handdator

Visa fullständig version : "Barbell Squat Worst Exercise"


kampsporttjej
2013-11-13, 04:49
Hej,

Har ni hängt med i debatten kring detta? Killen fullkomligt sågar squats...

http://www.thedreamlounge.net/barbell-squat-worst-exercise/

sudoo
2013-11-13, 06:29
Med hans logik sågar han mer än böj, han sågar allt som belastar ryggraden uppifrån. Så akta er för att hålla något tungt i händerna eller att lyfta något.

qozmox
2013-11-13, 06:34
vart är debatten?
en kis som tränat i en månad vill säga åt folk att squats är farliga?

Langster
2013-11-13, 06:48
Hej,

Har ni hängt med i debatten kring detta? Killen fullkomligt sågar squats...

http://www.thedreamlounge.net/barbell-squat-worst-exercise/

Det finns ingen debatt, alla har alltid vetat att knäböj är en övning som är förknippad med en viss skaderisk... Och alla vet att man är en pussy om man skippar dem.

Röda Björnen
2013-11-13, 06:56
Det finns ingen debatt, alla har alltid vetat att knäböj är en övning som är förknippad med en viss skaderisk... Och alla vet att man är en pussy om man skippar dem.

:thumbup:

Wibba
2013-11-13, 07:36
Älskar argumenten! "Asså kolla här. Känns det logiskt att de ska va så? Det syns ju direkt här att det inte ska va så!" - Ingen som helst vetenskap bakom :D

Hackenschmidt
2013-11-13, 08:03
"I would bet the risk of injury on a free standing barbell squat is 100%. I.e. if you start squatting from a young age, and continue this over a lifetime like Mr. Rippetoe would have you do, the chance of an injury happening approaches 100%. It becomes inevitable."
Skitargument som lika väl kan appliceras på alla mer krävande styrkeövningar och aktiviteter i livet. "Du tror du kan springa i löpspåret hela livet utan att skada dig? Någon gång kommer du snubbla och kanske slå ihjäl dig på en stubbe, eller sträcka dig, eller överanstränga muskler, eller får benhinneinflammation. Sitt kvar hemma framför datorn!"

cheunce
2013-11-13, 08:29
Tycker hans about säger allt...

"CEO, founder, and architect of The 21 Convention, Anthony Dream Johnson is the leading force behind the world's first and only "panorama event for life on earth"."

DPahkamaa
2013-11-13, 08:31
Man riskerar att skada sig när man kliver upp ur sängen också.

ARMSTARK
2013-11-13, 08:36
Det finns ingen debatt, alla har alltid vetat att knäböj är en övning som är förknippad med en viss skaderisk... Och alla vet att man är en pussy om man skippar dem.

Och dessutom bygger enormt stora ben på nolltid, och det vill man ju undvika!

bearwolf
2013-11-13, 09:15
Haha! Den här gamla klassikern, min favorit är när han säger "you take this PENCIL THIN bar, and place it on your neck"

Alkro
2013-11-13, 10:22
Alltså vad är det ni inte förstår... Killen påpekar ju att man inte ska lasta vikten på nacken, självklart ska man lasta vikterna på fötterna! Här är ett bra exempel på en övning man kan köra istället, det går bra även utan bur så länge man använder hjälm.

xu00M7sIVCc

Snubben
2013-11-13, 10:25
Alltså vad är det ni inte förstår... Killen påpekar ju att man inte ska lasta vikten på nacken, självklart ska man lasta vikterna på fötterna! Här är ett bra exempel på en övning man kan köra istället, det går bra även utan bur så länge man använder hjälm.

xu00M7sIVCc

... så en sämre verson av benpress rekommenderas? :MrT:

Alkro
2013-11-13, 10:27
... så en sämre verson av benpress rekommenderas? :MrT:

Om du använder hjälm, japp!

pezrulezhaakon
2013-11-13, 10:29
Det är inte ofta man läser så mycket skit på ett och samma ställe som i den länken.
Skaderisken är säkert närmare 100% om man låter en äldre mindre rörlig person som aldrig knäböjt med stång, knäböja explosivt med maxbelastning ouppvärmd ATG.

AronP
2013-11-13, 10:33
Alltså vad är det ni inte förstår... Killen påpekar ju att man inte ska lasta vikten på nacken, självklart ska man lasta vikterna på fötterna! Här är ett bra exempel på en övning man kan köra istället, det går bra även utan bur så länge man använder hjälm.

Det där är dock en övning som tar redigt bra!

Matsa
2013-11-13, 10:44
Jag läste lite mer grejer som den killen har skrivit när den här länken dök upp första gången eftersom jag blev nyfiken. Jag drog slutsatsen att den här killen inte bara har dålig koll på styrketräning utan det är även en riktigt irriterande typ rent allmänt. Hans sätt att diskutera och bemöta/undvika argument gjorde mig rent förbannad.

