handdator

Visa fullständig version : "Clean" mat


tankoovich
2013-11-13, 08:03
Hejhej!

Jag behöver lite tips på måltider som är clean! Med clean menar jag att "Maten" inte är blandad.
Detta för att enkelt få grepp om mängden mat jag äter samt att jag har lättare att äta då..

För att ge ett exempel så käkade jag igår:
Quinoa
Kyckling
Grönsaker

Det gör att jag teoretiskt sett kan lägga upp varje "del" på en varsin tallrik.. vilket ska fungera..

Någon som inte fungerar är exempelvis Gratänger, Grytor m.m

Så tacksam för tips, vad som serveras spelar ingen roll, huvudsaken det är 1del Fisk/Kyckling/Kött , 1 del Ris/Potatis/Pasta samt 1 del Grönsaker.


Hoppas ni förstår mitt resonemang! :D

DPahkamaa
2013-11-13, 08:15
Varför skulle oblandad mat vara clean?

Att tillsätta lök och krossade tomater till köttfärs gör ju inte köttfärsen mindre "clean" än om den bara steks i olja.

Men i vilket fall som helst...

Lax
Pressad potatis
Broccoli

Kyckling
Kokta linser
Sommargrönsaker

Entrecote
Klyftpotatis
Grönsallad

Tonfisk
Bakpotatis
Kokta grönsaker

Kycklingklubbor
Rostade rotsaker
Grönsallad

Köttfärsbiffar
Pasta
Grönsaker

Sen är det ju bara variera hur du vill. Bulgur, cous-cous, polenta, ris, pasta, potatis, rotsaker etc med kyckling, tonfisk, fläskkött, nötkött, lax, torsk...

Gpajpen
2013-11-13, 08:48
Sås då? :-(

tankoovich
2013-11-13, 09:28
Varför skulle oblandad mat vara clean?

Att tillsätta lök och krossade tomater till köttfärs gör ju inte köttfärsen mindre "clean" än om den bara steks i olja.


Nej, självklart inte!
Jag använde kanske ett opassande ordval.

tankoovich
2013-11-13, 09:29
Sås då? :-(

Olja på salladen räcker bra i nuläget! Möjligtvis en fräääsch tomatsås!

TomasB
2013-11-13, 10:11
Gud va trist mat. Om du måste vara pet-noga så väg skiten innan du lagar den. Makrona blir ju ändå exakt samma även om du nödvändigtvis måste äta allt "separat"?

tankoovich
2013-11-13, 11:11
Gud va trist mat. Om du måste vara pet-noga så väg skiten innan du lagar den. Makrona blir ju ändå exakt samma även om du nödvändigtvis måste äta allt "separat"?

Det ligger en ätstörning i grunden och detta är en del i min rehab.

TomasB
2013-11-13, 15:52
Det ligger en ätstörning i grunden och detta är en del i min rehab.

En del av rehaben i en ätstörning är att hålla koll noga på hur och vad du äter? Kalla mig lekman, men jag hade gissat att det var just ett symptom på problemet?

Av ren nyfikenhet, hur går en sån rehabilitering till?

Fru_Flisa
2013-11-13, 16:15
Som jag förstår det är det inte svårare än att du i huvet har en lista på olika råvaror uppdelat i delarna kolhydrater, fett och protein. Tillaga sedan dessa för sig och ät ihop?

Som exempel:
Kolhydrater: ris, potatis, havregryn, pasta, (med mer protein; linser, bönor, kikärter) etc..
Protein: kyckling, räkor, fisk (tonfisk, lax, makrill, nötkött, fläskfilé), ägg, etc..
Fett (om du äter fett, eller var det bara denna dag?) : avokado, rapsolja, grädde, majonnäs, etc..

Sen kan du variera med kryddor, vinäger och dijonsenap utan att tänka på.

Gober
2013-11-13, 16:34
Hur är deffmat och sådan total kontroll av maten att du inte ens kan blanda på tallriken en del av rehab?

R Scarpa27
2013-11-13, 19:40
knappt jag fattar vad du menar med clean mat... hrmm.....

jahopp inget blandat kör på en tallrik pommes med lite ketchup över kanske?
https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSYYcvXoIND77l0ma4d2a_QKMj1h_JIb 4ZGvJrvsPo9h_a7HT1J

tjing
2013-11-13, 19:53
Clean mat är väl helt enkelt oprocessad mat.

Bränner ju också mer kalorier i bearbetning än processad mat, för övrigt.

Låter dessutom som att TS fortfarande är inne i en ätstörning, men inte vill erkänna det.

itwillbe
2013-11-13, 20:22
Clean mat är väl helt enkelt oprocessad mat.

Bränner ju också mer kalorier i bearbetning än processad mat, för övrigt.

Låter dessutom som att TS fortfarande är inne i en ätstörning, men inte vill erkänna det.

att använda ord som "störning" är kanske inte det bästa valet om man vill hjälpa någon eller ? att indirekt kalla någon för "störd" är inte den bästa vägen kanske ? finns väl andra vägar att säga det på? har själv varit där,

RykteT
2013-11-13, 20:27
att använda ord som "störning" är kanske inte det bästa valet om man vill hjälpa någon eller ? att indirekt kalla någon för "störd" är inte den bästa vägen kanske ? finns väl andra vägar att säga det på? har själv varit där,
TS säger det själv så tjing är bara ärlig.
Har också varit så djupt ner i en ätstörning du bara kan komma och jag vet att man blir inte frisk av att följa sina gamla vanor. Sluta räkna istället och börja ät mer! Det jag kan sträcka mig till är att väga maten för att veta att du inte äter för lite (inte räkna bara uppskatta).

tankoovich
2013-11-13, 22:57
Jag har fått hjälp och detta är det första steget till en normal vardag.
Regelbunda måltider där målet är att till en början kunna njuta av maten.
Jag har fått ett kostschema att gå efter, inga kcal utan enbart mängd mat som skall intagas.
Jag bad bara om förslag på måltid och detta fick jag i en av de första posterna.

Därför kan nu MOD låsa tråden! :)

TomasB
2013-11-14, 14:16
Jag har fått hjälp och detta är det första steget till en normal vardag.
Regelbunda måltider där målet är att till en början kunna njuta av maten.
Jag har fått ett kostschema att gå efter, inga kcal utan enbart mängd mat som skall intagas.
Jag bad bara om förslag på måltid och detta fick jag i en av de första posterna.

Därför kan nu MOD låsa tråden! :)


Du får ett förslag på mat och börjar direkt kontrollera den så att du absolut får i dig exakt den mängd du föreslagits. Det låter knappast sunt eller särskilt tillfrisknat.

Har du frågat den du "fått hjälp av" om denna approach är att rekommendera?

att använda ord som "störning" är kanske inte det bästa valet om man vill hjälpa någon eller ? att indirekt kalla någon för "störd" är inte den bästa vägen kanske ? finns väl andra vägar att säga det på? har själv varit där,

Förlåt men hur menar du nu?

TS har ju själv skrivit att han lider/lidit av en ÄS. Att någon ifrågasätter huruvida denne fortfarande lider av denna störning eller inte är knappast att hänga ut TS som "dålig".

Gober
2013-11-14, 14:30
TS vill att tråden blir låst, antar att h*n inte gillade en del av svaren. Är dock svårt att inte ge negatvi kritik på ett sådant upplägg för någon som lider av ÄS.