handdator

Visa fullständig version : Återhämtning, vilodagar eller inte?


Saga
2013-11-14, 18:46
Hej.
Jag är less på besserwissrar som påstår att jag kommer att köra sönder min kropp om jag tränar som jag gör. Så mina kloka, är jag en galenpanna eller tänker jag någorlunda rätt?

Så här ser det ut. Kvinna, 40 år, 162cm, 65-66 kg.

Träning, lätt jogg, löpning mellan 3-6 km på ca 6-7min/km 4-6 dagar i veckan.
Simmar ca 30 minuter 1-2 ggr veckan.

Styrketränar 3ggr veckan.

En vilodag med hundpromenad.

Äter ordentligt.

Nu finns de folk som är otroligt provocerade av att jag tränar på detta sätt och menar att min kropp kommer att krascha om jag tränar så här. Men jag hävdar att så länge jag mår bra, inte får ont och tycker att det är roligt så är det ingen fara på taket. Enligt dem så måste jag vila minst två dagar mellan träningspassen. Jag menar att de finns de som tränar betydligt mer än mig och de mår jätte bra.

Urk vad jag är less på förståsigpåare som ser sig själv som normen i samhället och tycker att alla ska vara som de.

Man kan de ha rätt?

Stefan J
2013-11-14, 18:50
Så länge prestationsförmågan ökar och du inte har ont någonstans så ligger du helt rätt på det.

major Pectoralis
2013-11-14, 18:51
Hej.
Jag är less på besserwissrar som påstår att jag kommer att köra sönder min kropp om jag tränar som jag gör. Så mina kloka, är jag en galenpanna eller tänker jag någorlunda rätt?

Så här ser det ut. Kvinna, 40 år, 162cm, 65-66 kg.

Träning, lätt jogg, löpning mellan 3-6 km på ca 6-7min/km 4-6 dagar i veckan.
Simmar ca 30 minuter 1-2 ggr veckan.

Styrketränar 3ggr veckan.

En vilodag med hundpromenad.

Äter ordentligt.

Nu finns de folk som är otroligt provocerade av att jag tränar på detta sätt och menar att min kropp kommer att krascha om jag tränar så här. Men jag hävdar att så länge jag mår bra, inte får ont och tycker att det är roligt så är det ingen fara på taket. Enligt dem så måste jag vila minst två dagar mellan träningspassen. Jag menar att de finns de som tränar betydligt mer än mig och de mår jätte bra.

Urk vad jag är less på förståsigpåare som ser sig själv som normen i samhället och tycker att alla ska vara som de.

Man kan de ha rätt?

Gillar du inte den fettmarkerade människotypen har du kommit fel.;)

Lätt jogg och 30 min simning kan man i princip gör hur mycket som helst av så länge man inte får ont. Det är lågintensivt och vardagsmotion. Ungefär att likställa med ett arbete där man går och står mycket fast lite bättre.

Den typen av lågintensiv konditionsträning har visat sig mycket bra för livslängden, åtminstone i Danmark.

Styrketräning 3ggr i veckan är heller inget konstigt.

Saga
2013-11-14, 19:10
Gillar du inte den fettmarkerade människotypen har du kommit fel.;)

Lätt jogg och 30 min simning kan man i princip gör hur mycket som helst av så länge man inte får ont. Det är lågintensivt och vardagsmotion. Ungefär att likställa med ett arbete där man går och står mycket fast lite bättre.

Den typen av lågintensiv konditionsträning har visat sig mycket bra för livslängden, åtminstone i Danmark.

Styrketräning 3ggr i veckan är heller inget konstigt.

Ja, iofs, men här blir ni inte galna på soffpotatisarna och ursäktarna. Det är deras liv liksom. Kan tycka att de kan låt mig vara också. Men, iofs, jag kan låta bli att skriva om min träning så blir de inte lika provocerade.

Tack för bekräftelsen, jag tycker ju inte att jag tränar speciellt mycket eller speciellt hårt. Men allt är relativt. Tycker man att 30 min promenad två ggr i veckan är träning så är väl jag Iron Man-ämne.

King Grub
2013-11-14, 19:13
Kroppen är gjord för fysisk aktivitet och du ligger ungefär på mängderna som rekommenderas för allmän hälsa.

vicarious
2013-11-14, 19:15
Många som "hackar" på folk som tränar (för) mycket gör det nog för att rättfärdiga sitt eget soffliggande. Men sen finns det givetvis de som bryr sig om dig och är mån om dig. Du får helt enkelt bevisa att de har fel ;)

sigill
2013-11-14, 19:18
Det är ju ingen stor träningsmängd alls. Så länge du inte kör stenhårda intervaller för ofta, råkar ut för någon skada, eller blir trött (skulle kunna bero på järnbrist) så är det inget att bry sig om.

