handdator

Visa fullständig version : Vad tycker ni om hamsterhjulet?


Sidor : [1] 2

Ponde
2013-11-13, 14:16
Tjena.

Någon annan (antar att alla gjort det) som reflekterat lite över varför ni jobbar så mycket (igen, en generalisering) för att sedan spendera allt? Är det värt 8h kneg för att sedan åka hem till radhuset/villan i sin hyundai/merca och ta semester 5 veckor om året?

Längtar ni aldrig till en friare tillvaro (frihet från hamsterhjulet skapat av marknadsekonomin som även funkar som en kontrollmekanism över folket) likt det beskrivet i Fight Club?

Är verkligen mercan, ljudsystemet, mobilen, datorn, MC:n, båten, stugan det som gör er lyckligast i livet? Vore ni inte lyckligare med vänner på resa runt jorden konstant med god dricka, mat och frihet? (detta går ganska enkelt att nå, bara man förstår sig på ränta-på-ränta och viktigheten över sparande och att hålla utgifterna låga)

Själv är jag ganska starkt anti-materialism, anti-konsumerism och känner mig hjälplös inför vuxenlivets hamsterhjul (arbetslivet). Jag vet att man inte får något om man inte gör något, men vet inte om jag klarar av att vinna lotto/knega och investera ihop pengarna/bli rik på böcker eller filmmanus...

Börjat luta mig alltmer från den höger-orienterade ekonomiska politiken mot den vänstra, kanske Castro inte var så dum ändå...? *gah!*

Diskutera!

EDIT: Med hänvisningen till marxistisk lära menade jag inte att det system som bl.a. Kuba/Sovjet hade är något idealtillstånd (bara en annan form av kapitalism det också, fast där far pengarna till auktoriteten, dvs. staten), men det kommer inte att vara svårt för oss att arbeta allt mindre nu när vi kan automatisera nästan allt och energikrisen snart kommer bli fixad (fusionskraft är starkt på kommande!).

spoon
2013-11-13, 14:19
Hatade det när jag var yngre. Då ville jag ha frihet och äventyr. Numera är jag ganska nöjd med en trygg och trevlig tillvaro. Jag tycker det ändras med åldern. Jag har slutat att drömma om en utopi som inte finns.

Exdiaq
2013-11-13, 14:22
Vi har inte marknadsekonomi, vi har blandekonomi. Öppna vyerna för annat än enbart höger-vänster.

knuckles
2013-11-13, 14:24
Tjena.

Någon annan (antar att alla gjort det) som reflekterat lite över varför ni jobbar så mycket (igen, en generalisering) för att sedan spendera allt? Är det värt 8h kneg för att sedan åka hem till radhuset/villan i sin hyundai/merca och ta semester 5 veckor om året?

Längtar ni aldrig till en friare tillvaro (frihet från hamsterhjulet skapat av marknadsekonomin som även funkar som en kontrollmekanism över folket) likt det beskrivet i Fight Club?

Är verkligen mercan, ljudsystemet, mobilen, datorn, MC:n, båten, stugan det som gör er lyckligast i livet? Vore ni inte lyckligare med vänner på resa runt jorden konstant med god dricka, mat och frihet? (detta går ganska enkelt att nå, bara man förstår sig på ränta-på-ränta och viktigheten över sparande och att hålla utgifterna låga)

Själv är jag ganska starkt anti-materialism, anti-konsumerism och känner mig hjälplös inför vuxenlivets hamsterhjul (arbetslivet). Jag vet att man inte får något om man inte gör något, men vet inte om jag klarar av att vinna lotto/knega och investera ihop pengarna/bli rik på böcker eller filmmanus...

Börjat luta mig alltmer från den höger-orienterade ekonomiska politiken mot den vänstra, kanske Castro inte var så dum ändå...? *gah!*

Diskutera!

EDIT: Med hänvisningen till marxistisk lära menade jag inte att det system som bl.a. Kuba/Sovjet hade är något idealtillstånd (bara en annan form av kapitalism det också, fast där far pengarna till auktoriteten, dvs. staten), men det kommer inte att vara svårt för oss att arbeta allt mindre nu när vi kan automatisera nästan allt och energikrisen snart kommer bli fixad (fusionskraft är starkt på kommande!).

Jo, men oftast får man inte som man vill här i livet. Man får inte alltid som man vill, Ibland är livet ganska orättvist, serru. Life sucks then you die.

Slartibartfast
2013-11-13, 14:25
Jag är utpräglad rutinmänniska, så jag finner trygghet i hamsterhjulet.

Sen gillar jag bekväma fina grejor :)

När jag var ung hade jag däremot stora drömmar om att jobba i en surfshop på Aruba eller nån annan sån dynga.

Ponde
2013-11-13, 14:27
Vi har inte marknadsekonomi, vi har blandekonomi. Öppna vyerna för annat än enbart höger-vänster.

Jag vet det (marknadsekonomi finns f.ö. ingenstans, alla länder är mer eller mindre blandekonomier och vissa planekonomier).

Menade bara generellt det att man arbetar för någon annan som sedan drar den stora nyttan för ens arbete, och själv får man inget av vinsten.

EDIT: I Sverige har man inte direkt något höger-vänster snack heller, nästan alla ligger i mitten eller lite mot vänster i de flesta frågorna...som tur, se bara hur det går när man får konservativa (och dessutom religiösa i detta fall) i styrningen av landet...USA :D.

Mental
2013-11-13, 14:28
Är verkligen mercan, ljudsystemet, mobilen, datorn, MC:n, båten, stugan det som gör er lyckligast i livet? Vore ni inte lyckligare med vänner på resa runt jorden konstant med god dricka, mat och frihet?

Själv är jag ganska starkt anti-materialism, anti-konsumerism ...



Det är ju bara två olika sorters konsumerismer du beskriver, resor mat och dryck är ju konsumtion det med.

Själv har jag nog aldrig mått så dåligt som när jag var arbetslös, visst hade jag tak över huvudet och mat i magen, och all tid i världen att spendera på mig själv. Men nog tusan stod jag utanför och längtade in till hamsterhjulet. Själv trivs jag med mitt liv, och vill inte jobba mindre.

Mental
2013-11-13, 14:29
Jag vet det (marknadsekonomi finns f.ö. ingenstans, alla länder är mer eller mindre blandekonomier och vissa planekonomier).

Menade bara generellt det att man arbetar för någon annan som sedan drar den stora nyttan för ens arbete, och själv får man inget av vinsten.

Jobbar du utan lön? Din lön är väl en del av vinsten, vill du ha hela vinsten är det ju "bara" att starta eget.

Ponde
2013-11-13, 14:31
Det är ju bara två olika sorters konsumerismer du beskriver, resor mat och dryck är ju konsumtion det med.

Själv har jag nog aldrig mått så dåligt som när jag var arbetslös, visst hade jag tak över huvudet och mat i magen, och all tid i världen att spendera på mig själv. Men nog tusan stod jag utanför och längtade in till hamsterhjulet. Själv trivs jag med mitt liv, och vill inte jobba mindre.

Inte i min definition. Dessutom har de skillnader, främst i att materiella prylar inte hålls "coola, roliga" för evigt, det kommer alltid en ny xbox och sen lurar reklamen dig till att ha den. Då har du slösat en massa pengar på trams.

Dryck/mat är alltid gott, man njuter av det och det är inte något som är speciellt dyrt någonstans i världen. Även människorelationer gör de flesta lyckliga.

Morty
2013-11-13, 14:32
Tjena.

Någon annan (antar att alla gjort det) som reflekterat lite över varför ni jobbar så mycket (igen, en generalisering) för att sedan spendera allt? Är det värt 8h kneg för att sedan åka hem till radhuset/villan i sin hyundai/merca och ta semester 5 veckor om året?

Längtar ni aldrig till en friare tillvaro (frihet från hamsterhjulet skapat av marknadsekonomin som även funkar som en kontrollmekanism över folket) likt det beskrivet i Fight Club?

Är verkligen mercan, ljudsystemet, mobilen, datorn, MC:n, båten, stugan det som gör er lyckligast i livet? Vore ni inte lyckligare med vänner på resa runt jorden konstant med god dricka, mat och frihet? (detta går ganska enkelt att nå, bara man förstår sig på ränta-på-ränta och viktigheten över sparande och att hålla utgifterna låga)

Själv är jag ganska starkt anti-materialism, anti-konsumerism och känner mig hjälplös inför vuxenlivets hamsterhjul (arbetslivet). Jag vet att man inte får något om man inte gör något, men vet inte om jag klarar av att vinna lotto/knega och investera ihop pengarna/bli rik på böcker eller filmmanus...

Börjat luta mig alltmer från den höger-orienterade ekonomiska politiken mot den vänstra, kanske Castro inte var så dum ändå...? *gah!*

Diskutera!

EDIT: Med hänvisningen till marxistisk lära menade jag inte att det system som bl.a. Kuba/Sovjet hade är något idealtillstånd (bara en annan form av kapitalism det också, fast där far pengarna till auktoriteten, dvs. staten), men det kommer inte att vara svårt för oss att arbeta allt mindre nu när vi kan automatisera nästan allt och energikrisen snart kommer bli fixad (fusionskraft är starkt på kommande!).

Exakt såhär känner jag. Målet är att slippa hamsterhjulet på något sätt. Leva för livet. Accepterar klart en lägre materiell standard för mer fritid.

Är vänster och just den utomparlamentariska vänstern är väldigt intresserad av att försöka föra fram fritidslinjen som en alternativ politisk paradigm. Kanske är inte arbete heligt? Kanske behöver vi inte jobba 8h om dagen och se ner på arbetslösa?

Läs The Abolition of Work av Bob Black.
http://www.primitivism.com/abolition.htm

http://img.myconfinedspace.com/wp-content/uploads/2010/07/I-didnt-go-to-work-today.jpg

Ponde
2013-11-13, 14:33
Jobbar du utan lön? Din lön är väl en del av vinsten, vill du ha hela vinsten är det ju "bara" att starta eget.

Det var dåligt förklarat av mig, grundprincipen är att jag motstår mig system där en individ kan ha sjukligt mycket större förmögenhet än andra (tänk dig 200:1 eller 500:1 i förmögenhetsfördelningsratio mellan ägare och arbetare, som är ganska vanligt idag).

Vem ger någon rätten att indirekt "äga" andra genom att ge dem det ända valet de kan ta, att jobba för att överleva och dessutom bidra enormt till en individs förmögenhet med sin arbetsinsats?

Snubben
2013-11-13, 14:36
Exakt såhär känner jag. Målet är att slippa hamsterhjulet på något sätt. Leva för livet. Accepterar klart en lägre materiell standard för mer fritid.

Är vänster och just den utomparlamentariska vänstern är väldigt intresserad av att försöka föra fram fritidslinjen som en alternativ politisk paradigm. Kanske är inte arbete heligt? Kanske behöver vi inte jobba 8h om dagen och se ner på arbetslösa?

Kan tycka att innan man försöker skapa en helt ny gren av .. samhället så kanske man skall aktivt arbeta för att korta ner arbetstiderna, vilket är fullt möjligt.

Ponde
2013-11-13, 14:38
Exakt såhär känner jag. Målet är att slippa hamsterhjulet på något sätt. Leva för livet. Accepterar klart en lägre materiell standard för mer fritid.

Är vänster och just den utomparlamentariska vänstern är väldigt intresserad av att försöka föra fram fritidslinjen som en alternativ politisk paradigm. Kanske är inte arbete heligt? Kanske behöver vi inte jobba 8h om dagen och se ner på arbetslösa?

Läs The Abolition of Work av Bob Black.
http://www.primitivism.com/abolition.htm

http://img.myconfinedspace.com/wp-content/uploads/2010/07/I-didnt-go-to-work-today.jpg

Tyvärr hade ju vårat samhällsekonomiska system inte fungerat om alla fattade att arbete INTE är heligt och att de slösar en stor del av sin tid på menlösa arbeten med kass lön.

Men när systemet en dag kollapsar så antar jag att det kan bildas en sådan politisk inriktning, man får väl se...(en futuristisk vänsterrörelse som inte pratar om arbete, de gamla kommunistiska ideologierna var ju starkt arbetarinriktade och de stödde ju arbete, vilket var förståeligt då människan hade börjat utveckla sig snabbt och folk blev giriga och ville ha mera onödiga prylar).

Ponde
2013-11-13, 14:39
Kan tycka att innan man försöker skapa en helt ny gren av .. samhället så kanske man skall aktivt arbeta för att korta ner arbetstiderna, vilket är fullt möjligt.

Sålänge vi har reklam, MTV-propaganda och hollywoodserier/filmer så kommer det nog tyvärr inte gå. Folk är för inrotade i att tro att livet går ut på vad de gör i glee/two and a half men, de lurar sig själva att arbeta mot ett meningslöst materialistiskt mål.

4623
2013-11-13, 14:40
Jag tycker det är bra. Fritid överskattat.

Ronn
2013-11-13, 14:41
Så länge hamsterhjulet är tillräckligt spännade så är det inga problem, får inte gå för fort och inte för sakta.

Svårt att komma ifrån 8h dagarna om du inte är egenföretagare eller jobbar deltid annars hade förkortad arbetstid antingen per dag eller per vecka vara rätt lukrativt.

Slartibartfast
2013-11-13, 14:42
Menade bara generellt det att man arbetar för någon annan som sedan drar den stora nyttan för ens arbete, och själv får man inget av vinsten.

Folk drar ofta till med dethär argumentet, som för att upplysa en om nåt som man kanske inte visste. "Du jobbar för att VD:n ska få köpa en större båt". Visst finns det en poäng, men det funkar ju inte riktigt så ändå. Det är ju inte så att jag med motsvarande arbetsinsats själv skulle kunna köpa den där båten.

En anställning ger mig bastrygghet, ett bekvämt, intressant jobb med i princip obegränsade möjligheter till avancemang och en stadig lön. Folk som argumenterar för att "vara sin egen chef", jobbar i slutändan dubbelt mera än mig, med luddiga projekt som i slutändan resulterar i ingenting, och rejält sämre lön för mödan i slutet av månaden.

För egen del får företaget gärna dra "större delen av nyttan".

Exdiaq
2013-11-13, 14:56
Jag vet det (marknadsekonomi finns f.ö. ingenstans, alla länder är mer eller mindre blandekonomier och vissa planekonomier).

Menade bara generellt det att man arbetar för någon annan som sedan drar den stora nyttan för ens arbete, och själv får man inget av vinsten.

EDIT: I Sverige har man inte direkt något höger-vänster snack heller, nästan alla ligger i mitten eller lite mot vänster i de flesta frågorna...som tur, se bara hur det går när man får konservativa (och dessutom religiösa i detta fall) i styrningen av landet...USA :D.

Sjuklövern plus SD med undantag för vissa fraktioner inom vissa ungdomsförbund är väldigt lika, ja.

Men att göra den uppdelning som många gör i USA med "konservativa" och "liberala" är ännu mer korkad och intetsägande än vad "höger" och "vänster" är i Sverige.

nyvaken
2013-11-13, 14:57
Tja, man måste stå emot tendensen mycket-vill-ha-mer. Jag har de senaste åren jobbat 80%, sedan när jag har tillräckligt spenderar jag uppemot ett halvår i nåt församlingsanknutet voluntärarbete. Det har funkat hittills.

Snubben
2013-11-13, 15:05
Sålänge vi har reklam, MTV-propaganda och hollywoodserier/filmer så kommer det nog tyvärr inte gå. Folk är för inrotade i att tro att livet går ut på vad de gör i glee/two and a half men, de lurar sig själva att arbeta mot ett meningslöst materialistiskt mål.

Tror inte det hänger ihop med reklam, MTV eller hollywood. Det handlar om invant beteende och att ingen vill sänka arbetstiden då väldigt många ogillar förändring likväl att eftersom ingen annan gör det så vill man inte själv göra det.

Ponde
2013-11-13, 15:06
Så länge hamsterhjulet är tillräckligt spännade så är det inga problem, får inte gå för fort och inte för sakta.

Svårt att komma ifrån 8h dagarna om du inte är egenföretagare eller jobbar deltid annars hade förkortad arbetstid antingen per dag eller per vecka vara rätt lukrativt.

Hur fan kan någon anse att hamsterhjulet är spännande då? Ser fan inget "spännande" i kneg mån-fre, fredagsmys med "let`s dance" och sedan krogen och bakfylla på lörda/söndag. Repeat.

Fast man kryddar till det lite med annorlunda rutiner så är det fortfarande platt och tråkigt som fan. cofffee

Ronn
2013-11-13, 15:08
Hur fan kan någon anse att hamsterhjulet är spännande då? Ser fan inget "spännande" i kneg mån-fre, fredagsmys med "let`s dance" och sedan krogen och bakfylla på lörda/söndag. Repeat.

Fast man kryddar till det lite med annorlunda rutiner så är det fortfarande platt och tråkigt som fan. cofffee

Alla har inte rutinjobb, jag har rätt kreativt jobb inom IT, får tänka och skapa saker, det är även rätt socialt, allt det sammantaget gör det kul och spännande men det uppstår självklart jobbiga perioder där det antingen händer för lite eller för mycket.

Finns många som trivs riktigt bra med sitt jobb, har pratat med allt från ekonomer till massörer och personliga assistenter som älskar det dom gör, på så vis så upplevs det ju inte som rutin direkt.

Och att du nämner krogen på helgen för att sen repetera allt får mig att tro att du är rätt så ung? Har man inte hittat rätt jobb, firtidsaktiviteter och balans där emellan så är det perspektiv som du förmodligen får senare i livet.

Ponde
2013-11-13, 15:08
Tror inte det hänger ihop med reklam, MTV eller hollywood. Det handlar om invant beteende och att ingen vill sänka arbetstiden då väldigt många ogillar förändring likväl att eftersom ingen annan gör det så vill man inte själv göra det.

Vem är det som drar nytta av att vänja dig med det då (genom reklam och de får intäkter av det)...? Jo, media. (dvs. MTV/hollywood+ alla andra)

Du har inte funderat på vilka som "lärde" dig dessa beteenden och att det är viktigt att klä sig i senaste modet, ha den nyaste mobilen, bilen, största villan osv. ?
Skickliga beteendevetare och psykologer som jobbar för olika bolag (mycket reklambolag).
För vem görs allt detta?
För de som producerar varorna som vi sedan blir vana med att "vilja ha".

4623
2013-11-13, 15:09
Tror inte det hänger ihop med reklam, MTV eller hollywood. Det handlar om invant beteende och att ingen vill sänka arbetstiden då väldigt många ogillar förändring likväl att eftersom ingen annan gör det så vill man inte själv göra det.

Eller så handlar det om att "ingen" har råd att sänka arbetstiden.

Ponde
2013-11-13, 15:10
Alla har inte rutinjobb, jag har rätt kreativt jobb inom IT, får tänka och skapa saker, det är även rätt socialt, allt det sammantaget gör det kul och spännande men det uppstår självklart jobbiga perioder där det antingen händer för lite eller för mycket.

Finns många som trivs riktigt bra med sitt jobb, har pratat med allt från ekonomer till massörer och personliga assistenter som älskar det dom gör, på så vis så upplevs det ju inte som rutin direkt.

Nähe, då måste du antingen ha en mycket lycklig bekantskapskrets som alla jobbar med sitt drömjobb eller så ljuger de åt dig och du fattar inte det (hett tips: de flesta ljuger om att de gillar jobbet för att slicka uppåt/sparka nedåt/armbåga sig fram, och även för att inte framstå som misslyckade).

Förväntade du dig då att de sagt att deras arbete suger, det skulle ju enbart försämrat deras sociala position sett ifrån din synvinkel? :d

Snubben
2013-11-13, 15:10
Fast man kryddar till det lite med annorlunda rutiner så är det fortfarande platt och tråkigt som fan. cofffee

Men då gör du väl helt enkelt fel? Om du nu frångår det ordinarie hamsterhjulet och inte trivs så har du väl inte gjort någon riktigt förändring som är av vikt för dig?

Hackenschmidt
2013-11-13, 15:13
Spännande och spännande, vissa människor gillar rutiner, vissa trivs med att spendera mycket tid för sig själva och använda sin fritid till böcker, spel o.s.v, det finns plats för det i "hamsterhjulet".
Det är inte bara materialistiska saker som reklam och samhället betingar oss att åtrå, vi ska också ha extrovert livsstil, rätt hobbies, stora sociala nätverk m.m - då blir det rätt att döma ut ett enkelt svenssonliv som tråkigt.

Ronn
2013-11-13, 15:13
Nähe, då måste du antingen ha en mycket lycklig bekantskapskrets som alla jobbar med sitt drömjobb eller så ljuger de åt dig och du fattar inte det (hett tips: de flesta ljuger om att de gillar jobbet för att slicka uppåt/sparka nedåt/armbåga sig fram, och även för att inte framstå som misslyckade).

Förväntade du dig då att de sagt att deras arbete suger, det skulle ju enbart försämrat deras sociala position sett ifrån din synvinkel? :d

Du verkar ha en rätt sne syn på hur arbetslivet ser ut.

Självklart har jag bekanta som inte trivs med sitt jobb ser inte hur det är relevant för min egen situation, man får ju ta sig dit man trivs i livet, vantrivs man får man ju göra något åt det, att tro att alla arbetsplatser är en pina är ju bara ett sätt att begränsa sig själv.

Ronn
2013-11-13, 15:15
Och om jag inte missminner mig, Ponde startade du inte redan en sån här diskussion tidigare om hur kasst arbetslivet är och hur du ska bli ekonomiskt oberoende? Får lite deja vu känsla.

Raschmus
2013-11-13, 15:16
När du dör; vad vill du ha gjort med ditt liv?

Vill du då ha rest jorden runt med polare och lämna glada polare med dig i minnet ljust bevarat?
Vill du lämna ett radhus och din gamla fiat med barn och barnbarn som har dig i minnet ljust bevarat?
Vill du bara göra allt du tycker är roligt för att sedan dö (döden nonchas och är lite skitsamma)?

Själv är jag lite naiv och ynglig och har någon tro och förhoppning att jag vill ha gjort någon förändring innan jag lämnar. Syftar då inte på att ha räddat en val eller gjort klimatförändringar utan snarare kunnat hjälpa en människa ekonomiskt, skapat ett multiföretag (som snarare avrättar än räddar valar), fått kloka och kärleksfulla barn, byggt världens finaste flaskskepp eller vad fan som helst...

tl;dr
Tanken är väl att jobba röven av mig, ge mig själv och min framtida avkomma en trygg framtid för att sedan hoppa ur hamsterhjulet och lära mig röka cigarr och spela gitarr, dricka vin varje dag med min fru, studera rom i Cuba. Hade gärna hoppat över allt med jobb och gett mig in i softandet direkt men eftersom det är fysiskt omöjligt har jag redan lärt mig gilla att jobba röven av mig.

Oxe
2013-11-13, 15:16
http://www.jycken.com/2013/03/mitt-vagval-i-livet/

tycker han har ganska soft inställning

Ponde
2013-11-13, 15:17
Och om jag inte missminner mig, Ponde startade du inte redan en sån här diskussion tidigare om hur kasst arbetslivet är och hur du ska bli ekonomiskt oberoende? Får lite deja vu känsla.

Kan vara, har inte så bra koll på vad jag skriver på kollo :d.

