Visa fullständig version : Maltodextrin och diabetes
Hur är läget där?
Jag börjar själv bli lite orolig då jag dricker ca 100-200 g/dag. Är det något man bör trappa ner på?
Samtidigt så känns det som att maltodextrin är ett av de mest lätta och bästa sätten att få i sig extra kalorier som inte är fett.
på sikt är det inte vettigt men under en period går det utmärkt.
är man dessutom smal och tränar rejält så behöver man nog inte oroa sig så mycket.
Vad skulle du säga är på sikt? pratar vi kvartal eller år?
Är inne i min bulkperiod nu, 186 cm och 88,7 kg. Ska äta 3800 kcal/dag. Hållit på sen i somras.
ChrillyMcFrill
2013-11-14, 15:30
Jag tror det mer handlar om när man tar det. Mängden är nog inte lika viktig som hur många insulinspikar man får, men jag kan ha fel. Vissa äter ju enligt PF och då antar jag att man får en stor insulinutsöndring under en del av dagen som dock inte är farlig då man inte får det för många gånger.
Handlar om när du tar det som sagt.
Handlar om när du tar det som sagt.
Okej, hur?
King Grub
2013-11-14, 15:46
Det bästa tillfället är i samband med fysisk aktivitet.
Jag skulle inte sitta och trycka i mig hundra- eller tusentals kilokalorier superinsulinogena kolhydrater i vila dagligen. Definitivt inte vid energiöverskott.
Det bästa tillfället är i samband med fysisk aktivitet.
Jag skulle inte sitta och trycka i mig hundra- eller tusentals kilokalorier superinsulinogena kolhydrater i vila dagligen. Definitivt inte vid energiöverskott.
Hm okej. Finns det något komplement som är ofarligare?
Fullkornsprodukter till exempel :)
Sheogorath
2013-11-14, 18:36
Så vitt jag vet finns än så länge inga belägg för att kost med högt GI leder till diabetes. De viktigaste riskfaktorerna är fysisk inaktivitet, hög ålder, övervikt och taskiga gener. Och för kvinnor att man haft graviditetsdiabetes. Vissa kanske har lätt för att bli överviktiga på en höginsulinogen kost, men då är det fortfarande övervikten det handlar om.
Jag tycker inte 800 kcal från maltodextrin låter som några extrema mängder, särskilt inte om du t.ex. tar det i två omgångar efter träning. Om du ska ha det som ren kaloriutfyllnad på vilodagar (jag väljer ju hellre bröd, men det är jag det) så kan du ta det tillsammans med mat för att få ett lägre GI jämfört med att ta maltodextrinet på tom mage.
King Grub
2013-11-14, 18:49
Så vitt jag vet finns än så länge inga belägg för att kost med högt GI leder till diabetes
the GL to T2D appear robust and consistently indicate strong and significantly lower T2D risk in persons who consume lower-GL diets
http://ajcn.nutrition.org/content/97/3/584.long
significantly positive associations between dietary GI and GL and the risk of type 2 diabetes.
http://journals.cambridge.org/action/displayFulltext?type=6&fid=8440446&jid=BJN&volumeId=106&issueId=11&aid=8440445&bodyId=&membershipNumber=&societyETOCSession=&fulltextType=RV&fileId=S000711451100540X
Sheogorath
2013-11-14, 19:00
Av en population människor som äter en kost som inte belastar blodsockret så mycket förväntar man sig nästan att de ska ha lägre förekomst av typ-II-diabetes. Men det betyder ju inte att det är just den låga glykemiska belastningen som svarar för deras friskhet.
Eller har man t.ex. korrigerat för övervikt och fysisk inaktivitet i alla studierna? Ingenting i abstrakten tyder på det så vitt jag kan se.
Jag tror att jag vet svaret på frågan, men för att 'summera' lite iaf:
Det bör alltså inte vara någon större fara att inta 100g kring träningen (50 före & efter) och 250-300g i samband med middagen (väldigt fettsnål, typ några hundra gram ris/pasta/liknande, + kyckling), dagsöverskottet blir 1-1,2k kcal men maltot i samband med middagen gör att det inte är lika illa som det annars skulle kunna vara (eller ändå inte är?)?