Langster har rätt, det finns ingen diskussion.

ceejay
2013-11-13, 10:45
Haha, vilken stolle. Det är intressant att läsa hur han tar kritik också. Att han ens får uppmärksamhet är skrattretande.

Bubblan84
2013-11-13, 10:53
"I would bet the risk of injury on a free standing barbell squat is 100%. I.e. if you start squatting from a young age, and continue this over a lifetime like Mr. Rippetoe would have you do, the chance of an injury happening approaches 100%. It becomes inevitable."
Skitargument som lika väl kan appliceras på alla mer krävande styrkeövningar och aktiviteter i livet. "Du tror du kan springa i löpspåret hela livet utan att skada dig? Någon gång kommer du snubbla och kanske slå ihjäl dig på en stubbe, eller sträcka dig, eller överanstränga muskler, eller får benhinneinflammation. Sitt kvar hemma framför datorn!"

Att sitta framför datorn hela dagarna lär väl ha 100% skaderisk om något. Där kan man nog räkna med rygg/nackproblem om man inte tränar vid sidan om :)

Edit: Sköna argument han har. Inte fan är det enbart benen jag vill komma åt till exempel. Då hade jag valt någon annan övning, jag kör ju böj för att få en starkare och stabilare kropp i helhet. Där ingår starkare rygg.

milax
2013-11-13, 11:43
Enklaste sättet att få uppmärksamhet är väl att kasta in en inpyrd brandfackla, sedan har man en massa träffar på sin blogg...

ulf123
2013-11-13, 12:15
Det är ju häftigt med knäböj men samtidigt har ungefär 1 av 20 bra form. Så om du inte tänker tävla och/eller går in för att aktivt jobba på din teknik så är det nog ingen bra idé att hålla på med böj.

tjing
2013-11-13, 12:35
Knäböj är överskattad, men en bra övning om man kan utföra den utan problem.

Kendouy
2013-11-13, 14:59
Det är inte ofta man läser så mycket skit på ett och samma ställe som i den länken.
Skaderisken är säkert närmare 100% om man låter en äldre mindre rörlig person som aldrig knäböjt med stång, knäböja explosivt med maxbelastning ouppvärmd ATG.

Fascinerande hur en människa med så lite kunskap kan göra sådana generaliserande uttalanden om något han tydligt inte har den blekaste om. *gah!*

pezrulezhaakon
2013-11-13, 15:08
Kendouy

Ja, men det är ganska vanligt inom fitnessindustrin med sådana människor. Ju mindre man kan, desto mer tror man att man vet. Det är precis tvärtom. Därför kan dessa människor bjuda upp till ett gott skratt.

Bryggan
2013-11-13, 16:44
enklaste sättet att få uppmärksamhet är väl att kasta in en inpyrd brandfackla, sedan har man en massa träffar på sin blogg...+1

Alfen avf Ling
2013-11-13, 18:13
Det är ju de facto inkorrekt att knäböj är den sämsta övningen!! VÄLDIGT många människor har byggt muskler, styrka, explosivitet, arbetskapacitet i benen m m med hjälp av just knäböj och då kan den inte vara sämst.

Sen kanske den prisas lite väl mkt då och då men d e en helt annan 5a.


Det är inte ofta man läser så mycket skit på ett och samma ställe som i den länken.
Skaderisken är säkert närmare 100% om man låter en äldre mindre rörlig person som aldrig knäböjt med stång, knäböja explosivt med maxbelastning ouppvärmd ATG. Det gäller ju alla tunga övningar även om böj lär vara farligast. Eller kanske är bänk värre. Vad vill du få fram med det där? No offence men hajar inte.

hugok
2013-11-13, 18:37
Does he even lift?

TranceII
2013-11-13, 19:02
Knäböj är överskattad, men en bra övning om man kan utföra den utan problem.

Kan man inte utföra den utan problem så kanske man borde jobba på det om målet är bra allmänhälsa (det är rätt sällan folk är så skadade att de inte kan utföra den alls). Tränar man bara för att se snygg ut så kan man såklart strunta i knäböj.

Animalisk
2013-11-13, 19:46
Han är bara ytterligare en knäpp sektledare som törstar efter uppmärksamhet, nothing to see here, move along!

tjing
2013-11-13, 19:48
Kan man inte utföra den utan problem så kanske man borde jobba på det om målet är bra allmänhälsa (det är rätt sällan folk är så skadade att de inte kan utföra den alls). Tränar man bara för att se snygg ut så kan man såklart strunta i knäböj.

Jag talar om att kunna utföra den på ett säkert sätt som möjliggör en långtgående progression.

Jag tror att det är mycket vinklar och längd på extremetiteter som gör en övning som just knäböj till en övning som passar vissa personer väldigt bra och andra inte alls så bra. Och det är inte hela världen.

