handdator

Visa fullständig version : Hämmas muskeluppbyggnaden av detta?


nippman
2013-11-13, 03:01
hej.
Jag har läst runt lite överallt där det står att konditionsträning inte är att föredra just under deff på grund av att det hämmar muskeluppbyggnaden.

Just nu kör jag Tabata intervaller och skuggboxning varje tis,tors och styrka må,ons,fre, är detta upplägget dåligt då?

om jag skulle sluta med konditionsträningen så undrar jag vad jag kan göra istället tisdag och torsdag, ska tillägga att jag tränar Wing chun varje kväll i 2h, ca 4h efter mitt gympass.
Men det är inte så fysiskt krävande och jag får inte upp min puls så högt, så det kanske inte spelar någon roll just i muskeluppbyggande syfte.

sen undrar jag även, om jag får i mig för lite protein via kosten av diverse skäl, skulle jag då kunna t.ex köra proteinshake efter frukost, lunch, och kvällsträningen, och 10g EAA efter gympasset? eller blir det för mycket?

Det skulle se ut såhär:
8.00 - frukost
10.00 - pshake
12.00 - lunch
14.00 - pshake
14.30 - gym
16.30 - EAA,banan
18.00 - middag
22.00 - pshake,banan
detta blir ca 2300kcal någonting vilket är ett underskott på ca 500 då jag förbränner ca 2700-3000kcal per dag.

Tacksam för svar!

Mvh

Chordy
2013-11-13, 04:18
Jag skulle säga att tvärtom, konditionsträning är bra under deff. Detta gör att du förbränner extra kalorier vilket gör att du kan äta mer, så om du trivs med att köra som du gör fortsätt! Det är sant att konditonsträning hämmar styrketräning, eller rättare sagt muskelproteinsyntesen, dock är detta framförallt om du kör dessa efter varandra. Men försök gärna att avskilja dem med så många timmars mellanrum som du kan.

"Vid konditionsträning ökar både antalet mitokondrier men även deras förmåga att omsätta syre och bränsle, vilket kallas mitokondriell biogenes. När vi konditionstränar skickas alltså signaler som leder till mitokondriell biogenes. Problemet är att samma signaler dämpar muskelproteinsyntesen. En del av de effekter som ger oss bättre kondition påverkar alltså vår muskeluppbyggnad negativt.

Hur länge konditionsträningen har denna dämpande effekt på muskeluppbyggningen är oklart, men det verkar som att ju mer man kan separera konditionsträningen och styrketräningen i tid desto bättre. Effekten från båda träningstyperna kommer alltid vara densamma, men genom att försöka hålla dem åtskilda i tid kan du under längre tid åtnjuta den förhöjda proteinsyntesen från styrketräningen, utan att konditionsträningen dämpar den.

Åt andra hållet då? Styrketräning ger ingen negativ effekt på konditionsträning, utan snarare tvärtom."

Detta var från http://www.styrkelabbet.se/konditionstraning-och-styrketraning/
Du kan även läsa mer om detta där.

sigill
2013-11-13, 06:54
Som sagt, skilj passen åt och minska mängden konditionsträning. 30 minuters löpning är kanske inte ens negativt ens om det sker på andra dagar än styrketräningen. 15 minuters uppvärmning ska vara bra för muskelutvecklingen. Men att köra intervaller efter styrketräning är inte bra.

Man kan köra ganska många intervaller på under 30 minuter; tvivlar på att det har någon negativ effekt alls som är värd att bry sig om ifall man kör 2-4 gånger per vecka.

Det man nog bör undvika är att träna kondition timmar i sträck.

2HE
2013-11-13, 09:25
Jag lånar tråden lite.

Många påstår att man ska skilja passen åt. Om man tar 1h pw (rask promenad) direkt efter gympasset dvs på rullbandet (eller ute om vädret tillåter) - hämnar även de muskelproteinsyntesen må tro?

arogen
2013-11-13, 09:49
Jag lånar tråden lite.

