handdator

Visa fullständig version : En gång för alla: morgonpromenad?


sandras
2013-11-12, 20:26
Hej,

Jag har läst, läst och ytterligare läst lite till och även lyssnat en hel del poddar och hört mig för med personer jag anser kunniga men får olika svar överallt.

Jag undrar nu en gång för alla - hur mycket ger egentligen en morgonpromenad? Då menar jag ur ett fettförbränningsperspektiv. Jag är införstådd med att fettförbränningen procentuellt är högre vid powerwalk än vid löpning, men hur mycket skiljer det då egentligen i slutändan om mitt mål är att förbränna fett? Säg att jag bränner 400 kcal på att springa, och 30 % är från fett och 70 % kolhydrater och att jag bränner 200 kcal på att powerwalka samma tid och 60 % är från fett och 40 % från kolhydrater. Det ger lika stor förbränning från fett vilket alternativ jag än väljer (har bara höftat siffrorna för att förtydliga vad jag menar!). Så, vad ger egentligen mest, ur ett fettförbränningsperspektiv? Jag förstår att jag tappar mycket annat på att ta en promenad som jag hade fått från löpningen, konditionsträning etc, men jag funderar nu ur ett rent fettförbrännigsperspektiv.

Min andra fråga är om det spelar roll vilken fettprocent man har, är det så att det ger mer för en överviktig person att ta dessa promenader än vad det gör för en person som redan ligger väldigt lågt och jobbar med att bli av med de sista, mest helvetiska procenten?

Slutligen, hur viktigt är det egentligen att man tar promenaderna på morgonen, innan frukost? Jag har förstått att det har med ett sömnhormon att göra, men egentligen, hur stor roll spelar det?

Luriga frågor, svårt att definiera och svara exakt "hur mycket" något ger, eller inte ger. Men jag hoppas på att bli lite klokare från er här :)

Scratch89
2013-11-12, 20:41
1. Det handlar inte så mycket om huruvida aktiviteten förbrukar mycket fett eller kolhydrat, eftersom det är hela dagens (eller veckans, eller månadens...) energiförbrukning som spelar roll. Om man utför en aktivitet som förbrukar mycket fett kommer kroppen kompensera genom att under resten av dagen använda sig mer av kolhydrat i vila. På samma sätt kommer kroppen att förbruka mer fett i vila om aktiviteten i sig förbrukat mer kolhydrat. Summa summarum: Det spelar ingen roll. Gör den aktivitet som du gillar bäst och som förbrukar mest energi sett över ett längre tidsperspektiv.

2. Kanske. Har man väldigt lite kroppsfett kan det vara vettigt att vara försiktigare p.g.a ökad skaderisk, samt att man troligen har ökad risk att bryta ner musklerna om man ligger på en högre intensitetsnivå.

3. Det spelar ingen roll. Förr trodde man att insulin (hormonet du nämner) var centralt och viktigt i fettförbränningen, men det som spelar roll är energi in - energi ut under ett längre perspektiv.

:)

dluddeckens
2013-11-12, 21:45
1. Det handlar inte så mycket om huruvida aktiviteten förbrukar mycket fett eller kolhydrat, eftersom det är hela dagens (eller veckans, eller månadens...) energiförbrukning som spelar roll. Om man utför en aktivitet som förbrukar mycket fett kommer kroppen kompensera genom att under resten av dagen använda sig mer av kolhydrat i vila. På samma sätt kommer kroppen att förbruka mer fett i vila om aktiviteten i sig förbrukat mer kolhydrat. Summa summarum: Det spelar ingen roll. Gör den aktivitet som du gillar bäst och som förbrukar mest energi sett över ett längre tidsperspektiv.

2. Kanske. Har man väldigt lite kroppsfett kan det vara vettigt att vara försiktigare p.g.a ökad skaderisk, samt att man troligen har ökad risk att bryta ner musklerna om man ligger på en högre intensitetsnivå.

3. Det spelar ingen roll. Förr trodde man att insulin (hormonet du nämner) var centralt och viktigt i fettförbränningen, men det som spelar roll är energi in - energi ut under ett längre perspektiv.

