handdator

Visa fullständig version : vattenförgiftning, hur mycket vatten itaget?

skivståång
2013-11-14, 01:35
Vad är det som händer i kroppen när folk drabbas av vattenförgiftning? Läste lite på wikipedia, verkar finnas några dödsfall där orsaker varit för stort intag av vatten.

Så yeah, hur mycket vatten kan man dricka på en gång utan att drabbas av detta?

Har hur mycket mat man har i magen någon betydelse?

Tack på förhand! :)

arogen
2013-11-14, 06:49
Vad är det som händer i kroppen när folk drabbas av vattenförgiftning? Läste lite på wikipedia, verkar finnas några dödsfall där orsaker varit för stort intag av vatten.

Så yeah, hur mycket vatten kan man dricka på en gång utan att drabbas av detta?

Har hur mycket mat man har i magen någon betydelse?

Tack på förhand! :)

jag är inte helt påläst på detta, men finns väl en hel del komplikationer. ödem, vätskeansamlingar i knän, anklar kan vara en vad jag vet.

vatten i maten har självklart betydelse =)

sigill
2013-11-14, 07:11
Saltbalansen blir helt rubbad vilket kan vara livsfarligt.

Gober
2013-11-14, 08:21
Det handlar om några liter på väldigt kort tid. Du får inte vattenfögiftning vid normalt beteende.

R Scarpa27
2013-11-14, 08:33
Det skadliga är nog om du dricker vatten konstant en hel dag.
Den trenden fanns ju innan, haha alla sprang ju runt och sög på sportflaskor för x antal år sedan.

Langster
2013-11-14, 08:43
Det skadliga är nog om du dricker vatten konstant en hel dag.
Den trenden fanns ju innan, haha alla sprang ju runt och sög på sportflaskor för x antal år sedan.

Nej det är inte farligt, det är som Gober skriver, man måste få i sig onormalt mycket vatten på en kort tid. Man måste verkligen tvinga i sig vatten

Jag minns ett fall som det stod om i tidningarna för ett antal år sedan. Det var en tjej som varit på ravefest och tagit en stor mängd droger. Hon blev nojjig eller nåt och trodde hon kunde "skölja ut drogerna" genom att dricka jättemycket vatten. Hon dog.

lottagu
2013-11-14, 11:18
2 - 3 lit mer än de som rekommenderas (1,5lit + vätska från maten) kan vara farligt. Svettas man mycket pga träning, värme osv så måste man självklart fylla på med vatten, men i övrigt så behövs inget extra.

Har varit med om ett x antal fall där kvinnor bantat och levt på soppor/pulver och för att stilla sin hunger så har dom druckit vatten där i mellan. Detta har lett till att dom drabbats av vattenförgiftning vilket kan vara livshotande.

Sverker
2013-11-14, 18:47
Vad menar ni med vattenförgiftning ?

Vatten är inte giftigt. Däremot är brist på elektrolyter, främst natrium, farligt.

King Grub
2013-11-14, 18:52
Vattenförgiftning sker inte av vattenintag i normala fall. Det är bara vid intag av stora mängder vatten utan salter i samband med långvarig fysisk ansträngning. Hyponatremi är en rubbing av elektolysbalansen, och "vattenförgiftning" är mer något man säger än vad det egentligen är. Det är inte själva vattnet som blir giftigt.

Gober
2013-11-14, 23:41
Vet egentligen inte var uttrycket vattenförgiftning kommer från men det är oftast just förgiftning man hör.

Det var en del uppmärksammade fall i USA när man hade någon slags nollningar på college där man efter olika förnedringar och stressande fysiska situationer bl.a skulle hälla i sig 5-10l (om jag inte minns fel) vatten på extremt kort tid. Flera liter vatten på låt säga 30min kan förmodligen vara dödligt.

Sverker
2013-11-15, 17:48
Kommer ens så mycket vatten igenom magsäcken ? Kräkreflexen borde gå rätt snabbt. Vad kan magsäcken tömma per timme, någon liter kanske ?

För mig låter det som om vattenförgiftning är missbruk av vattendrivande läkemedel.

straycat
2013-11-15, 19:08
Jag förstår inte riktigt. Jag kan inom loppet av 45 minuter lätt tömma 2 1,5liters läsk och har gjort det väldigt många gånger. Ligger jag farligt nära dödsgränsen då? :confused:

King Grub
2013-11-15, 19:09
Nej.

straycat
2013-11-15, 19:13
Nej.

Vi talar alltså om att man tvingar i sig så mycket vatten att man i princip spyr/får ont i magen för att det ska börja bli farligt? Om det är så så vet man ju var gränsen går.. Har rätt lätt att både äta mycket och dricka en hel del under en kort period, glupsk som man är.

Tolkia
2013-11-15, 22:53
De gånger man ser dödsfall handlar det oftast om sammanhang där man förlorar en massa elektrolyter som man inte ersätter. T.ex. springer ett maratonlopp i stekande sol och ersätter vätskeförlusterna med bara rent vatten, eller svettas och partyknarkar en hel natt på en fest, och sedan ersätter vätskeförlusterna med rent vatten. Att dricka sig till döds om allt annat är normalt är svårt och ovanligt.

