handdator

Visa fullständig version : Ont i insidan av smalben efter knäböj - vad gör jag fel?


Frankz55
2013-11-14, 07:58
Har efter massvis av efterforskningar kommit fram till att det är min böj som orsakar smärta efter pass och flera dagar efter pass i insidan av smalbenets övre del.

Känslan är liknande shin splints/ benhinneinflammation.

Böjer jag inte går den över på 5-7 dagar och återkommer inte. Den uppkommer inte vid enbensböj - men jag vill ju kunna köra riktigt knäböj!

Min form är bra, jag kör med vikter jag kan hantera, väldigt små vikter, kör med böjskor och håller vikten på yttre och bakre sidan av foten och pressar utåt med höfterna i böjrörelsen. Knäna pekar i samma riktning som tårna.

Någon som upplevet samma sak och förslag till vad det kan vara som spökar?

Jag kör djupare än paralellt men stannar innan jag buttwinkar.

Ristretto
2013-11-14, 08:30
Kan du precisera var smärtan sitter?

DenverBroncos
2013-11-14, 08:41
Kan du precisera var smärtan sitter?

Hej! På insidan/främre insidan av smalbenet från ungefär en decimeter ovanför ankeln upp till knät. Som sagt själva smärttypen känns som benhinneinflammation men den beter sig ju inte på det sättet eftersom den kommer väldigt snabbt efter pass och går bort efter någon vecka eller mindre utan böj.

Bubblan84
2013-11-14, 08:48
Jag själv hade ont ett tag nu i höstas efter trolig överansträngning. Cyklade 10 mil i veckan på gammal gubbcykel, sprang en del backintervaller och körde tunga böj två ggr i veckan. Efter ett par månaders hårdkörning fick jag lite smärta i knäsenan vid ansträngning och även på insidan av smalbenet ganska högt upp. Lätt obehag kunde sitta i några dagar efter varje pass.
Tog det lite lugnare nåra veckor så gick det över.

DenverBroncos
2013-11-14, 09:04
Jag själv hade ont ett tag nu i höstas efter trolig överansträngning. Cyklade 10 mil i veckan på gammal gubbcykel, sprang en del backintervaller och körde tunga böj två ggr i veckan. Efter ett par månaders hårdkörning fick jag lite smärta i knäsenan vid ansträngning och även på insidan av smalbenet ganska högt upp. Lätt obehag kunde sitta i några dagar efter varje pass.
Tog det lite lugnare nåra veckor så gick det över.

tack för ditt svar - bör dock inte vara av samma karaktär som mitt då jag har hållt upp i perioder och sedan direkt när jag börjar böja igen kommer det tillbaka...

Ser nu att jag svarat med brorsans konto :)

pezrulezhaakon
2013-11-14, 12:45
Frankz55

Flytta tyngdpunkten lite mer åt mitten av foten och minska strävan att pressa utåt med benen. Rakt ner och rakt upp.

Frankz55
2013-11-14, 12:47
Frankz55

Flytta tyngdpunkten lite mer åt mitten av foten och minska strävan att pressa utåt med benen. Rakt ner och rakt upp.

Tack Pez - du håller alltså inte med han So you think can Squat-killen som menar att Knäböj är en "in and out, not up and down movement"?

Jag har försökt tänka in and out, kanske där det brustit. Ska köra med bara stången några pass och kolla hur det känns.

pezrulezhaakon
2013-11-14, 13:04
Frankz55

Det går inte att generalisera ETT utförande som passar alla, då vi har små individuella skillnader hur vi har monterats ihop. Det är många olika faktorer som måste stämma för att ett visst utförande ska passa bra.
Nu har du ju ringat in knäböjen som orsak, vilket sannolikt visar att tekniken inte passar dig.
Så här är det med alla övningar. Man måste justera utförandet efter sin förutsättning.

Frankz55
2013-11-14, 13:31
Frankz55

Det går inte att generalisera ETT utförande som passar alla, då vi har små individuella skillnader hur vi har monterats ihop. Det är många olika faktorer som måste stämma för att ett visst utförande ska passa bra.
Nu har du ju ringat in knäböjen som orsak, vilket sannolikt visar att tekniken inte passar dig.
Så här är det med alla övningar. Man måste justera utförandet efter sin förutsättning.

Tack för feedback!

Apdjur
2013-11-18, 14:20
Tyckte Pez svar var intressant, då jag själv har ont i samma område, men istället för att gå uppåt går det mer neråt mot foten, in under inre fotknöl. Jag har experimenterat mycket med djupet i böjen och tryck ut knäna ordentligt, ofta med relativt raka fötter, dvs knäna har gått utanför fötterna (Kelly Starlett-style skulle jag vilja säga). Jag tror detta + extremt mycket stretching av fotleden i olika vinklar har ställt till det för mig och tror därför att Pez svar var bra.