:)

Jag säger inte att du har fel.

Men givet det du säger så spelar inte "näringstiming" någon roll. Ex påståenden som att man bör äta efter träning, osv?


Personligen har jag mestadels struntat i alla tips/råd, och försökt äta rätt antal kalorier då det passat mig bäst rent praktiskt. Men det är alltid intressant att få svar på sånt här :)

amini
2013-11-12, 21:49
kort: efter nattens fasta tvingar du kroppen att bränna reserven=fett

King Grub
2013-11-12, 22:30
kort: efter nattens fasta tvingar du kroppen att bränna reserven=fett

Det betyder inte nödvändigvis större fettförlust sett över dygnet. Större fettoxidation vid ett tillfälle kompenseras vanligtvis med mindre fettoxidation eller större fettinlagring vid ett annat, så fettbalansen till slut motsvarar kaloribalansen ändå.

Scratch89
2013-11-12, 23:42
Jag säger inte att du har fel.

Men givet det du säger så spelar inte "näringstiming" någon roll. Ex påståenden som att man bör äta efter träning, osv?


Personligen har jag mestadels struntat i alla tips/råd, och försökt äta rätt antal kalorier då det passat mig bäst rent praktiskt. Men det är alltid intressant att få svar på sånt här :)

Vad har näringstiming med det här att göra? Det är ett annat kapitel.

amini
2013-11-13, 00:07
Det betyder inte nödvändigvis större fettförlust sett över dygnet. Större fettoxidation vid ett tillfälle kompenseras vanligtvis med mindre fettoxidation eller större fettinlagring vid ett annat, så fettbalansen till slut motsvarar kaloribalansen ändå.


det hjälper de som ligger på minus calorier.
personligen ligger jag på minus och innan första måltid brukar jag simma/gå/ lågintensitet maskiner på gymmet.
vad jag vill/villtro är att jag bränner reserven då efter 13-14 timmars fasta

Scratch89
2013-11-14, 14:17
det hjälper de som ligger på minus calorier.
personligen ligger jag på minus och innan första måltid brukar jag simma/gå/ lågintensitet maskiner på gymmet.
vad jag vill/villtro är att jag bränner reserven då efter 13-14 timmars fasta

Men reserven fylls sedan på med mat när du äter. ;)

Dreas
2013-11-14, 14:28
det hjälper de som ligger på minus calorier.
personligen ligger jag på minus och innan första måltid brukar jag simma/gå/ lågintensitet maskiner på gymmet.
vad jag vill/villtro är att jag bränner reserven då efter 13-14 timmars fastaOch efter att du har tagit av dina reserver så vill inte kroppen fylla på dessa? :)

Det känns som om du tittar för kort.

2HE
2013-11-14, 14:37
Morgonpromenader är sköna! Men that's it! Inget magiskt med det. Precis som morgonsex är skönare så betyder det inte att du har haft sex mer på morgonen än ifall du skulle ha sex senare.

tjing
2013-11-14, 14:51
1. Det handlar inte så mycket om huruvida aktiviteten förbrukar mycket fett eller kolhydrat, eftersom det är hela dagens (eller veckans, eller månadens...) energiförbrukning som spelar roll. Om man utför en aktivitet som förbrukar mycket fett kommer kroppen kompensera genom att under resten av dagen använda sig mer av kolhydrat i vila. På samma sätt kommer kroppen att förbruka mer fett i vila om aktiviteten i sig förbrukat mer kolhydrat. Summa summarum: Det spelar ingen roll. Gör den aktivitet som du gillar bäst och som förbrukar mest energi sett över ett längre tidsperspektiv.

2. Kanske. Har man väldigt lite kroppsfett kan det vara vettigt att vara försiktigare p.g.a ökad skaderisk, samt att man troligen har ökad risk att bryta ner musklerna om man ligger på en högre intensitetsnivå.

3. Det spelar ingen roll. Förr trodde man att insulin (hormonet du nämner) var centralt och viktigt i fettförbränningen, men det som spelar roll är energi in - energi ut under ett längre perspektiv.

