handdator

Visa fullständig version : Märker du skillnad på din livskvalité beroende på hur din kost ser ut?


Skön
2013-11-12, 17:09
De flesta här, inklusive mig själv, är ju måna om vad för livsmedel som får äran att hälsa på i magen. Ja det ska ju gärna vara proteinrikt osv.

Förutom självklara saker som att ägg innehåller mer protein än gurka och är ett bättre alternativ att äta om syftet är att bygga muskler, eller att käka nudlar i 6 månader skulle leda till vitaminbrist så finns det ju lite övriga plan på hälsa än att bara bygga muskler givetvis. Dessutom är det väl så att man åldras fortare eller liknande med jättehög andel protein. Hur som så är det inte själva poängen.

Jag undrar om ni har erfarenhet om att olika kost påverkar dig på olika sätt. Sätt som inte är allmänt helt tokaccepterade utan mer vad man tror och inbillar sig men för den sakens skull inte behöver vara rent påhitt.

Jag menar känner ni mindre ryggsmärta om ni byter ut pasta mot ris? känner ni er piggare av d-vitamin? mindre skov av gluten/vete? mindre psykiska problem av medelhavskost? mer ont i vänster knä efter för mycket bacon?

Egentligen säger väl rubriken allt och det efter bara är lite svammel men förhoppningsvis förstår ni vart jag vill komma? om inte, så förstår jag er också.

knuckles
2013-11-12, 17:11
Nej ingenting ändrar hur jag känner psykiskt, trötthet, fokus osv. Förutom koffein kanske, men tror inte jag skulle känna någon skillnad om jag slutade med omega-3/multivitamin.

tjing
2013-11-12, 17:25
Absolut.

Lucipha
2013-11-12, 17:25
Ja. För lite protein så får jag halsbränna och känner mig allmänt seg. För mycket socker för ofta så blir jag mer humörsvängig åt det negativa hållet. Rapid hydro blend är nog det enda tillskottet som märkbart har förbättrat mitt allmäntillstånd

filmjölk
2013-11-12, 17:32
Jag blir gladare av fet mat i stora mängder (fet mat är bra mot depression och ångest), men jag blir tyvärr fetare om jag inte håller igen, och blir jag fetare blir jag också deprimerad.

tp_88
2013-11-12, 17:33
Nej ingenting ändrar hur jag känner psykiskt, trötthet, fokus osv. Förutom koffein kanske, men tror inte jag skulle känna någon skillnad om jag slutade med omega-3/multivitamin.
Håller med.

Den enda skillnaden är hur sugen jag blir på saker, om man legat på underskott länge. Men jag gissar att det inte är det som avses.

I övrigt påverkas ingenting tycker jag. Aldrig förstått det här med de effekter som tillskrivs blodsocker för att ta ett exempel. Efter 20h fasta känner jag mig som vanligt, efter 12-14 brukar jag bli lite hungrig men det gå över efter någon timme. Trycker jag i mig 6-7hg lösgodis eller en stor chipspåse på tom mage under 45minuter så känner jag ingen skillnad heller.

Tjockiz
2013-11-12, 17:38
Ja, innan lunchen på jobbet(11.30) är jag inte vaken. Börjar 07.00.

Juxta
2013-11-12, 17:39
Får knappt aftösa blåsor nu när jag sköter min kost. Förut fick jag det hela tiden.

Quint
2013-11-12, 17:44
Inte direkt. Visst, äter jag ett kilo godis på kvällen så kommer magen vara lite bråkig dagen efter, men bortsett från sådana saker upplever jag ingen större skillnad.

Har haft väldigt varierande nivå på min mat genom åren, men oavsett hur noggrann jag är med vad jag äter eller hur mycket "skräp" jag än stoppar i mig tycker jag inte att jag upplever någon direkt skillnad i hur jag mår, fysiskt eller psykiskt.

Morty
2013-11-12, 17:59
Absolut - framför allt psykiskt. Fuck SCAN bli vegan.

ByggarBertil
2013-11-12, 18:10
Ja, innan lunchen på jobbet(11.30) är jag inte vaken. Börjar 07.00.

För mig är det tvärtom, efter lunchen är jag väldigt seg och orkar inte jobba alls.

Alexton
2013-11-12, 18:12
Helt klart.