Men ja, ek.oberoende genom att investera mycket av min lön är en plan, antagligen någon variant av den som jag kommer välja.

Ponde
2013-11-13, 15:18
Du verkar ha en rätt sne syn på hur arbetslivet ser ut.

Självklart har jag bekanta som inte trivs med sitt jobb ser inte hur det är relevant för min egen situation, man får ju ta sig dit man trivs i livet, vantrivs man får man ju göra något åt det, att tro att alla arbetsplatser är en pina är ju bara ett sätt att begränsa sig själv.

Det är inte relevant för dig själv, utan för dem. Du vet väl hur viktigt fasader är, och att se "lyckad" ut fast man mår skit på riktigt?

"Image is everything", ett idiotiskt citat som dock tycks vara sanning i de flestas liv.

Ronn
2013-11-13, 15:19
Det är inte relevant för dig själv, utan för dem. Du vet väl hur viktigt fasader är, och att se "lyckad" ut fast man mår skit på riktigt?

"Image is everything", ett idiotiskt citat som dock tycks vara sanning i de flestas liv.

Men du ställer väl frågan till oss som skriver här och inte våra bekanta som inte skriver här.

Ponde
2013-11-13, 15:23
Men du ställer väl frågan till oss som skriver här och inte våra bekanta som inte skriver här.

Mitt inlägg handlade ju om att du är naiv om du tror att de inte ljuger åt dig, för de får inget positivt ur att berätta sanningen (i flesta fall: att de inte gillar sitt jobb så mycket och hade stuckit om de bara haft pengar).

Ronn
2013-11-13, 15:28
Mitt inlägg handlade ju om att du är naiv om du tror att de inte ljuger åt dig, för de får inget positivt ur att berätta sanningen (i flesta fall: att de inte gillar sitt jobb så mycket och hade stuckit om de bara haft pengar).

Så tolkade jag inte alls din fråga sen kan man inte ställa det i relation till vad man hade gjort om pengar inte var en del av ekvationen, hade alla varit ekonomiskt oberoende hade inte världen fungerat så det har ingen verklighetsförankring, hade vi kunnat flyga hade vi naturligvis gjort det också istället för att bara gå runt på marken men nu kan vi inte det.

Man gör helt enkelt det bästa av dom förutsättningar man har och självklart kan man trivas med det.

Vunnis
2013-11-13, 15:31
Sett till ursprungsfrågan så är jag för lat, snål och ointresserad av fancy prylar och boende för att behöva traska hamsterhjul trots att jag tycker om mitt arbete. Om man inte bara förutsätter att åtta, nio timmar om dygnet ska jobbas bort och fortsätter med det utan att tänka längre så finns det ju faktiskt alternativ.

Minimjölk
2013-11-13, 15:36
Som några redan varit inne, det är inte allas dröm att vara helt fria från jobb och ansvar och planlöst resa jorden runt utan en trygg hamn.
De allra flesta vill ha någon form av rutin, gärna ett socialt arbete och känslan att man bidrar med någonting.
Ingen av oss kan säga att det ena eller andra är fel men vinsten med att sluta jobba och komma ur hamsterhjulet skulle nog för många var för lite relativt vad de faktiskt går miste om.

Att däremot tagga ned lite från den stressiga vardagen, jobba deltid och därmed köpa mer fritid låter i mina öron betydligt gemytligare. Då kan man både ha och äta kakan.

Jag äger väldigt mycket teknikprylar men har aldrig haft suget att jag hela tiden måste skaffa nytt. Jag är mer av den skolan att jag köper de saker som jag vill ha för att de uppfyller mina behov och skänker mig lycka. När det gäller teknik så är det ju dock ofta som så att ny teknik erbjuder möjligheter som gör livet både bättre, enklare och roligare.

För egen del är det dock de enklare sakerna i livet som gör mig lycklig. Att umgås, diskutera, filosofera, träna, ha sex, lyssna på eller själv spela musik kostar inte många kronor. Å andra sidan värdesätter jag den känslan att jag har råd att köpa de saker jag vill vid behov. Att spara ihop pengar för att sedan leva på enbart avkastning kommer troligtvis göra att man blir onödigt snål mot sig själv. Både under tiden som man sparar ihop beloppet men även sedan när man får leva med sitt begränsade belopp varje månad.

Att räkna med 7% årlig avkastning varje år framöver är också väldigt vanskligt. Dessutom är det många som glömmer bort inflationen. Den dagen d uskall börja leva för dian sparade pengar kommer du bli straffad dubbelt. Dels så kostar sakernadu vill köpa mer och dels urholkas värdet på ditt sparade kapital.
Du kan med andra ord bara ta ut så mycket pengar så att din investering för varje år växer lika mycket som inflationen och att du nästkommande år ändå kan ta ut 2% extra vid 2%-ig inflation.
Vill du då leva ett normalt familjeliv är det enorma summor du behöver komma upp i om du inte skall gå i personlig konkurs.

speedy83
2013-11-13, 15:42
Jag tycker att delar av dina funderingar har värde medans några är tvärtemot något jag inte riktigt ser vikten i.

För att gå till kärnfrågan, jag trivs nog ändå ganska bra i hamsterhjulet eller rättare sagt jag ser det inte riktigt som ett sådant. Jag trivs ganska bra på jobbet och tycker om att lära mig mer, utvecklas och se resultaten man når. Att det sedan leder till att jag kan unna mig saker som jag tycker om gör ju itne saken sämre. Jag är ingen storkonsument, långt ifrån men trots det så är det ju ibland kul att köpa grejer. jag försöker att ofta komma iväg och göra kortare resor både utomlands och i Sverige vilket bryter av ganska bra tycker jag om det blir för trist. Utöver detta har jag alltid minst en längre resa varje år.

Jag ser inte heller riktigt vitsen och glädjen med att vara ledig hela tiden, jag tror ärligt att man skulle tröttna på det också. Visst jag ska vara ärlig och säga att självklart vinner jag 150 miljoner imorgon så kommer jag ju itne jobba 100% men då har man å andra sidan ett HELT annat liv man kan leva med. Att däremot gå hemma med en "normal" inkomst eller mindre än det tror jag inte jag skulle stå ut med. Det skulle bli för fattigt på händelser (paradox :) ). Då skulle jag hellre jobba 6-8 månader om året och sedan resa och göra dessa upplevelser resterande tid.

Så för att runda av, jag lider faktiskt inte särskilt mycket över mitt liv och min vardag och jag tror att det mesta man gör blir till rutin efter ett tag.

jenni
2013-11-13, 15:46
Jag klarar inte och har aldrig klart "hamsterhjulet"
Det har gett både för och nackdelar. Jag har pendlat mellan 3 länder, bestämt mina arbetstider själv och haft jävligt kul,
Nackdelen är att jag inte har blivit vuxen enligt mina vänner som har 40tim jobb
Barn och sambo, åker på planerad semester 1 gång per år, och måste hela tiden måste dubbelkolla allt.
Jag tror inte det livet skulle vara något för mig, jag hatar dagliga repriser :d

Snubben
2013-11-13, 15:50
http://www.jycken.com/2013/03/mitt-vagval-i-livet/

tycker han har ganska soft inställning

Han lyfter en sak som jag tycker väldigt många säger att de har men vet inte innebörden av det;

Jag hade tid att träna, träffa vänner och, framför allt, att bara vara.

Jag tror att om fler människor faktiskt sätter sig ner och verkligen reflekterar och gräver djupt djupt ner i sig om vad "bara vara" innebär för dom själva, utan att ta hänsyn till partners, familj, jobb, livet, rykten, uppfattning och allt runt omkring så skulle många levt/gjort saker som de bortser från eller dömer som "nej men det kan jag juh inte göra pga <anledning>".

För mig är "att bara vara" att vara i skogen, ta båten till en ö med familj, syskon, syskonbarn, ingen teknik utan bara vara där med de närmsta runtomkring mig och vara. Jag tror många hade mått avsevärt bättre om man verkligen hade hittat detta som är viktigt för dom.

The_RobRoy
2013-11-13, 15:50
Jag håller med föregående talare, känner många som tycker om "hamsterhjulet", mig själv inkluderat.

Några personliga insikter:

* Jag har haft förmånen att resa väldigt mycket och för mig är borta bra men hemma bäst. Efter 2 veckor i Australien, USA eller var man än må vara, så känns det skönt att komma hem till sin säng, äta lite hemlagad mat och se ett avsnitt Walking Dead i soffan.

* Jag trivs med att träffa människor och prata. Det är socialt och utmanade att arbeta, sitter jag hemma känner jag mig redan efter ett par veckor mer asocial.

* Jag är en kunskaps-sökande och nyfiken människa, på mitt jobb får jag betalt för att lära mig mer (även om jag så klart måste göra en hel del mindre utvecklande saker också).

* Allt är relativt. När man jobbat hårt, njuter man så mycket mer av ett par veckor ledigt än vad man gör om man redan varit ledig i 2 månader.


Så jag känner personligen inget stort behov att resa runt i världen eller vara ledig hela dagarna. Sen vill man så klart ha ett så välbetalt och givande jobb som möjligt. Det är givetvis konkurrens om de fåtal bra jobb som finns. Men är man uppväxt i Sverige och genetiskt har ett någorlunda normalt psyke och IQ/EQ har man egentligen inga ursäkter varför man inte tar sig dit. Det handlar om att jobba hårt och kämpa för något som ger avkastning resten av livet.Man har mestadels sig själv att skylla och det är inte försent att ta tag i sitt liv bara för att man är lite äldre. En av de smartaste kollegor jag någonsin jobbat med sålde cyklar (inget fel på att sälja cyklar heller om man nu gillar det) i en småstad fram tills han va 30, sen läste han teknisk fysik på KTH och gick ut med högsta betyg. Nu är han en högavlönad kvant och trivs väldigt bra i hamsterhjulet.

Mindre gnäll och mer driv och hårt jobb så slipper man vara bitter. Vi har det så jävla bra i Sverige så vi inte ens förstår. En annan sak hade varit om du bott och varit uppväxt på Filippinerna, då hade jag hållit med om att du suttit fast i ett hamsterhjul utan väg ut.

Nattljus
2013-11-13, 15:51
Jag älskar hamsterhjulet. Samma sak varje dag *cupid*

Ponde
2013-11-13, 15:51
Som några redan varit inne, det är inte allas dröm att vara helt fria från jobb och ansvar och planlöst resa jorden runt utan en trygg hamn.
De allra flesta vill ha någon form av rutin, gärna ett socialt arbete och känslan att man bidrar med någonting.
Ingen av oss kan säga att det ena eller andra är fel men vinsten med att sluta jobba och komma ur hamsterhjulet skulle nog för många var för lite relativt vad de faktiskt går miste om.

Att däremot tagga ned lite från den stressiga vardagen, jobba deltid och därmed köpa mer fritid låter i mina öron betydligt gemytligare. Då kan man både ha och äta kakan.

Jag äger väldigt mycket teknikprylar men har aldrig haft suget att jag hela tiden måste skaffa nytt. Jag är mer av den skolan att jag köper de saker som jag vill ha för att de uppfyller mina behov och skänker mig lycka. När det gäller teknik så är det ju dock ofta som så att ny teknik erbjuder möjligheter som gör livet både bättre, enklare och roligare.

För egen del är det dock de enklare sakerna i livet som gör mig lycklig. Att umgås, diskutera, filosofera, träna, ha sex, lyssna på eller själv spela musik kostar inte många kronor. Å andra sidan värdesätter jag den känslan att jag har råd att köpa de saker jag vill vid behov. Att spara ihop pengar för att sedan leva på enbart avkastning kommer troligtvis göra att man blir onödigt snål mot sig själv. Både under tiden som man sparar ihop beloppet men även sedan när man får leva med sitt begränsade belopp varje månad.

Att räkna med 7% årlig avkastning varje år framöver är också väldigt vanskligt. Dessutom är det många som glömmer bort inflationen. Den dagen d uskall börja leva för dian sparade pengar kommer du bli straffad dubbelt. Dels så kostar sakernadu vill köpa mer och dels urholkas värdet på ditt sparade kapital.
Du kan med andra ord bara ta ut så mycket pengar så att din investering för varje år växer lika mycket som inflationen och att du nästkommande år ändå kan ta ut 2% extra vid 2%-ig inflation.
Vill du då leva ett normalt familjeliv är det enorma summor du behöver komma upp i om du inte skall gå i personlig konkurs.

Svar på sista delen: Det är ett val att skaffa familj, tänker man inte göra det så har man mycket fler alternativ öppna för sig.

Angående inflationen, du tänkte inte direkt där eller? 7%-ca2% inflation-skatt= ca 4-4.5% kvar.

Det krävs inte mycket kapital för att leva på en sådan avkastning, 750-800tusen euro skulle räcka fint för mig och det tar ca 20år med en knegarlön och investerande på 1200 euro/månad.

Snubben
2013-11-13, 15:51
Jag älskar hamsterhjulet. Samma sak varje dag *cupid*

Klart du gör, bakar, äter, tränar, bakar, äter, dricker kaffe. *hug*

Ponde
2013-11-13, 15:53
Jag tycker att delar av dina funderingar har värde medans några är tvärtemot något jag inte riktigt ser vikten i.

För att gå till kärnfrågan, jag trivs nog ändå ganska bra i hamsterhjulet eller rättare sagt jag ser det inte riktigt som ett sådant. Jag trivs ganska bra på jobbet och tycker om att lära mig mer, utvecklas och se resultaten man når. Att det sedan leder till att jag kan unna mig saker som jag tycker om gör ju itne saken sämre. Jag är ingen storkonsument, långt ifrån men trots det så är det ju ibland kul att köpa grejer. jag försöker att ofta komma iväg och göra kortare resor både utomlands och i Sverige vilket bryter av ganska bra tycker jag om det blir för trist. Utöver detta har jag alltid minst en längre resa varje år.

Jag ser inte heller riktigt vitsen och glädjen med att vara ledig hela tiden, jag tror ärligt att man skulle tröttna på det också. Visst jag ska vara ärlig och säga att självklart vinner jag 150 miljoner imorgon så kommer jag ju itne jobba 100% men då har man å andra sidan ett HELT annat liv man kan leva med. Att däremot gå hemma med en "normal" inkomst eller mindre än det tror jag inte jag skulle stå ut med. Det skulle bli för fattigt på händelser (paradox :) ). Då skulle jag hellre jobba 6-8 månader om året och sedan resa och göra dessa upplevelser resterande tid.

Så för att runda av, jag lider faktiskt inte särskilt mycket över mitt liv och min vardag och jag tror att det mesta man gör blir till rutin efter ett tag.
Så 150 mille eller vanlig svenssonlön i form av avkastning på kapital är inte tillräkligt för att resa och ha kul med?

Måste man sitta på soffan och ha "fattigt med händelser" om man har dessa förutsättningar någon dag? Ditt argument går ju inte ihop.

stafh
2013-11-13, 15:54
Tror inte jag hade gillat att ha ett jobb som, om det överhuvudtaget leder nagonstans, endast leder till en bättre position pa samma jobb (mer pengar etc). Stod för ett tag sedan inför valet mellan ett "vanligt" jobb med mycket pengar och ett kasst betalat jobb som jag anser (hoppas) för med sig nagot intrisiskt värde till världen. Valde det senare och angrar det inte. De pengar jag tjänar spenderar jag nästan bara pa aktiviteter, resor och utrustning till aktiviteterna och resorna.

Kan tänka mig att jobba som brandman eller läkare eller nagot liknande, där man i alla fall kan göra nagon skillnad pa individuell niva, men att jobba som reklamare, med marknadsföring, inom "media" etc kommer jag aldrig första mig pa. Tror jag hade blivit deprimerad av att tänka pa att jag spenderar en tredjedel av mitt liv pa nagot som överhuvudtaget inte spelar nagon roll alls.

Fast det är ju saklart skitbra att det finns folk som nöjer sig med det, annars hade samhället inte matt sa bra (menar nu t.ex. hantverkare, busschaffisar etc, inte mediafolk).

Nattljus
2013-11-13, 15:56
Klart du gör, bakar, äter, tränar, bakar, äter, dricker kaffe. *hug*
Jag läser serietidningar också :D

*hug*

Ponde
2013-11-13, 15:56
Jag håller med föregående talare, känner många som tycker om "hamsterhjulet", mig själv inkluderat.

Några personliga insikter:

* Jag har haft förmånen att resa väldigt mycket och för mig är borta bra men hemma bäst. Efter 2 veckor i Australien, USA eller var man än må vara, så känns det skönt att komma hem till sin säng, äta lite hemlagad mat och se ett avsnitt Walking Dead i soffan.

* Jag trivs med att träffa människor och prata. Det är socialt och utmanade att arbeta, sitter jag hemma känner jag mig redan efter ett par veckor mer asocial.

* Jag är en kunskaps-sökande och nyfiken människa, på mitt jobb får jag betalt för att lära mig mer (även om jag så klart måste göra en hel del mindre utvecklande saker också).

* Allt är relativt. När man jobbat hårt, njuter man så mycket mer av ett par veckor ledigt än vad man gör om man redan varit ledig i 2 månader.


Så jag känner personligen inget stort behov att resa runt i världen eller vara ledig hela dagarna. Sen vill man så klart ha ett så välbetalt och givande jobb som möjligt. Det är givetvis konkurrens om de fåtal bra jobb som finns. Men är man uppväxt i Sverige och genetiskt har ett någorlunda normalt psyke och IQ/EQ har man egentligen inga ursäkter varför man inte tar sig dit. Det handlar om att jobba hårt och kämpa för något som ger avkastning resten av livet.Man har mestadels sig själv att skylla och det är inte försent att ta tag i sitt liv bara för att man är lite äldre. En av de smartaste kollegor jag någonsin jobbat med sålde cyklar (inget fel på att sälja cyklar heller om man nu gillar det) i en småstad fram tills han va 30, sen läste han teknisk fysik på KTH och gick ut med högsta betyg. Nu är han en högavlönad kvant och trivs väldigt bra i hamsterhjulet.

Mindre gnäll och mer driv och hårt jobb så slipper man vara bitter. Vi har det så jävla bra i Sverige så vi inte ens förstår. En annan sak hade varit om du bott och varit uppväxt på Filippinerna, då hade jag hållit med om att du suttit fast i ett hamsterhjul utan väg ut.

Så om du hade pengar nog att leva normalt eller t.o.m. extravagant (detta är uppnåbart för de flesta, dock kräver det flera år av investerande och skippande av bil, iphones, plattskärmstvn och andra konsumtionsprylar), så hade du suttit hemma i soffan? Wat. Möjligheterna att resa vartsomhelst/göra nästan vadsomhelst är ju oändliga.

Förstår inte er som kommer med detta argument, om arbetsplatsen för er är nödvändig för "socialisering" så borde ni ta och kolla upp läget med erat sociala liv.

4623
2013-11-13, 16:00
Jag har levt livet utanför hamsterhjulet. Det var kul i 3-4 år. Är bra mycket mer tillfreds med min tillvaro nu än då.

MasterChief
2013-11-13, 16:01
Längtar ni aldrig till en friare tillvaro (frihet från hamsterhjulet skapat av marknadsekonomin som även funkar som en kontrollmekanism över folket) likt det beskrivet i Fight Club?


För mig låter det där hemskt, men alla är vi olika. Frihet för mig är trygghet, hem och en fast punkt i tillvaron.


Är verkligen mercan, ljudsystemet, mobilen, datorn, MC:n, båten, stugan det som gör er lyckligast i livet? Vore ni inte lyckligare med vänner på resa runt jorden konstant med god dricka, mat och frihet? (detta går ganska enkelt att nå, bara man förstår sig på ränta-på-ränta och viktigheten över sparande och att hålla utgifterna låga)


Nej, prylarna gör mig inte lycklig men de är nödvändiga verktyg för att kunna "utföra mina hobbys". För att ta ett exempel: Jag gillar musik och gillar att man har möjligheten att skapa illusionen av att lyssna på livemusik i hemmet. Det ger mig oerhört mycket helt enkelt. Jag sitter hellre hemma och smuttar på en whisky till favoritmusiken än sitter på en pub i Tunisien.

Jag har inga problem med att vissa inte vill binda sig varken med andra människor eller till ett boende. Men samtidigt blir jag faktiskt något irriterad över att vissa grupperingar ser ner på det livet. För ryggraden i samhället är trots allt de hårt arbetande 9-5 människorna. Det är dom som bygger de båtar och flygplan som du behöver för att känna dig fri. Det är dom som tillverkar maten och drycken som du vill konsumera när du sitter på något ställe och konsumerar dessa produkter och känner dig fri.

Nu har du ju dock möjlighet att leva livet du vill och då ska du givetvis göra det. Men glöm inte att samhällets alla bekvämligheter (som du garanterat inte vill vara utan) skapas av folk som "sitter fast i hamsterhjulet".

Sedan det här med att jobba. Det finns ju idag oändliga möjligheter att skaffa spännande och kreativa jobb. Man får helt enkelt ut otroligt mycket av det i form av sociala sammanhang, kreativitet, personlig utveckling och glädje av att faktiskt gjort en skillnad. Detta tar man med sig när man åker hem till sin trygga lilla vrå här i den kaotiska världen.

Minimjölk
2013-11-13, 16:12
Svar på sista delen: Det är ett val att skaffa familj, tänker man inte göra det så har man mycket fler alternativ öppna för sig.

Angående inflationen, du tänkte inte direkt där eller? 7%-ca2% inflation-skatt= ca 4-4.5% kvar.

Det krävs inte mycket kapital för att leva på en sådan avkastning, 750-800tusen euro skulle räcka fint för mig och det tar ca 20år med en knegarlön och investerande på 1200 euro/månad.

Jo, jag tänkte.

Ponera att du kan uppnå 7% varje år (vilket inte är möjligt med det är en annan diskussion).

Om inflationen då är 2% kommer ditt kaital växa med 5% varje år, så länge du inte börja tulla av pengarna. När du sedan börjar nalla på ditt sparkapital så måste du dels se till att mängden investerade pengar räcker för detta årets levnadskostnader (som ju teoretiskt växer i takt med inlationen) samt att dina investeringar samtidigt förökar sig tillräckligt för att täcka nästa års inflation.

Med tanke på att du inte heller kan garantera ständig avkatsning på 5% plus mot inflationen kommer ditt kapital i bästa fall sakta men säkert sina.

Sedan kan man ju tycka att ett livs snålande när du varit duktig och sparsam skulle komma till lite mer nytta än att leva på konserver i en enrummare men detta är ju individuellt vad man uppskattar.

Förstå mig rätt, jag tycker det är kanon att du vill spara undan 8miljoner men jag tycker du borde kunna få ut mer än bara ledighet och ett snålt liv av detta. Som många andra redan varit inne på är det ju även tveksamt om man skulle vara lyckligare bara för man slapp jobba. Det kanske är bättre att hitta ett jobb då som ger en mer utmaning, socialt utbyte eller vad man nu blir lyckligare av.


Får man fråga hur länge du sparat och hur bra avkastning du haft år för år sedan du började?

speedy83
2013-11-13, 16:14
Så 150 mille eller vanlig svenssonlön i form av avkastning på kapital är inte tillräkligt för att resa och ha kul med?

Måste man sitta på soffan och ha "fattigt med händelser" om man har dessa förutsättningar någon dag? Ditt argument går ju inte ihop.