Många påstår att man ska skilja passen åt. Om man tar 1h pw (rask promenad) direkt efter gympasset dvs på rullbandet (eller ute om vädret tillåter) - hämnar även de muskelproteinsyntesen må tro?

detta bör nog grub eller tjing svara på, men min egen erfarenhet är att det inte påverkar muskeluppbyggnaden på samma sätt som tex. löpning gör. Jag själv går alltid hem från gymmet en halvtimme efter varje pass och tycker bara det är skönt.

nippman
2013-11-13, 10:07
en till fråga, Vilket sett är bäst att styrketräna på under min deffperiod? kommer deffa långsamt från och med nu tills sommarn, med 3 gympass och 2 HIIT pass i form av tabata i veckan hade jag tänkt, så är det smartast att köra en splitt typ:
mån: bröst/biceps
Tis: hiit
ons: rygg/triceps
tors: hiit
fre: ben/axlar

eller är det smartare med typ 2 eller 3 helkroppspass eller P/P/L eller vad är att föredra enligt er rutinerade deffare :) ?

Hebbe84
2013-11-13, 10:28
en till fråga, Vilket sett är bäst att styrketräna på under min deffperiod? kommer deffa långsamt från och med nu tills sommarn, med 3 gympass och 2 HIIT pass i form av tabata i veckan hade jag tänkt, så är det smartast att köra en splitt typ:
mån: bröst/biceps
Tis: hiit
ons: rygg/triceps
tors: hiit
fre: ben/axlar

eller är det smartare med typ 2 eller 3 helkroppspass eller P/P/L eller vad är att föredra enligt er rutinerade deffare :) ?

Att följa i stort sett samma typ av schema som när man bulkade är nog att föredra. Kanske något lägre volym och/eller frekvens, men samma split och ungefär samma repintervall.

nippman
2013-11-13, 10:53
okej! tackar Hebbe.
då blir det en 3 split med 2 hiit i veckan och lite wing chun som gäller så får vi hoppas på det bästa :)
och angående kosttillskotts frågan som står i Trådstarten, vad säger vi om den ?

tacksam för svar :)

2HE
2013-11-13, 12:35
Ganska många shakes tycker jag. Personligen tar jag endast en shake direkt efter gympasset under deff. Du blir mer mätt utav fast föda än pulver.

tjing
2013-11-13, 12:46
Man kan utan problem köra konditionsträning på deff, så länge man inte blir för trött för att orka gymma. När man gör det spelar med all sannolikhet mindre roll i praktiken, om reducering av fettvikt är målet.

Chordy
2013-11-13, 12:55
Jag lånar tråden lite.

Många påstår att man ska skilja passen åt. Om man tar 1h pw (rask promenad) direkt efter gympasset dvs på rullbandet (eller ute om vädret tillåter) - hämnar även de muskelproteinsyntesen må tro?

Det som hämmar muskelproteinsyntesen är konditionsträning, en rask promenad ger dig inte direkt någon större förbättring av konditionen, alltså kan du gå efter ditt styrkepass utan att oroa dig. :)

2HE
2013-11-13, 13:14
Det som hämmar muskelproteinsyntesen är konditionsträning, en rask promenad ger dig inte direkt någon större förbättring av konditionen, alltså kan du gå efter ditt styrkepass utan att oroa dig. :)

Ska tilläggas att jag går väldigt snabbt *flex* haha

Nej men är tacksam för svar!

Chordy
2013-11-13, 13:25
Ska tilläggas att jag går väldigt snabbt *flex* haha

Nej men är tacksam för svar!

Haha, du kan läsa mer om det på sidan jag länkade först. Under rubriken "Hitta rätt nivå". Rekommenderar dock att läsa hela artikeln då den är väldigt intressant. :)

http://www.styrkelabbet.se/konditionstraning-och-styrketraning/

nippman
2013-11-14, 01:06
Ganska många shakes tycker jag. Personligen tar jag endast en shake direkt efter gympasset under deff. Du blir mer mätt utav fast föda än pulver.

har aldrig problem med hungern, om det inte är någon fara för hälsan så kör jag på.