ni forskat fram?

King Grub
2013-11-14, 23:38
Upp till 3 gram per dygn anses GRAS. Över det finns det allehanda negativa bieffekter http://www.mayoclinic.com/health/fish-oil/NS_patient-fishoil/DSECTION=safety Dom flesta är allvarliga mest för vissa grupper som redan lider av diverse åkommor.

Ballt
2013-11-14, 23:54
Ok jag käkar 6g nu, men han sa att jag borde käka upp mot 9 "så blir jag hård" *flex*

Jag kör aminosyror direkt efter gymmet samt whey protein nu, är vassle "bättre"?

Omega har inget att göra med hur hård man blir. För att bl. Hårdare måste man ner i vikt :)

Ingen större betydelse,

alexy
2013-11-15, 10:06
Skulle undvika omega-3 och liknande preparat. För mycket fokus läggs på de anti-inflammatoriska egenskaper. Ingen nämner dock att omega-3 väldigt lätt oxiderar i kroppen och skadar cellerna.

z_bumbi
2013-11-15, 10:35
Ok jag käkar 6g nu, men han sa att jag borde käka upp mot 9 "så blir jag hård" *flex*

Fråga hur mer omega-3 skulle göra dig hård.

Jag kör aminosyror direkt efter gymmet samt whey protein nu, är vassle "bättre"?

Vassle är whey och du behöver antagligen inte dubblera aminosyror och vassleprotein.

tjing
2013-11-15, 11:07
9 gram per dygn låter idiotiskt.

Omega-3 fettsyror är iofs inblandade i mobilisering av underhudsfett och påverkar PPAR-alfa receptorer etc, vilket stimulerar beta-oxidation.

Ristretto
2013-11-15, 12:44
Upp till 3 gram per dygn anses GRAS. Över det finns det allehanda negativa bieffekter http://www.mayoclinic.com/health/fish-oil/NS_patient-fishoil/DSECTION=safety Dom flesta är allvarliga mest för vissa grupper som redan lider av diverse åkommor.

Isf borde väl nio kapslar vara lagom om man inte kör med högkoncentrerad olja.?

Sverker
2013-11-15, 17:53
9 gram per dygn låter idiotiskt.

Omega-3 fettsyror är iofs inblandade i mobilisering av underhudsfett och påverkar PPAR-alfa receptorer etc, vilket stimulerar beta-oxidation.

Är det viktigt att fylla på med Omega-3 pga så låter 9 gram inte för mycket. Det krävs ofta stora doser av speciella fettsyror under 8 - 10 veckor för att normalisera mängderna i kroppen. Vid långvarig brist alltså. Fett är tröga system i kroppen.

När förråden är fulla efter ca 10 veckor så är några få gram Omega-3 säkert bättre.

dbbb
2013-11-20, 20:13
Är det viktigt att fylla på med Omega-3 pga så låter 9 gram inte för mycket. Det krävs ofta stora doser av speciella fettsyror under 8 - 10 veckor för att normalisera mängderna i kroppen. Vid långvarig brist alltså. Fett är tröga system i kroppen.

När förråden är fulla efter ca 10 veckor så är några få gram Omega-3 säkert bättre.

Aldrig ätit Omega 3 innan och äter aldrig fisk, så kan varit så min PT menat möjligtivs.

tjing
2013-11-20, 20:14
Är det viktigt att fylla på med Omega-3 pga så låter 9 gram inte för mycket. Det krävs ofta stora doser av speciella fettsyror under 8 - 10 veckor för att normalisera mängderna i kroppen. Vid långvarig brist alltså. Fett är tröga system i kroppen.

När förråden är fulla efter ca 10 veckor så är några få gram Omega-3 säkert bättre.

Absolut.

Tänkte på 9 gram omega-3 som regelbundet intag.

n-3 fatty acids induce oxidative modifications in human erythrocytes depending on dose and duration of dietary supplementation.

Abstract:

The present work was performed to study an optimal dose and duration of dietary n-3 polyunsaturated fatty acid (PUFA) supplementation that would not result in harmful modifications of oxidative cell metabolism.

Forty healthy subjects were divided into four groups that received 2.5 g/d eicosapentaenoic acid (EPA) + docosahexaenoic acid (DHA), 5.1 g EPA + DHA/d, 7.7 g EPA + DHA/d, or placebo. Fatty acid composition, tocopherol status, and susceptibility to lipid peroxidation induced in vitro by 2,2'-azobis-(2-amidinopropane) (AAPH) were evaluated in human red blood cell (RBC) membranes on days 30 and 180.

n-3 PUFA treatment increased EPA and DHA concentrations in RBC membranes in a time-dependent manner in all of the n-3 PUFA groups. These modifications occurred with concomitant dose- and time-dependent increases in the membrane unsaturation index. After 30 d of treatment with n-3 PUFAs, alpha-to-copherol significantly increased in RBC membranes of the intermediate- and high-dose groups. Because of the higher concentration of this antioxidant in these groups, the susceptibility of RBC membranes to peroxidation was decreased.

However, after 180 d of treatment, alpha-tocopherol decreased to baseline values and AAPH-induced lipid peroxidation increased in a dose-dependent manner. These results show that high doses of dietary n-3 PUFAs, as well as long-time treatments, affect human RBC susceptibility to lipid peroxidation by changes in fatty acid composition and tocopherol content.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23736770