Jag menade att vann jag 150 milj så skulle jag absolut sluta arbeta för då innebär det att jag kan göra vad jag vill när jag vill. Men om jag däremot hade en normal lön så hade jag nog efter en tid tröttnat man måste komma ihåg att ju mer man är ledig desto mer pengar bränner man :)

Jag har ett ganska dåligt socialt liv utanför mitt arbete det kan jag medge, detta är dock inget som skulle bli bättre för att jag inte jobbade. Snarare ännu sämre.

Jag kan faktiskt inte riktigt se vad man skulle göra med all tid, jag må ha dålig fantasi men så är det.

The_RobRoy
2013-11-13, 16:15
Så om du hade pengar nog att leva normalt eller t.o.m. extravagant (detta är uppnåbart för de flesta, dock kräver det flera år av investerande och skippande av bil, iphones, plattskärmstvn och andra konsumtionsprylar), så hade du suttit hemma i soffan? Wat. Möjligheterna att resa vartsomhelst/göra nästan vadsomhelst är ju oändliga.

Förstår inte er som kommer med detta argument, om arbetsplatsen för er är nödvändig för "socialisering" så borde ni ta och kolla upp läget med erat sociala liv.

Snälla gå inte in för att missförstå mig. Jag försökte förmedla att det är fantastiskt att resa, uppleva osv. Men ibland är soffan där hemma, med en bra bok eller framför hemmabioanläggningen inte så dum heller. Ja möjligheterna är oändliga, men gräset är inte alltid grönare på andra sidan.

Det är inte nödvändigt, men eftersom de flesta jobbar, vem ska du umgås med kl 15:00 en vanlig vardag? De människor som är tillgängliga att träffa då är kanske inte de jag helst socialiserar med. Jag har ofta skitkul och snackar om högt och lågt med kollegorna på jobbet, sitter i ett tradingrum fullt av folk. Visst mina närmaste vänner har jag roligare med, men de jobbar och har fullt upp (och trivs med det).

speedy83
2013-11-13, 16:16
Snälla gå inte in för att missförstå mig. Jag försökte förmedla att det är fantastiskt att resa, uppleva osv. Men ibland är soffan där hemma, med en bra bok eller framför hemmabioanläggningen inte så dum heller. Ja möjligheterna är oändliga, men gräset är inte alltid grönare på andra sidan.

Det är inte nödvändigt, men eftersom de flesta jobbar, vem ska du umgås med kl 15:00 en vanlig vardag? De människor som är tillgängliga att träffa då är kanske inte de jag helst socialiserar med. Jag har ofta skitkul och snackar om högt och lågt med kollegorna på jobbet, sitter i ett tradingrum fullt av folk. Visst mina närmaste vänner har jag roligare med, men de jobbar och har fullt upp (och trivs med det).

Delar din syn helt och fullt. Du är dock mycket bättre på att uttrycka det :)

Tricklew
2013-11-13, 16:22
Ingen av alternativen som framställs i första inlägget lockar mig öht, resa runt, supa och äta mat är frihet?

Jag försöker minimera mina stadiga utgifter till minimum, siktar på att arbeta ca 20 timmar i veckan.Jag får inte mycket pengar till resor, men jag får mycket tid jag kan lägga på att jaga mina personliga mål i livet, och för att slänga in en floskel som är väldigt populär just nu, utveckla mig genom dom. Resten av tiden spenderar jag med min flickvän, plast-son och vänner utefter deras scheman.

Alla 3 av dessa alternativen är dock helt acceptabla val, och personerna som är i jakt på resor och div berusade upplevelser har en tendens att kalla alla andra alternativ för idiotiska, eventuellt hylla div kändisar (rockstjärnor ffa) och spotta på vad de anser är en hjärntvättad massa av zombies. Distans tack, jag eftersöker mer distans.

tntballe
2013-11-13, 16:26
Är planen att jobba och leva fattigt för att sedan vara arbetslös och leva halvfattigt, låter inte som någon höjdare. Samtidigt finns risken att man inte ens har möjlighet att njuta av det man sparat ihop.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Ponde
2013-11-13, 16:31
Jag menade att vann jag 150 milj så skulle jag absolut sluta arbeta för då innebär det att jag kan göra vad jag vill när jag vill. Men om jag däremot hade en normal lön så hade jag nog efter en tid tröttnat man måste komma ihåg att ju mer man är ledig desto mer pengar bränner man :)

Jag har ett ganska dåligt socialt liv utanför mitt arbete det kan jag medge, detta är dock inget som skulle bli bättre för att jag inte jobbade. Snarare ännu sämre.

Jag kan faktiskt inte riktigt se vad man skulle göra med all tid, jag må ha dålig fantasi men så är det.

Då har du väl bara dålig fantasi, inget speciellt med det.

Ang. "man bränner mer ju mer man har" så är det ju ett högst subjektivt påstående.

Ponde
2013-11-13, 16:32
Snälla gå inte in för att missförstå mig. Jag försökte förmedla att det är fantastiskt att resa, uppleva osv. Men ibland är soffan där hemma, med en bra bok eller framför hemmabioanläggningen inte så dum heller. Ja möjligheterna är oändliga, men gräset är inte alltid grönare på andra sidan.

Det är inte nödvändigt, men eftersom de flesta jobbar, vem ska du umgås med kl 15:00 en vanlig vardag? De människor som är tillgängliga att träffa då är kanske inte de jag helst socialiserar med. Jag har ofta skitkul och snackar om högt och lågt med kollegorna på jobbet, sitter i ett tradingrum fullt av folk. Visst mina närmaste vänner har jag roligare med, men de jobbar och har fullt upp (och trivs med det).

Tja, jag skaffar mig polare med likadan livsstil som jag kan hänga med då mina andra polare jobbar? Problem solved :d.

speedy83
2013-11-13, 16:33
Då har du väl bara dålig fantasi, inget speciellt med det.

Ang. "man bränner mer ju mer man har" så är det ju ett högst subjektivt påstående.

Ja det är väl antagligen så att jag som sagt har en väldigt dålig fantasi. Jag skulle som sagt tröttna på att ständigt vara på resande fot och jag skulle tröttna på att sitta i lägenheten och gå på stan och fika osv och vänta tills mina kompisar slutar jobba och KANSKE har tid att hänga någon timme med mig.

Som sagt vore jag väldigt rik och mina kompisar likaså är det ju så att man kan ha bostäder på fler orter och man kan komma in i många sammanhang och engagera sig i sina intressen, kunna resa mellan länder obehindrat utan att fundera på kostnaden och äta fin mat osv, då vore det nog en helt annan sak

Ponde
2013-11-13, 16:35
Jo, jag tänkte.

Ponera att du kan uppnå 7% varje år (vilket inte är möjligt med det är en annan diskussion).

Om inflationen då är 2% kommer ditt kaital växa med 5% varje år, så länge du inte börja tulla av pengarna. När du sedan börjar nalla på ditt sparkapital så måste du dels se till att mängden investerade pengar räcker för detta årets levnadskostnader (som ju teoretiskt växer i takt med inlationen) samt att dina investeringar samtidigt förökar sig tillräckligt för att täcka nästa års inflation.

Med tanke på att du inte heller kan garantera ständig avkatsning på 5% plus mot inflationen kommer ditt kapital i bästa fall sakta men säkert sina.

Sedan kan man ju tycka att ett livs snålande när du varit duktig och sparsam skulle komma till lite mer nytta än att leva på konserver i en enrummare men detta är ju individuellt vad man uppskattar.

Förstå mig rätt, jag tycker det är kanon att du vill spara undan 8miljoner men jag tycker du borde kunna få ut mer än bara ledighet och ett snålt liv av detta. Som många andra redan varit inne på är det ju även tveksamt om man skulle vara lyckligare bara för man slapp jobba. Det kanske är bättre att hitta ett jobb då som ger en mer utmaning, socialt utbyte eller vad man nu blir lyckligare av.


Får man fråga hur länge du sparat och hur bra avkastning du haft år för år sedan du började?
http://www.mrmoneymustache.com/

OBS! Inte jag på den sidan.

Man kan garanterat få 5% årligen på en tillräkligt lång tidsram, MMM räknar med 4%. De senaste 100 åren har börsen snittat ca 6% årligen också...

http://www.investorsfriend.com/Asset%20Allocation%20Real%20Scenarios.htm
En annan intressant läsning för dig om du vill förstå dig på detta mera. Grafen och uträkningarna visar snabbt att aktier var det bästa, följt av fonder/aktier i varierande % av kapitalet och rena cash var sämst (duh).

Endast investerande vid 1960-talet förlorade du allt inom 25 år p.g.a. energikrisen som slog otroligt hårt. Alla andra grafer är mycket positiva, detta baserat på historisk data.

Ponde
2013-11-13, 16:39
Är planen att jobba och leva fattigt för att sedan vara arbetslös och leva halvfattigt, låter inte som någon höjdare. Samtidigt finns risken att man inte ens har möjlighet att njuta av det man sparat ihop.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Risken finns för oss alla att vi dör imorgon/idag, man kan inte planera sitt liv efter den filosofin.

Nej, planen är att leva "halvfattigt" (OBS! jämfört med alla löjliga prylkrängande svennar alltså, inte fattigt i ordets riktiga bemärkelse) och sedan leva på samma pengamängd som svensson (300-350k årligen i dagens köpkraft). Då har man tid att göra nästan vadsomhelst och det skall bli kul som fan! :d (dock värderar jag mest dryck, mat, vänner, resor och äventyr så för mig är det möjligt att finansiera en livsstil som inte kräver enorma förmögenheter).

mattepatte
2013-11-13, 16:41
Jag har inte haft turen att hamna på ett jobb där jag trivs än.
Men jag kan ändå förstå att det faktiskt finns människor som trivs på sina jobb, vilket gör mig än bittrare.
Sen förstår jag också att det finns folk som TS pratar om, som har "drömjobben" och ett perfekt liv utåt, som inåt mår skit, folk går faktiskt in i väggen nu för tiden det vet vi alla.
Det gjorde troligtvis inte bönderna kan vi nog vara eniga om.

Det finns de som köper lyxiga bilar för att dom har råd och för att det känns bra.
Sen finns det de som belånar sig och hamnar på lyxfällan för att dom har köpt samma bil som någon med tre gånger så hög inkomst.

Det finns alla olika sorter och det får vi förstå och respektera.

Ponde du verkar tro att nästan alla hela tiden vill ha det senaste och det bästa, det här kan du ju inte ha en aning om.
Jag själv har INGET behov av att ha det senaste och det bästa av något, jag försöker köpa det bästa för mig själv och min egna ekonomi, den bilen som passar mig själv bäst etc.

Köper jag en bil för 200 000 kr så kommer jag bli olycklig eftersom att det kommer ruinera mig, köper jag en för 10 000 kommer jag kanske inte bli olycklig, men jag kommer vilja ha en bättre, 30 000-40 000 hade passat mig ypperligt med min ekonomi och jag hade fått en bil som fungerar väldigt bra, utan att känna avund till de med en ny Mercedes S-klass årsmodell 2014.

mattepatte
2013-11-13, 16:45
Själv är jag lite naiv och ynglig och har någon tro och förhoppning att jag vill ha gjort någon förändring innan jag lämnar. Syftar då inte på att ha räddat en val eller gjort klimatförändringar utan snarare kunnat hjälpa en människa ekonomiskt, skapat ett multiföretag (som snarare avrättar än räddar valar), fått kloka och kärleksfulla barn, byggt världens finaste flaskskepp eller vad fan som helst...


Vad har du emot valar? :laugh:

XXXL
2013-11-13, 16:54
Jag köper att det är många ensamma människor där ute som måste gå till jobbet för att inte hänga sig i källaren, men 10 timmar av sitt liv? Nej det tycker jag är på tok för mycket, det är nästan dubbelt så mycket mot vad man sover.

tntballe
2013-11-13, 16:57
Risken finns för oss alla att vi dör imorgon/idag, man kan inte planera sitt liv efter den filosofin.

Nej, planen är att leva "halvfattigt" (OBS! jämfört med alla löjliga prylkrängande svennar alltså, inte fattigt i ordets riktiga bemärkelse) och sedan leva på samma pengamängd som svensson (300-350k årligen i dagens köpkraft). Då har man tid att göra nästan vadsomhelst och det skall bli kul som fan! :d (dock värderar jag mest dryck, mat, vänner, resor och äventyr så för mig är det möjligt att finansiera en livsstil som inte kräver enorma förmögenheter).

Vad är det för summor som krävs?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Ponde
2013-11-13, 16:58
Jag har inte haft turen att hamna på ett jobb där jag trivs än.
Men jag kan ändå förstå att det faktiskt finns människor som trivs på sina jobb, vilket gör mig än bittrare.
Sen förstår jag också att det finns folk som TS pratar om, som har "drömjobben" och ett perfekt liv utåt, som inåt mår skit, folk går faktiskt in i väggen nu för tiden det vet vi alla.
Det gjorde troligtvis inte bönderna kan vi nog vara eniga om.

Det finns de som köper lyxiga bilar för att dom har råd och för att det känns bra.
Sen finns det de som belånar sig och hamnar på lyxfällan för att dom har köpt samma bil som någon med tre gånger så hög inkomst.

Det finns alla olika sorter och det får vi förstå och respektera.

Ponde du verkar tro att nästan alla hela tiden vill ha det senaste och det bästa, det här kan du ju inte ha en aning om.
Jag själv har INGET behov av att ha det senaste och det bästa av något, jag försöker köpa det bästa för mig själv och min egna ekonomi, den bilen som passar mig själv bäst etc.

Köper jag en bil för 200 000 kr så kommer jag bli olycklig eftersom att det kommer ruinera mig, köper jag en för 10 000 kommer jag kanske inte bli olycklig, men jag kommer vilja ha en bättre, 30 000-40 000 hade passat mig ypperligt med min ekonomi och jag hade fått en bil som fungerar väldigt bra, utan att känna avund till de med en ny Mercedes S-klass årsmodell 2014.

Statistiken talar ju för sig självt (hur lånebenägna svenskarna är och hur mycket nettotillgångar de har). Kanske inte stämmer överens med några här på forumet, men "svensson" stämmer det tyvärr in på.

Ponde
2013-11-13, 17:02
Vad är det för summor som krävs?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

http://rakna.net/berakna/ekonomiskt-oberoende/

qozmox
2013-11-13, 17:10
jag kommer förhoppningsvis vara ekonomiskt oberoende (eller till sissådär 90-95%) till sommaren.
jag och min flickvän har sparat en jädrans massa, och försöker köpa land i skåne
för att styra upp ett självförsörjande liv.
det finns i princip inga saker som jag behöver, utöver mat, vatten och el.
el löser man med att lägga 100000kr på solpaneler och dyl, och maten odlar man så gott det går.
vattnet, antingen med brunn, eller kommunalt, som inte kostar nånting ändå.

jag räknar dock med att behöva en del stålar, men det kommer jag nog lösa med
att jobba en helg två gånger om året på ett äldreboende i närheten tex.

4623
2013-11-13, 17:13
jag kommer förhoppningsvis vara ekonomiskt oberoende (eller till sissådär 90-95%) till sommaren.
jag och min flickvän har sparat en jädrans massa, och försöker köpa land i skåne
för att styra upp ett självförsörjande liv.
det finns i princip inga saker som jag behöver, utöver mat, vatten och el.
el löser man med att lägga 100000kr på solpaneler och dyl, och maten odlar man så gott det går.
vattnet, antingen med brunn, eller kommunalt, som inte kostar nånting ändå.

jag räknar dock med att behöva en del stålar, men det kommer jag nog lösa med
att jobba en helg två gånger om året på ett äldreboende i närheten tex.

Vad ska du göra om dagarna?

Johanss0n
2013-11-13, 17:14
Sluta var så feg. Din storslagna plan för att bli fri är jävligt lagom, du beter dig som en typisk svensson.

Ska man göra grejer gör man det ordentligt, fixa en enkel biljett till typ Thailand, väl framme skänker du bort dina pengar och eldar upp allt som kan identifiera dig, sedan låter du slumpen föra dig vidare.

Din mesvariant att snåla i massa år för att ha massa skyddsnät är lam, tråkig och göra att du aldrig kommer att uppleva frihet.

Du borde byta namn till mellanmjölk.

qozmox
2013-11-13, 17:14
Vad ska du göra om dagarna?

slita i jorden. ta hand om djuren. bygga saker.

qozmox
2013-11-13, 17:16
Sluta var så feg. Din storslagna plan för att bli fri är jävligt lagom, du beter dig som en typisk svensson.

Ska man göra grejer gör man det ordentligt, fixa en enkel biljett till typ Thailand, väl framme skänker du bort dina pengar och eldar upp allt som kan identifiera dig, sedan låter du slumpen föra dig vidare.

Din mesvariant att snåla i massa år för att ha massa skyddsnät är lam, tråkig och göra att du aldrig kommer att uppleva frihet.

Du borde byta namn till mellanmjölk.

var det där till mig?

4623
2013-11-13, 17:16
slita i jorden. ta hand om djuren. bygga saker.

Lite som i Robinson? Coolt om ni genomför det! Har ni tänkt skaffa barn?

qozmox
2013-11-13, 17:20
Lite som i Robinson? Coolt om ni genomför det! Har ni tänkt skaffa barn?

njae. snarare vovvevillavolvo, fast på landet, utan 40timmar/veckan "jobb".
ang barn. meh. inget vi vill i dagsläget iallfall.

4623
2013-11-13, 17:24
njae. snarare vovvevillavolvo, fast på landet, utan 40timmar/veckan "jobb".
ang barn. meh. inget vi vill i dagsläget iallfall.

Ni ska alltså ha bil? Fick intrycket att ni ville stå utanför samhället.

XXXL
2013-11-13, 17:28
Lite som i Robinson? Coolt om ni genomför det! Har ni tänkt skaffa barn?

Lite såhär blir det:

http://www.oppetarkiv.se/video/1146717/

Har själv varit inne på det, om man inte skulle orka längre!

qozmox
2013-11-13, 17:34
Ni ska alltså ha bil? Fick intrycket att ni ville stå utanför samhället.

nä. skrev fel. vi tänkte heller inte ha kläder. eller el.
hus är att utesluta.
det enda vi ska ha är en hund, som vi hade tänkt flyga omkring med.

http://fitfunandfabulous.files.wordpress.com/2010/09/never_ending_story_remake.jpg

Johanss0n
2013-11-13, 17:41
var det där till mig?
Nä till den finniga finnen.

qozmox
2013-11-13, 17:43
Nä till den finniga finnen.

ah.
tur att jag är en fläckfri halvfinne då.

Ponde
2013-11-13, 17:47
Sluta var så feg. Din storslagna plan för att bli fri är jävligt lagom, du beter dig som en typisk svensson.

Ska man göra grejer gör man det ordentligt, fixa en enkel biljett till typ Thailand, väl framme skänker du bort dina pengar och eldar upp allt som kan identifiera dig, sedan låter du slumpen föra dig vidare.

Din mesvariant att snåla i massa år för att ha massa skyddsnät är lam, tråkig och göra att du aldrig kommer att uppleva frihet.

Du borde byta namn till mellanmjölk.
Hoppas du är ironisk, för "frihet" är inte då man är strandsatt utan pengar i en håla i sydostasien cofffee. Dock kunde jag ta biljett dit då jag nått mitt mål, sedan legat på stranden halva året och rest runt i landet andra halvan, såklart med en drink i handen 24/7 :d.

Är du en hillbilly (som din avatar) som bara känner till "slit, kneg, volvo och bärs" så förstår jag varför du blir så förbannad.

mattepatte
2013-11-13, 17:50
nä. skrev fel. vi tänkte heller inte ha kläder. eller el.
hus är att utesluta.
det enda vi ska ha är en hund, som vi hade tänkt flyga omkring med.

http://fitfunandfabulous.files.wordpress.com/2010/09/never_ending_story_remake.jpg

hahahahah

nyvaken
2013-11-13, 17:55
TS, Du skulle blivit född norsk helt enkelt
http://mobil.dn.se/ekonomi/betald-ledighet-lockar-unga-i-norge/?brs=d

Jag gillar helt klart lagom icke-materiella livsstilar, men ens tillvaro måste förtjänas, annars sitter man kvar där med behovet att bevisa sig. Titta på alla som är 'kända för att de är kända'

Rikard Jansson
2013-11-13, 17:56
Om jag var tvungen att jobba 40 i veckan på random industrikneg skulle jag omedelbums tagit livet av mig; inte för att det är så otroligt hemskt men för att det är såpass lagom kasst att resten av livet skulle bli ovärt.

d1anny2
2013-11-13, 18:18
Fast man behöver heller inte vara född norsk. Min kamrat som bott i Oslo tio år berättar att där är ganska många som kör svenska svängen. Jobba tre månader, få sparken, få akassa och sen festa samt röka / odla gräs.

Jag är trettitre, gift och har två barn. Ganska mkt inne i hjulet / slave to the wage. Pappaledig sen I februari. Minns inte att jag nånsin varit utan samma funderingar och tvivel som många här.
Börjar jobba igen om en månad. Både bra och dåligt. Rätt skoj jobb, trevliga kamrater, reko betalt. Planerar att öppna något eget inom några år, antagligen inom samma verksamhet som idag. Fast då halvtid eller mindre. Det är upplägget för att ta sig ur karusellen.

Omotiverat Fördömande och otrevliga kommentarer har för övrigt aldrig hjälpt någon. Sådana behåller man bäst för sig själv.

Strangerdanger
2013-11-13, 19:30
Så tänker de som inte älskar sitt jobb. De som älskar sitt jobb ser det inte som ett "jobb".

"Laziness may appear attractive, but work gives satisfaction." - Anne Frank

qozmox
2013-11-13, 19:43
Så tänker de som inte älskar sitt jobb. De som älskar sitt jobb ser det inte som ett "jobb".

"Laziness may appear attractive, but work gives satisfaction." - Anne Frank

låter lite som "arbeit macht frei".


The eulogists of work. Behind the glorification of 'work' and the tireless talk of the 'blessings of work' I find the same thought as behind the praise of impersonal activity for the public benefit: the fear of everything individual. At bottom, one now feels when confronted with work - and what is invariably meant is relentless industry from early till late - that such work is the best police, that it keeps everybody in harness and powerfully obstructs the development of reason, of covetousness, of the desire for independence. For it uses up a tremendous amount of nervous energy and takes it away from reflection, brooding, dreaming, worry, love, and hatred; it always sets a small goal before one's eyes and permits easy and regular satisfactions. In that way a society in which the members continually work hard will have more security: and security is now adored as the supreme goddess..."
- Friedrich Nietzsche

shut teh face
2013-11-13, 19:54
Hamsterhjulet är vad som erbjuds i dagens samhälle - mer eller mindre.
Bara göra det bästa av situationen - skaffa ett välbetalt och utvecklande jobb

Med pengarna kan du göra vad du vill, behöver inte köpa lyxgrejer direkt.

Jukka Sejlite
2013-11-13, 20:49
Jag är lite förvirrad,handlar tråden om hamsterhjulet(jobba/sova/äta) eller om konsumtionssamhället vi lever i?

Men det är bra,man ska ifrågasätta saker när man är ung.