(Intaget av fruktos är för övrigt försumbart, någon frukt på sin höjd.)
Akada: Om du av någon anledning hittar en anledning att stoppa i dig 250-300 g maltodextrin i samband med en måltid så skulle jag se till att inte ha några som helst kolhydrater utöver det i den måltiden. Ffa om du tänker unvika fett (varför?:confused:).
Med tanke på hur lite kolhydrater du kör med runt träningen så får jag inte heller siffrorna att gå ihop, hur lite tränar du och ändå lyckas hitta ett behov av 1000 kcal från maltodextrin?
Akada: Om du av någon anledning hittar en anledning att stoppa i dig 250-300 g maltodextrin i samband med en måltid så skulle jag se till att inte ha några som helst kolhydrater utöver det i den måltiden. Ffa om du tänker unvika fett (varför?:confused:).
Med tanke på hur lite kolhydrater du kör med runt träningen så får jag inte heller siffrorna att gå ihop, hur lite tränar du och ändå lyckas hitta ett behov av 1000 kcal från maltodextrin?
Mer kolhydrater än så kring träningen och jag får dras med ett låggradigt illamående under passet vilket jag helst undviker.
Anledningen till att jag äter på detta vis är att jag sen ett tag tillbaka provar på ett nytt upplägg (som har gett ganska bra resultat), och det här skulle vara ett sätt att förbättra det ytterligare.
Men om jag går tillbaka till frågan, att ta maltot i samband med måltid bör sänka dess GI(/GL?) och inte göra det så mycket värre än om jag fått i mig samma mängd kolhydrater/energi från t.ex. ris då?
Du kan ju ta kolhydraterna efter passet istället för innan om du mår illa av det under passet.
Jag har svårt att se hur du förbättrar ett upplägg genom den ändringen. Det är ca 1000 kcal i näringslösa väldigt snabba kolhydrater till en måltid som redan innehåller mycket kolhydrater. Vad ska du få ut av det?
Nej du sänker inte GI:t på maltodextrinet. Däremot kan man tänka sig att du får ett lägre GI på en måltid där maltodextrin ingår om du äter fett, fibrer och protein till men om du redan äter mycket kolhydrater så ökar istälet GI för hela måltiden dvs det går inte att trolla bort snabbheten i kolhydrater på det sättet. Framför allt inte i de mängderna.
GL har ett samband med den totala mängden kolhydrater så hur skulle du sänka det genom att äta mer kolhydrater?
Kan ju ta t.ex. 100g efter passet, men det blir ju ändå en del kvar som behövs.
Den främsta anledningen är att det skulle vara enklare att få i sig kalorierna, det är inga större problem i dagsläget men om det kan förbättras så varför inte. Sen blir man ju också sådär trevligt varm av alla kolhydrater vilket är lite skönt.
Angående näringsskillnaden så känns det inte som att jag missar något så värst viktigt om jag tar hälften i maltodextrin istället, de vitaminer/mineraler som jag missar på att inte käka ytterligare 200-300g av dagens kolhydratkälla kan inte vara så viktiga om man redan äter mycket vanlig mat med någorlunda variation?
Hittade detta (lite gammalt visserligen men bör ju stå ändå):
Psylliumfrön sänker GI:t. Mycket. Men maten blir inte nyttigare för det. Du får inga extra näringsämnen. Gods blir plötsligt inte nyttigt, t ex, men kolhydraterna i godiset blir långsammare. Ca 20 gram frön sänker ett GI på 100 till ca 60. Fungerar på pasta också, och då kanske du kommer ner till 30 eller så.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=138477&postcount=4
Detta bör då vara ett alternativ för att få ner GI't på kolhydraterna och därmed negera eventuella "faror"?
Jag åt själv malto på daglig basis och fick sedermera diabetes. Läkaren såg intaget som en faktor så jag skulle inte fortsätta om jag vore dig.
Sheogorath
2013-11-18, 13:48
Jag åt själv malto på daglig basis och fick sedermera diabetes. Läkaren såg intaget som en faktor så jag skulle inte fortsätta om jag vore dig.