:)

1. Ja, om du äter mer kolhydrat. Studier på det du nämner (som du inte själv läst misstänker jag) visar att man bränner mer kolhydrater och mindre fett resten av dagen...för att man i studier som gjorts äter mer kolhydrater i sedvanliga måltider under dagen efter passet. Ponera istället att du då äter minimalt med fett resten av dagen och fett-ut kontot blir större än fett-in, vilket även kan ske på ett totalt kcal-överskott med majoriteten av energin från protein och kolhydrater.

Det handlar om tillgång på substrat, inte att kroppen får för sig att reglera makronutrienter på olika sätt för skojs skull. Och när glukos finns att tillgå, inhiberas fettförbränningen.

3. Nja. I ett längre perspektiv gäller det ju tvärtom inte alls, d v s man kan inte använda sin heliga kcal-lag i alla lägen. Du kan tappa fettvikt på ett totalt överskott på en månad t ex. Ponera att du ligger på underskott 3 dagar i veckan och ett överskott av kolhydrater resterande fyra dagar. Nettoresultatet blir garanterat en minskning av fettvikt, något jag själv i alla fall märkt.

ARMSTARK
2013-11-14, 15:27
Vissa träningsår har jag haft möjlighet att powerwalka på morgonen och ätit bra, och då har deffen fungerat fint.

Andra träningsår har jag inte haft möjlighet att powerwalka på morgonen utan på kvällen, naturligtvis ätit bra, och då har deffen fungerat lika fint.

Så jag tror att skillnaden möjligen är mätbar med extremt avanserad teknisk utrustning, men själv kommer du aldrig att se skillnaden.

Just do it! :thumbup:

Dreas
2013-11-14, 15:36
Fördelen jag ser med morgonpromenader är att om man orkar pallra sig iväg, då har man redan innan frukost skapat sig lite fler kalorier att leka med. Det kan vara trevligt i slutet på dagen.

Gober
2013-11-14, 15:38
Det är skönt att vara ute på morgonpromenad, men jag tycker inte man får så mycket "bang for the bucks" om man är ute efter att göra av med kalorier. Sitter hellre på en "spinning"cykel i 60min vilket sliter/stressar mindre, det upplever iaf jag och det ger ju väldigt mycket mer utdelning än en promenad. Men som sagt, det är ju skönt att vara ute och gå.

Scratch89
2013-11-14, 18:02
1. Ja, om du äter mer kolhydrat. Studier på det du nämner (som du inte själv läst misstänker jag) visar att man bränner mer kolhydrater och mindre fett resten av dagen...för att man i studier som gjorts äter mer kolhydrater i sedvanliga måltider under dagen efter passet. Ponera istället att du då äter minimalt med fett resten av dagen och fett-ut kontot blir större än fett-in, vilket även kan ske på ett totalt kcal-överskott med majoriteten av energin från protein och kolhydrater.

Det handlar om tillgång på substrat, inte att kroppen får för sig att reglera makronutrienter på olika sätt för skojs skull. Och när glukos finns att tillgå, inhiberas fettförbränningen.
... va? Jag förstår inte vad du menar. Självklart handlar det om tillgång av substrat. Fett har man ju (i princip) obegränsad tillgång till. Kolhydrat bildas det lätt av protein (och såklart av den kolhydrat man äter). Jag ser inte vart du säger emot mig. Eller vad du vill ha sagt med det du skriver.

Det låter intressant att ett totalt kaloriöverskott under en längre period kan leda till en minskad fettmängd på kroppen. Du får såklart gärna backa upp detta.

3. Nja. I ett längre perspektiv gäller det ju tvärtom inte alls, d v s man kan inte använda sin heliga kcal-lag i alla lägen. Du kan tappa fettvikt på ett totalt överskott på en månad t ex. Ponera att du ligger på underskott 3 dagar i veckan och ett överskott av kolhydrater resterande fyra dagar. Nettoresultatet blir garanterat en minskning av fettvikt, något jag själv i alla fall märkt.
Jaså? n=1. Det fanns ju studier som höll på med det här för några år sedan (ABC-dieten och allt vad det hette), men det var väl ingen direkt skillnad?