Ronn
2013-11-13, 20:52
nä. Skrev fel. Vi tänkte heller inte ha kläder. Eller el.
Hus är att utesluta.
Det enda vi ska ha är en hund, som vi hade tänkt flyga omkring med.

http://fitfunandfabulous.files.wordpress.com/2010/09/never_ending_story_remake.jpg

:d

d1anny2
2013-11-13, 20:54
Jag är lite förvirrad,handlar tråden om hamsterhjulet(jobba/sova/äta) eller om konsumtionssamhället vi lever i?

Men det är bra,man ska ifrågasätta saker när man är ung.

När ska man sluta ifrågasätta? 😃

R Scarpa27
2013-11-13, 20:55
nä. skrev fel. vi tänkte heller inte ha kläder. eller el.
hus är att utesluta.
det enda vi ska ha är en hund, som vi hade tänkt flyga omkring med.

http://fitfunandfabulous.files.wordpress.com/2010/09/never_ending_story_remake.jpg

underbar film. man sett x antal ggr.

R Scarpa27
2013-11-13, 20:58
på riktigt hade det f.ö varit underbart att bo i ett varmare land och leva som man gjorde förr...
jagade för att äta varje dag, umgås med familj och vänner runt läger elden och grilla dagens fångst.
bygga kojor[hus] utan massa verktyg och spik.

göra jaktvapen , pilbågar, slangbellor , fiskespön , fiskenät osv, djurfällor m.m...

Kaalle
2013-11-13, 21:09
Gick för ungefär 5 år sedan från att ha jobbat, ibland både dag och natt, till att flytta utomlands och leva billigt på besparingar och distansplugg. Har visserligen varit "hemma" och jobbat ett par kortare vändor men på det stora hela har jag ju definitivt lämnat hamsterhjulet. Jag gjorde nog ett ganska bra val, känns som om livet började för 5 år sedan, var inte mycket att hurra för innan dess. Kanske kan te sig korkat att låna pengar av csn nu bara för att få ta det lugnt men känns rätt jävla dumt att gå och oroa sig över att man kommer vara tvungen att betala tillbaka 5-600 kronor i månaden någon gång i framtiden. Det är ett enormt litet pris att betala för att få må bra i detta nu.

Ponde
2013-11-13, 21:14
Jag är lite förvirrad,handlar tråden om hamsterhjulet(jobba/sova/äta) eller om konsumtionssamhället vi lever i?

Men det är bra,man ska ifrågasätta saker när man är ung.

Både och (eftersom att konsumtionssamhället är en direkt konsekvens av att vi jobbat och producerat så mycket, någon måste ju köpa varorna XD).

Minimjölk
2013-11-14, 10:00
Tja, jag skaffar mig polare med likadan livsstil som jag kan hänga med då mina andra polare jobbar? Problem solved :d.


Jag tycker bara det låter lite slöseri med egna resurser att först jobba stenhårt och leva snålt, för att sedan vara ledig och fortsätta leva snålt, fast man då är god för väldigt många miljoner. Att i den situationen frivilligt sätta sig i en sits som inte skiljer sig så mycket från en random arbetslös med bidrag som inkomst.


http://www.mrmoneymustache.com/

OBS! Inte jag på den sidan.

Man kan garanterat få 5% årligen på en tillräkligt lång tidsram, MMM räknar med 4%. De senaste 100 åren har börsen snittat ca 6% årligen också...

http://www.investorsfriend.com/Asset%20Allocation%20Real%20Scenarios.htm
En annan intressant läsning för dig om du vill förstå dig på detta mera. Grafen och uträkningarna visar snabbt att aktier var det bästa, följt av fonder/aktier i varierande % av kapitalet och rena cash var sämst (duh).

Endast investerande vid 1960-talet förlorade du allt inom 25 år p.g.a. energikrisen som slog otroligt hårt. Alla andra grafer är mycket positiva, detta baserat på historisk data.

Jag köper ränta på ränta effekten men jag köper inte att du idag 2013 helt säkert kan hitta investeringsformer som garanterar dig 5% avkastning varje år utöver inflationen framöver. Att bara tiita på historiken för olika index gör inte att man kan sia om framtiden. Dessutom kan du ju bara se till de senaste 12 åren på börsen. Ponera att du hade dina 7,2miljoner på toppen i början av 2000-talet. Det har funnits ett antal kraftiga dippar sedan dess även om börsen idag står högt. Hur skall du göra med utplockning av kapital dessa år? Med tanke på att det är din enda inkomst så kommer du då utarma dina investeringar när det slår som mest. Dvs, du måste sälja mångdubbelt fler andelar med lägre värde styck för att upprätthålla din standard.

Som sagt, jag tycker det är helrätt att amortera, spara och investera för att trygga sin framtid och även då få en större avkastning att leva för framöver. Jag tror dock inte att en såpass "liten" buffert som 7,2M på något så volatilt som börsen räcker som enda inkomst. Inte om du vill plocka ut 24k skattefritt varje månad.

Sniggel
2013-11-14, 20:51
Både och (eftersom att konsumtionssamhället är en direkt konsekvens av att vi jobbat och producerat så mycket, någon måste ju köpa varorna XD).

Klockren formulering haha!

Ponde
2013-11-14, 21:19
Jag tycker bara det låter lite slöseri med egna resurser att först jobba stenhårt och leva snålt, för att sedan vara ledig och fortsätta leva snålt, fast man då är god för väldigt många miljoner. Att i den situationen frivilligt sätta sig i en sits som inte skiljer sig så mycket från en random arbetslös med bidrag som inkomst.




Jag köper ränta på ränta effekten men jag köper inte att du idag 2013 helt säkert kan hitta investeringsformer som garanterar dig 5% avkastning varje år utöver inflationen framöver. Att bara tiita på historiken för olika index gör inte att man kan sia om framtiden. Dessutom kan du ju bara se till de senaste 12 åren på börsen. Ponera att du hade dina 7,2miljoner på toppen i början av 2000-talet. Det har funnits ett antal kraftiga dippar sedan dess även om börsen idag står högt. Hur skall du göra med utplockning av kapital dessa år? Med tanke på att det är din enda inkomst så kommer du då utarma dina investeringar när det slår som mest. Dvs, du måste sälja mångdubbelt fler andelar med lägre värde styck för att upprätthålla din standard.

Som sagt, jag tycker det är helrätt att amortera, spara och investera för att trygga sin framtid och även då få en större avkastning att leva för framöver. Jag tror dock inte att en såpass "liten" buffert som 7,2M på något så volatilt som börsen räcker som enda inkomst. Inte om du vill plocka ut 24k skattefritt varje månad.

När du har 7.2M så kan du ju dock skaffa dig säkrare investeringar, såsom hyresbostäder t.ex.

Sen förstår jag inte dina första meningar, påstår du att arbetslösa får 25-30k i mån efter skatt eller? Som svar på ditt första resonemang så säger jag bara detta: du tänker inte nu va? Hela poängen med att skaffa sig pengar är ju att slippa arbeta eller trappa ner så man kan syssla med sin hobby istället.
Finns ju inte mycket att spendera pengarna på heller (jag har inga speciellt dyra intressen), så varför tycker du att jag borde bli en sellout som alla andra och knega varje vecka för pengar som jag sedan slösat på skit jag ändå inte skulle bli lycklig i längden av?

Tror du blivit lite för bekväm med konsumerism och då förstår jag att det blir svårt att tänka sig en världssyn utan slösande.

Sen kan man ju alltid knacka av på kapitalet också ju äldre man blir, tänker absolut inte lämna kvar någon stor egendom till möjliga barn/släktingar då jag lever med filosofin att jag kunnat spendera dem då jag var vid liv istället.

EDIT: Jag antar att du är mycket förmögen om du nu skriver att det är "snålt" att leva på 25-30k efter skatt, eller ca 12k (under tiden man fortfarande jobbar).

agazza
2013-11-14, 21:29
Orkar ärligt inte läsa tråden men jag hoppas folk förstår att vi enbart byter tjänster för att vi ska få mat och husrum.

Att folk sedan är ytliga och spenderar sina surt förvärvade pengar på att försöka vara speciell är väl tråkigt.

Den egentliga kostnaden för att leva ett bra liv är väl knappt tio tusen kronor i månaden, om ens det. Ifall man glömmer allt som har med ytlighet att göra.

Jag själv kommer göra allt jag kan medan jag orkar, för att få ett kapital till att finansiera ett hem som är billigt i drift. Efter det kommer jag "jobba" enbart så pass mycket som jag kommer behöva för att äta gott, resa till fina platser och kunna köpa ett nytt fiskespö lite nu och då.

speedy83
2013-11-14, 21:32
Men bara för att man jobbar betyder inte det att man slänger iväg alla pengar på teknikprylar mm eller annan "onödig" konsumtion som du återkommer till. Jag vet inte vad du umgås med för folk men känner inte igen denna hets du nämner alls!

4623
2013-11-14, 21:34
Orkar ärligt inte läsa tråden men jag hoppas folk förstår att vi enbart byter tjänster för att vi ska få mat och husrum.

Att folk sedan är ytliga och spenderar sina surt förvärvade pengar på att försöka vara speciell är väl tråkigt.

Den egentliga kostnaden för att leva ett bra liv är väl knappt tio tusen kronor i månaden, om ens det. Ifall man glömmer allt som har med ytlighet att göra.

Jag själv kommer göra allt jag kan medan jag orkar, för att få ett kapital till att finansiera ett hem som är billigt i drift. Efter det kommer jag "jobba" enbart så pass mycket som jag kommer behöva för att äta gott, resa till fina platser och kunna köpa ett nytt fiskespö lite nu och då.

Känns lite motsägelsefullt om du nu har ett klockintresse.

Ponde
2013-11-14, 21:39
Orkar ärligt inte läsa tråden men jag hoppas folk förstår att vi enbart byter tjänster för att vi ska få mat och husrum.

Att folk sedan är ytliga och spenderar sina surt förvärvade pengar på att försöka vara speciell är väl tråkigt.

Den egentliga kostnaden för att leva ett bra liv är väl knappt tio tusen kronor i månaden, om ens det. Ifall man glömmer allt som har med ytlighet att göra.

Jag själv kommer göra allt jag kan medan jag orkar, för att få ett kapital till att finansiera ett hem som är billigt i drift. Efter det kommer jag "jobba" enbart så pass mycket som jag kommer behöva för att äta gott, resa till fina platser och kunna köpa ett nytt fiskespö lite nu och då.
Låter härligt! :hbang:

agazza
2013-11-14, 21:39
Känns lite motsägelsefullt om du nu har ett klockintresse.

Jag har väl mer ett urverksintresse, klart jag har drömmar om att äga hublots nyskapelse av antikytheramekanismen.

jag gillar även sportbilar, hojar, teknik, Hifi, kläder och mycket annat också.

Men det gör mig inte lycklig. Det är bara ett intresse, och jag intresserar mig något fruktansvärt i väldigt många saker.

Ponde
2013-11-14, 21:43
Men bara för att man jobbar betyder inte det att man slänger iväg alla pengar på teknikprylar mm eller annan "onödig" konsumtion som du återkommer till. Jag vet inte vad du umgås med för folk men känner inte igen denna hets du nämner alls!

Så dina vänner köper inte ny TV vart 2-3 år, nya telefoner vartannat/varje år, ny (eller begagnad) bil vart 2-3 år (+ bensin, försäkring, service på bilen man har just nu), alldeles för dyr villa/lägenhet, fula märkeskläder med enorma loggar (aldrig fattat detta...nåja, vidare!), mopeder åt ungarna, thailandcharterresor som är 5-10ggr dyrare än att hyra en lägenhet och ta dagarna som de kommer, dyra smycken i alla former, mac-produkter (överprisade något enormt)?

Dessa var bara exempel och alla kanske inte passar in på din bekantskapskrets, men tänk nu lite på hur mycket onödigt folk faktiskt köper före du uttalar dig i tråden...cofffee

speedy83
2013-11-14, 21:57
Så dina vänner köper inte ny TV vart 2-3 år, nya telefoner vartannat/varje år, ny (eller begagnad) bil vart 2-3 år (+ bensin, försäkring, service på bilen man har just nu), alldeles för dyr villa/lägenhet, fula märkeskläder med enorma loggar (aldrig fattat detta...nåja, vidare!), mopeder åt ungarna, thailandcharterresor som är 5-10ggr dyrare än att hyra en lägenhet och ta dagarna som de kommer, dyra smycken i alla former, mac-produkter (överprisade något enormt)?

Dessa var bara exempel och alla kanske inte passar in på din bekantskapskrets, men tänk nu lite på hur mycket onödigt folk faktiskt köper före du uttalar dig i tråden...cofffee

Kanske är folk som lever sådär men inga jag känner iaf. De som gör det har väldigt mycket pengar och behöver inte bry sig hur som. Men som sagt jag känner nog ingen som lever så och har normal inkomst. De jag känner fokuserar mest på en sak, antingen bor man fint och har det eller finare bil osv. Men i get som har direkt stor påverkan. Men kan kanske bero på att jag inte bor i storstad där det kanske är mer fokus på yta. Har själv en platt tv som jag fått i julklapp för ca: 6 år sedan, mobiler har jag till de går sönder, dator äger jag ingen (jobbdator endast) bil tja en 460 från -95 kläder kan jag ibland dock köpa men inte i den stil du beskriver utan av bra kvalitet som håller i många år och håller mig borta från mode. Är väl därför jag inte känner igen mig. Resa är dock kul så det lägger jag lite pengar på samt mat.

mini
2013-11-14, 21:58
Vem är du att avgöra vad som är onödigt för andra?

Chrillee
2013-11-14, 22:03
Det du beskriver låter trivsamt, bo i ett fint hus i ett bra område. Sen 5 veckors semester, vi är ju bortskämda med mycket semester/röda dagar.

5 veckor ledighet är mycket på ett år.

Ska du glida runt 365 dagar om året och ha semester, med vem? Skulle man uppskatta att dricka paraplydrinkar året om och inte behöva göra något "vettigt" alls.

Sen det du beskriver behövs inte pengar, bli bidragstagare så behöver du inte lyfta ett finger. Kan dock hålla med om att heltid är aningen för mycket, jag jobbar på pappret heltid men är där kanske 7-8h med lunch, lagom.

http://www.youtube.com/watch?v=rQ-bp_A61MI

Edit: Hur bäddar man in klipp?

Sniggel
2013-11-14, 22:04
"Hetsen" som beskrivs. Eller snarare konsumtiomenen som bedrivs har inte varit så utbredd tidigare. Därför kan det vara berättigat att påstå att man inte behöver det. Ffa om man hela tiden har en känsla av att man saknar något (oavsett om man kan specificera det som t ex "dubbla grafikkort" eller om man inte kan sätta fingret på det).

Chrillee
2013-11-14, 22:06
"Hetsen" som beskrivs. Eller snarare konsumtiomenen som bedrivs har inte varit så utbredd tidigare. Därför kan det vara berättigat att påstå att man inte behöver det. Ffa om man hela tiden har en känsla av att man saknar något (oavsett om man kan specificera det som t ex "dubbla grafikkort" eller om man inte kan sätta fingret på det).

Det där känner nog de flesta. Rätt sjukt, man kan komma på sig med att vilja köpa ny dator eller TV trots att det är helt meningslöst. Eller kollar på en bil fast man inte ens behöver en.

Man vill fylla ut sin meningslösa tillvaro med prylar, lite sorgligt.

Ponde
2013-11-14, 22:12
Det du beskriver låter trivsamt, bo i ett fint hus i ett bra område. Sen 5 veckors semester, vi är ju bortskämda med mycket semester/röda dagar.

5 veckor ledighet är mycket på ett år.

Ska du glida runt 365 dagar om året och ha semester, med vem? Skulle man uppskatta att dricka paraplydrinkar året om och inte behöva göra något "vettigt" alls.

Sen det du beskriver behövs inte pengar, bli bidragstagare så behöver du inte lyfta ett finger. Kan dock hålla med om att heltid är aningen för mycket, jag jobbar på pappret heltid men är där kanske 7-8h med lunch, lagom.

http://www.youtube.com/watch?v=rQ-bp_A61MI

Edit: Hur bäddar man in klipp?

Klarar man inte av att hitta på nåt roligt med sin fritid så passar man ju bra in i systemet som råder, ja. Då har jag inga tips.

Som bidragstagare kan man dock inte resa eller äta/dricka gott då summorna man ges är så löjligt små.

5 veckor ledighet är i min åsikt alldeles för kort, varför slava 48 veckor för att förbereda sig inför nästa år under sina 5 semesterveckor...

Ponde
2013-11-14, 22:14
Det där känner nog de flesta. Rätt sjukt, man kan komma på sig med att vilja köpa ny dator eller TV trots att det är helt meningslöst. Eller kollar på en bil fast man inte ens behöver en.

Man vill fylla ut sin meningslösa tillvaro med prylar, lite sorgligt.

Sorgliga och meningslösa är ju tillvaron för många då, om man applicerar din princip. Håller även med om det, tyvärr.

Konstigt att många inte kan finna lycka i annat än trams på avbetalning nuförtiden.

Ponde
2013-11-14, 22:17
Vem är du att avgöra vad som är onödigt för andra?

Det gör jag inte heller, jag ville bara ifrågasätta normer (att konsumera och samtidigt förstöra jorden som idioter).

Sen förstår jag inte hur någon kan anse att en dyr bil är viktigt, eller ett märkesplagg med en enorm logga på (för att visa att man har "status" då personligheten/utstrålningen inte räcker till för vissa). Bara exempel på totalt meningslösa saker som folk slösar sina pengar på.

Tänk på hur många timmar du måste arbeta för att få dendär skjortan/mobilen/godispåsen/resan/huset och fundera om dina prioriteringar i slutändan är värt mödan.

4623
2013-11-14, 22:21
Sen förstår jag inte hur någon kan anse att en dyr bil är viktigt, eller ett märkesplagg med en enorm logga på (för att visa att man har "status" då personligheten/utstrålningen inte räcker till för vissa). Bara exempel på totalt meningslösa saker som folk slösar sina pengar på.


För att man kan. Hade du haft pengar hade du förstått.

agazza
2013-11-14, 22:26
Problemet är att man kan ha pengar och fortfarande tycka det är meningslösa saker, men alla har olika prioriteringar på vad som gör dom mer komplett.

Jag själv behöver finna den här barnsliga lyckan man hade när man var barn, när försvann den och varför kan man ju undra.

Det är väl egentligen mitt enda riktiga mål just nu

mini
2013-11-14, 22:27
Nä, det är tydligt att du inte förstår, och man måste inte alltid förstå andras prioriteringar. Däremot måste man acceptera andras livsval och försöka döma lite mindre. En dyr bil är meningslöst för dig men kanske inte för andra. Att inte jobba kan vara meningslöst för vissa men inte för dig. Det är bra att ifrågasätta normer men du gör det med en nyfrälst tonårsiver som är precis lika snäv i synsättet som det som du ifrågasätter, bara med ett annat perspektiv.

Chrillee
2013-11-14, 22:28
Klarar man inte av att hitta på nåt roligt med sin fritid så passar man ju bra in i systemet som råder, ja. Då har jag inga tips.

Som bidragstagare kan man dock inte resa eller äta/dricka gott då summorna man ges är så löjligt små.

5 veckor ledighet är i min åsikt alldeles för kort, varför slava 48 veckor för att förbereda sig inför nästa år under sina 5 semesterveckor...

Subjektivt såklart, men tror den fritid en normalt arbetade person har räcker till fritidsintressen.
En fritidssyssla som kräver 15h vakna timmar 7 dagar i veckan är nog inte allt för vanligt.

Slava är ju sedan om du anser att du slavar, finns jobb där man inte slavar. Okvalificerade yrken är dock ofta slaveri, även om slaveri är oavlönat, men så nära man kan komma.

De som slavar och lever för helgen är oftast de som inte hittat rätt än, vad det gäller utbildning/yrke.

Hade nämligen exakt samma inställning tills jag hitta något jag trivdes med. Stå vid ett löpande band är själsdödande exempelvis.

Det gör jag inte heller, jag ville bara ifrågasätta normer (att konsumera och samtidigt förstöra jorden som idioter).

Alltid bra att vara kritisk mot normer, det är jag med i viss mån. Exempelvis sociala normer såsom giftermål, förlovning, barn. Som man enligt många "ska" och förväntas göra.

Håller med dig om att konsumtionen är uppåt väggarna, ekonomisk tillväxt och miljö går inte direkt hand i hand. Konsumtionshetsen är sjuk i många avseenden som förmodligen kommer bli jordens öde.

Ponde
2013-11-14, 22:29
För att man kan. Hade du haft pengar hade du förstått.

Hade jag haft pengar så hade jag än mindre förstått. Har man pengar så måste man väl fatta att pengar=frihet? Då slösar man det inte på onödiga saker utan säkrar pengarnas fortsatta akkumulation och lever på räntan.

Klart det finns dem som inte begriper sig på privatekonomi, men då får man väl stå för konsekvenserna och snällt jobba tills man dör.

EDIT: Bra exempel på folk som är lite likasinnade som mig är adliga. De har oftast ärvt förmögenhet och vet värdet som det ger, de känner inte behov av att göra sig "speciella" med diverse tramsprylar.

Ponde
2013-11-14, 22:32
Subjektivt såklart, men tror den fritid en normalt arbetade person har räcker till fritidsintressen.
En fritidssyssla som kräver 15h vakna timmar 7 dagar i veckan är nog inte allt för vanligt.

Slava är ju sedan om du anser att du slavar, finns jobb där man inte slavar. Okvalificerade yrken är dock ofta slaveri, även om slaveri är oavlönat, men så nära man kan komma.

De som slavar och lever för helgen är oftast de som inte hittat rätt än, vad det gäller utbildning/yrke.

Hade nämligen exakt samma inställning tills jag hitta något jag trivdes med. Stå vid ett löpande band är själsdödande exempelvis.



Alltid bra att vara kritisk mot normer, det är jag med i viss mån. Exempelvis sociala normer såsom giftermål, förlovning, barn. Som man enligt många "ska" och förväntas göra.

Håller med dig om att konsumtionen är uppåt väggarna, ekonomisk tillväxt och miljö går inte direkt hand i hand. Konsumtionshetsen är sjuk i många avseenden som förmodligen kommer bli jordens öde.
Fast nu handlar mina intressen inte endast om att jag skulle behöva binda 15h/dag till dem, utan av känslan av frihet. Att inte ha obligationer eller måsten, bara hyra/amorteringar, el, internet, vatten, mat. Resten på nöjen. Hålla sovmorgon när man vill.

Arbetslivet ger mig snarare en känsla av att jag är fast i ett ekorrhjul, så får hoppas att jag hittar nåt att göra som jag inte vantrivs med.

4623
2013-11-14, 22:35
Hade jag haft pengar så hade jag än mindre förstått. Har man pengar så måste man väl fatta att pengar=frihet? Då slösar man det inte på onödiga saker utan säkrar pengarnas fortsatta akkumulation och lever på räntan.

Klart det finns dem som inte begriper sig på privatekonomi, men då får man väl stå för konsekvenserna och snällt jobba tills man dör.

EDIT: Bra exempel på folk som är lite likasinnade som mig är adliga. De har oftast ärvt förmögenhet och vet värdet som det ger, de känner inte behov av att göra sig "speciella" med diverse tramsprylar.

Saker du tycker är onödiga.

Ponde
2013-11-14, 22:41
Saker du tycker är onödiga.