Typ I eller typ II?
Du får gärna berätta mer om hur din kost såg ut i övrigt & vad du gjorde om dagarna (träning etc). :)
För mig handlar det om en begränsad period, och jag letar ju sätt här att "normalisera" maltot, jag skulle ju t.ex. absolut inte vara rädd för att ligga på samma överskott, med samma makrofördelning, med vanlig mat.
Alltidxx
2013-11-18, 15:59
Glykemisk Last sägs väl vara mer avgörande är GI vad jag vet. Så hur ser riskerna ut för människor med höga dagsintag kcal med låg fett/hög kolhydrat kost fördelat på många mål? Nog rätt vanligt för hårdtränande, bulkande personer.
Men hur såg ditt leverne och kost ut i övrigt och vilka mängder maltodextrin pratar vi om?
Om man skulle ersätta maltodextrin (förutom vid träning) med långsamma kolhydrater i pulverform då? Skulle det bli bättre då?
Varför pulver?
Ja, givetvis.
Just för att det är lätta kalorier att få i sig under bulk. Det är där hela problemet i tråden ligger :)
Funderat på t ex mjölk som kolhydratskälla?
Eller bröd?
1 liter lättmjölk och 1 limpa bröd måste väl kunna gå ner på en dag?
Dricker ca. 1 liter om dagen. Dock så blir det väl mycket fett om man ska ha mycket kalorier ut av det. Sedan är det väl bara runt 40g kolhydrater i? Jag äter runt 500-550g/dag vilket för mig är väldigt svårt att få genom ris, bröd, pasta osv.
Jag kanske bara blir mätt lätt :P
Bröd absolut, men frågan är om man klarar i sig ~10 skivor/dag mellan målen för 1000 kcal.
Det lättaste är ju absolut att dricka det vilket iofs inte är optimalt, men jag ser inte hur jag skulle kunna få i mig 3800 kcal/dag annars?
Just för att det är lätta kalorier att få i sig under bulk. Det är där hela problemet i tråden ligger :)
Problemt är din viktuppgång i fett leder till ökad risk för diabetes typ 2. Du får sämre insulinkänslighet med ökad mängd kalorier in och ökad mängd kroppsfett.
Vill du undvika diabetes typ 2 bör du träna och vara aktiv och bara ligga på lite kaloriöverskott.
Problemt är din viktuppgång i fett leder till ökad risk för diabetes typ 2. Du får sämre insulinkänslighet med ökad mängd kalorier in och ökad mängd kroppsfett.
Vill du undvika diabetes typ 2 bör du träna och vara aktiv och bara ligga på lite kaloriöverskott.
Jag tränar relativt mycket, 4-5 dagar i veckan. Angående mitt överskott så ligger jag antagligen inte perfekt. Jag har ökat från 84,6 i början av september till 89,5 i mitten av november så jag ligger väl på runt 0,6kg/veckan, jag vet inte hur dåligt det är?
Kikat lite på dessa långsammare kolhydratpulver, och där verkar en stor beståndsdel vara isomaltulos vilket verkar vara 50% glukos & 50% fruktos, och alltså inte någon bra idé att dricka mycket av för att hamna på överskott (om nu inte fettinlagring är målet såklart ;)).
Då känns alternativet med att ta vanligt maltodextrinpulver med psylliumfrön som ett bättre alternativ, väl?
Sheogorath
2013-11-18, 20:12
Kikat lite på dessa långsammare kolhydratpulver, och där verkar en stor beståndsdel vara isomaltulos vilket verkar vara 50% glukos & 50% fruktos, och alltså inte någon bra idé att dricka mycket av för att hamna på överskott (om nu inte fettinlagring är målet såklart ;)).
Då känns alternativet med att ta vanligt maltodextrinpulver med psylliumfrön som ett bättre alternativ, väl?
Fluffigt, ljust bröd är fantastiskt lättätet. 600-700 kcal tar bara 15 min att få ner och mättar i princip ingenting. Risgrynsgröt kan du också testa. Mättar riktigt dåligt för kalorierna det med.