Sen jag såg över min kost som helhet och ökade på baljväxter/grönsaker så har jag fått bättre hy och inbillar mig att jag sover bättre.
Slängt ut alla halvfabrikat dessutom.

Nordenator
2013-11-12, 18:20
Absolut. Mitt välmående påverkas av vad jag äter, men till ännu större grad av hur mycket jag äter. Min kropp är väl inte överförtjust i den mängden mejeriprodukter jag sätter i mig då jag deffar, men det fungerar bra så den får lida lite.

Absolut - framför allt psykiskt. Fuck SCAN bli vegan.

Dålig slogan då ingen självrespekterande köttätare borde hålla sig till scanprodukter oavsett. Straffet blir att jag skär en till bit entrecôte.

mangemani
2013-11-12, 18:22
det blir en enorm skillnad tycker jag.

jenni
2013-11-12, 18:26
Lchf hade negativ påverkan på hår och naglar, vilket gjorde mig stressad och en aning deppig

Skön
2013-11-12, 18:52
Jag blir gladare av fet mat i stora mängder (fet mat är bra mot depression och ångest), men jag blir tyvärr fetare om jag inte håller igen, och blir jag fetare blir jag också deprimerad.

Du kanske skulle äta ketogen kost då?

Captainwide
2013-11-12, 20:27
Jo mat triggar ofta min migrän så den påverkar i högsta grad min livskvalitét.

Tyrwing
2013-11-12, 20:34
Jo mat triggar ofta min migrän så den påverkar i högsta grad min livskvalitét.

Intressant.
Är det brist på mat eller vissa sorter?

Vet själv att min kan triggas av utebliven (duh) kost samt vissa typer av mat.

Anton Fräs
2013-11-12, 20:58
inte direkt. Visst, äter jag ett kilo godis på kvällen så kommer magen vara lite bråkig dagen efter, men bortsett från sådana saker upplever jag ingen större skillnad.

Har haft väldigt varierande nivå på min mat genom åren, men oavsett hur noggrann jag är med vad jag äter eller hur mycket "skräp" jag än stoppar i mig tycker jag inte att jag upplever någon direkt skillnad i hur jag mår, fysiskt eller psykiskt.

+1

Beholder
2013-11-12, 21:01
Blir trött och orleslös av lchf och ständig hunger. Funka inte alls för tung styrketräning

sigill
2013-11-12, 21:09
Så länge jag inte överäter kraftigt eller äter mycket socker känns det mesta bra. För mycket bröd/gluten är dock ingen höjdare.

Jag mår bra om jag äter fisk, ägg och grönsaker regelbundet.

aRising
2013-11-12, 21:12
Tycker jag känner mig piggare me LCHF diet, svårt att säga om det är placebo eller om det beror på dieten men känner mig mera fokuserad då och mer sällan trött på eftermiddagarna.

TIMPA
2013-11-12, 21:24
Brukar få mera ont i ryggen än vanligt om jag förtär rejält med alkohol under en period, typ nån törstig sommarvecka, fan vet varför.. ingen koll.

Brukar bli rejält trött om jag ligger lågt på kolhydraterna.

Hemi
2013-11-12, 22:31
I stort vet jag inte då jag ätit egenlagad mat hela livet men detaljer,
Frukost: Ägg, Pumpkin, tomatröra bäst >> bönor bacon ägg pommes (UK) >> Gröt på mjölk med bär >> Mackor/bröd >> Flingor sist.

Lunch:
Rester från gårdagens dinner (lagad mat) >> riktig soppa >> nudlar eller liknande sist.

Mer mängd grönsaker än nöt/fläskkött, oftare fisk än nöt/fläskkött, oftare fågel än nöt/fläskkött, mycket frukt varje dag,

Om första halvan på dagen, nyttigt eller inte, bryr mig inte så mycket, tror inte på dieter, tar hellre en massa kosttillskott och bars än antar nån jädra diet om jag har brister. Snabbmat av alla slag har jag mått sämre på då det blivit oftare så det förkastar jag men förbjuder inte, blir det baconburgare så blir det.

Hemi
2013-11-12, 22:43
Det senaste månaderna har iofs varit intressant. Har inte mycket pengar och levt på mina fruktträd samt litet protein, kött ruttnar snabbt i hettan, man blir urholkad och mår inte så bra. Byter mat med vänner och bekanta, vissa odlar, försöker bli av med all mask och insekter som ofta finns natturligt i maten, det är så det går till, men man överlever. Vissa andra har det svårare.