Du hade inte heller kännt ett behov av dessa prylar om du inte blivit utsatt för OCH svalt reklam och intryck från alla håll...cofffee

4623
2013-11-14, 22:48
Du hade inte heller kännt ett behov av dessa prylar om du inte blivit utsatt för OCH svalt reklam och intryck från alla håll...cofffee

Och detta vet du hur? Jag äger inte speciellt mycket prylar.

Olegh
2013-11-14, 22:49
Mindre köphets skulle definitivt göra gott för människor i allmänhet.

Snobbe
2013-11-14, 22:55
Jag hatar hamsterhjulet, handlar inte om att jag vill vara ledig 90% av min vakna tid osv. Utan att jag inte hittat det jag vill jobba med. Jag trivs just nu men det är inte mer än så, det är bara "ok" att gå till jobbet. Jag vill vakna upp och känna "fan va roligt det ska bli att jobba idag" och det var längesen jag kände så tyvärr. Sen älskar jag att resa och göra andra saker men det är knappast något jag förväntar mig kunna göra hela tiden.

Skulle dock säga att jag har bra mycket mindre köphets än de flesta jag vet om iaf. Sparar mycket pengar och har nästan alltid råd att göra det jag vill om det nu är en resa till asien eller så.

tntballe
2013-11-14, 23:39
Fast nu handlar mina intressen inte endast om att jag skulle behöva binda 15h/dag till dem, utan av känslan av frihet. Att inte ha obligationer eller måsten, bara hyra/amorteringar, el, internet, vatten, mat. Resten på nöjen. Hålla sovmorgon när man vill.

Arbetslivet ger mig snarare en känsla av att jag är fast i ett ekorrhjul, så får hoppas att jag hittar nåt att göra som jag inte vantrivs med.

Fast vad blir det för nöjen? Man har all tid i världen till att inte göra så extremt mycket. För hur ska man ha råd med en hel körduglig bil att åka till ställen på sin fritid, köpa saker som går åt när man har mycket fritid? Ha ett hem samtidigt som man reser ofta?
Det är inte bara för att folk är lurade av reklam som saker kostar. Även billiga nöjen blir dyra om man sliter på det varje dag. Om nu inte långsamma promenader och kaffe hos vännen är ens enda hobby.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Nutrid
2013-11-15, 01:23
Du tror inte att grottmänniskorna levde i ett hamsterhjul?

Istället för att köra till jobbet i en varm bil för att sedan sitta inne i en varm byggnad och arbeta där du vet att du får en varm lunch.

Medan de som levde på grottmänniskotiden jagade mat hela dagarna och hade problem som "kommer vi att dö idag" istället för "undrar om jag hinner se matchen på viasat sport när jag kommer hem".

Hamsterhjulssnacket börjar bli jävligt tröttsamt.

Jag håller med dig om att materiella ting har blivit något överdrivet men försök inte få det att låta som att vi på något vis har det dåligt - framförallt i Sverige.

Jobbar man med det man vill jobba med så är det fan awesome att jobba förövrigt.

krilleh
2013-11-15, 05:49
Medan de som levde på grottmänniskotiden jagade mat hela dagarna och hade problem som "kommer vi att dö idag" istället för "undrar om jag hinner se matchen på viasat sport när jag kommer hem".



Nja.. Vem har sagt att de jagade mat hela dagarna? Jag tror att de hade mer "fritid" än vad vi har idag.

Bushmen i Afrika jagar väldigt lite av sin vakna tid och umgås istället mycket med familjen. Kan säkert vara samma för grottmänniskorna.

speedy83
2013-11-15, 08:03
Men jag måste fråga TS, du kanske har nämnt det tidigare men har missat det då. Hur gammal är du?

Sen grundar sig ju allt ditt tänk på vad man har för intressen, tycker man att bilar är det roligaste man vet och det är ens intresse så är det ju inte meningslöst att ha en fin/rolig bil eller tycker man att film är det roligaste och bästa som finns så är det ju inte onödigt att ha fin teknik för att avnjuta det på bästa sätt. Samma gäller alla intresse, känslan jag får av dig är att du verkar inte ha några intressen som kostar pengar, vilket ju gör det hela tacksamt ur den synvinklen.

Du ser helt enkelt ner på andras intressen och basunerar ut att DINA intressen är mycket bättre och smartare. Sen hur roligt/sunt/utvecklande är det att sippa på paraplydrinkar 365 dagar *30 år?

När man blir äldre vill man ofta ha någon djupare relation med en kvinna och ofta barn, inte nödvändigtvis barn nu för tiden men vilken människa skulle orka leva med någon som aldrig jobbade utan bara släpande fötterna efter sig? hur kul är det att vara hemma och ledig när ingen annan är det, jag minns när jag var arbetslös under 4 månader för 7-8 år sedan. Jag hade då många kompisar men tyckte det fan var öken då alla jobbade och när de väl kom hem var de tvungna att göra de saker jag hade haft hela dagen på mig att fixa som tvätta, städa, laga mat och fixa med saker. Kontentan blev ju att jag bara träffade dem på helgerna ändå i stort sett och övrig tid var jag ensam.

Men som sagt ålder på dig vore intressant då dessa trådar förekommer ständigt på tex Flashback där 17-20-åringar pratar om samma sak. HAr däremot aldrig stött på någon tex 30-åring som pratar om detta, är du den första?

Ponde
2013-11-15, 08:26
Fast vad blir det för nöjen? Man har all tid i världen till att inte göra så extremt mycket. För hur ska man ha råd med en hel körduglig bil att åka till ställen på sin fritid, köpa saker som går åt när man har mycket fritid? Ha ett hem samtidigt som man reser ofta?
Det är inte bara för att folk är lurade av reklam som saker kostar. Även billiga nöjen blir dyra om man sliter på det varje dag. Om nu inte långsamma promenader och kaffe hos vännen är ens enda hobby.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
Ge exempel på något som "går åt" som är dyra på fritiden.

Sen behöver man inte bil.

Ponde
2013-11-15, 08:34
Men jag måste fråga TS, du kanske har nämnt det tidigare men har missat det då. Hur gammal är du?

Sen grundar sig ju allt ditt tänk på vad man har för intressen, tycker man att bilar är det roligaste man vet och det är ens intresse så är det ju inte meningslöst att ha en fin/rolig bil eller tycker man att film är det roligaste och bästa som finns så är det ju inte onödigt att ha fin teknik för att avnjuta det på bästa sätt. Samma gäller alla intresse, känslan jag får av dig är att du verkar inte ha några intressen som kostar pengar, vilket ju gör det hela tacksamt ur den synvinklen.

Du ser helt enkelt ner på andras intressen och basunerar ut att DINA intressen är mycket bättre och smartare. Sen hur roligt/sunt/utvecklande är det att sippa på paraplydrinkar 365 dagar *30 år?

När man blir äldre vill man ofta ha någon djupare relation med en kvinna och ofta barn, inte nödvändigtvis barn nu för tiden men vilken människa skulle orka leva med någon som aldrig jobbade utan bara släpande fötterna efter sig? hur kul är det att vara hemma och ledig när ingen annan är det, jag minns när jag var arbetslös under 4 månader för 7-8 år sedan. Jag hade då många kompisar men tyckte det fan var öken då alla jobbade och när de väl kom hem var de tvungna att göra de saker jag hade haft hela dagen på mig att fixa som tvätta, städa, laga mat och fixa med saker. Kontentan blev ju att jag bara träffade dem på helgerna ändå i stort sett och övrig tid var jag ensam.

Men som sagt ålder på dig vore intressant då dessa trådar förekommer ständigt på tex Flashback där 17-20-åringar pratar om samma sak. HAr däremot aldrig stött på någon tex 30-åring som pratar om detta, är du den första?

Nej, jag är inte den första. Finns en postare på FB som är runt 40 (nickar Celeno), blivit trött på hamsterhjulet (hade fru, villa, volvo och hela kalaset) som nu jobbar och investerar för att kunna resa heltid om ett par år.

Så enligt dig kan man inte ha en djupare relation med en partner om man inte jobbar? cofffee

Vad gäller kompisar så ser jag inte poängen i att haka på samma levnadssätt som dem (för bekvämlighetens skull) som en orsak att inte göra vad JAG vill. Varför skulle jag diska/dammsuga/kolla tv/somna varje kväll efter jobbet? För att "alla andra" gör det? Nej tack.

Gällande vad som är sunt och ej, livet är kort och vi dör alla en dag, jag ser INGEN poäng i att leva så länge att jag hamnar på ett ålderdomshem ensam, får alzheimer och skiter i byxan tills jag dör i sömnen. Har du också blivit smittad av hälsofascismen? För det ovan nämnda är vad det leder till. (om du lyckas undvika olyckor och överleva så länge)*facepalm*

Är 19 f.ö. även om det är irrelevant till diskussionen.

Poxeman
2013-11-15, 08:35
Jag har Volvo, vovve och radhus.
Trivs jävligt bra med det.

Har lekt surferdude i både Europa och Nya Zeeland i min ungdom.
Inget jag ångrar men livet går vidare och jag är minst lika nöjd med det liv jag lever nu.

spoon
2013-11-15, 08:39
Jag har Volvo, vovve och radhus.
Trivs jävligt bra med det.

Har lekt surferdude i både Europa och Nya Zeeland i min ungdom.
Inget jag ångrar men livet går vidare och jag är minst lika nöjd med det liv jag lever nu.

Nästan samma historia för mig. Levde rövare mellan 19-25 genom att resa runt jorden. Nu har jag köpt min första lägenhet, har fast jobb och fasta rutiner. Längtar inte tillbaka till det livet som jag levde då utan trivs bra i denna tillvaron. Livet har många faser :)

speedy83
2013-11-15, 08:46
Nej, jag är inte den första. Finns en postare på FB som är runt 40 (nickar Celeno), blivit trött på hamsterhjulet (hade fru, villa, volvo och hela kalaset) som nu jobbar och investerar för att kunna resa heltid om ett par år.

Så enligt dig kan man inte ha en djupare relation med en partner om man inte jobbar? cofffee

Vad gäller kompisar så ser jag inte poängen i att haka på samma levnadssätt som dem (för bekvämlighetens skull) som en orsak att inte göra vad JAG vill. Varför skulle jag diska/dammsuga/kolla tv/somna varje kväll efter jobbet? För att "alla andra" gör det? Nej tack.

Gällande vad som är sunt och ej, livet är kort och vi dör alla en dag, jag ser INGEN poäng i att leva så länge att jag hamnar på ett ålderdomshem ensam, får alzheimer och skiter i byxan tills jag dör i sömnen. Har du också blivit smittad av hälsofascismen? För det ovan nämnda är vad det leder till. (om du lyckas undvika olyckor och överleva så länge)*facepalm*

Är 19 f.ö. även om det är irrelevant till diskussionen.

Det är det enda som är relevant enligt mig. Vilket du nog också kommer inse när du är 30 :)

Jag är dock lite nyfiken kring alla er och skulle gärna samla ett nätverk för att höras om säg 10 år och se hur många som faktiskt gått hela vägen. Just det Celeno, han missade jag och är en av de få som faktiskt har lite koll då han faktiskt HAR haft det andra livet något som andra inte har än.

Det jag syftade på med kompisar osv är att jag tyckte det blev extremt tråkigt att inte ha ett jobb då det blev tråkigt att vara ensam och inte ha något att göra efter en tid. Jag hade min träning osv men det är väldigt få timmar på en vecka :)

4623
2013-11-15, 08:55
Är 19 f.ö. även om det är irrelevant till diskussionen.

Högst relevant

nästan samma historia för mig. Levde rövare mellan 19-25 genom att resa runt jorden. Nu har jag köpt min första lägenhet, har fast jobb och fasta rutiner. Längtar inte tillbaka till det livet som jag levde då utan trivs bra i denna tillvaron. Livet har många faser :)

+1

Langster
2013-11-15, 09:12
Alla har inte rutinjobb, jag har rätt kreativt jobb inom IT, får tänka och skapa saker, det är även rätt socialt, allt det sammantaget gör det kul och spännande men det uppstår självklart jobbiga perioder där det antingen händer för lite eller för mycket.

Finns många som trivs riktigt bra med sitt jobb, har pratat med allt från ekonomer till massörer och personliga assistenter som älskar det dom gör, på så vis så upplevs det ju inte som rutin direkt.

Och att du nämner krogen på helgen för att sen repetera allt får mig att tro att du är rätt så ung? Har man inte hittat rätt jobb, firtidsaktiviteter och balans där emellan så är det perspektiv som du förmodligen får senare i livet.

Nu har jag inte läst hela tråden, men jag instämmer med detta. Har man ett intressant jobb som man trivs med så är det stimulerande.
Har man ett skitjobb där man gör samma sak varje dag och inte får ta några egna beslut, inte kan utvecklas och bara umgås med idioter så är det självklart att man vantrivs med sin tillvaro.
Man bör sträva efter att hitta ett jobb inom något man är bra på och är intresserad av, där man kan bli ännu bättre.

Det finns vetenskapliga belägg för att man bli deprimerad av att inte behöva tänka i nya banor och utmana hjärnan på nytt hela tiden - detta är viktigare än andra omständigheter som kan vara tråkiga eller roliga i ens liv. Om ens yrke inte tillåter detta så måste man se till att ha en väldigt rik fritid... Vilket är svårt eftersom ett tråkigt yrke oftast suger musten ur en så pass att man helst bara går hem och kollar på TV när arbetsdagen är slut. Har man haft en stimulerande dag på jobbet så kan man komma hem full av energi.

Morty
2013-11-15, 09:25
Finns det intressanta jobb åt alla? Nej

Tycker alla att det skulle vara roligt att jobba med det som en tycker är intressant i 40 timmar per vecka? Nej.

MasterChief
2013-11-15, 09:31
Jag stöter på flera människor som "inte vill ha intressanta jobb" än "intressanta jobb". Anledningen är att ett "intressant jobb" ofta innebär högre press och många människor är helt nöjda med att ha ett kneg där man har fast rutiner varje dag. Fasta rutiner och trygghet är nog grundstenen i de flesta människors tillvaro. Hela världssystemet är ju ett bevis på att människor mer än gärna släpper en typ av frihet för en annan typ av frihet. Man värdesätter högre ett samhälle som sköter saker åt dem istället för att allting ska hamna på den enskilde individen.

Langster
2013-11-15, 09:37
Är 19 f.ö. även om det är irrelevant till diskussionen.

Det är relevant eftersom de flesta i den åldern önskar att deras liv ska se ut som en actionfilm.

Langster
2013-11-15, 09:39
Finns det intressanta jobb åt alla? Nej

Tycker alla att det skulle vara roligt att jobba med det som en tycker är intressant i 40 timmar per vecka? Nej.

Nej, det är just därför man ska sträva efter att hitta något man själv tycker är roligt.

Ponde
2013-11-15, 09:48
Det är relevant eftersom de flesta i den åldern önskar att deras liv ska se ut som en actionfilm.
Fast nu är ju min dröm inte som en actionfilm cofffee.

Ponde
2013-11-15, 09:50
Högst relevant



+1
Förklara gärna varför det är så relevant (bortsett från argument som dessa: "du kommer att ändra åsikt när du blir äldre", "livet är inte som en hollywoodfilm").

spoon
2013-11-15, 10:02
Jag stöter på flera människor som "inte vill ha intressanta jobb" än "intressanta jobb". Anledningen är att ett "intressant jobb" ofta innebär högre press och många människor är helt nöjda med att ha ett kneg där man har fast rutiner varje dag. Fasta rutiner och trygghet är nog grundstenen i de flesta människors tillvaro. Hela världssystemet är ju ett bevis på att människor mer än gärna släpper en typ av frihet för en annan typ av frihet. Man värdesätter högre ett samhälle som sköter saker åt dem istället för att allting ska hamna på den enskilde individen.

Får plusetta på denna. Sen så ska man ju inte sträva efter att ha ett intressant jobb i andras ögon. Trivs man med tillvaron trots att andra inte företår ens val av jobb så spelar det ingen rol. Trivs man så trivs man.

spoon
2013-11-15, 10:04
Förklara gärna varför det är så relevant (bortsett från argument som dessa: "du kommer att ändra åsikt när du blir äldre", "livet är inte som en hollywoodfilm").

Vi kan sätta oss in i din situation eftersom att vi har varit i den. Du kan inte sätta dig in i våran situation eftersom du inte kan resa i tiden. Nu verkar du dock inte så intresserad av att sätta dig in i någon annans situation.

sweetkarolina
2013-11-15, 10:05
Nu har jag inte läst hela tråden men för mig är det mer skrämmande tanke att gå runt genom livet utan något vettigt att göra än att jobba 40 timmar/veckan.

Hoppade av gymnasiet i min ungdom och provade då livet som meningslös dagdrivare och det var inget för mig. Men det var vid tillfället en behövlig paus.

Sen kunde jag visst gärna jobba 30 timmar ist för 40, men det är detaljer i sammanhanget. Nu har inte jag något moralisk inspirerande drömjobb, men tillräckligt utmanande, stimulerande och varierat för att jag ska trivas.

Sent from my GT-I9305N using Tapatalk

Chrillee
2013-11-15, 10:14
Nej, jag är inte den första. Finns en postare på FB som är runt 40 (nickar Celeno), blivit trött på hamsterhjulet (hade fru, villa, volvo och hela kalaset) som nu jobbar och investerar för att kunna resa heltid om ett par år.

Så enligt dig kan man inte ha en djupare relation med en partner om man inte jobbar? cofffee

Vad gäller kompisar så ser jag inte poängen i att haka på samma levnadssätt som dem (för bekvämlighetens skull) som en orsak att inte göra vad JAG vill. Varför skulle jag diska/dammsuga/kolla tv/somna varje kväll efter jobbet? För att "alla andra" gör det? Nej tack.

Gällande vad som är sunt och ej, livet är kort och vi dör alla en dag, jag ser INGEN poäng i att leva så länge att jag hamnar på ett ålderdomshem ensam, får alzheimer och skiter i byxan tills jag dör i sömnen. Har du också blivit smittad av hälsofascismen? För det ovan nämnda är vad det leder till. (om du lyckas undvika olyckor och överleva så länge)*facepalm*

Är 19 f.ö. även om det är irrelevant till diskussionen.

Min gissning var att du var runt 22-23, så hyfsat nära. Man utvecklas mycket mentalt och hur tankegångarna går när man är ung vuxen.

De flesta får en "kris" i den åldern och har svårt att acceptera arbetslivet, jag själv var inget undantag. Du är egentligen för ung att uttala dig om dessa saker, återkom när du är åtminstone 25, har utbildat dig/hittat ett lämpligt karriärval som passar dig.

tntballe
2013-11-15, 10:27
Ge exempel på något som "går åt" som är dyra på fritiden.

Sen behöver man inte bil.

Kan ta min hobby, fiske. Kan vara billigt men vill man ha hela saker och fiska på olika sätt ofta så börjar det ticka iväg. Samtidigt som det försvinner en del, något man inte tänker på om man bara fiskar ibland. Lägg sen till resterande hobbies som man vill ägna sig åt ofta.

Hur ska du ta dig till vänner som inte bor nära? Åka till ställen och spendera din fritid och i många fall åka dit där du kan utöva eventuella hobbies?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Ponde
2013-11-15, 10:37
Kan ta min hobby, fiske. Kan vara billigt men vill man ha hela saker och fiska på olika sätt ofta så börjar det ticka iväg. Samtidigt som det försvinner en del, något man inte tänker på om man bara fiskar ibland. Lägg sen till resterande hobbies som man vill ägna sig åt ofta.

Hur ska du ta dig till vänner som inte bor nära? Åka till ställen och spendera din fritid och i många fall åka dit där du kan utöva eventuella hobbies?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
Buss? Sen har jag inte några vildmarkshobbyn, så behöver inte bil för att nå svårnådda ställen...

tntballe
2013-11-15, 10:53
Buss? Sen har jag inte några vildmarkshobbyn, så behöver inte bil för att nå svårnådda ställen...

Buss, det var den friheten det. Plötsligt får man inte bestämma hur och när man ska göra saker, kommunaltrafik är något som inte passar alla. Alla gånger jag valt det så har man blivit besviken över att ha åkt på tider som inte passar.

Det jag ville komma fram till var att det där kan vara sjysst för vissa, men absolut inte så att andras liv ska ses som menlösa för att dom inte strävar efter samma.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Ponde
2013-11-15, 11:11
Buss, det var den friheten det. Plötsligt får man inte bestämma hur och när man ska göra saker, kommunaltrafik är något som inte passar alla. Alla gånger jag valt det så har man blivit besviken över att ha åkt på tider som inte passar.

Det jag ville komma fram till var att det där kan vara sjysst för vissa, men absolut inte så att andras liv ska ses som menlösa för att dom inte strävar efter samma.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

För mig är det värt att slippa arbetsslavandet efter förutbestämda tidtabeller, att åka buss är inte direkt en stor uppoffring.

VoDaresVins
2013-11-15, 12:58
Trivs ganska bra i mitt hamsterhjul. Sen går det ju klart inte ut på att jag släpar mig till jobbet jag hatar för att slita mina 8h för att kunna ta mig hem och köpa skit jag inte behöver.

Tycker hela det med att leva utanför hamsterhjulet låter som fantasier som inte ens är relevant för de flesta. Det jag utgår från är att de flesta startar som mig från mer eller mindre noll. Totalt balans på bankkontot vid månadens slut <100€ och förhoppningsvis utan gamla studielån. Att sedan tänka från det utgångsläget att det vore trevligt att resa omkring fritt, sippra på vin och se världen...

Visst kan man ju leva bra utanför hamsterhjulet i alla fall, men att fantisera om att resa runt och bara njuta av livet medan ränta på ränta täcker utgifterna kräver ju ett startkapital få är unnade.

4623
2013-11-15, 13:30
Förklara gärna varför det är så relevant (bortsett från argument som dessa: "du kommer att ändra åsikt när du blir äldre", "livet är inte som en hollywoodfilm").

För att du inte har sett båda sidorna. Jag gick igenom en väldigt stor förändring mellan 23 och 25.

Jag har som jag tidigare skrivit levt "ditt drömliv" under ~5 år. Jag hade grymt roligt och ångrar ingenting. Skulle jag vilja gå tillbaka till det? Inte en chans.

Ponde
2013-11-15, 13:56
Trivs ganska bra i mitt hamsterhjul. Sen går det ju klart inte ut på att jag släpar mig till jobbet jag hatar för att slita mina 8h för att kunna ta mig hem och köpa skit jag inte behöver.

Tycker hela det med att leva utanför hamsterhjulet låter som fantasier som inte ens är relevant för de flesta. Det jag utgår från är att de flesta startar som mig från mer eller mindre noll. Totalt balans på bankkontot vid månadens slut <100€ och förhoppningsvis utan gamla studielån. Att sedan tänka från det utgångsläget att det vore trevligt att resa omkring fritt, sippra på vin och se världen...

Visst kan man ju leva bra utanför hamsterhjulet i alla fall, men att fantisera om att resa runt och bara njuta av livet medan ränta på ränta täcker utgifterna kräver ju ett startkapital få är unnade.
Kapitalet går att bygga upp också om man verkligen vill slippa jobba helt (tar inte en hel livstid heller, ränta-på-ränta är ganska otroligt).

Ponde
2013-11-15, 13:57
För att du inte har sett båda sidorna. Jag gick igenom en väldigt stor förändring mellan 23 och 25.

