handdator

Visa fullständig version : Bälte eller ett steg tillbaka?


Dezen
2013-11-13, 00:39
Hej hej!
Har kikat runt lite på vad för åsikter det finns om bälten, men inte riktigt fått ordning på tankarna ändå. *gah!*

Saken är den att jag nu har kommit till en vikt i knäböjen där ryggen inte vill sammarbeta, om det är bristande bålstyrka eller teknikbrist vet jag inte, men gissar på bålstyrkan. Bestämde mig därför för att testa med ett bälte som man kan låna på gymmet och herregud vad lätt lyftet blev :D

Det jag funderar över nu är om jag ska köra vartannat pass med bälte och kötta med tyngre vikter och sedan nästa pass sänka och köra utan hjälpmedel, eller om det bara blir kontraproduktivt så jag borde sänka alla pass och jobba mig uppåt igen?

Kan vara värt att nämna att jag tränar bålstyrka separat.


Tl;dr
5x5 med bälte vartannat böjpass, dumt eller ej?

kampsporttjej
2013-11-13, 04:45
Hej hej!

Jag säger INTE bälte. Det du behöver jobba upp är mer balans mellan benstyrka och bål, m.a.o jobba mer på tekniken - engagera core - och att bygga upp ett naturligt muskelbälte.

Men jag är hälsopedagog, inte elittränare. Dvs jag bryr mig mer om din kropp och hälsa i långa loppet, än hur många kilo du lägger på stången.

Alfers
2013-11-13, 09:18
Vill du bli duktig på att böja med bälte; använd bälte. Vill du bli bättre på att böja utan; låt bli.
Du kan ju se det som en variant på böj, som tex frontböj.

Skickat från min GT-S7710 med Tapatalk

z_bumbi
2013-11-13, 09:51
Kör man övningen en gång i veckan så märker en del att det blir lite knöligt med tekniken att variera, kör man oftare så funkar det bättre.

En annan vanlig variant är att köra med bälte på tyngre set och utan på lättare.

hugok
2013-11-13, 10:00
Jag ser bältet som ett redskap man använder när man vill toppa, men i övrigt skall det undvikas. Kanske 15% av alla böjar utförs med bälte, dom riktigt tunga då. Annars är det mest ett stöd om man har någon skada.

Dezen
2013-11-13, 10:42
Hej hej!

Jag säger INTE bälte. Det du behöver jobba upp är mer balans mellan benstyrka och bål, m.a.o jobba mer på tekniken - engagera core - och att bygga upp ett naturligt muskelbälte.

Men jag är hälsopedagog, inte elittränare. Dvs jag bryr mig mer om din kropp och hälsa i långa loppet, än hur många kilo du lägger på stången.

Jag är helt klart med på vad du menar, har kört utan hjälpmedel sedan jag började träna just för att inte missa den biten. Också därför jag tänkte på vartannat pass lättare utan bälte, så jag fortfarande har kvar den biten i min träning.

Av någon anledning känns det som att jag inte klarar av att skapa ett lika bra buktryck som innan sommaren, så jag får försöka jobba mer på det.

Kör man övningen en gång i veckan så märker en del att det blir lite knöligt med tekniken att variera, kör man oftare så funkar det bättre.

En annan vanlig variant är att köra med bälte på tyngre set och utan på lättare.

Blir ett böjpass ungefär var fjärde dag. :)

Nu när jag testade med bältet så blev det att jag testade det först på tredje settet och använde det igen på femte, så tanken är väl lite att köra så många set som möjligt utan.


Följdfråga:
Hur mycket "avaktiverar" man sitt naturliga stöd när man kör med bälte? Dvs hur dåligt är det för dess träning.

rooz
2013-11-13, 10:44
Följdfråga:
Hur mycket "avaktiverar" man sitt naturliga stöd när man kör med bälte? Dvs hur dåligt är det för dess träning.

För mig skiljer det ca 15-20kg mellan 1rm utan bälte och 1RM med bälte. Men det är träning för bålen även med bälte.

andeem
2013-11-13, 11:08
Jag kör 5/3/1 och använder inte bälte annat än på jokersets (tyngre set efter de ordinarie baserat på dagsform). Tycker det funkar bra.

Dock vill jag inte påstå att man ”avaktiverar” sitt naturliga stöd med bälte, det är ju fortfarande buktrycket som stadgar upp bålen. Däremot kan man hålla ett högre buktryck när man pressar mot bältet än när man ”håller emot” med magmusklerna.

Dezen
2013-11-13, 19:53
Kommer köra på med bälte vid vartannat pass en period nu för att se hur mycket det kan ge mig, sedan hoppar jag tillbaka och jobbar mig uppåt utan bältet igen. :)

Trevligt med alla bra svar man får!

Animalisk
2013-11-13, 20:17
Dezen: Du kanske ska försöka köra knäböj oftare än var fjärde dag? Då får du ju mer träning och bygger upp teknik och bålstyrka snabbare.

Dezen
2013-11-13, 20:44
Dezen: Du kanske ska försöka köra knäböj oftare än var fjärde dag? Då får du ju mer träning och bygger upp teknik och bålstyrka snabbare.

Jo, har funderat på det också. Men kör ett rullande 3-1-3 schema och vill gärna få in lite marklyft också, så jag har inte kunnat komma fram till hur jag ska lägga upp det isåfall :P