handdator

Visa fullständig version : Hjälp med fortsatt upplägg


latte90
2013-11-12, 13:50
Hej, känner mig väldigt ambivalent så tänkte höra med er vad ni tror är bäst.

Bakgrund: jag är en extjock kille som gått ner från 98 kg till ca 78 under ett par års tid. Jag har styrketränat under de senaste två åren nu, och även om jag inte blev så smal som jag tänkt mig började jag i somras bli less på att lyfta samma vikter varje pass. Naturligtvis gjorde jag som nybörjare ökningar i början men de avtog ju efter ett tag. Så jag började alltså en rätt långsam bulk i slutet av sommaren, och nu väger jag ca 84 kg med kreatin. Jag har ökat i styrka och varje pass känns roligare. Men jag tycker att jag är lite för "tjock". Jag tänker på det varje dag o är väldigt osäker på hur jag ska fortsätta. Jag är införstådd med att det kommer ta år att nå mitt mål, trots det är jag besluten att vara smal eller "fit" nu i sommar, även om jag inte har avsevärt med massa, just för att jag alltid behövt skämmas när jag går utan tröja.

Vilken väg tror ni är bäst?

1. Ta en deffperiod, gå ner ca 10 kg, sedan fortsätta en långsam bulk ett par månader och sen gå ner det sista inför sommaren.

2. Fortsätta att ligga på överskott för att sedan deffa ner allt fett i en enda lång period.

Lite stats:

179 cm
19 år
84 kg

Knäböj: 120x8
Bänkpress: 75x8

Antagligen är valet bara upp till mig men det kan ändå vara skönt att fråga. :)

2HE
2013-11-12, 18:42
Om du mår dåligt och inte är nöjd med din kropp just nu så ska du gå efter alternativ 1 tycker jag. Går du dessutom ner, låt säga 10 kg, så blir det lite som att starta från "scratch" där du sedan bulkar på ditt sätt. Dvs den takten som du själv föredrar.

binken95
2013-11-13, 09:00
jag tycker att du bara kör på och minskar kolhydraterna en liten del, för genom styrketräning kommer du även att bränna fett och samtidigt så "fylls" det ut med muskler. så oroa dig inte! ta en deff när sommaren kommer istället ;)*popcorn*

King Grub
2013-11-13, 09:08
jag tycker att du bara kör på och minskar kolhydraterna en liten del, för genom styrketräning kommer du även att bränna fett och samtidigt så "fylls" det ut med muskler. så oroa dig inte! ta en deff när sommaren kommer istället ;)*popcorn*

Att ge råd utan att ha någon koll alls kanske inte är så lämpligt.

Jeml
2013-11-13, 09:19
jag hade valt alternativ 1. tveksamt om du hinner med att deffa-bulka-deffa innan sommaren dock, men det kanske går :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

arogen
2013-11-13, 09:43
Tror precis som Jeml att det kan bli tight att hinna med deff-bulk-deff innan sommaren. 10kg är ändå en del, eftersom att du inte vill tappa i muskler. Vill du gå ner fort får du vara medveten om att muskler försvinner på vägen också. En långsammare viktnedgång på mindre underskott, samtidigt som högt proteinintag och styrketräning skulle jag själv föredra. Men sam de tidigare sagt, kör på det du tycker passar bäst.

binken95
2013-11-13, 10:45
så du menar att genom styrketräning reduceras kroppsfettet inte någonting ?
om han minskar en del på kolhhydrater ?

nippman
2013-11-13, 10:50
så du menar att genom styrketräning reduceras kroppsfettet inte någonting ?
om han minskar en del på kolhhydrater ?
vad har kolhydrater med saken att göra?

binken95
2013-11-13, 10:56
Men jag tycker att jag är lite för "tjock".

kan ha en del med kost att göra ?


eller förstod jag texten fel, i såna fall ber jag om ursäkt :)

Chordy
2013-11-13, 13:03
Men jag tycker att jag är lite för "tjock".

kan ha en del med kost att göra ?


eller förstod jag texten fel, i såna fall ber jag om ursäkt :)

Kolhydrater har inte så mycket med sammanhanget att göra. Går ner i vikt gör man genom att förbränna mer kalorier än vad man äter/dricker. Om man sedan går ner mest fett eller muskler handlar mer om att man får i sig tillräckligt med protein och om man styrketränar eller inte. Vad jag har förstått. King Grub har möjligtvis en bättre förklaring. ;)

binken95
2013-11-13, 13:12
formulerade mig fel.. skummade genom texten, så blev inte riktigt som tänkt ;)

latte90
2013-11-13, 21:12
Tack för alla svar! Har fortfarande svårt att bestämma mig men lutar åt att fortsätta på litet överskott tom jan/feb och sedan köra allt i ett sträck. Anledningen till att jag har så svårt att bestämma mig är att det är så mkt roligare att träna nu, för första gången i livet känner jag att jag blir starkare. Lägger upp lite bilder så ni kan se hur jag ser ut i dagsläget. http://img.tapatalk.com/d/13/11/14/6a2u7ary.jpghttp://img.tapatalk.com/d/13/11/14/4u9y6aje.jpghttp://img.tapatalk.com/d/13/11/14/zeqyju9e.jpg


Skickas från min iPhone via Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

latte90
2013-11-14, 17:46
Säg att jag lägger mig på ett underskott, hur mycket skulle ni lägga er på då? Antar att jag ligger en bit över 20% fett vilket skulle ge 0,2x85x70=1190. Det borde alltså vara safe att ligga på -1000 om jag även räknat i underkant med kroppsfettet?


Skickas från min iPhone via Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)