Jag har som jag tidigare skrivit levt "ditt drömliv" under ~5 år. Jag hade grymt roligt och ångrar ingenting. Skulle jag vilja gå tillbaka till det? Inte en chans.

Du hade roligt men vill ändå inte gå tillbaka? :d

Varför vill du inte gå tillbaka? Din åsikt om nackdelar med den livsstilen?

filmjölk
2013-11-15, 14:01
Jag drömmer ibland om att hoppa av hamsterhjulet, sno en båt och bli pirat här på västkusten om somrarna. Glida runt och borda båtar och råna segelbrats, göra strandhugg mot badstränder/restauranger etc. vid vattnet och bli skitrik.

Jag vill ha en kroksabel, ögonlapp, pistol och piratflagga...hela kittet liksom.

Rikard Jansson
2013-11-15, 14:02
Jag drömmer ibland om att hoppa av hamsterhjulet, sno en båt och bli pirat här på västkusten om somrarna. Glida runt och borda båtar och råna segelbrats, göra strandhugg mot badstränder/restauranger etc. vid vattnet och bli skitrik.

Jag vill ha en kroksabel, ögonlapp, pistol och piratflagga...hela kittet liksom.

Kom hit så kapar vi taket av en buss, målar den mattsvart och sätter upp en mast. Så kan vi åka runt med varsin AK47 sen och råna tanter :)

Snubben
2013-11-15, 14:03
Kom hit så kapar vi taket av en buss, målar den mattsvart och sätter upp en mast. Så kan vi åka runt med varsin AK47 sen och råna tanter :)

Ha! Vägpirater blev helt plötsligt häftigt!

4623
2013-11-15, 14:11
Du hade roligt men vill ändå inte gå tillbaka? :d

Varför vill du inte gå tillbaka? Din åsikt om nackdelar med den livsstilen?

För att jag tröttna. Var ganska less på det sista halvåret.

Nu hade jag turen att ha vänner som också kunde göra vad de ville. Men har man inte det så kan det bli väldigt ensamt. Det är inte speciellt stimulerande (nu blir det vad man gör det till). Men för mig var det mest festa och resa. Efter ett tag uppskatta jag inte det lika mycket. Även det blir slentrianmässigt till slut.

Chrillee
2013-11-15, 14:17
Kapitalet går att bygga upp också om man verkligen vill slippa jobba helt (tar inte en hel livstid heller, ränta-på-ränta är ganska otroligt).

Om det vore smutsenkelt att bli förmögen på effektiv ränta så skulle nog flera bli det.

tjing
2013-11-15, 14:18
Funderat mycket på det där på sistone.

Jag kan inte för mitt liv förstå alla människor som tycks bara leva på enligt mall utan att ifrågasätta å det grövsta. Eller så ifrågasätter jag allt, jag vet inte.

Men det är rätt absurt hur styrt många lever sina liv. Och hur fast många är i strukturer de inte förmår se utifrån för de kan inte lyfta blicken och se hur allting är sociala konstruktioner och mallar.

Att bara leva för att leva utan mening och bo i sitt radhus och gå på parmiddagar etc känns helt otroligt meningslöst imo. Det enda som känns intressant är att lära sig hur det faktiskt går till när protein vandrar genom cellen i minsta detalj eller hur sjukt märklig rymden och vår tillvaro är. Men random person är mer intresserade av att hinna hem till någon match. Suck.

VoDaresVins
2013-11-15, 14:25
Kapitalet går att bygga upp också om man verkligen vill slippa jobba helt (tar inte en hel livstid heller, ränta-på-ränta är ganska otroligt).

Det skulle enligt mig i så fall just innebära att man sätter sig i ett hamsterhjul man inte vill vara i och stannar där i minst 10 år för att sedan kunna fira att man inte längre är i hamsterhjulet. För att komm upp till nåt kapital som räcker för självförsöjning skulle jag då istället få tumma på nuvarande boende, mat och dryck, träning, kläder och så vidare. Det är för mig inte "shit you don't need" för att citera Tyler i Fight Club, utan snarare bara en del av att njuta av nuet.

Chrillee
2013-11-15, 14:27
Funderat mycket på det där på sistone.

Jag kan inte för mitt liv förstå alla människor som tycks bara leva på enligt mall utan att ifrågasätta å det grövsta. Eller så ifrågasätter jag allt, jag vet inte.

Men det är rätt absurt hur styrt många lever sina liv. Och hur fast många är i strukturer de inte förmår se utifrån för de kan inte lyfta blicken och se hur allting är sociala konstruktioner och mallar.

Att bara leva för att leva utan mening och bo i sitt radhus och gå på parmiddagar etc känns helt otroligt meningslöst imo. Det enda som känns intressant är att lära sig hur det faktiskt går till när protein vandrar genom cellen i minsta detalj eller hur sjukt märklig rymden och vår tillvaro är. Men random person är mer intresserade av att hinna hem till någon match. Suck.

Hur ska vanliga människor leva enligt dig? Hur menar du utan mening? En mening kan vara folk som har barn, tycker om att plocka i sin trädgärd.

Vad som ger värde är ju subjektivt.

Det börjar tom bli slentrian när folk säger att "alla andra" lever meningslösa liv, utom jag som är mer upplyst än normalbefolkningen.

Det enda som känns intressant är att lära sig hur det faktiskt går till när protein vandrar genom cellen i minsta detalj eller hur sjukt märklig rymden och vår tillvaro är. Men random person är mer intresserade av att hinna hem till någon match. Suck.

Varför skulle ditt intresse om protein/rymden ha större värde än något annat?

spoon
2013-11-15, 14:30
Funderat mycket på det där på sistone.

Jag kan inte för mitt liv förstå alla människor som tycks bara leva på enligt mall utan att ifrågasätta å det grövsta. Eller så ifrågasätter jag allt, jag vet inte.

Men det är rätt absurt hur styrt många lever sina liv. Och hur fast många är i strukturer de inte förmår se utifrån för de kan inte lyfta blicken och se hur allting är sociala konstruktioner och mallar.

Att bara leva för att leva utan mening och bo i sitt radhus och gå på parmiddagar etc känns helt otroligt meningslöst imo. Det enda som känns intressant är att lära sig hur det faktiskt går till när protein vandrar genom cellen i minsta detalj eller hur sjukt märklig rymden och vår tillvaro är. Men random person är mer intresserade av att hinna hem till någon match. Suck.

Dom kan ju också ha reflekterat över det du tänker på och insett att dom är tillfreds med tillvaron.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Ponde
2013-11-15, 14:33
Om det vore smutsenkelt att bli förmögen på effektiv ränta så skulle nog flera bli det.

Det ÄR smutsenkelt, men då kräver det att du investerar en stor del av din lön.

Slartibartfast
2013-11-15, 14:33
Funderat mycket på det där på sistone.

Jag kan inte för mitt liv förstå alla människor som tycks bara leva på enligt mall utan att ifrågasätta å det grövsta. Eller så ifrågasätter jag allt, jag vet inte.

Men det är rätt absurt hur styrt många lever sina liv. Och hur fast många är i strukturer de inte förmår se utifrån för de kan inte lyfta blicken och se hur allting är sociala konstruktioner och mallar.

Att bara leva för att leva utan mening och bo i sitt radhus och gå på parmiddagar etc känns helt otroligt meningslöst imo. Det enda som känns intressant är att lära sig hur det faktiskt går till när protein vandrar genom cellen i minsta detalj eller hur sjukt märklig rymden och vår tillvaro är. Men random person är mer intresserade av att hinna hem till någon match. Suck.

För att inte tala om alla som envisas med att projicera sin egen värderingsmall på andra :)

Precis som spoon säger, så tror jag knappast folk är omedvetna om hamsterhjulet. Dom gillar det.

4623
2013-11-15, 14:35
Det skulle enligt mig i så fall just innebära att man sätter sig i ett hamsterhjul man inte vill vara i och stannar där i minst 10 år för att sedan kunna fira att man inte längre är i hamsterhjulet. För att komm upp till nåt kapital som räcker för självförsöjning skulle jag då istället få tumma på nuvarande boende, mat och dryck, träning, kläder och så vidare. Det är för mig inte "shit you don't need" för att citera Tyler i Fight Club, utan snarare bara en del av att njuta av nuet.

This!

Jag lever hellre en standard på tre konstant än ena hälften på ett och andra hälften på fem.

Ponde
2013-11-15, 14:36
Det skulle enligt mig i så fall just innebära att man sätter sig i ett hamsterhjul man inte vill vara i och stannar där i minst 10 år för att sedan kunna fira att man inte längre är i hamsterhjulet. För att komm upp till nåt kapital som räcker för självförsöjning skulle jag då istället få tumma på nuvarande boende, mat och dryck, träning, kläder och så vidare. Det är för mig inte "shit you don't need" för att citera Tyler i Fight Club, utan snarare bara en del av att njuta av nuet.
Tja, ideellt så hade jag ju levt som i FC direkt men tyvärr går det inte utan att gå på bidrag.

Att jobba i någon mängd är ett nödvändigt ont, såvida jag inte vinner på lotto elr nåt. Jobba deltid vore inte direkt så farligt heller, om det vore något jag skulle stå ut med. 4 timmar/dag är ju inget, och jag skulle ändå ha råd att resa & äta/dricka gott.

4623
2013-11-15, 14:37
Tja, ideellt så hade jag ju levt som i FC direkt men tyvärr går det inte utan att gå på bidrag.

Att jobba i någon mängd är ett nödvändigt ont, såvida jag inte vinner på lotto elr nåt. Jobba deltid vore inte direkt så farligt heller, om det vore något jag skulle stå ut med. 4 timmar/dag är ju inget, och jag skulle ändå ha råd att resa & äta/dricka gott.

Vad hade du tänkt jobba med då? Vet du vad det kostar att resa, äta och dricka gott?

Ponde
2013-11-15, 14:38
This!

Jag lever hellre en standard på tre konstant än ena hälften på ett och andra hälften på fem.

Fast nu är det inte så enkelt. Om jag anser att jobb och fasta tidtabeller varje dag är något jävligt tråkigt, så är det verkligen inte "3" att leva så hela mitt liv om jag istället kunde leva lite snålare, jobba ca 1/3 av det jag jobbat i ett "vanligt" arbetsliv och sedan kunna unna mig det mesta resterande 2/3 av livet.

MasterChief
2013-11-15, 14:38
Att bara leva för att leva utan mening och bo i sitt radhus och gå på parmiddagar etc känns helt otroligt meningslöst imo. Det enda som känns intressant är att lära sig hur det faktiskt går till när protein vandrar genom cellen i minsta detalj eller hur sjukt märklig rymden och vår tillvaro är. Men random person är mer intresserade av att hinna hem till någon match. Suck.

Jag bor i hus och tycker parmiddagar är otroligt trevligt och ofta givande. Kanske beror på vilka man äter middag med helt enkelt? Läge och byta vänner?
Sen när jag går hem sa tar jag ut mina teleskop och funderar på rymden halva natten som ett komplement till parmiddagarna.

Ponde
2013-11-15, 14:40
Vad hade du tänkt jobba med då? Vet du vad det kostar att resa, äta och dricka gott?

Tja, hade jag jobbat med IT (typ som konsult och egenföretagare) hade jag ju kunnat jobba hemifrån och bo i något exotiskt land.

Dock vet jag inte än vad jag skall jobba med.

Jag vet att det inte är särskilt dyrt att resa nuförtiden (och inte heller att bo, sålänge hotellet inte ligger i västeuropa eller är 5-stjärnigt). Sprit är inte dyrt (förutom i Sverige då).

tjing
2013-11-15, 14:44
Jag bor i hus och tycker parmiddagar är otroligt trevligt och ofta givande. Kanske beror på vilka man äter middag med helt enkelt? Läge och byta vänner?
Sen när jag går hem sa tar jag ut mina teleskop och funderar på rymden halva natten som ett komplement till parmiddagarna.

Visst, det kan ju vara kul att socialisera såklart men det är ju i princip en helt meningslös aktivitet för människosläktet i stort. Alltså, det leder ju inte till något vettigt. Och sen dör vi.

Fasen, blev sugen på ett teleskop nu.

tjing
2013-11-15, 14:45
Hur ska vanliga människor leva enligt dig? Hur menar du utan mening? En mening kan vara folk som har barn, tycker om att plocka i sin trädgärd.

Vad som ger värde är ju subjektivt.

Det börjar tom bli slentrian när folk säger att "alla andra" lever meningslösa liv, utom jag som är mer upplyst än normalbefolkningen.

Varför skulle ditt intresse om protein/rymden ha större värde än något annat?

Det menar jag inte och mina intressen är såklart subjektivt intressanta för mig.

Reagerar mest på slentrianen och att folk inte verkar inse att de ska dö och att mycket man gör är fullkomligt meningslöst. Varför gör man det då?

tjing
2013-11-15, 14:46
Dom kan ju också ha reflekterat över det du tänker på och insett att dom är tillfreds med tillvaron.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Om man reflekterar över alltings meningslöshet, vår ofrånkomliga dödlighet och ändå är tillfreds kan det inte stå rätt till på hjärnkontoret.

MasterChief
2013-11-15, 14:47
Visst, det kan ju vara kul att socialisera såklart men det är ju i princip en helt meningslös aktivitet för människosläktet i stort. Alltså, det leder ju inte till något vettigt. Och sen dör vi.

Fasen, blev sugen på ett teleskop nu.

Jag tror nog de flesta människorna mår klart bättre av socialt umgänge vilket gör dem till mer produktiva samt lyckligare människor. Ditt surfande på kolo är väl inte alltid vettigt och leder till något?

Alla bör ha ett teleskop eller åtminstone en vettig kikare. :)

Ponde
2013-11-15, 14:48
Om man reflekterar över alltings meningslöshet, vår ofrånkomliga dödlighet och ändå är tillfreds kan det inte stå rätt till på hjärnkontoret.

Nihilist här ser jag? Den logiska slutändan tyvärr, om man objektivt ser på våran existens...:d

MasterChief
2013-11-15, 14:49
Om man reflekterar över alltings meningslöshet, vår ofrånkomliga dödlighet och ändå är tillfreds kan det inte stå rätt till på hjärnkontoret.

Kallas självbevarelsedrift. Människor vill inte reflektera över ofrånkomliga obehagligheter mer än nödvändigt.

filmjölk
2013-11-15, 14:49
Tja, hade jag jobbat med IT (typ som konsult och egenföretagare) hade jag ju kunnat jobba hemifrån och bo i något exotiskt land.

Dock vet jag inte än vad jag skall jobba med.

Jag vet att det inte är särskilt dyrt att resa nuförtiden (och inte heller att bo, sålänge hotellet inte ligger i västeuropa eller är 5-stjärnigt). Sprit är inte dyrt (förutom i Sverige då).

Då du verkar skärpt, grubblande och filosofisk skulle jag vilja föreslå att du läser till psykolog eller samtalsterapeut. Det eller ngt liknande hade passat dig.

Hackenschmidt
2013-11-15, 14:50
Då du verkar skärpt, grubblande och filosofisk skulle jag vilja föreslå att du läser till psykolog eller samtalsterapeut. Det eller ngt liknande hade passat dig.

Inte om han vill bli ekonomiskt oberoende. :d

tjing
2013-11-15, 14:50
Jag tror nog de flesta människorna mår klart bättre av socialt umgänge vilket gör dem till per produktiva samt lyckligare människor. Ditt surfande på kolo är väl inte alltid vettigt och leder till något?

Alla bör ha ett teleskop eller åtminstone en vettig kikare. :)

Tror jag med, jag gillar det definitivt. Men ur en filosofisk synvinkel leder det ju inte direkt till något vettigt fastän det är mysigt.

Nej, mitt kolo-surfande är nog i stort väldigt meningslöst; skriva svar i Filmjölks trådar etc. Däremot så känns det meningsfullt att svara på saker jag vet ibland och visa någon annan med någon referens. Det känns meningsfullt att sprida kunskap tycker jag, kan inte sätta fingret på varför egentligen (vad ger det mig s a s).

Vad går ett vettigt teleskop på med budgetpris?

speedy83
2013-11-15, 14:51
Inte om han vill bli ekonomiskt oberoende. :d

Som psykolog med egen mottagning kan man nog göra mer pengar än på mycket annat.

Hackenschmidt
2013-11-15, 14:54
Som psykolog med egen mottagning kan man nog göra mer pengar än på mycket annat.

Överdrivet bra är det nog svårt att tjäna. Men jag kan inte påstå att jag har dunderkoll på löner för just egenföretagar-psykologer. Men i övrigt är lönen ok, men inget att välja yrket utifrån. (jag läser själv till psykolog).

spoon
2013-11-15, 14:57
Då du verkar skärpt, grubblande och filosofisk skulle jag vilja föreslå att du läser till psykolog eller samtalsterapeut. Det eller ngt liknande hade passat dig.

Eller vägpirat i Svanskog. Jag blev jävligt sugen på det :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

filmjölk
2013-11-15, 14:59
Inte om han vill bli ekonomiskt oberoende. :d

Det är svårt att bli ekonomiskt oberoende, och då tycker jag det kan vara en idé att bara drömma om den biten, och försöka välja ett yrke man kan bli duktig på istället. Om inte annat hjälper han ju andra som psykolog, och det ger bra karma, så kanske han återföds som indisk prins eller något och är ekonomiskt oberoende i nästa liv (om man tror på sånt :D )

speedy83
2013-11-15, 14:59
Överdrivet bra är det nog svårt att tjäna. Men jag kan inte påstå att jag har dunderkoll på löner för just egenföretagar-psykologer. Men i övrigt är lönen ok, men inget att välja yrket utifrån. (jag läser själv till psykolog).

Det är väl lite som med allt annat är du egen och framgångsrik så tjänar du bra men som snitt kanske det inte är så lysande. Vet bara att jag hade en psykolog som hade mottagning i mitt föra bostadshus och hon taxerade strax över miljonen/år och det var i en liten stad.

Det är mycket för mig iaf, även om alla har olika syn på det.

filmjölk
2013-11-15, 15:00
Eller vägpirat i Svanskog. Jag blev jävligt sugen på det :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Haha jajemen!

tjing
2013-11-15, 15:04
Nihilist här ser jag? Den logiska slutändan tyvärr, om man objektivt ser på våran existens...:d

Vete tusan, kan man vara optimistisk nihilist? ;)

De två sidorna får dock inte mötas för då vinner nog nihilismen. Men optimismen har ett separat kognitivt fack på något sätt.

Men det märkliga är ju varför vi inte konstant är medvetna om det? Det ultimata vore ju om alla människor gick ihop och vi lade enorma resurser på forskning om åldrande och sjukdom och förhoppningsvis lyckades kartlägga hela kroppen relativt fort. För att sedan försöka utvidga oss till närliggande planeter osv.

Mycket av det som görs nu av människor på mikro- och makronivå är så enormt meningslöst att jag blir desillusionerad.

Hackenschmidt
2013-11-15, 15:04
Det är svårt att bli ekonomiskt oberoende, och då tycker jag det kan vara en idé att bara drömma om den biten, och försöka välja ett yrke man kan bli duktig på istället. Om inte annat hjälper han ju andra som psykolog, och det ger bra karma, så kanske han återföds som indisk prins eller något och är ekonomiskt oberoende i nästa liv (om man tror på sånt :D )
Det är väl lite som med allt annat är du egen och framgångsrik så tjänar du bra men som snitt kanske det inte är så lysande. Vet bara att jag hade en psykolog som hade mottagning i mitt föra bostadshus och hon taxerade strax över miljonen/år och det var i en liten stad.

Det är mycket för mig iaf, även om alla har olika syn på det.

Ja den lönen tycker jag är väldigt bra. Menade bara att snittlönen inte är något att hurra över.
Men andra fördelar finns ju som att bli återfödd som indisk prins o.s.v.

tjing
2013-11-15, 15:06
Kallas självbevarelsedrift. Människor vill inte reflektera över ofrånkomliga obehagligheter mer än nödvändigt.

En filosofisk fråga är ju vad det spelar för roll när man ändå är död sedan. Du kommer de facto aldrig funnits i praktisk bemärkelse när du är borta. Saker du gjort kan finnas kvar, men du kommer aldrig levat. Så varför inte fundera på obehagligheter, det spelar ju ingen roll.

Ponde
2013-11-15, 15:06
Inte om han vill bli ekonomiskt oberoende. :d

Ek.oberoende kan man nog bli med en psykologlön också (som f.ö. inte är värst låg), inget trix.

Ponde
2013-11-15, 15:08
Överdrivet bra är det nog svårt att tjäna. Men jag kan inte påstå att jag har dunderkoll på löner för just egenföretagar-psykologer. Men i övrigt är lönen ok, men inget att välja yrket utifrån. (jag läser själv till psykolog).

Man blir aldrig ek.oberoende. på hög lön, utan låga utgifter och genom att lägga undan det mesta till investerande.

Snubben
2013-11-15, 15:08
Ek.oberoende kan man nog bli med en psykologlön också (som f.ö. inte är värst låg), inget trix.

Kan man? Oftast brukar det bli så att när din lön stiger så ökar du även din konsumtion. Om du har väldigt bra disciplin så kan du bli, i din bemärkelse, ekonomiskt oberoende vid en nettolön på 25 000.

Ponde
2013-11-15, 15:10
Kan man? Oftast brukar det bli så att när din lön stiger så ökar du även din konsumtion. Om du har väldigt bra disciplin så kan du bli, i din bemärkelse, ekonomiskt oberoende vid en nettolön på 25 000.

Ja, klart man kan. Ditt argument byggde på att man blir girigare ju mer man tjänar, men jag har då aldrig haft problem med sånt hittils.

Lägger du undan ca 12000/mån (räknat i dagens pengavärde) och investerar dem, så tar det för mig ca 15-20 år att bli ek.oberoende. med en passlig medelklass-lön att ta ut (och kapitalet kan man börja urholka senare också).

Snubben
2013-11-15, 15:12
Ja, klart man kan. Ditt argument byggde på att man blir girigare ju mer man tjänar, men jag har då aldrig haft problem med sånt hittils.


Då har du aldrig haft en gått från en låg inkomst till hög inkomst eller så hade du föräldrar som fostrade dig väldigt väl.

Ponde
2013-11-15, 15:13
Då har du aldrig haft en gått från en låg inkomst till hög inkomst eller så hade du föräldrar som fostrade dig väldigt väl.

God uppfostran ja, men det lärde mig inte detta. När jag kom till insikt över hur värdefull min tid är för mig så förstod jag att ökande av levnadsstandarden efter lönehöjningar bara kommer förslava mig för systemet ännu längre.

Man kan inte köpa tid...

MasterChief
2013-11-15, 15:15
En filosofisk fråga är ju vad det spelar för roll när man ändå är död sedan. Du kommer de facto aldrig funnits i praktisk bemärkelse när du är borta. Saker du gjort kan finnas kvar, men du kommer aldrig levat. Så varför inte fundera på obehagligheter, det spelar ju ingen roll.

Dina resonemang är något märkliga. Jag vet inte hur du fungerar men jag och många med mig föredrar att inte fylla våra sinnen med obehagliga tankar som leder till obehagliga känslor. Vissa upplever detta starkare än andra såklart, men överlag tror jag att genomsnittsmänniskan uppskattar att fylla sina sinnen med roligare saker än tankar på icke existens och obefintlighet.

tjing
2013-11-15, 15:16
Jo, det förstår jag också men ja strunt samma.