Olegh
2013-11-12, 22:52
Nej, inte av kosten i sig. Däremot så ger ju "bra mat", eller snarare att hela matgrejen funkar bra, mer livskvalité. När jag har ätit kasst, lite för ofta under en kort tidsperiod så får jag dåligt samvete. Eller så känner jag mig stressad över att jag inte orkar/hinner laga vad jag vill. Eller att det blir för dyrt att köpa färdiglagad mat stup i kvarten.

Captainwide
2013-11-12, 22:56
Intressant.
Är det brist på mat eller vissa sorter?

Vet själv att min kan triggas av utebliven (duh) kost samt vissa typer av mat.

Brist på mat kan bidra till det men oftast inte. Det är krydda, koffein och fet mat som rätt ofta triggar den. :(

ceejay
2013-11-12, 23:00
jag mår bra av pizza
:D

Jeml
2013-11-12, 23:31
jag mår bra av pizza
:D

+1

riktig fin vedugnsbakad pizza med mozarella och lagom mkt och noga utvalt pålägg (vanliga pizzerior har alldeles för mycket oftast och även riktigt kass kvalité på pålägget).

det gör mig fan lycklig ! :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Sniggel
2013-11-12, 23:45
Absolut.

+1

Regelbundet med frukt och grönt och mindre av skräpmat och godis påverkar definitivt min hälsa positivt. Både fysiskt (ffa bättre hud) och psykiskt (känner mig mer harmonisk och utvilad). Viss mängd av skräpmat och godis har ingen negativ påverkan - ju mer aktiv jag är desto större mängd skräp kan jag äta utan negativa effekter.

shut teh face
2013-11-13, 07:15
Jaa .. sedan jag börja äta 1 kg frukt och grönt per dag så är jag sjuk mer sällan

Snabba kolhydrater, snabbmat etc, funkar bra efter träning, känns som de kommer till användning. Äta sådant framför soffan en hel dag blir jag slö av = mår sämre.

Äter väldigt sällan halv- eller helfabrikat så vet inte hur jag skulle må av det, men bra råvaror är de ju självklart man mår bättre av - tänker jag ..

Sen handlar ju inte allt om vad man mår bra av rent psykiskt, kroppen mår ju bra eller dåligt av olika saker som man direkt inte vet om direkt.

Raschmus
2013-11-13, 08:32
Inte varit förkyld eller sjuk en enda gång sedan jag började med Juice+

Kan vara en händelse och placebo men jag känner mig mer spänstig...


Bäst mår jag av en lättsam frukost, ett bröt-tungt lyftpass följt av pizza och öl. Då mår jag kung.

Sämst mår jag på måndag förmiddag eftersom jag alltid äter så mycket skit på söndagkväll.

cero
2013-11-13, 09:07
Känner ingen som helst skillnad oavsett vad eller hur jag äter. Ingen skillnad om jag är jätteaktiv, eller helt inaktiv heller.

Macroman
2013-11-13, 09:12
I övrigt påverkas ingenting tycker jag. Aldrig förstått det här med de effekter som tillskrivs blodsocker för att ta ett exempel. Efter 20h fasta känner jag mig som vanligt, efter 12-14 brukar jag bli lite hungrig men det gå över efter någon timme. Trycker jag i mig 6-7hg lösgodis eller en stor chipspåse på tom mage under 45minuter så känner jag ingen skillnad heller.

Samma för mig i princip. Det enda jag möjligtvis kan känna är att magen blir lite mindre orolig och bubblig om jag äter lite kolhydrater dvs exkluderar pasta, potatis, bröd etc.

Evankhell
2013-11-13, 10:23
Ja.. för mig är det ungefär som skillnaden när du tankar bilen med 95 eller 98. Där 95 är skräpmat, godis och dylikt och 98 är hälsosamt mat, multivitaminer osv.

King Grub
2013-11-13, 10:27
multivitaminer osv.