Kendouy
2013-11-13, 20:20
Kendouy

Ja, men det är ganska vanligt inom fitnessindustrin med sådana människor. Ju mindre man kan, desto mer tror man att man vet. Det är precis tvärtom. Därför kan dessa människor bjuda upp till ett gott skratt.

Det är ju den mest fascinerande biten egentligen. Någon som kan mycket är väldigt lätt att urskilja då de aldrig pratar i absolut, allt blir gråskalor av varierande sort där situationen är mer avgörande.

nyvaken
2013-11-13, 20:36
Men summa summarum: "Ryggraden är inte formad som en spikrak balk, så därför borde du inte lasta mkt på axlarna?" Känns som sunt förnuft gone wrong.

Hela biten som gjorde att jag fastnade för basövningar med stång är att de känns förnuftiga. Du ska plocka upp något från marken. Eller bära det tight på ryggen. Eller pressa det ifrån dig. Rörelser som man ändå skulle ha gjort under dagen, men som förstärks och grundmuras. Sedan får nog de flesta av oss hybris och lyfter tyngre när vi borde ha sänkt vikten och repeterat, men det gör ju inte övningen i sig sämre.

TranceII
2013-11-13, 21:09
Jag talar om att kunna utföra den på ett säkert sätt som möjliggör en långtgående progression.

Jag tror att det är mycket vinklar och längd på extremetiteter som gör en övning som just knäböj till en övning som passar vissa personer väldigt bra och andra inte alls så bra. Och det är inte hela världen.

Vissa har självklart enklare för den än andra men jag tror nästan alla kan få till knäböjen så den går framåt och ger saker. Däremot kräver det kanske en hel del mobilitets och teknikträning för många och det är inte så kul samt som sagt kanske inte värt det om man tränar för att se snygg ut. Om man däremot tränar för atletisk förmåga och man inte kan utföra en knäböj på ett vettigt sätt så känns det lite udda.

ceejay
2013-11-13, 21:11
jag maxade i böj för typ 45e dagen irad idag. Rygg och knän mår finfint!

Rikard Jansson
2013-11-13, 21:40
Jag pajade höften i knäböj så jag blev sängliggandes i flera dagar; kör den nu några månader senare varannan dag. Den är key för att utveckla kraft i underkroppen på ett funktionellt sätt.

Nordvall
2013-11-13, 21:54
Otippat att han har stängt av kommentarerna på youtube också :)

Fjrebqll
2013-11-14, 07:34
Har för mig att det är 100% risk att dö också. Stämmer detta?

Langster
2013-11-14, 08:46
Knäböj är överskattad, men en bra övning om man kan utföra den utan problem.

Det håller jag med om. Men man är ändå en pussy om man skippar böj. Man är även en pussy om man inte kan eller är för skadad för att utföra dem. Livet är hårt.

IntenZe
2013-11-14, 10:28
Jag pajade höften i knäböj så jag blev sängliggandes i flera dagar; kör den nu några månader senare varannan dag. Den är key för att utveckla kraft i underkroppen på ett funktionellt sätt.

Var det för att höften roterade?

Rikard Jansson
2013-11-14, 12:15
Var det för att höften roterade?

Blev lite fullyft där jag bröt upp stången så visade det sig att jag var en del starkare i ena benet (eller så är det för att golvet lutar några grader), och då kluckade det och rev till :)

Alltidxx
2013-11-14, 16:42
Alltså vad är det ni inte förstår... Killen påpekar ju att man inte ska lasta vikten på nacken, självklart ska man lasta vikterna på fötterna! Här är ett bra exempel på en övning man kan köra istället, det går bra även utan bur så länge man använder hjälm.

xu00M7sIVCc

Det där måste vara en bra övning att köra tungt i också. Jag tänker på ryggen. Det borde kunna knäcka till ordentligt så man slipper gå till Naprapat.

difeddy
2013-11-14, 17:09
Om något kan jag tycka bänkpress är överskattat, iaf om man ser till "atletisk förmåga" (överförbarhet till annat dvs). Knäböj och marklyft känns spontant som kanonövningar för just detta, även om det säkert finns fler (lika) bra övningar.

amini
2013-11-14, 21:39
Alltså vad är det ni inte förstår... Killen påpekar ju att man inte ska lasta vikten på nacken, självklart ska man lasta vikterna på fötterna! Här är ett bra exempel på en övning man kan köra istället, det går bra även utan bur så länge man använder hjälm.

xu00M7sIVCc

tänk om de hade byggt en maskin med en skön stol där man kunde ligga o pusha*gah!*

spoonchest
2013-11-15, 10:57
Man riskerar att skada sig när man kliver upp ur sängen också.
+1. Man kan applicera samma tänk på mycket här i livet.

Tex så är den absolut främsta anledningen till skilsmässor faktiskt giftermål.