handdator

Visa fullständig version : Fett mängd per dag?


adlan
2013-11-12, 22:28
Hur många gram fett är normalt att få i sig på en dag?
Tycker det är i princip omöjligt att hamna under 50 gram-60 gram på vanlig kost med frukost lunch, middag o liknande, när man käkar ägg,ost,fil eller smör eller vanlig husman liknande mat!
Men vad ligger medel fett intaget på, per dag ?
Eller finns det några rekommendationer ?
Hört att det vanligaste är runt 70+ gram per dag uppemot 100 gram?

King Grub
2013-11-12, 22:33
Officiella rekommendationer är ungefär en tredjedel av energiintaget.

Jeml
2013-11-12, 23:34
beroende på vad och hur mycket man äter hamnar nog dom flesta "normala" på 70-120g / dag

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

cero
2013-11-13, 05:06
Ställer min fråga även här.

Vad är den övre gränsen för hur mycket fett man bör inta, och vilken ratio mättat/fleromättat/omättat rekommenderas? Blir en jävla massa olivolja under bulk..

raddum
2013-11-13, 07:44
Enligt nordiska näringsrekommendationer

10-20 E% protein
45-60 E% kolhydrater
25 - 40 E% Fett, varav:
max 10E% mättade fettsyror
enkelomättade 10-20 E%
fleromättade 5-10 E%
(varav essentiella fettsyror minst 3E% och omega-3 fettsyror minst 0,5 E%)

adlan
2013-11-13, 08:33
Okej!
Men jag som då ska lägga mig på överskott och väger i dag väldigt lite och vill öka i vikt är 70 gram en bra siffra då?
Vill ju inte lägga på mig allt för mycket fett massa!
Och vart ifrån ska man fmrsöka få fettet? Ägg,smör,keso,havregryn,olivolja,frön,nötter,mjölk ,ost?För att få i sig bra fetter och öagom mängd av dom olika?

arogen
2013-11-13, 08:40
Okej!
Men jag som då ska lägga mig på överskott och väger i dag väldigt lite och vill öka i vikt är 70 gram en bra siffra då?
Vill ju inte lägga på mig allt för mycket fett massa!
Och vart ifrån ska man fmrsöka få fettet? Ägg,smör,keso,havregryn,olivolja,frön,nötter,mjölk ,ost?För att få i sig bra fetter och öagom mängd av dom olika?

beror som sagt på vad hela ditt kaloriintag landar på. Testa dig fram. Vissa kan må bra av att äta mindre fett, men andra vill ha mycket mer och går inte upp mer i vikt pga det. Avokado också, en bra fettkälla! =)

Jeml
2013-11-13, 08:41
om du väger väldigt lite och vill gå (behöver?) gå upp i vikt så tycker jag inte du ska nojja över fettet. ät vanlig mat bara ! mycket !

bra fetter finns i bl.a ägg, lax, avokado, ost, olivolja, vissa nötter osv.

kroppen behöver fett !

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

adlan
2013-11-13, 10:25
Okej tack för svar!
Tror jag landar på ett kcal intag runt 2000-2700 nånstans per dag och 70-100 gram fett då jag kollat för skojs skull, räknar annars inte!
Äter annars fil,ost,keso,ägg ibland fett fisk o använder olja i matlagning och ibland vanligt smör, nötter o fröer finns också med o ibland avokado och mjölk som fetterna finns i så antar att det inte finns nptt att klaga på eller noja över! :)

Jeml
2013-11-13, 10:32
Okej tack för svar!
Tror jag landar på ett kcal intag runt 2000-2700 nånstans per dag och 70-100 gram fett då jag kollat för skojs skull, räknar annars inte!
Äter annars fil,ost,keso,ägg ibland fett fisk o använder olja i matlagning och ibland vanligt smör, nötter o fröer finns också med o ibland avokado och mjölk som fetterna finns i så antar att det inte finns nptt att klaga på eller noja över! :)

nej det låter perfekt! så länge man inte dricker bearnaisesås till maten så.. ;)

lite lite mat dock. är du tjej?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

adlan
2013-11-13, 12:10
kille men försöker käka mer,!
Har varit deppig för lite grejer och gått ner en massa i vikt så har en under vikt just nu , men ska fylla på kroppen nu nån vecka sen ska träningen köras i gång!
Försöker hålla lite högre intag på kolisarna och lägre på fettet men blir så jävla mycket käk, så funderar på att höja fettet lite istället och slänga in avokado mer ägg och så vidare!

tjing
2013-11-13, 12:39
Okej!
Men jag som då ska lägga mig på överskott och väger i dag väldigt lite och vill öka i vikt är 70 gram en bra siffra då?
Vill ju inte lägga på mig allt för mycket fett massa!
Och vart ifrån ska man fmrsöka få fettet? Ägg,smör,keso,havregryn,olivolja,frön,nötter,mjölk ,ost?För att få i sig bra fetter och öagom mängd av dom olika?

Ja, i den kontexten skulle jag säga att 70 gram/dag är en bra siffra. Den är "låg" enligt gängse rekommendationer men inte dåligt låg. Men det beror på överskottets storlek också; vid mindre överskott spelar det givetvis mindre roll vad man äter.