handdator

Visa fullständig version : Vad är det för färgglad dricka jag har sett folk dricka under gympassen?


Xtreme
2013-11-13, 19:55
Meddelstora killar, mest discogymmare har jag sett dricka något färgglatt ur en shaker under träningspasset, färgen på vätskan brukar vara rosa/rött?

Någon form av energidryck eller vad annars dricker man under passet?

Alii94
2013-11-13, 19:58
Gissar på aminosyror

Dewon
2013-11-13, 20:32
Troligen BCAA/EAA, det vill säga aminosyror. Tas under passet för att förminska muskelnedbrytnad(inte nödvändigt) och en del säger sig känna sig piggare utav det.

Annars är det väl någon form utav pwo, dock brukar man ju dricka det innan man börjar träna, inte under.

PureWhey
2013-11-13, 20:46
Källa på det Dewon, vore snällt.

Löpare
2013-11-13, 20:57
Grabbar som har blivit sålda på att man måste ha sätta i sig något innan, under och efter passet. Är förmodligen aminosyror eller nån intra-workoutprodukt.

Har för mig att jag har läst att man inte kan uppreglera proteinsyntesen medan man tränar. Någon med bättre koll får gärna bekräfta eller förkasta det.

R Scarpa27
2013-11-13, 21:36
de skämms och tycker det är fjolligt att dricka hello kitty, och häller det i shakers och spelar häftiga =]

http://lachicabonita.blogg.se/images/2011/julias-kamera-064_149241803.jpg

Simonbaws
2013-11-13, 21:40
Hallonsoda tippar jag på :)

Tobbey
2013-11-13, 21:47
Dödsknark.

wilhelmblomgren
2013-11-13, 21:52
de skämms och tycker det är fjolligt att dricka hello kitty, och häller det i shakers och spelar häftiga =]

http://lachicabonita.blogg.se/images/2011/julias-kamera-064_149241803.jpg

Haha! Så är det!

raddum
2013-11-13, 21:52
Klassiker

wilhelmblomgren
2013-11-13, 21:54
Men som andra har nämnt så skulle jag också ha gissat på Bcaa.

tjing
2013-11-13, 23:39
Källa på det Dewon, vore snällt.

Aminosyror för sig stimulerar orexigena neuroner (icke-essentiella dock mer än essentiella)...

Activation of central orexin/hypocretin neurons by dietary amino acids.

"...Hypothalamic orexin/hypocretin (orx/hcrt) neurons regulate energy balance, wakefulness, and reward; their loss produces narcolepsy and weight gain. Glucose can lower the activity of orx/hcrt cells, but whether other dietary macronutrients have similar effects is unclear. We show that orx/hcrt cells are stimulated by nutritionally relevant mixtures of amino acids (AAs), both in brain slice patch-clamp experiments, and in c-Fos expression assays following central or peripheral administration of AAs to mice in vivo. Physiological mixtures of AAs electrically excited orx/hcrt cells through a dual mechanism involving inhibition of K(ATP) channels and activation of system-A amino acid transporters. Nonessential AAs were more potent in activating orx/hcrt cells than essential AAs."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22099463

Orexinerga neuroner har vidare potenta downstream-effekter på noradrenerga och dopaminerga neuroner och innerverar rikligt dessa områden i hjärnan (t ex locus coeruleus där majoriteten av noradrenalin syntetiseras i CNS). Höga nivåer katekolaminer signalerar tillbaka till orexin i en negativ feedback-loop så det inte för hög arousal och så bibehålls vakenhet:

Direct and Indirect Inhibition by Catecholamines of Hypocretin/Orexin Neurons

"...Hypocretin/orexin neurons are found in the lateral hypothalamus/perifornical area. Hypocretin injections into the brain enhance arousal (Hagan et al., 1999). Loss of the peptide or its receptors can result in narcolepsy in rodents, dogs, and humans (Chemelli et al., 1999; Lin et al., 1999; Nishino et al., 2000). Axons from the hypocretin cells project widely throughout the CNS (Peyron et al., 1998; van den Pol, 1999) with a high level of innervation in some select brain regions. One region that receives a dense hypocretin innervation is the locus ceruleus (LC). Most of the LC neurons synthesize norepinephrine (NE) and, similar to the hypocretin neurons, send axons to many regions of the brain including the lateral hypothalamus region where hypocretin cells are located. NE-containing axons are found in apparent contact with hypocretin neurons (Baldo et al., 2003). The hypocretin neurons also send a strong excitatory projection to regions of the brain that synthesize the catecholamines dopamine and epinephrine, which may also play a role in arousal, and these cells in turn project to the hypothalamus (de Lecea et al., 1998; Peyron et al., 1998; Wisor et al., 2001; Kaslin et al., 2004).