Jag är mer intresserad av att hitta sanningar och mening i något som hjälper andra och inte bara mig själv. Om något är roligt eller behagligt kommer i andra hand. Sen får jag såklart en viss tillfredsställelse av att hjälpa andra och få aha-upplevelser när jag läser saker, men det är ju inte samma sak som att fika eller kolla på fotboll med folköl och chipspåsen i högsta hugg.

4623
2013-11-15, 15:16
God uppfostran ja, men det lärde mig inte detta. När jag kom till insikt över hur värdefull min tid är för mig så förstod jag att ökande av levnadsstandarden efter lönehöjningar bara kommer förslava mig för systemet ännu längre.

Man kan inte köpa tid...

Vad gör din tid så väldigt värdefull? Hur har du tänkt att en vecka ska se ut i ditt drömliv?

Snubben
2013-11-15, 15:18
God uppfostran ja, men det lärde mig inte detta. När jag kom till insikt över hur värdefull min tid är för mig så förstod jag att ökande av levnadsstandarden efter lönehöjningar bara kommer förslava mig för systemet ännu längre.

Man kan inte köpa tid...

.. nu hänger jag inte med. Gå från låg till hög lön, konsumtionen ökar men du svarar att tiden är värdefull? Klart tiden är värdefull, du lever bara en gång, därför det är viktigt att man spelar alla sin kort rätt när man vill göra karriär eller liknande.

MasterChief
2013-11-15, 15:21
Jo, det förstår jag också men ja strunt samma.

Jag tror att människan på ett evolutionärt plan helt enkelt inte kan handskas med sin fria vilja och självmedvetenhet på en nivå som matchar deras faktiska mentala kapacitet. Vårt medvetande är en tung börda för många där man dras mellan korta och förgängliga moment av lycka till långtidsplanering och stadigvarande lycka. Att sedan världen är fylld av ett slags organiserat kaos gör ju inte saken bättre.

Så ignorera saker och tings ordning är nog en enkel väg till en stunds sinnesfrid.

Ponde
2013-11-15, 15:24
Vad gör din tid så väldigt värdefull? Hur har du tänkt att en vecka ska se ut i ditt drömliv?

Livet är kort, därför är det värdefullt? *gah!*

Vad jag gör på min ledighet är inte lika viktigt som att slippa känslan av att vara "undersåte" och måsten hit och dit i vardagen. Jag hatar regelbundenhet och tidtabeller.

En vecka...tja, fiska lite, dricka öl, läsa en bok, biobesök, ligga på stranden och dega, göra något adrenalinfyllt...who knows :d.

Ponde
2013-11-15, 15:25
.. nu hänger jag inte med. Gå från låg till hög lön, konsumtionen ökar men du svarar att tiden är värdefull? Klart tiden är värdefull, du lever bara en gång, därför det är viktigt att man spelar alla sin kort rätt när man vill göra karriär eller liknande.

Nej, konsumtionen ökar INTE (om du vill slippa jobbet-vilket jag vill).

Med "tiden är värdefull" menar jag att det är onödigt att slita på jobbet för befodringar om man sedan slösar pengarna på irrelevant trams. Hellre investera det mesta och slippa jobbandet helt efter en tid.

Jobb är inte frihet, och jag gillar inte den känslan.

4623
2013-11-15, 15:29
Livet är kort, därför är det värdefullt? *gah!*

Vad jag gör på min ledighet är inte lika viktigt som att slippa känslan av att vara "undersåte" och måsten hit och dit i vardagen. Jag hatar regelbundenhet och tidtabeller.

En vecka...tja, fiska lite, dricka öl, läsa en bok, biobesök, ligga på stranden och dega, göra något adrenalinfyllt...who knows :d.

Okej, ett slackerliv. Enligt mig ett meningslöst liv.

Tror du kan gilla "The Power of Now" av Eckhart Tolle.

Snubben
2013-11-15, 15:33
Nej, konsumtionen ökar INTE (om du vill slippa jobbet-vilket jag vill).

Med "tiden är värdefull" menar jag att det är onödigt att slita på jobbet för befodringar om man sedan slösar pengarna på irrelevant trams. Hellre investera det mesta och slippa jobbandet helt efter en tid.

Jobb är inte frihet, och jag gillar inte den känslan.

Du säger att konsumtionen inte ökar, dock tror jag inte du har varit runt så hiskligt (vad var du, 19 år?) och varit runt om människor som har gjort karriär, ärvt pengar, vunnit på lotto mm. och sett till hur de går från "jag ska aldrig spendera" till "Mm men klart jag måste ha en slit och släng jacka för 12 papp". Det beteendet, friheten, kalla det vad du vill, hoppar 99.9% på.. Om du frågar mig. Jag baserar det på min erfarenhet, varken mer eller mindre. Sedan kanske jag har levt i någon stängd umgänges-krets där det är ett beteende som har premierats i vår grupp men det betvivlar jag.

Din bedömning av vad som är irrelevant trams kan väl diskuteras, jag kanske upplever att en bra bil ger mig frihet, då den kan ta mig ut i skogen. Jag kanske upplever att en bra TV kan göra att jag kan ta del av naturdokumentärer på ett helt annat sätt. Saker som jag måste "slava för" ger mig upplevelser och kunskap som jag värdesätter, som är en del av när jag gör det jag tycker om - naturen. Är det då irrelevant/meningslöst/slaveri om jag aktivt arbetar för att göra en bra karriär som tillåter mig att få ut det bästa ur varje sekund jag lever?

Jag skrev det tidigare i tråden, istället för att försöka fly "spelet" så lär dig "spelet" och utnyttja det till din favör.

filmjölk
2013-11-15, 15:35
Livet är kort, därför är det värdefullt? *gah!*

Vad jag gör på min ledighet är inte lika viktigt som att slippa känslan av att vara "undersåte" och måsten hit och dit i vardagen. Jag hatar regelbundenhet och tidtabeller.

En vecka...tja, fiska lite, dricka öl, läsa en bok, biobesök, ligga på stranden och dega, göra något adrenalinfyllt...who knows :d.

Jag förstår drömmen, jag delar den...men den är deprimerande då den aldrig kommer att bli verklighet. Sanningen är att man tyvärr måste jobba, passa tider, rätta sig i ledet och underkasta sig den Reinfeldtska världsordningen.

Inte ens när du är gammal slipper du numera, lets face it, du kommer att vara tvungen att jobba tills du faller död ner och med en sista kraftansträngning kommer du inte att säga "Jag älskar er" till dina anhöriga, utan använda den till att trycka på ctrl+s för att spara kvartalsrapporten som du precis på sekunden hann färdigt.

Så då gäller det att hitta ett jobb som du kan zombiefiera dig själv till att klara av, döva sinnet med bensodiazepiner, låta själen långsamt rinna ur dig, låta dagar förvandlas till år och livet glida iväg tills döden befriar dig.

:/

d1anny2
2013-11-15, 15:36
Sålänge de inte enbart går ut på förströelse tycker jag inte det verkar meningslöst alls.

Läser nu en bok av Nikos Kazantzakis. Han säger i förordet:

Throughout my life my greatest benefactors have been my dreams and my travels; very few men, alive or dead, have helped me in my struggle...

Nu var detta ingen ordspråkstråd, men varför inte.

sigill
2013-11-15, 15:53
Utan arbete skulle man bli slö efter ett tag. Ni som vill ha mer fritid kanske borde överväga att gå från 100%-75%. Det kan vara värt att ha en lite lägre lön men ha mycket mer tid över.

Nu är det inte alla som kan det men...

tjing
2013-11-15, 15:55
Jag tror att människan på ett evolutionärt plan helt enkelt inte kan handskas med sin fria vilja och självmedvetenhet på en nivå som matchar deras faktiska mentala kapacitet. Vårt medvetande är en tung börda för många där man dras mellan korta och förgängliga moment av lycka till långtidsplanering och stadigvarande lycka. Att sedan världen är fylld av ett slags organiserat kaos gör ju inte saken bättre.

Så ignorera saker och tings ordning är nog en enkel väg till en stunds sinnesfrid.

Visst är det så och det gör jag ju själv också jämnt och ständigt.

Men är det särskilt meningsfullt eller vettigt? Det accentuerar ju bara meningslösheten i våra existenser. Det enda som spelar roll är att avla barn, men även vår avkomma hamnar i samma situation som vi och så fortsätter det.

Jag vet dock inte vad som måste till, människan kanske är för självisk etc för att vi ska kunna samla mänskligheten mot gemensamma mål. Och i s f är det ju helt kört.

Sedan blir ju inte saken bättre av att mycket tyder på att alla stjärnor och planeter kommer att dö (om vi nu skulle överleva att vår sol slocknar) och att vårt universum hamnar i ett enormt, enormt, enormt långvarigt tillstånd av död och tomhet.

Bjuder på den Fredagspeppen!

Multiversum ger ju dock en viss tröst i det avseendet. Och faktumet att vi tror oss förstå så mycket när vi vet så otroligt lite. Även om kroppen och hjärnan.

Ponde
2013-11-15, 16:04
Du säger att konsumtionen inte ökar, dock tror jag inte du har varit runt så hiskligt (vad var du, 19 år?) och varit runt om människor som har gjort karriär, ärvt pengar, vunnit på lotto mm. och sett till hur de går från "jag ska aldrig spendera" till "Mm men klart jag måste ha en slit och släng jacka för 12 papp". Det beteendet, friheten, kalla det vad du vill, hoppar 99.9% på.. Om du frågar mig. Jag baserar det på min erfarenhet, varken mer eller mindre. Sedan kanske jag har levt i någon stängd umgänges-krets där det är ett beteende som har premierats i vår grupp men det betvivlar jag.

Din bedömning av vad som är irrelevant trams kan väl diskuteras, jag kanske upplever att en bra bil ger mig frihet, då den kan ta mig ut i skogen. Jag kanske upplever att en bra TV kan göra att jag kan ta del av naturdokumentärer på ett helt annat sätt. Saker som jag måste "slava för" ger mig upplevelser och kunskap som jag värdesätter, som är en del av när jag gör det jag tycker om - naturen. Är det då irrelevant/meningslöst/slaveri om jag aktivt arbetar för att göra en bra karriär som tillåter mig att få ut det bästa ur varje sekund jag lever?

Jag skrev det tidigare i tråden, istället för att försöka fly "spelet" så lär dig "spelet" och utnyttja det till din favör.
Det ända sättet att uttnyttja spelet och vinna det är att bli kapitalägare. Så länge du arbetar för att du måste, och på någon annans villkor, så är du inte fri i min åsikt.

Jag skiter ärligt talat i vad andra runtomkring mig gör med sina pengar och det du nämnde stämmer inte in på mig. Det är ganska enkelt för mig, jag tänker bara på hur mycket frihet summan xxxx kan köpa mig och sedan avstår jag ifrån att slösa det (känner dock inget vidare sug till dyra prylar så det underlättar ju).

Ponde
2013-11-15, 16:07
Jag förstår drömmen, jag delar den...men den är deprimerande då den aldrig kommer att bli verklighet. Sanningen är att man tyvärr måste jobba, passa tider, rätta sig i ledet och underkasta sig den Reinfeldtska världsordningen.

Inte ens när du är gammal slipper du numera, lets face it, du kommer att vara tvungen att jobba tills du faller död ner och med en sista kraftansträngning kommer du inte att säga "Jag älskar er" till dina anhöriga, utan använda den till att trycka på ctrl+s för att spara kvartalsrapporten som du precis på sekunden hann färdigt.

Så då gäller det att hitta ett jobb som du kan zombiefiera dig själv till att klara av, döva sinnet med bensodiazepiner, låta själen långsamt rinna ur dig, låta dagar förvandlas till år och livet glida iväg tills döden befriar dig.

:/

Klart den kan bli verklighet. Dock inte så enkelt i din situation kanske (du har väl fru, barn och hus). Kräver bara att du investerar runt 60% av din nettolön, så kan du bli ek.oberoende på en trevlig summa efter ca 20 år.

Börjar du jobba vid 20 och lever snålt under studierna så kan du pensionera dig vid 40, inga problem. Finns många bloggar om detta också.

MasterChief
2013-11-15, 16:08
Visst är det så och det gör jag ju själv också jämnt och ständigt.

Men är det särskilt meningsfullt eller vettigt? Det accentuerar ju bara meningslösheten i våra existenser. Det enda som spelar roll är att avla barn, men även vår avkomma hamnar i samma situation som vi och så fortsätter det.

Jag vet dock inte vad som måste till, människan kanske är för självisk etc för att vi ska kunna samla mänskligheten mot gemensamma mål. Och i s f är det ju helt kört.

Sedan blir ju inte saken bättre av att mycket tyder på att alla stjärnor och planeter kommer att dö (om vi nu skulle överleva att vår sol slocknar) och att vårt universum hamnar i ett enormt, enormt, enormt långvarigt tillstånd av död och tomhet.

Bjuder på den Fredagspeppen!

Multiversum ger ju dock en viss tröst i det avseendet. Och faktumet att vi tror oss förstå så mycket när vi vet så otroligt lite. Även om kroppen och hjärnan.

Nu får du gå och ta en whisky istället. Och fundera inte på hur det kommer sig att molekylerna i whiskyn, vars atomer bildats för länge sedan i nu döda stjärnor och big bang, interagerar med dina smaklökar som också består av molekyler som bildats för länge sedan i nu döda stjärnor och big bang. Mötet mellan dessa molekyler skapar en nervimpuls som består av vandrande elektroner, som funnits sedan tidens begynnelse, och som når din hjärna. En cellklump som trots att den bara består av några hekto av gegga kan bygga rymdraketer och samtidigt tvivla på meningen med livet.

Ponde
2013-11-15, 16:09
Utan arbete skulle man bli slö efter ett tag. Ni som vill ha mer fritid kanske borde överväga att gå från 100%-75%. Det kan vara värt att ha en lite lägre lön men ha mycket mer tid över.

Nu är det inte alla som kan det men...

Vad är felet i att "bli slö" då? Sen hade nog de flesta här klarat att jobba 50% och ändå leva gott (bara de byter till billigare bil, skippar nya prylköp helatiden, skippar 500 tevekanaler och inte bosätter sig i centrum av en storstad).

Ponde
2013-11-15, 16:13
Okej, ett slackerliv. Enligt mig ett meningslöst liv.

Tror du kan gilla "The Power of Now" av Eckhart Tolle.

Googlade och blev tyvärr inte intresserad, new-age/buddhism/kristendom blandat med lite självklarheter tycks boken vara, åtminstone för mig.

sigill
2013-11-15, 16:13
Vad är felet i att "bli slö" då? Sen hade nog de flesta här klarat att jobba 50% och ändå leva gott (bara de byter till billigare bil, skippar nya prylköp helatiden, skippar 500 tevekanaler och inte bosätter sig i centrum av en storstad).

Jag skulle känna mig rastlös i alla fall. Sämre struktur på dagarna skulle det bli också om jag knappt jobbade alls.

Snubben
2013-11-15, 16:23
Det ända sättet att uttnyttja spelet och vinna det är att bli kapitalägare. Så länge du arbetar för att du måste, och på någon annans villkor, så är du inte fri i min åsikt.

Om du tror det så tro det men uppenbarligen har du ingen aning om vad du pratar om. Jag hoppas att när du börjar med allt "på riktigt" att du har fått lärdom (eller vågar göra det) om hur man ser objektivt på sig själv, det som händer runtomkring varandra och de val du gör. Då kommer du se att världen är varken svart eller grå och att det att bli kapitalägare är inte i närheten av utnyttja spelet.. Om inget annat så blir du en central del av spelet.

Jag skiter ärligt talat i vad andra runtomkring mig gör med sina pengar och det du nämnde stämmer inte in på mig. Det är ganska enkelt för mig, jag tänker bara på hur mycket frihet summan xxxx kan köpa mig och sedan avstår jag ifrån att slösa det (känner dock inget vidare sug till dyra prylar så det underlättar ju).

Jag önskar dig all lycka i världen och hoppas du når dina mål, jag gör det verkligen. Men om du frågar lilla mig som endast är 10 år äldre än dig, har gjort /gör) karriär, har det bra mm. så vill jag hävda att du fortfarande är ett barn som tror, tycker och tänker så mycket men vet så lite.

Hur som, kör hårt efter vad du tror, det är det viktigaste man kan göra här i livet och låt andra tycka vad de vill. Håll huvudet högt och kör hårt, ser fram emot att få äta upp mina ord om 20 år när du kommer tillbaka och visar hur fel jag hade *hug*

Morty
2013-11-15, 16:24
Det finns en inlärd avsky mot lättja. Trots att vi har ett samhälle som skulle kunna byggas om för att passa människors nyttor och nöjen betydligt mer än idag. Nu jobbar vi oss sjuka för att sedan bli "befriade" vid 65 års ålder och lämnade med 40 års samlat slit för att då få njuta. Först då "förtjänas" lättja. Ingen tycker att en pensionär som bara fikar, går på stan och läser en bok gör fel men om jag vill göra precis det som ung vuxen är det fel på mig.

Ser också på mina pengar som ett mål för att uppnå frihet [från tvång]. Nästa gång jag byter jobb ska det nog bli en deltidstjänst.

tjing
2013-11-15, 16:27
Nu får du gå och ta en whisky istället. Och fundera inte på hur det kommer sig att molekylerna i whiskyn, vars atomer bildats för länge sedan i nu döda stjärnor och big bang, interagerar med dina smaklökar som också består av molekyler som bildats för länge sedan i nu döda stjärnor och big bang. Mötet mellan dessa molekyler skapar en nervimpuls som består av vandrande elektroner, som funnits sedan tidens begynnelse, och som når din hjärna. En cellklump som trots att den bara består av några hekto av gegga kan bygga rymdraketer och samtidigt tvivla på meningen med livet.

Ja, visst är det häftigt?

MasterChief
2013-11-15, 16:30
Ja, visst är det häftigt?

Jo, jag gillar ju att tänka i sådana banor. En ibland farlig väg, där det verkligen känns som man kan tänka sig knäpp.

Lucipha
2013-11-15, 16:32
Min erfarenhet är att det finns ett tydligt samband mellan psykiskt välmående och vilka krav man ställer på livet. Det är svårt att hitta sinnesfrid och lugn i något externt hur gärna man än vill tro det.

tjing
2013-11-15, 16:36
Jo, jag gillar ju att tänka i sådana banor. En ibland farlig väg, där det verkligen känns som man kan tänka sig knäpp.

Japp.

Smarta människor tänker mindre. Om smart är att njuta av livet och leva som andra.

tjing
2013-11-15, 16:36
Min erfarenhet är att det finns ett tydligt samband mellan psykiskt välmående och vilka krav man ställer på livet. Det är svårt att hitta sinnesfrid och lugn i något externt hur gärna man än vill tro det.

Helt klart, men är sinnesfrid och lugn målet?

4623
2013-11-15, 16:44
Det finns en inlärd avsky mot lättja. Trots att vi har ett samhälle som skulle kunna byggas om för att passa människors nyttor och nöjen betydligt mer än idag. Nu jobbar vi oss sjuka för att sedan bli "befriade" vid 65 års ålder och lämnade med 40 års samlat slit för att då få njuta. Först då "förtjänas" lättja. Ingen tycker att en pensionär som bara fikar, går på stan och läser en bok gör fel men om jag vill göra precis det som ung vuxen är det fel på mig.

Ser också på mina pengar som ett mål för att uppnå frihet [från tvång]. Nästa gång jag byter jobb ska det nog bli en deltidstjänst.

Är väl ingen här som uttryckt avsky mot lättja? Det är snarare ni som förespråkar dagdrivarlivet som ser ner på oss i "hamsterhjulet". Ni som ser världen som svart eller vit och inte kan förstå att det finns ett mellanting. Att det finns människor som trivs med att jobba. Den dagen jag känner att mitt arbete inte ger mig något. Då kommer jag att söka mig vidare.

Jag känner tillfredställelse i att använda min kunskap till att hjälpa andra. Vill jag ta det lugnt tar jag ut någon semesterdag. Flexar ut tidigare (som idag).

Quint
2013-11-15, 16:45
Jag önskar dig all lycka i världen och hoppas du når dina mål, jag gör det verkligen. Men om du frågar lilla mig som endast är 10 år äldre än dig, har gjort /gör) karriär, har det bra mm. så vill jag hävda att du fortfarande är ett barn som tror, tycker och tänker så mycket men vet så lite.



Om du är 10 år äldre än Ponde så är jag nära nog 10 år äldre än dig och den del av hans text som du fetmarkerat stämmer ganska exakt in med hur jag ser på saker och ting. Tittar jag t.ex på en ny bil så ser jag det mer som att jag betalar ett års framtida ledighet för bilen än att jag betalar 150-200000kr för den.

Så om åldern skulle vara en faktor kanske det är så att när du vuxit upp så svänger du tillbaka till att tycka som Ponde gör ;)

För egen del är den sociala aspekten av jobbet den viktigaste delen som just nu håller mig kvar i "hamsterhjulet", de flesta kompisarna har flyttat relativt långt bort och/eller skaffat familj som tar upp stor del av deras tid, så största delen av mitt sociala umgänge är genom jobbet.

Ponde
2013-11-15, 16:46
Är väl ingen här som uttryckt avsky mot lättja? Det är snarare ni som förespråkar dagdrivarlivet som ser ner på oss i "hamsterhjulet". Ni som ser världen som svart eller vit och inte kan förstå att det finns ett mellanting. Att det finns människor som trivs med att jobba. Den dagen jag känner att mitt arbete inte ger mig något. Då kommer jag att söka mig vidare.

Jag känner tillfredställelse i att använda min kunskap till att hjälpa andra. Vill jag ta det lugnt tar jag ut någon semesterdag. Flexar ut tidigare (som idag).

Mängden människor som faktiskt trivs med sitt jobb och ser det som något meningsfullt är dock få.

Snubben
2013-11-15, 16:48
[...]

Då kan vi helt enkelt summera det med följande och jag tror vi alla kan skriva på detta; Vi lär så länge vi lever, eller hur?

Vem vet, om något år (kanske ett par år..) så sitter jag där och skrattar åt mig själv och mina åsikter/idéer från när jag var 30. Tror inte det men vem vet.. jag är i alla fall öppen för möjligheten. *hug*

4623
2013-11-15, 16:54
Mängden människor som faktiskt trivs med sitt jobb och ser det som något meningsfullt är dock få.

Majoriteten av mina vänner och familj trivs med sina jobb. Det handlar om prioriteringar. Antingen finner man sig i den situation man är i och gör det bästa av den. Eller så arbetar man för att förändra den. Människor som klagar utan att göra något är bland det värsta jag vet.

filmjölk
2013-11-15, 17:11
Klart den kan bli verklighet. Dock inte så enkelt i din situation kanske (du har väl fru, barn och hus). Kräver bara att du investerar runt 60% av din nettolön, så kan du bli ek.oberoende på en trevlig summa efter ca 20 år.

Börjar du jobba vid 20 och lever snålt under studierna så kan du pensionera dig vid 40, inga problem. Finns många bloggar om detta också.

Jag har lägenhet, bostadsrätt. Fru och barn har jag dock.