Det är inte hälsosamt. Om något ökar det risken för dödlighet utan att ha hälsomässiga fördelar.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD007176.pub2/abstract;jsessionid=D0A6C481B15D806BA9B44C9715DECD 58.f03t02

kaer
2013-11-13, 10:30
Jag märker ingen större skillnad.
Men om jag inte la på mig så satans mycket med fett/vikt skulle jag nog ta ut svängarna betydligt mer vad gäller godis och fikabröd, jag skulle definitivt äta mer och onyttigare mat.
Frågan är väl om jag skulle må bättre i längden av det. Hursomhelst så är det inte värt det.

olle lindblad
2013-11-13, 10:34
Mycket fett gör mig lite lätt illamående och orkeslös.

andeem
2013-11-13, 10:47
Pizza, chips och nötter sänker mig. Misstänker att det är saltet, min vätskebalans kommer kanske i olag. Ett eller ett par glas vin gör inte saken bättre.

cero
2013-11-13, 10:48
Det är inte hälsosamt. Om något ökar det risken för dödlighet utan att ha hälsomässiga fördelar.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD007176.pub2/abstract;jsessionid=D0A6C481B15D806BA9B44C9715DECD 58.f03t02

På vilket sätt?

shape
2013-11-13, 10:54
Jaa .. sedan jag börja äta 1 kg frukt och grönt per dag så är jag sjuk mer sällan

Snabba kolhydrater, snabbmat etc, funkar bra efter träning, känns som de kommer till användning. Äta sådant framför soffan en hel dag blir jag slö av = mår sämre.

Äter väldigt sällan halv- eller helfabrikat så vet inte hur jag skulle må av det, men bra råvaror är de ju självklart man mår bättre av - tänker jag ..
Sen handlar ju inte allt om vad man mår bra av rent psykiskt, kroppen mår ju bra eller dåligt av olika saker som man direkt inte vet om direkt.

Vad äter du då, rawfood?

I min värld innebär hel och halvfabrikat precis vad det står för och dit räknas alltså färdigköpt köttfärs, korv, bröd, havregryn ris, smör osv. Med andra ord, det 99 av oss äter.

mela
2013-11-13, 10:56
Jo mat triggar ofta min migrän så den påverkar i högsta grad min livskvalitét.

Brist på mat kan bidra till det men oftast inte. Det är krydda, koffein och fet mat som rätt ofta triggar den. :(

Känner igen det där. Fick migrän av saltlaktris, mörk choklad, vissa röda viner, vissa öl. Fast det var några år sedan. Nu får jag migrän av vätskebrist.


Annars mår jag bäst om jag inte äter godis. Jag mår illa av lösgodis (äter ofta för mycket när jag egentligen är hungrig) och sover sämre och blir grinig.

I övrigt har jag märkt att jag sover bättre sen jag slutade snusa, det är iofs inte kost..

Bubblan84
2013-11-13, 11:20
Äter jag mycket gluten och socker en period får jag klåda och utslag här och där. Mår sämre allmänt också.

Edit: Oavsett kcalintag

bolacola
2013-11-13, 12:26
Jag känner lycka och svävar bland molnen när jag äter (goda) onyttiga saker.
Finns mycket nyttigt som är gott men blir deprimerad av det om jag aldrig skulle få äta nåt onyttigt som skräpmat, choklad, chips, bakelser, glass osv minst 4 ggr per vecka! Om jag svullar upp emot ca 8000-10 000 kcal (onyttiga saker, aldrig svullat så mkt kcal på nyttigt) mår jag däremot illa på slutet av dagen!

Socker och fett är lyckan i livet! Finns inget mer njutbart.

Jeml
2013-11-13, 12:28
Socker och fett är lyckan i livet! Finns inget mer njutbart.

är du oskuld?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Evankhell
2013-11-13, 13:00
Det är inte hälsosamt. Om något ökar det risken för dödlighet utan att ha hälsomässiga fördelar.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD007176.pub2/abstract;jsessionid=D0A6C481B15D806BA9B44C9715DECD 58.f03t02

Detta var ju en mindfuck!

Dessutom är multivitaminlistan som jag tar mycket längre än endast "beta-carotene, vitamin A, vitamin C, vitamin E, and selenium"

sigill
2013-11-13, 13:07
Detta var ju en mindfuck!