Fluffigt, ljust bröd är fantastiskt lättätet. 600-700 kcal tar bara 15 min att få ner och mättar i princip ingenting. Risgrynsgröt kan du också testa. Mättar riktigt dåligt för kalorierna det med.
Helt rätt i att dessa är lättätna och mestadels kolhydrater, men det blir tyvärr lite mer fett än jag vill ha. Jag fattar att det verkar vara ganska mycket opti-onani över det mesta jag skrivit här i tråden, men jag lovar att det finns goda skäl bakom!
Jag tränar relativt mycket, 4-5 dagar i veckan. Angående mitt överskott så ligger jag antagligen inte perfekt. Jag har ökat från 84,6 i början av september till 89,5 i mitten av november så jag ligger väl på runt 0,6kg/veckan, jag vet inte hur dåligt det är?
Räkna lågt med att det är 0,3 kg fett per vecka. Ett kaloriöverskott på 300 kcal / dag. Blir 15 kg fett på ett år. Om två år får du svårt att hitta snygga byxor.
Räkna lågt med att det är 0,3 kg fett per vecka. Ett kaloriöverskott på 300 kcal / dag. Blir 15 kg fett på ett år. Om två år får du svårt att hitta snygga byxor.
Nja nu ska jag inte hålla bulken i två år, utan fram till mars.
Jag är inte så bekymrad över vad som händer på utsidan på så sätt utan mer om vad som händer på insidan, därav den här tråden.
Men det verkar ju då som att Malto inte är något bra mellanmål. Men långsamma kolhydrater fungerar bättre? Eller vad är summa summarum?
Alltidxx
2013-11-18, 22:57
Jag är inte så bekymrad över vad som händer på utsidan på så sätt utan mer om vad som händer på insidan, därav den här tråden.
Men det verkar ju då som att Malto inte är något bra mellanmål. Men långsamma kolhydrater fungerar bättre? Eller vad är summa summarum?
Det finns gott om stillasittande feta människor som inte har diabetes. Du behöver inte oroa dig som tränande.
Sheogorath
2013-11-19, 06:22
Nja nu ska jag inte hålla bulken i två år, utan fram till mars.
Som sagt är det inte säkert att stora mängden malto är någon fara om man är aktiv och det inte leder till att man blir fet. Men det är i sammanhanget ganska stora mängder vi pratar om och då är man ute på okänd terräng. Jag skulle våga äta 300 g malto per dag om jag såg någon mening med det, men jag skulle inte våga rekommendera det till någon annan p.g.a. osäkerheten.
Dricker ca. 1 liter om dagen. Dock så blir det väl mycket fett om man ska ha mycket kalorier ut av det.
Att dricka mer mjölk känns inte heller som en lösning om du redan ligger på en liter per dag, dricker du lättmjölk så kan du självklart dricka en med högre fetthalt men det antar jag att du redan gör om du jagar kalorier att få i dig.
Att du får i sig mer fett är däremot det som du är ute efter dvs mer kalorier.
Typ I eller typ II?
Du får gärna berätta mer om hur din kost såg ut i övrigt & vad du gjorde om dagarna (träning etc). :)
För mig handlar det om en begränsad period, och jag letar ju sätt här att "normalisera" maltot, jag skulle ju t.ex. absolut inte vara rädd för att ligga på samma överskott, med samma makrofördelning, med vanlig mat.
Men hur såg ditt leverne och kost ut i övrigt och vilka mängder maltodextrin pratar vi om?
Löptränade mycket i 2-3 år, sprang maran och la sedan i princip ner för att satsa på styrketräning. Gällande maten blev det periodisk fasta light, dvs jag tränade på tom mage varje morgon och åt sedan en stor frukost, sedan ett lite mindre mål vid 16-17 och sedan middag under kvällen. Malto, som mest 40g/per dag. Normalviktig, sjukdomen debuterade 3-4 månader in i en bulk. Gällande typ I eller II, det har inte direkt fastställts. Upplevde inte att man fokuserade på det.
Hur lång var din PF "light", d v s hur många timmar? Hur såg måltiden ut efter träningen?