Jag tycker att du skall strunta i att läsa sådana bloggar, eller hoppa på idéer i stil med "Jag kan gå pension vid 40 om jag..." Sådana ideer är inget nytt, på min tid kallades det för pyramidspel eller "Jag skall bli rik, därför skriver jag en bok om hur man blir rik, så köper folk den, då blir jag rik!"

Utbildning och sedan jobba tills du dör, eller bara jobba tills du dör är dina enda alternativ. Men se till att försöka göra något du trivs med, eller iaf står ut med under den tiden.

4623
2013-11-15, 17:22
Jag har lägenhet, bostadsrätt. Fru och barn har jag dock.


Jag tycker att du skall strunta i att läsa sådana bloggar, eller hoppa på idéer i stil med "Jag kan gå pension vid 40 om jag..." Sådana ideer är inget nytt, på min tid kallades det för pyramidspel eller "Jag skall bli rik, därför skriver jag en bok om hur man blir rik, så köper folk den, då blir jag rik!"

Utbildning och sedan jobba tills du dör, eller bara jobba tills du dör är dina enda alternativ. Men se till att försöka göra något du trivs med, eller iaf står ut med under den tiden.

Hade jag haft den inställningen hade jag skjutit heroin tills livsmålet var uppfyllt.

Ponde
2013-11-15, 17:27
Jag har lägenhet, bostadsrätt. Fru och barn har jag dock.


Jag tycker att du skall strunta i att läsa sådana bloggar, eller hoppa på idéer i stil med "Jag kan gå pension vid 40 om jag..." Sådana ideer är inget nytt, på min tid kallades det för pyramidspel eller "Jag skall bli rik, därför skriver jag en bok om hur man blir rik, så köper folk den, då blir jag rik!"

Utbildning och sedan jobba tills du dör, eller bara jobba tills du dör är dina enda alternativ. Men se till att försöka göra något du trivs med, eller iaf står ut med under den tiden.
Du har helt enkelt fel. Det är inte omöjligt och inget pyramidspel, googla "ränta-på-ränta" så förstår du kanske varför det är möjligt.
http://www.forbes.com/sites/laurashin/2013/10/03/how-mr-money-mustache-retired-at-age-30-and-how-you-can-too/

(hans egna bloggsida tycks vara nere för tillfället, men artikeln borde ge dig en bra bild).

Minimjölk
2013-11-15, 17:37
Man blir aldrig ek.oberoende. på hög lön, utan låga utgifter och genom att lägga undan det mesta till investerande.

Det finns en sanning i detta påstående men det viktigaste är att man ser till att man går så mycket plus som möjligt varje månad och undviker att gå minus. Sedan hur man uppnår detta kan ju variera. med större inkomst har du större utrymme för utgifter och eller snedinvesteringar. Jag valde at tcitera ovanstående då det likt mycket annat som skrivits snarast kan hänvisas som typiska floskler.


Jag tycker at tdet är jättekul att du verkar ekonomiskt sinnad och målat upp en plan för livet. jag vill bara göra dig medeveten om att det finns mängder med saker på vägen som kan spoliera din plan. En av dessa är som jag redan varit inne på att du inte kan räkna med den avkastning som du gör.

Ännu viktiagre är at tdu trolitvis själv kommer resonera lite annorlunda någon gång i livet. Du är 19år idag och har hela vuxenlivet framför dig. Det är högst troligt att du i alla fall periodvis kommer fundera över din livssituation. Kanske att du då kommer göra en justering av din livsplan.

Det kanske till och med är så att du träffar en partner som du blir förälskad i som inte alls har samma ekonomiska plan utan vill spendera pengar och ni kanske skaffar barn som idag kostar ca 2millar styck att uppfostra. Det är viktigt att få in en balans som passar dig i livet.

För egen del har jag levt onödigt sparsamt och med hängslen och livrem vilket har gett mig en bra situation idag. jag ångrar ingenting men om jag fått välja så hade jag nog köpt mig lite mer bekvämlighet historiskt sett.

Det är lätt att man försöker sätta sig in i en tänkbar sits för en själv längre fram men när man väl är där är det inte säkert att man resonerar likadant och högst troligt har någonting hänt i livet som gör att sitsen ser i alla fall lite annorlunda ut. På gott och ont.

Som 19-åring har du gått i skolan vad jag antar nästan hela dit liv och jag förstår att du kan vara orolig för att komma in i nästa "hamsterhjul". Du kommer utsättas för tillfällen framöver när du kommer ifrågasätta sundheten över att sitta med 5miljoner på investeringar och äta nudlar till middag. Speciellt i perioder när du dagligen tappar 50.000kr i värde pga att värdet på dina investeringar går ned.

Går du då från investeringar likt börsen mot fastigheter så är ju det ett jobb i sig att sköta. :)

Mitt tips är att du lever kvar enligt din plan men i alla fall öppnar upp för att du möjligtvis kommer resonera lite annorlunda framöver. Se bara till så att du inte går miste om saker idag som du senare grämer dig över.

speedy83
2013-11-15, 17:48
En annan sak som försvinner är ungdomen, kan vara värt att tänka på när man planerar att "offra" den för medelåldern.

Ponde
2013-11-15, 18:06
Det finns en sanning i detta påstående men det viktigaste är att man ser till att man går så mycket plus som möjligt varje månad och undviker att gå minus. Sedan hur man uppnår detta kan ju variera. med större inkomst har du större utrymme för utgifter och eller snedinvesteringar. Jag valde at tcitera ovanstående då det likt mycket annat som skrivits snarast kan hänvisas som typiska floskler.


Jag tycker at tdet är jättekul att du verkar ekonomiskt sinnad och målat upp en plan för livet. jag vill bara göra dig medeveten om att det finns mängder med saker på vägen som kan spoliera din plan. En av dessa är som jag redan varit inne på att du inte kan räkna med den avkastning som du gör.

Ännu viktiagre är at tdu trolitvis själv kommer resonera lite annorlunda någon gång i livet. Du är 19år idag och har hela vuxenlivet framför dig. Det är högst troligt att du i alla fall periodvis kommer fundera över din livssituation. Kanske att du då kommer göra en justering av din livsplan.

Det kanske till och med är så att du träffar en partner som du blir förälskad i som inte alls har samma ekonomiska plan utan vill spendera pengar och ni kanske skaffar barn som idag kostar ca 2millar styck att uppfostra. Det är viktigt att få in en balans som passar dig i livet.

För egen del har jag levt onödigt sparsamt och med hängslen och livrem vilket har gett mig en bra situation idag. jag ångrar ingenting men om jag fått välja så hade jag nog köpt mig lite mer bekvämlighet historiskt sett.

Det är lätt att man försöker sätta sig in i en tänkbar sits för en själv längre fram men när man väl är där är det inte säkert att man resonerar likadant och högst troligt har någonting hänt i livet som gör att sitsen ser i alla fall lite annorlunda ut. På gott och ont.

Som 19-åring har du gått i skolan vad jag antar nästan hela dit liv och jag förstår att du kan vara orolig för att komma in i nästa "hamsterhjul". Du kommer utsättas för tillfällen framöver när du kommer ifrågasätta sundheten över att sitta med 5miljoner på investeringar och äta nudlar till middag. Speciellt i perioder när du dagligen tappar 50.000kr i värde pga att värdet på dina investeringar går ned.

Går du då från investeringar likt börsen mot fastigheter så är ju det ett jobb i sig att sköta. :)

Mitt tips är att du lever kvar enligt din plan men i alla fall öppnar upp för att du möjligtvis kommer resonera lite annorlunda framöver. Se bara till så att du inte går miste om saker idag som du senare grämer dig över.

Jag kan gott förvänta mig en sådan avkastning, all historisk data tyder på det och oljan är inte slut på länge ännu (därmed undviks totalkris). Länkade även en graf som visade investment-returns från 1921 till 2000, med 8 st perioder börjande från 1931, 1941, 1951 osv. Hade du en stabil portfölj då så blev du mycket rikare/lite rikare och behöll förmögenheten i alla fall förutom vid 1961, då energikrisen kom.

Det är inga floskler.

Sen förstår jag inte resonemanget du har över att jag inte borde satsa allt på ett, det har jag väl aldrig påstått att man skall göra heller? Det finns också ingen skillnad mellan en person med 500tusen euro i bolån eller mig själv med 500k investerat, båda är i princip inblandade i en riskaffär.

Sen hade jag inte heller förstört min livsfilosofi för någon kvinna, vill hon shoppa så får hon göra det med egna pengar och vill hon inte det så vet jag ju redan att hon är för korkad för att ha intelligenta diskussioner med och därmed inte flickvänsmaterial.

Ungar har jag inte tänkt skaffa och det finns även kvinnor som har samma linje, eller så har de barn med en annan man (spelar ingen roll för mig).

EDIT: Jag vet vad du försöker göra, du vill att jag skall "rätta mig i ledet" och sluta tänka annorlunda och ditt huvudsakliga argument är att jag borde fundera på om jag kommer "ångra mig" senare, då jag inte kunnat slösa lite mer pengar då jag var ung (nejmen OJ vad mycket jag gått miste om då va >.<). Svaret på det är: jag skiter i ytliga ideal så fast min plan skulle misslyckas så kommer jag inte att ångra mig. För det andra, "I don`t do regrets".

Ponde
2013-11-15, 18:07
En annan sak som försvinner är ungdomen, kan vara värt att tänka på när man planerar att "offra" den för medelåldern.
Vad är det jag "offrar" här? Är slösande av pengar något unikt som endast kan göras då man är ung eller?

Tror du att jag inte kan leva gott bara för att jag lägger undan det mesta av mina pengar? Herregud, alla drömmer inte om en ferrari och 1000 kvadrats villa.

speedy83
2013-11-15, 19:37
Vad är det jag "offrar" här? Är slösande av pengar något unikt som endast kan göras då man är ung eller?

Tror du att jag inte kan leva gott bara för att jag lägger undan det mesta av mina pengar? Herregud, alla drömmer inte om en ferrari och 1000 kvadrats villa.

Ja vissa saker gör man när man är ung så är det, det är något jag insett senaste året...

Hur ser din situation ut idag, vad jobbar du med, vad tjänar du och hur mycket har du i utgifter?

Har du funderat hur du ska hålla kostnader nere? Hur påverkar en ev. arbetslöshet dina planer?

filmjölk
2013-11-15, 19:43
Vad är det jag "offrar" här? Är slösande av pengar något unikt som endast kan göras då man är ung eller?

Tror du att jag inte kan leva gott bara för att jag lägger undan det mesta av mina pengar? Herregud, alla drömmer inte om en ferrari och 1000 kvadrats villa.

Säg att du har pengar som ung, då kan du strössla dom på dyra drinkar och umgänge med dyra dåliga flickor.

Du kan göra samma sak i medelåldern, men du har förmodligen roligare om du gör det när du är ung istället för att spara bort dina bästa år.

Ponde
2013-11-15, 19:58
Säg att du har pengar som ung, då kan du strössla dom på dyra drinkar och umgänge med dyra dåliga flickor.

Du kan göra samma sak i medelåldern, men du har förmodligen roligare om du gör det när du är ung istället för att spara bort dina bästa år.

Eller så skaffar jag flickor utan att betala och köper billiga drinkar istället? cofffee

filmjölk
2013-11-15, 20:03
Eller så skaffar jag flickor utan att betala och köper billiga drinkar istället? cofffee

Då kommer du nog inte i kontakt med så många dåliga flickor cofffee

Ponde
2013-11-15, 20:29
Då kommer du nog inte i kontakt med så många dåliga flickor cofffee

Då får jag väl omvandla dem så de blir dåliga :devil:.

Ignatius72
2013-11-15, 20:43
Ponde, vad jobbar du med idag?

Ponde
2013-11-15, 20:50
Ponde, vad jobbar du med idag?

Studerar.

Ignatius72
2013-11-15, 20:56
Studerar.

Bor hemma?

Ponde
2013-11-15, 21:05
Bor hemma?

Ja....?

Ignatius72
2013-11-15, 21:17
Och läst en länk på nätet om hur man blir ekonomiskt oberoende.

Det är lite sött.

Strangerdanger
2013-11-15, 21:34
Min erfarenhet är att det finns ett tydligt samband mellan psykiskt välmående och vilka krav man ställer på livet. Det är svårt att hitta sinnesfrid och lugn i något externt hur gärna man än vill tro det.

Intressant. Skulle du kunna utveckla vad du menar?

Ponde
2013-11-15, 22:04
Och läst en länk på nätet om hur man blir ekonomiskt oberoende.

Det är lite sött.
Ser du ner på mig bara för att jag bor hemma eller för att jag har grundläggande kunskaper i privatekonomi kanske? Low blow, man.

Hade du reagerat annorlunda om jag vore 25 eller 30 och varför isåfall? Tror du min hjärna magiskt mognat då så att jag blivit DUMMARE och inkapabel att förstå enkla beräkningar (i detta fall hur man blir ek.oberoende och hur realistiskt det målet är)?

dupper
2013-11-15, 22:16
Ser du ner på mig bara för att jag bor hemma eller för att jag har grundläggande kunskaper i privatekonomi kanske? Low blow, man.

Hade du reagerat annorlunda om jag vore 25 eller 30 och varför isåfall? Tror du min hjärna magiskt mognat då så att jag blivit DUMMARE och inkapabel att förstå enkla beräkningar (i detta fall hur man blir ek.oberoende och hur realistiskt det målet är)?

Jag tro, att du absolut har mognat och med större sannolikhet ser annorlunda på saker och ting när du är 25 eller 30. Det är lite så livet och människan fungerar, man utvecklas hela tiden, lär sig ytterligare nya saker och värderar dessa i förhållande till vad du lärt dig innan. Så mycket kan hända.

Med det sagt så lägger jag ingen värdering i vad du planerar att göra. Glöm bara inte hur föränderlig du själv och världen är. Du har många år framför dig, framförallt många är som kommer att innebära stora förändringar i livet. (Börja jobba/karriär, mer seriösa förhållanden, flytta till eget ställe etc)

d1anny2
2013-11-15, 22:22
Den mässande stilen över lag, och särskilt mot unga mänskor, är som du säger väldigt låg. Som att ålder är ett argument för att ha rätt. Alla har väl varit nitton eller inte än. Innebär inte att man fick med sig alla goods / insikter från den tiden.

Jag kände som du för tio år sedan. I viss mån som sagt även idag. Men jag får lov att finna mig i det (resejobb som kompromiss) tills jag kommer på en lösning som funkar bättre.

Halsstarrighet och fasta övertygelser är det säkraste beviset på dumhet. Det finns väl inget så självsäkert, beslutsamt, föraktfullt, eftertänksamt, allvarligt och högtidligt som en åsna?

Tolkia
2013-11-15, 22:27
Någon annan (antar att alla gjort det) som reflekterat lite över varför ni jobbar så mycket (igen, en generalisering) för att sedan spendera allt? Är det värt 8h kneg för att sedan åka hem till radhuset/villan i sin hyundai/merca och ta semester 5 veckor om året?

Längtar ni aldrig till en friare tillvaro (frihet från hamsterhjulet skapat av marknadsekonomin som även funkar som en kontrollmekanism över folket) likt det beskrivet i Fight Club?

Är verkligen mercan, ljudsystemet, mobilen, datorn, MC:n, båten, stugan det som gör er lyckligast i livet? Vore ni inte lyckligare med vänner på resa runt jorden konstant med god dricka, mat och frihet? (detta går ganska enkelt att nå, bara man förstår sig på ränta-på-ränta och viktigheten över sparande och att hålla utgifterna låga).
Jag vet inte om någon annan redan påpekat det, men jag tycker att man skall hålla i minnet att det finns rätt många som jobbar heltid hela sina liv för att försörja sig och sin familj, och där bil som kan göra grannen avundsjuk, hemmabiosystem, båt och sommarstuga aldrig är med i räkningen. Jag tycker att det är mycket i tråden som är lite väl endimensionellt. Alla har inte samma förutsättningar, samma möjligheter eller samma drömmar.

Personligen har jag hittills bara haft jobb jag gillat; det har aldrig varit något lidande vare sig att jobba heltid eller att tänka på en framtid som innebär många ytterligare år i arbetslivet. Jag tycker att det jag gör är meningsfullt och ganska kul. Jag kommer garanterat inte att lyckas göra mig ekonomiskt oberoende; å andra sidan har jag ju ingen hemlig längtan efter ett backpackerliv heller; jag tycks inte vara särskilt väl lämpad för den typen av liv. Om någon vill förakta det och kalla mig hamster och löneslav, så förminskar det inte mig.

speedy83
2013-11-15, 22:46
Ser du ner på mig bara för att jag bor hemma eller för att jag har grundläggande kunskaper i privatekonomi kanske? Low blow, man.

Hade du reagerat annorlunda om jag vore 25 eller 30 och varför isåfall? Tror du min hjärna magiskt mognat då så att jag blivit DUMMARE och inkapabel att förstå enkla beräkningar (i detta fall hur man blir ek.oberoende och hur realistiskt det målet är)?

Kanske lite för att du "läxar upp" och ser ner på andra personer som är äldre och har ett annat synsätt. Ja din hjärna kommet mogna det är dock inget magiskt över det alls. Som sagt alla har varit där så du är inte originell.

Hur mycket måste du spara varje månad enligt din plan?

Ponde
2013-11-15, 23:09
Kanske lite för att du "läxar upp" och ser ner på andra personer som är äldre och har ett annat synsätt. Ja din hjärna kommet mogna det är dock inget magiskt över det alls. Som sagt alla har varit där så du är inte originell.

Hur mycket måste du spara varje månad enligt din plan?

Kan du citera något där jag "läxat upp" en person i tråden för att personen haft "fel åsikt"?

Angående investerandet så är det relativt. Ta som exempel att jag skulle tjäna 3000 euro brutto på något jobb, då skulle jag väl ha ca 2200-2300 efter skatt (inte säker på skattesats OBS!), av det skulle jag lägga undan ca 1000-1200, dvs ca 50-60% av nettolönen. Resten går till lägenhet, el, vatten, internet, mat, transportmedel, schampoo/rakblad och andra bruksvaror och dessutom nöjen.

Blir inte särskilt svårt att budgetera såhär om jag räknar bort bil, som årligen kostar runt 1000-lappen bara att försäkra+ bensinkostnader, köpet och eventuellt service.

Hade jag tjänat mindre så hade jag antagligen investerat mindre också, och högre inkomst hade medfört högre investeringsgrad (i.o.m. att jag har mer pengar kvar till annat än löpande utgifter om jag har högre lön). Dock så har jag haft i tanke att hålla investerandet till ca 40-65% av nettolönen, beroende på livssituation och begär just då.

TranceII
2013-11-15, 23:24
Tja, hade jag jobbat med IT (typ som konsult och egenföretagare) hade jag ju kunnat jobba hemifrån och bo i något exotiskt land.

Dock vet jag inte än vad jag skall jobba med.

Jag vet att det inte är särskilt dyrt att resa nuförtiden (och inte heller att bo, sålänge hotellet inte ligger i västeuropa eller är 5-stjärnigt). Sprit är inte dyrt (förutom i Sverige då).

Det är ganska sällsynt med IT-arbeten som tillåter att du jobbar hemifrån 100%, speciellt från en annat land. Du kan självklart vara med och buda och sådant på projekt med det blir svårt som ensam konsult.

Då är det nog bättre att du blir en väldigt duktig konsult och jobbar 10-15 år i en stor stad i Sverige eller Europa, investerar i en lägenhet (om du tror marknaden fortsätter stiga) eller bor i billig hyreslägenhet. Under tiden skapar du kontakter och hittar projekt/företag där du senare kan kanske jobba 25% från någon söderhavsö. Krävs nog att du är väldigt duktig på att både programmera och hitta kontakter/möjligheter.

Minimjölk
2013-11-15, 23:59
Ser du ner på mig bara för att jag bor hemma eller för att jag har grundläggande kunskaper i privatekonomi kanske? Low blow, man.

Hade du reagerat annorlunda om jag vore 25 eller 30 och varför isåfall? Tror du min hjärna magiskt mognat då så att jag blivit DUMMARE och inkapabel att förstå enkla beräkningar (i detta fall hur man blir ek.oberoende och hur realistiskt det målet är)?

Din stil där du på ett otrevligt sätt klankar ner på andra människor verkar inte vara så gångbar. Efter att du agerat likadant på några olika forum kommer du därför ändra din stil till något mer gångbart. Din erfarenhet har då gjort att du väljer ett annat tillvägagångssätt= Du har mognat.

Jag tycker du förminskar dig själv och din framtida utveckling om du tror att du idag 19år gammal redan vet hur du kommer resonera och tänka framöver.

Jättebra att du har planer och tankar angående en livsstil som du vill leva senare i livet men det märks tydligt att du ännu inte är riktigt vuxen och saknar erfarenhet. Detta är fakta. Det är också fakta att många av de du tillrättavisar också själva en gång varit 19år. Detta gör att de troligtvis har lite lättare att sätta sig in i din sits än du har i deras.

Oavsett vilket låter det en aning naivt att du redan idag vet hur mycket du skall spara undan varje månad när du verkar ha dålig koll på vad en bil kostar att äga. Du har inte ens kommit ut i arbetslivet och ej heller flyttat hemifrån men du är ändå trött på vad du refererar till hamsterhjulet. Din trovärdighet i frågan hade ju ökat om du faktiskt haft lite egen erfarenhet inom området.

Man skall aldrig säga aldrig. De flesta (alla?) som varit 19 har lovat sig själva olika saker som de senare i livet skrattar över och undrar hur de resonerade, du kan så klart vara undantaget men det återstår att se.

En fråga till dig. Ponera att du om 5år tjänar 35tkr och sparar undan runt 15tkr/per månad. Du har redan sparat undan drygt en miljon i olika investeringar. Då kommer en ekonomisk kris som börjar med att sänka ditt börsvärde och totala kapital till kanske en tredjedel. Du har kvar 330.000kr men resten är borta, hur skulle du må då? Vet du redan idag exakt hur du då kommer agera? Du kanske även under denna kris blir arbetslös? Eller så kanske du finner kärleken och ni flyttar ihop, du måste ju då kunna vara villig att anpassa dig något?

Sedan kan det ju såklart vara så att du lyckas med dina mål vilket jag tycker hade varit jättekul för dig men du måste inse att du idag inte vet att det kommer bli så. Just det faktum att du är stensäker på dina 4% avkastning varje år gör att det känns mer som teori än faktiskt praktik. Ytterst få har haft 4% per år under 2000-talet, det kommer inte bli lättare framöver heller.

Sedan är inte alls mitt mål att rätta dig i ledet, det förstår jag inte var du får ifrån. Du får leva precis hur du vill och jag följer själv inte direkt de normala reglerna då jag själv alltid sparat runt 50% eller mer av min inkomst istället för att slösat den på skit, är skuldfri och trygg med en rejäl buffert för framtiden men samtidigt unnar mig mycket av det goda i livet då jag anser att det är det som gör mig lycklig. Jag har praktiserat detta livet i 15år och jag är ännu inte övertygad om att jag om 5år resonerar likadant. Hur som helst har jag dock en tryggad ekonomisk framtid vilket ju är positivt hur jag än väljer att göra framöver. Det var detta jag ville att du skulle tänka på så du inte blir besviken på dig själv senare för att du missat massa saker i ditt unga vuxenliv.