handdator

Visa fullständig version : Väldigt dåligt upplägg?


Fluency
2013-11-13, 16:03
Jag är mullig och försöker gå ned i vikt.

Jag tränar 5ggr/v varav 4ggr är styrketräning (en muskelgrupp per dag i princip) och den sista är lite löpning och eventuell missad övning från tidigare dagar.

Äter ingenting till frukost eller lunch annat än en proteinshake efter träning och kaffe. Första målet tas in när jag kommer hem och är middag.

Den består ofta av en rejäl middag på 250g kyckling/fisk/kött och ris/grönsaker och en protshake. Brukar oftast landa på 800-1000kcal. Efter det blir det två mindre mackor med 2st ägg på. Brukar ofta bli 200g lättglass många dagar likaså. Behöver något gott med lite kcal ;>

Jag behöver ingen mat på dagen då jag alltid är upptagen samt som jag på lunchrasten tränar. Sen när jag kommer hem får jag i mig allt jag behöver. Frågan är om detta upplägget fungerar eller om det är "mycket sämre" än att fördela upp allt under dagen?

Har stannat i vikt nämligen i ca 3v, men kan det vara för att jag väger mig på morgonen också då jag kvällen innan fått i mig 99% av dagens intag och olika mycket vatten? ;o

Fru_Flisa
2013-11-13, 16:22
När du menar att du stått stilla 3 veckor så kan man undra hur länge viktminskningen dessförinnan har pågått?

Ifall du gått ner mycket under en längre tid så kanske din energiförbrukning minskat och du behöver äta mindre för att fortsätta gå ner i vikt utifrån din aktuella vikt (och alltså nuvarande energibehov).

Sen är det också relevant att veta hur noga du är med att veta de exakta mängden mat du äter, nu och tidigare, t.ex. väger du maten du äter?
Ifall du äter efter lite på känn och efter hunger så kan det misslyckas pga att du kan vara hungrigare efter en period av viktnedgång och äta mer utan att tänka på det.

Och, äter du på detta vis varje dag i veckan eller äter du annorlunda nån dag på helgen?

Bryggan
2013-11-13, 16:42
Hmmm, inget större fel här och du borde gå ner kan man tycka.

Huruvida du är mullig eller inte är svårt att avgöra så du får gärna dela med dig lite av dina stats här. Längd och vikt hade varit bra.
Det kan vara tillfälligt och du kan rasa en hel del de närmaste dagarna.
Morgonvägning är nog det du ska köra oavsett hur ditt intag sett ut några timmar tidigare.

Fluency
2013-11-13, 18:30
När du menar att du stått stilla 3 veckor så kan man undra hur länge viktminskningen dessförinnan har pågått?

Ifall du gått ner mycket under en längre tid så kanske din energiförbrukning minskat och du behöver äta mindre för att fortsätta gå ner i vikt utifrån din aktuella vikt (och alltså nuvarande energibehov).

Sen är det också relevant att veta hur noga du är med att veta de exakta mängden mat du äter, nu och tidigare, t.ex. väger du maten du äter?
Ifall du äter efter lite på känn och efter hunger så kan det misslyckas pga att du kan vara hungrigare efter en period av viktnedgång och äta mer utan att tänka på det.

Och, äter du på detta vis varje dag i veckan eller äter du annorlunda nån dag på helgen?

Har gått ner mycket i vikt sedan början av året så det stämmer, men under sommaren levde jag och släppte träningen lite, gick upp 6kg och låg stilla där. Nu i mitten av september började jag med träningen igen och har sedan dess gått ned 4kg.

Väger inte allt, men räknar på det precis som jag gjort tidigare. Kan tänka mig att det rör sig om ~50g skillnad på kycklingen från dag till dag tex, knappast något som spelar in :>

Hmmm, inget större fel här och du borde gå ner kan man tycka.

Huruvida du är mullig eller inte är svårt att avgöra så du får gärna dela med dig lite av dina stats här. Längd och vikt hade varit bra.
Det kan vara tillfälligt och du kan rasa en hel del de närmaste dagarna.
Morgonvägning är nog det du ska köra oavsett hur ditt intag sett ut några timmar tidigare.

Mina stats är inget man kan stirra sig blind på tror jag. Jag är 188cm lång och väger 81kg, men jag är ändå mullig :/

Tack för inputen!

Bara så ni vet så ligger jag på max 1800 kcal per dag när jag räknat in träningen. Många dagar blir det närmare 1600kcal. Kan det vara för mycket menar ni?

Bryggan
2013-11-13, 20:13
Mina stats är inget man kan stirra sig blind på tror jag. Jag är 188cm lång och väger 81kg, men jag är ändå mullig :/Nja, det är du nog inte men jag vet inte vad en tjej som tränar så mycket som du gör ska ligga på men men.

Bli lite noggrannare med exakt vad du äter - ja, jag vet att det kan vara jobbigt men då får du mer exakt reda på hur mycket du äter. Fast till att börja med så kan du avvakta en vecka till och se om du rasar lite till. Själv är jag ett riktigt slapparsle även att jag tränar ganska ofta och måste ligga på typ 1800 kcal per dag för att minska. Jag vet dock att jag ligger stilla på 2300 kcal per dag ungefär. 1800 måste jag ligga på för att inte tappa motivationen, dvs verkligen se att det händer ngt på vågen.


Sist men inte minst: Lycka till!!

Fru_Flisa
2013-11-13, 22:32
Har gått ner mycket i vikt sedan början av året så det stämmer, men under sommaren levde jag och släppte träningen lite, gick upp 6kg och låg stilla där. Nu i mitten av september började jag med träningen igen och har sedan dess gått ned 4kg.

Väger inte allt, men räknar på det precis som jag gjort tidigare. Kan tänka mig att det rör sig om ~50g skillnad på kycklingen från dag till dag tex, knappast något som spelar in :>



Mina stats är inget man kan stirra sig blind på tror jag. Jag är 188cm lång och väger 81kg, men jag är ändå mullig :/

Tack för inputen!

Bara så ni vet så ligger jag på max 1800 kcal per dag när jag räknat in träningen. Många dagar blir det närmare 1600kcal. Kan det vara för mycket menar ni?

Det låter lagom med 1600kcal, onödigt att svälta. Går du inte ner i vikt på det så rör du dig för lite i vardagen. Ta promenader, undvik sitta, stå mer. I övrigt: Tänk på att 200g lättglass är 330 kcal. Rätt mycket samtidigt som styrketräning i sig inte bränner särskilt mycket energi.