Dessutom är multivitaminlistan som jag tar mycket längre än endast "beta-carotene, vitamin A, vitamin C, vitamin E, and selenium"

Ät några hundra gram grönsaker + 2 ägg om dagen så fattas i stort sett bara D-vitamin och järn som du kan få från kött och fet fisk.

cero
2013-11-13, 13:29
Detta var ju en mindfuck!

Dessutom är multivitaminlistan som jag tar mycket längre än endast "beta-carotene, vitamin A, vitamin C, vitamin E, and selenium"

Hoppa inte till slutsatser bara. Slutsatser i studier behöver tolkas och sättas i rätt sammanhang av någon kunnig.

Gpajpen
2013-11-13, 15:38
Så multivitamin är skit nu? Dödstabletter? Bättre med näringsbrister till höger och vänster?

cero
2013-11-13, 15:55
Så multivitamin är skit nu? Dödstabletter? Bättre med näringsbrister till höger och vänster?

Vilka har näringsbrist menar du?

Gpajpen
2013-11-13, 16:03
Vilka har näringsbrist menar du?

Dom som lever på korv makaroner, ostbågar och bröd antagligen?

cero
2013-11-13, 16:17
Dom som lever på korv makaroner, ostbågar och bröd antagligen?

Tvivlar på att vanliga svensson som käkar enligt tallriksmodellen men skippar grönsakerna och äter skräp då och då har någon näringsbrist.

Bubblan84
2013-11-13, 18:46
Tvivlar på att vanliga svensson som käkar enligt tallriksmodellen men skippar grönsakerna och äter skräp då och då har någon näringsbrist.

Jag känner till jättemånga svenssons som har/haft diverse näringsbrister. Vet dock inte om de ätit tallriksmodellen men skippat grönsakerna. Känns som att skippa alla grönsaker borde ge massa näringsbrister i längden ändå?

tjing
2013-11-13, 19:09
Det är inte hälsosamt. Om något ökar det risken för dödlighet utan att ha hälsomässiga fördelar.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD007176.pub2/abstract;jsessionid=D0A6C481B15D806BA9B44C9715DECD 58.f03t02

+1

Tämligen onödigt i en blandad kost.

shut teh face
2013-11-13, 19:12
Vad äter du då, rawfood?

I min värld innebär hel och halvfabrikat precis vad det står för och dit räknas alltså färdigköpt köttfärs, korv, bröd, havregryn ris, smör osv. Med andra ord, det 99 av oss äter.
För mig betyder halvfabrikat typ färdiga köttbullar
Helfabrikat är en färdig rätt, typ färdig lasagne

Vet att det inte stämmer, men tror folk använder uttrycken så rätt ofta..?

Tvivlar på att vanliga svensson som käkar enligt tallriksmodellen men skippar grönsakerna och äter skräp då och då har någon näringsbrist.
De är ju svårt att veta, det va lite min poäng förut. Om du får någon skum sjukdom vid 60 år, var det genetiskt eller för du har ätit dåligt med broccoli? :) Är ju mycket teorier (eller kanske t.o.m fakta?) att våra grönsaker innehåller mindre och mindre vitaminer, mineraler etc, per viktenhet - pga urlakad jord eller något annat fusk - som inte förekommer vid ekologiskt odlat?

Sen ska vi ju inte snacka om alla antioxidanter och fytonutrienter

tjing
2013-11-13, 19:13
Detta var ju en mindfuck!

Dessutom är multivitaminlistan som jag tar mycket längre än endast "beta-carotene, vitamin A, vitamin C, vitamin E, and selenium"

Jo, men b-vitaminer och andra vattenlösliga vitaminer som inte är anti-oxidanter har förmodligen inte riktigt samma effekt i den här kontexten.

Gpajpen
2013-11-13, 19:15
Men hur kan man gå back på, t.ex i det här fallet,

Kost A: ostbågar, wienerbröd, falukorv & makaroner
Vs.
Kost B: ostbågar, wienerbröd, falukorv & makaroner + 1 järntablett 2ggr/vecka, 1 d-vitamin varannan dag, en multivitamin varannan dag.

shut teh face
2013-11-13, 19:18
Grejen är väl att de flesta tillskott av vitaminer/mineraler är av dåligt kvalite som är framställt i labb mer eller mindre, medan bättre tillskott är framställda av riktiga grönsaker/frukter där även antioxidanter/fytonutrienter följer med?