Lågintensiv träning måste man köra väldigt mycket utav innan kroppen börjar säga ifrån. Men samtidigt är det inte så bra att gå från noll träning till 5-6 pass i veckan (fast det har du inte gjort?). Såna snabba förändringar kan få negativa effekter.

Soffpotäter alltså...Suck.

Xtreme
2013-11-14, 19:23
Känns som folk idag generellt har fått överträning på hjärnan så även de som går till gymet och slänger lite snabbt med hantlarna måste vila 48 timmar eftersom det är då man bygger muskler.

Det är skillnad på träning och träning. Om man verkligen tömmer sin kropp kräver det mer vila än om man ligger på mer lågintensiv träning vilket du verkar göra. Man känner i kroppen när det blir för mycket, så mitt råd är helt enkelt att lyssna på kroppen ;)

Var friidrottare på högre nivå för flera år sedan och kroppen vänjer sig vid att träna mycket. Tränade då 6 dagar i veckan 2-3 timmar per pass och vi körde ofta tunga intervaller. Ifs var detta oftast i perioder men jag utvecklades.

tjing
2013-11-14, 19:27
Konditionsträningen du utför är lågintensiv och som sagt så är det en hälsosam mängd träning.

Hade du däremot kört intervallträning eller milen på tid flera dagar i veckan hade det givetvis slitit på ett helt annat sätt.

3-6 km löpning på ca 6-7min/km är förmodligen en jättebra träningsmängd i återhämtningssyfte och för allmän hälsa.

Det tokiga är ju att det är du som lever hälsosamt enligt rekommendationer medan dina belackare gör tvärtom.

Saga
2013-11-14, 21:18
Det är ju ingen stor träningsmängd alls. Så länge du inte kör stenhårda intervaller för ofta, råkar ut för någon skada, eller blir trött (skulle kunna bero på järnbrist) så är det inget att bry sig om.

Lågintensiv träning måste man köra väldigt mycket utav innan kroppen börjar säga ifrån. Men samtidigt är det inte så bra att gå från noll träning till 5-6 pass i veckan (fast det har du inte gjort?). Såna snabba förändringar kan få negativa effekter.

Soffpotäter alltså...Suck.

Järnbrist fick jag tacklas med för 1½ år sedan och har sedan dess, dels kämpat upp nivån och dels går jag nu på kontinuerliga kontroller. Jag började träna för 2½ år sedan och har trappat upp sedan dess. Men vissa undantag då det blivit mer eller mindre träning pga av vardagsgrejjs. Känner mig rätt trygg i det jag gör just nu och har börjat fundera på hur jag kan utvecklas, både i löpningen och på gymmet.

Och ja, som tjing skriver, hade jag legat och pressat på milen varje dag och tömt kroppen på energi så fattar jag också att återhämtning är viktig. Och när jag börjar komma upp på den nivån, om jag nu någonsin gör det; så ska jag också börja lägga in återhämtningsperioder i träningen.

Tack alla som kommenterat. Ni är guld värda!

hubbeberna
2013-11-18, 18:34
Hej.
Jag är less på besserwissrar som påstår att jag kommer att köra sönder min kropp om jag tränar som jag gör. Så mina kloka, är jag en galenpanna eller tänker jag någorlunda rätt?

Så här ser det ut. Kvinna, 40 år, 162cm, 65-66 kg.

Träning, lätt jogg, löpning mellan 3-6 km på ca 6-7min/km 4-6 dagar i veckan.
Simmar ca 30 minuter 1-2 ggr veckan.

Styrketränar 3ggr veckan.

En vilodag med hundpromenad.

Äter ordentligt.

Nu finns de folk som är otroligt provocerade av att jag tränar på detta sätt och menar att min kropp kommer att krascha om jag tränar så här. Men jag hävdar att så länge jag mår bra, inte får ont och tycker att det är roligt så är det ingen fara på taket. Enligt dem så måste jag vila minst två dagar mellan träningspassen. Jag menar att de finns de som tränar betydligt mer än mig och de mår jätte bra.

Urk vad jag är less på förståsigpåare som ser sig själv som normen i samhället och tycker att alla ska vara som de.

Man kan de ha rätt?
Själv ligger jag på cirkus 12 pass i veckan, 5 löppass ( 5-8 km), sedan 6-7 gympass, har ingen vilodag utan tror snarare på aktiv vila, typ en joggtur i det friska vädret

Vind i segel:)