Hypocretin-immunoreactive axons make direct synaptic contact with the noradrenergic neurons of the LC (Horvath et al., 1999). At the cellular level, a number of studies have shown a strong excitatory action of hypocretin on LC (Hagan et al., 1999; Horvath et al., 1999; Bourgin et al., 2000; Marcus et al., 2001), in the nucleus of the solitary tract (Smith et al., 2002), another source of noradrenergic projections to the hypothalamus, and in the ventral tegmental area, where dopamine cells are localized (Korotkova et al., 2003). Hypocretin increases the synchronization of firing of individual NE-containing LC neurons (van den Pol et al., 2002), which may enhance cognitive arousal.

http://www.jneurosci.org/content/25/1/173.full

BCAA/EAA minskar också kvoten tryptofan:LNAA, vilket ökar upptaget av tyrosin och fenylalanin då BCAA metaboliserar i muskler under träning), vilket minskar tryptofanupptag. Så pigghet känns troligt, förmodligen också dosberoende beroende på mängder BCAA, tyrosin och fenylalanin, typ av träning, längd på träning osv.

Äter du endast BCAA så ökar kvoten BCAA:LNAA (inklusive tryptofan och tyrosin/fenylalanin) och både produktionen av serotonin och katekolaminer minskar in vivo, något som diskuterats och stötts och blötts fram och tillbaka vad gäller effekter på minskad trötthet vid träning.

Tryptofan är alltså prekursorn till serotonin och tyrosin/fenylalanin till katekolaminerna.

tjing
2013-11-13, 23:51
Slutligen minskar BCAA såklart muskelnedbrytning och stimulerar muskelproteinsyntesen eftersom att de kan metaboliseras i skelettmuskulatur.

tjing
2013-11-13, 23:56
Grabbar som har blivit sålda på att man måste ha sätta i sig något innan, under och efter passet. Är förmodligen aminosyror eller nån intra-workoutprodukt.

Har för mig att jag har läst att man inte kan uppreglera proteinsyntesen medan man tränar. Någon med bättre koll får gärna bekräfta eller förkasta det.

Både proteinsyntesen och proteinnedbrytningen står ganska stilla under styrketräning.

Efteråt däremot ökar proteinsyntesen och proteinnedbrytningen, men proteinnedbrytningen mer än proteinsyntesen, vilket ger en netto proteinnedbrytning tills man ätit.

Endagblirjagstor
2013-11-14, 09:58
dödsknark.

+1

Nephelite
2013-11-14, 12:14
Grabbar som har blivit sålda på att man måste ha sätta i sig något innan, under och efter passet. Är förmodligen aminosyror eller nån intra-workoutprodukt.

Har för mig att jag har läst att man inte kan uppreglera proteinsyntesen medan man tränar. Någon med bättre koll får gärna bekräfta eller förkasta det.



larv..

Dewon
2013-11-14, 18:58
Tillägg till min kommentar, med "inte nödvändigt" menade jag att det inte är ett måste för att kunna bygga muskler..

Tränar dessutom själv flera gånger i veckan på helt fastande mage, inte rört aminosyror i form utav kosttillskott på flera månader och får ändå mina gains eftersom jag äter några timmar efter och tillför alla aminosyror jag behöver via vanliga kosten.

Det är såklart ingenting negativt, men fortfarande inte nödvändigt.

Lellen
2013-11-18, 15:56
Inte säkert det är aminosyror heller mina damer och herrar =). Jag dricker en rosa röd blandning under passet ur min shaker. Dock är det i den 70g malto blandat med funlight wild berries och vatten.

Alltidxx
2013-11-18, 16:10
Red Kick!

Kischen
2013-11-21, 10:17
Jag dricker saft eller pepsi max.

Pretorian
2013-11-21, 10:54
Fråga dem.