Låter ärligt talar lite märkligt. Får man diabetes på bulk är det nog något annat som står fel till. 40 gram maltodextrin om dagen är dessutom ingenting.
Alltidxx
2013-11-19, 21:19
Det låter väldigt konstigt. Jag vill inte verka dum men det får mig att tänka på https://www.flashback.org/sp45324175
Hur lång var din PF "light", d v s hur många timmar? Hur såg måltiden ut efter träningen?
Låter ärligt talar lite märkligt. Får man diabetes på bulk är det nog något annat som står fel till. 40 gram maltodextrin om dagen är dessutom ingenting.
Varierade en del men mat runt 09-10 kanske, då relativt mycket kolhydrater. Således ingen lång fasta men 6h var ändå stor skillnad för mig. Överviktig i tonåren, försvann dock naturligt flera år innan detta skedde. Alldeles oavsett, jag är mycket tveksam till nyttan med malto för gemene man som styrketränar. Spurtar du på en femmil? Fine, men annars?
40 gram maltodextrin är fortfarande ingenting alls och ger inte diabetes.
Normalviktig, sjukdomen debuterade 3-4 månader in i en bulk. Gällande typ I eller II, det har inte direkt fastställts. Upplevde inte att man fokuserade på det.
Personligen skulle jag gärna vilja veta om det var typ 1 eller 2 jag fått. Menar, ska jag injicera insulin flera gånger per dag i resten av mitt liv för att inte typ dö skulle jag gärna vilja veta det. *rolleyes*
Får man typ 2 under bulk som ung, normalviktig individ som är aktiv har man fan grymt otur och taskiga gener. Och vore så fallet skulle du med största sannolikhet få diabetes inom en snar framtid ändå, oavsett malto eller ej. =)
Personligen skulle jag gärna vilja veta om det var typ 1 eller 2 jag fått. Menar, ska jag injicera insulin flera gånger per dag i resten av mitt liv för att inte typ dö skulle jag gärna vilja veta det. *rolleyes*
Får man typ 2 under bulk som ung, normalviktig individ som är aktiv har man fan grymt otur och taskiga gener. Och vore så fallet skulle du med största sannolikhet få diabetes inom en snar framtid ändå, oavsett malto eller ej. =)
Du behöver inte himla med ögonen som om jag inte bryr mig. Tro mig, det fanns inget fokus där och inga svar av värde, endast antaganden. Om det är livsstilsbetingat är det mångfaktoriellt och där kan malto spela in.
Funderat på t ex mjölk som kolhydratskälla?
Eller bröd?
1 liter lättmjölk och 1 limpa bröd måste väl kunna gå ner på en dag?
Är det verkligen bra med mjölk? That is the question ...
Sheogorath
2013-11-20, 06:27
Du behöver inte himla med ögonen som om jag inte bryr mig. Tro mig, det fanns inget fokus där och inga svar av värde, endast antaganden. Om det är livsstilsbetingat är det mångfaktoriellt och där kan malto spela in.
Om du över en kort tid (veckor, månader upp till ett år) blev insulinberoende och är ung så betyder det att din bukspottskörtel slutat producera insulin. Då har du per definition en typ-I-diabetes. Är du vuxen i det övre spannet (låter inte så på dig i text) är det möjligt att man definierat den som LADA (Latent Autoimmune Diabetes of the Adult) som klassificeras som en "typ" av typ-I-diabetes. Med tanke på att man inte är säker på vilka miljöfaktorer som sparkar igång utvecklingen till en typ-I-diabetes verkar det ganska oseriöst av din doktor att föreslå 40 g malto som en bidragande orsak. Snarare än att säga sanningen: vi vet att ärftlighet är viktigt men för övrigt är det oklart så drar man till med något, kanske för att få dig att sluta med malto eftersom man tycker att det är onödigt. Vilket det kanske är i ditt fall, men det gör det för den sakens skull inte sannolikt att den bidragit till din sjukdom.