Sedan finns det ingen poäng med att tokdricka. Det kan få allvarliga konsekvenser, vanligen att man skapar trådar här med frågeställningar som "varför måste jag springa på toa hela tiden, har jag diabetes?" eller "varför är min mage så uppsvälld, det är som att den är full jämt?"

Fredriiik
2013-11-15, 23:51
Det var väll en svensk/finsk tjej som dog av det under någon lek på någon fest. Var de kanske nollning? Hon fick i sig ex antal liter och dog senare. Det blev för mycket vatten i hjärnan eller nåt sånt. Detta var hyffsat nyligen iaf.

Sniggel
2013-11-16, 01:08
Hur definierar man förgiftning då?
Kolmonoxid är i sig självt inte giftigt men eftersom det förhindrar antalet blodkroppar tillgängliga för syretransport kan det få förödande konsekvenser. Det sätter sig bara på plats och försöker "vara ifred", ingen intention att vara giftig överhuvudtaget!
Ungefär på samma sätt som vatten rubbar saltbalansen genom att spä ut koncentrationen av elektrolyter. Vattnet vill ju bara ha någonstans att vistas och kan inte hjälpa att där saknas salter.
:P

Hemi
2013-11-16, 01:12
Militären här nere i de mellanamerikanska tropikerna tvingar i sig karaffer med vatten när tillfälle ges, det handlar inte om en slurk eller så men det är förståeligt.

Nephelite
2013-11-16, 12:17
one word Osmosis.

vatten urlakar celler på mineralsalter vilket om det sker i för stor utsträckning - död p.ga att alla system fallerar

Sverker
2013-11-16, 12:23
Njaa....här är det snarare att förlusten av natriumjoner är för stor och koncentrationen i blodet och den omgivande vätskan blir för låg. Slår därefter på nervsignalerna till musklerna. Både viljestyrda i armar och ben men även autonoma som andning och hjärta.

Njaha
2013-11-17, 09:11
Den akuta livsfarliga komplikationen med överdriven vattenkonsumtion är ett hjärnödem med ökad intrakraniellt tryck som följd. Låga elektrolyter (ffa Natrium) i blodet kommer via osmos driva vätska in i hjärncellerna (som ej hinner kompensera genom att pumpa ut sina joner) vilka kommer att svullna och leda till ökad intrakraniellt tryck. Klassiska symtom: huvudvärk, illamående m.m.. Om detta går för långt kan hjärnans blodflöde påverkas alternativt att hjärnan kan herniera vilket i värsta fall leder till hjärnstamspåverkan och död.

sigill
2013-11-17, 09:34
Hur definierar man förgiftning då?
Kolmonoxid är i sig självt inte giftigt men eftersom det förhindrar antalet blodkroppar tillgängliga för syretransport kan det få förödande konsekvenser. Det sätter sig bara på plats och försöker "vara ifred", ingen intention att vara giftig överhuvudtaget!
Ungefär på samma sätt som vatten rubbar saltbalansen genom att spä ut koncentrationen av elektrolyter. Vattnet vill ju bara ha någonstans att vistas och kan inte hjälpa att där saknas salter.
:P

Varför skulle ett gift ha en intention i något sammanhang?
Antar att du menar att ett ormgift har som funktion att döda möss, medan kolmonoxid inte fyller någon sådan funktion, trots dess giftiga egenskaper i vissa sammanhang.

Crippa90
2013-11-17, 10:15
Det var väll en svensk/finsk tjej som dog av det under någon lek på någon fest. Var de kanske nollning? Hon fick i sig ex antal liter och dog senare. Det blev för mycket vatten i hjärnan eller nåt sånt. Detta var hyffsat nyligen iaf.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/flicka-dog-av-for-mycket-vatten/

Babyface
2013-11-17, 11:25
Är detta farligt

Dricker 2 liter vatten under ett 8 timmarspass på jobbet
Sen kanske 1 liter hemma

+ från maten

För mycket med 3-4 liter under dagen?

Commando1980
2013-11-17, 11:52
Är detta farligt

Dricker 2 liter vatten under ett 8 timmarspass på jobbet
Sen kanske 1 liter hemma

+ från maten

För mycket med 3-4 liter under dagen?

Nej, varför skulle ett helt normalt vätskeintag vara farligt? Har du sökt hjälp än?

Fredriiik
2013-11-17, 15:16
Den akuta livsfarliga komplikationen med överdriven vattenkonsumtion är ett hjärnödem med ökad intrakraniellt tryck som följd. Låga elektrolyter (ffa Natrium) i blodet kommer via osmos driva vätska in i hjärncellerna (som ej hinner kompensera genom att pumpa ut sina joner) vilka kommer att svullna och leda till ökad intrakraniellt tryck. Klassiska symtom: huvudvärk, illamående m.m.. Om detta går för långt kan hjärnans blodflöde påverkas alternativt att hjärnan kan herniera vilket i värsta fall leder till hjärnstamspåverkan och död.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/flicka-dog-av-for-mycket-vatten/

precajs!