Vet inte om det stämmer faktiskt, och jag orkar inte googla :)

z_bumbi
2013-11-13, 19:22
Men hur kan man gå back på, t.ex i det här fallet,

Kost A: ostbågar, wienerbröd, falukorv & makaroner
Vs.
Kost B: ostbågar, wienerbröd, falukorv & makaroner + 1 järntablett 2ggr/vecka, 1 d-vitamin varannan dag, en multivitamin varannan dag.

Falukorv och makaroner varje dag bör bli mer kött än de flesta behöver för att hålla järnvärdet på en bra nivå. Dränker du det dessutom i ketchup så får du t o m något du kan leva på ett tag, har du riktigt tur så är det askorbinsyra i ketchupen och du kan leva på det under förvånande lång tid.

Fast hur många äter faktiskt så illa?

Gpajpen
2013-11-13, 19:23
Fortfarande var frågan HUR man kan gå back på det jämfört med att inte lägga till.

Många fler än du tror äter så illa, lägg till snickers och skogaholmslimpmackor och sen lite pizza på helgen så.

z_bumbi
2013-11-13, 19:25
Fortfarandd var frågan HUR man kan gå back på det.

Du ville lägga till järn vilket är onödigt om man redan äter tillräckligt dvs du går back redan där.

För resten får du kolla igenom det och se vad du kan få höga mängder av.

Gpajpen
2013-11-13, 19:26
Så sammanfattat, för låga mängder av någonting är skitsamma, för höga är dödsstöten?

sigill
2013-11-13, 19:28
Så sammanfattat, för låga mängder av någonting är skitsamma, för höga är dödsstöten?

Det där tror du inte ens på själv.

Bubblan84
2013-11-13, 19:28
Så sammanfattat, för låga mängder av någonting är skitsamma, för höga är dödsstöten?

Det är ingen lek med tex B12-brist enligt de som lider av det. Även folk som får i sig tillräckligt med B12 kan få brist om tarmen är i så dåligt skick att man inte kan ta upp det.

Gpajpen
2013-11-13, 19:29
Sigill:

I exemplet jag skrev. Inte träningsfysiologens cyklade PF diet med 5-6 olika kombinationer på måndagsfrukost.

sigill
2013-11-13, 19:33
För lågt av något är ju per definition dåligt :)

Men självfallet får du brist på en massa näringsämnen om du äter korv och makaroner bara. T.ex. A-vitamin (blindhet here we come), D-vitamin (depression, risk för rakit), en del B-vitaminer, C-vitamin, mineraler osv.

Gpajpen
2013-11-13, 19:37
Japp håller med, men enligt Grubben et Maffia går du ändå back på att fixa dem bristerna.

Bubblan84
2013-11-13, 19:58
Japp håller med, men enligt Grubben et Maffia går du ändå back på att fixa dem bristerna.

Hur då går back? Man kanske inte dör av måttliga näringsbrister, men många brister gör ju att man mår sjukt dåligt även om man ligger över nedre referens. Har man upplevt det kan man ju skita i vad studier säger ang hur farligt det är, för roligt är det inte med näringsbrister.

bolacola
2013-11-13, 21:57
är du oskuld?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Så du tycker att samlaga är mer tillfredställande än föda?! Du har ej thug smaklökar!

cero
2013-11-13, 22:42
Men hur kan man gå back på, t.ex i det här fallet,

Kost A: ostbågar, wienerbröd, falukorv & makaroner
Vs.
Kost B: ostbågar, wienerbröd, falukorv & makaroner + 1 järntablett 2ggr/vecka, 1 d-vitamin varannan dag, en multivitamin varannan dag.

Vi kan väl hålla oss till realistiska exempel? De flesta lever inte på enbart ostbågar och falukorv. Om man nu skulle göra det, så tjänar man kanske på att käka multivitamin, men normalt sett så riskerar man att överdosera typ allt.

Gpajpen
2013-11-13, 22:44
Japp håller med men det som stör mig är som du skrev här: "så tjänar man kanske på att käka multivitamin".
Är det inte helt j-vla uppenbart att man tjänar på det? Om man nu INTE gör det, då håller alla mina argument om att man går back på alternativ 2.

cero
2013-11-13, 22:47
Okej, ta bort "kanske" om du vill. Men vi diskuterade ju verkligheten, så dina extremexempel är helt meningslösa.