Om du över en kort tid (veckor, månader upp till ett år) blev insulinberoende och är ung så betyder det att din bukspottskörtel slutat producera insulin. Då har du per definition en typ-I-diabetes. Är du vuxen i det övre spannet (låter inte så på dig i text) är det möjligt att man definierat den som LADA (Latent Autoimmune Diabetes of the Adult) som klassificeras som en "typ" av typ-I-diabetes. Med tanke på att man inte är säker på vilka miljöfaktorer som sparkar igång utvecklingen till en typ-I-diabetes verkar det ganska oseriöst av din doktor att föreslå 40 g malto som en bidragande orsak. Snarare än att säga sanningen: vi vet att ärftlighet är viktigt men för övrigt är det oklart så drar man till med något, kanske för att få dig att sluta med malto eftersom man tycker att det är onödigt. Vilket det kanske är i ditt fall, men det gör det för den sakens skull inte sannolikt att den bidragit till din sjukdom.
Varför är det osannolikt att bulk, relativt mycket kolhydrater i maten samt ständiga insulintoppar pga malto kan leda till diabetes?
40 g malto? Kom igen.
Kolhydrater ger inte diabetes hos friska, särskilt inte hos tränande. Och kvaliteten på kolhydraterna är viktig. Man kan inte bara tala om kolhydrater som samlingsnamn. Menar du kidneybönor, pasta eller godis liksom.
Insulintoppar är inget farligt heller om man är frisk utan en naturlig funktion för att vi ska ta hand om näringen vi stoppar i oss. Dessutom spelar det ju stor roll när vi äter kolhydrater (särskilt de snabbare); efter träning är ju insulinkänsligheten förhöjd (även icke-insulinberoende sådan av styrketräning) och godis/malto är inga som helst problem. Gäller även före träning då de används som energi i träningen.
Dessutom är det inte bara kolhydrater och insulin som är boven utan även fett i kosten. Mättat fett t ex minskar insulinkänsligheten och gör det rent mekaniskt svårare för insulin att se sin receptor på cellmembranet.
Beklagar för övrigt din diabetes, men jag tror som sagt inte att maltodextrin är problemet. Däremot gener och en taskig kost.
Bara för att det finns en stark ärftlig komponent i diabetes så friskrivs inte maltodextrinet från all skuld. Vissa kan säkert trycka i sig hundratals gram malto om dagen utan problem. Andra kan det inte.
Det bästa man kan göra för att förebygga diabetes är att träna både styrketräning och cardio, ha bra dygnsrytm, normal kroppsvikt, undvika d-vitaminbrist och nitritbehandlade livsmedel, få i sig ordentligt med magnesium och probiotika från kosten, samt hålla sig i huvudsak till lågglykemiska kolhydrater, enkelomättade fetter och rejält med protein.
Alltidxx
2013-11-20, 13:31
Det bästa man kan göra för att förebygga diabetes är att...undvika... nitritbehandlade livsmedel
Är nitritbehadlade livsmedel en uttrycklig riskfaktor för diabetes på samma sätt som högglykemiska kolhydrater?
Sheogorath
2013-11-20, 13:32
Bara för att det finns en stark ärftlig komponent i diabetes så friskrivs inte maltodextrinet från all skuld. Vissa kan säkert trycka i sig hundratals gram malto om dagen utan problem. Andra kan det inte.
Det bästa man kan göra för att förebygga diabetes är att träna både styrketräning och cardio, ha bra dygnsrytm, normal kroppsvikt, undvika d-vitaminbrist och nitritbehandlade livsmedel, få i sig ordentligt med magnesium och probiotika från kosten, samt hålla sig i huvudsak till lågglykemiska kolhydrater, enkelomättade fetter och rejält med protein.
Ah! Så här har vi alltså konceptet för att undvika diabetes typ I? Strålande! Släng dig på telefonen till Karolinska vettja.
Ah! Så här har vi alltså konceptet för att undvika diabetes typ I? Strålande! Släng dig på telefonen till Karolinska vettja.
Det är inget kontroversiellt i det jag säger.
Är nitritbehadlade livsmedel en uttrycklig riskfaktor för diabetes på samma sätt som högglykemiska kolhydrater?
Ja det är en riskfaktor:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7955990
http://www.natap.org/2009/HIV/070809_01.htm
Han åt 40 gram om dagen, Klein.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.