handdator

Visa fullständig version : Skada i ljumske efter knäböj


Fet
2013-11-12, 20:58
Har i ca 6 veckor haft ont i höger ljumske som jag kände av på kvällen efter ett benpass, där knäböj är orsaken då jag vet att jag fick en konstig känsla i ljumsken under ett set, ingen smärta då jag fortsatte köra.

Just nu gör det ont när jag drar låret i vissa riktningar när jag stretchar, och när jag kommer till ett visst djup i knäböj. Gör inte ont om jag böjer utan stång på ryggen.
Även i botten på benpress (lutande) smärtar det till.

Vad beror smärtan på och varför går det inte över? Jag är ganska så stel i höft osv men har stretchar övningar som rekommenderats, bl.a. Sheogorath trådar och tränat med lätta vikter i knäböjen men det blir då inte bättre...

Sheogorath
2013-11-12, 21:07
Kan bero på en muskelbristning i ljumsken som du fått av att du studsat i bottenläget med tung vikt, eller helt enkelt bara överansträngt dig i ett set. Ibland behöver man inte göra något uppenbart fel för att bli skadad. Vettigt att de närmsta veckorna inte göra några övningar (eller välja belastning) som gör ont och det inkluderar stretching (om stretchingen gör ont - försiktiga töjningar som inte ger någon smärta är OK). Fokusera på andra benövningar för att upprätthålla styrkan i alla muskler i området medan skadan läker.

Fet
2013-11-12, 21:29
Kan bero på en muskelbristning i ljumsken som du fått av att du studsat i bottenläget med tung vikt[/B], eller helt enkelt bara överansträngt dig i ett set. Ibland behöver man inte göra något uppenbart fel för att bli skadad. Vettigt att de närmsta veckorna inte göra några övningar (eller välja belastning) som gör ont och det inkluderar stretching (om stretchingen gör ont - försiktiga töjningar som inte ger någon smärta är OK). Fokusera på andra benövningar för att upprätthålla styrkan i alla muskler i området medan skadan läker.
Tack för svar!

Det markerade kan nog stämma, med min stelhet också. Svårt att säga, men hur länge borde en sån här skada ta på sig att läka? 15 pass med fjäderviktsknäböj och benspark är inte roligt när benträningen precis hade börjat gå bra....
Själva orsaken till smärtan blir inte bättre av stretch och töjningar tror du? Utan det handlar bara om att låta det läka?

Edit: Får inte markerade texten att funka...