handdator

Visa fullständig version : Ryggont efter frontböj


Snap
2013-11-12, 22:13
Tja kolo.

Var nere och tränade ben tidigare idag, började som vanligt med frontböj. I sista setet och sista repet (höhö) så sa det "crack" i botten. Det lät som att ryggslutet sprack. När jag tänker efter så tror jag att jag missade att spänna bålen ordentligt på sista repet. Jag avbröt passet och gick hem.

Nu sitter jag här. Har inte någon supersmärta i ryggen men det är lite molande värk. Extra ont gör det om jag svankar och försöker spänna magen maximalt.

Jag kan röra mig precis som vanligt så det är gissningsvis inget allvarligt. Jag är mest nyfiken på vad som kan ha hänt och om jag bör söka upp någon kunnig kiropraktor, naprapat eller dylikt för att ta en kik på ryggen.

Någon som har nån aning?

mangemani
2013-11-13, 20:12
låter som att disken fick sig en törn.
bål muskulaturen samman linkas i de 3 nedersta kotorna och får du ont då du spänner magen, alltså spänner bålen, så är det någon utav diskarna som sitter emellan de kotorna som är påverkad.
har du fått en reva på disken eller en utbuktning, då kan det gå illa och bli allvarligt om du är omedveten om det och fortsätter som du gjort.

Snap
2013-11-13, 21:15
Kul med svar, tack!

Kan tillägga att det är ganska mycket sämre idag. I vissa rörelser känns det bra och ibland så bara hugger det till och gör svinont. Jag känner mig lite kluven inför framtiden. Är det bara kötta på som vanligt när ryggen är bra, givetvis tänka extra mycket på hålla ryggen och buktrycket eller vad säger ni?

Tycker ni att jag bör kolla ryggen hos naprapat eller kiropraktor? Jag funderar på om den kanske är lite sned eller behöver tryckas rätt efter sånt här.

mangemani
2013-11-13, 21:59
hugga till känslan är ett tecken på att disken pressas mot nervroten och ju mer du spänner dig varje gång det hugger till, desto ondare gör det.
jag tycker du ska kolla upp det. hos vilken får du nog avgöra själv, billigast kanske att börja hos läkaren.