handdator

Visa fullständig version : Vad betyder denna prognosen?


Sach
2013-11-12, 13:45
Hej, jag var nyligen på en MR pga ryggsmärtor dom senaste åren som främst uppstår vid stillasittande och jag fick idag svar på vad magnetröntgen visade och undrar vad det innebär?
Går det att göra något åt detta via tex en sjukgymnast?
Jag kan tillägga att jag fick rådet av en vän att börja stretcha mina höftböjare då mitt liv är väldigt stillasittande och jag har sedans jag började stretcha dom blivit av med iaf 80% av smärtan som uppstår när jag sitter ned, något jag gör väldigt mycket i mitt yrke.
Så jag antar att allt det ryggonda dom senaste åren främst varit pga för korta höftböjare samt det som står i svaret från läkaren nedan.

"MR-undersökningen du gjorde av din rygg visar att du har en lätt reducerad disk i nivå L:V i ländryggen.
Även på denna nivå ses en diskbuktning vilket når till durasäcken i nivå med avknoppningen av båda S1 rötterna.
Men någon säker kompression eller dislokation av rötterna ses ej."

Så som jag sa ovan, vad betyder detta och kan man åtgärda det på något sätt?
Kan tilläggas att jag kan både marka och atg böja utan att uppleva smärta så länge jag använder en lagom volym och inte gör det oftare än var 4-5e dag.
Mvh

killenigrillen
2013-11-12, 18:05
Det betyder att man kan se en diskbuktning i S1 vilket är längst ner i ländryggen. En diskbuktning är ett förstadium till ett eventuellt diskbråck men behöver absolut inte utvecklas till det.
Vissa får jättemycket symtom från ett liknande fynd, andra kan gå hela livet utan att märka någonting. Det finns sjukgymnastiska behandlingsmetoder som är riktade mot just diskbuktningar.
Skaffa tid hos en sjukgymnast och ta med dig röntgensvaret så kan ni nog komma överens om ett träningsupplägg.

Scratch89
2013-11-12, 18:12
Har du några utstrålningar i benen? Har du märkt av att dina ben är svagare?

Jag antar att du är relativt ung, och då kan man försöka behandla det konservativt genom extensioner och bålstabilitet. Sjukgymnastik 101.

Jag tycker det är skönare att köra en mer pumpande rörelse än att stanna i ytterlägena flera sekunder, men det är väl sak samma.
wBOp-ugJbTQ

PI9Kvk_HMO8

Sach
2013-11-13, 02:07
Har du några utstrålningar i benen? Har du märkt av att dina ben är svagare?

Jag antar att du är relativt ung, och då kan man försöka behandla det konservativt genom extensioner och bålstabilitet. Sjukgymnastik 101.

Jag tycker det är skönare att köra en mer pumpande rörelse än att stanna i ytterlägena flera sekunder, men det är väl sak samma.
wBOp-ugJbTQ

PI9Kvk_HMO8

I början så strålade det ner lite i vänstra skinkan men mina ben blev aldrig svagare.
När detta skedde så var jag hos en sjukgymnast som sa till mig att göra Mckenzie extansioner 3 gånger om dagen, dock inte likadant som i filmen du länkade.
Jag fick köra som så att jag började med att ligga på mage med armarna längst sidorna i 2 minuter, sen 2 minuter på underarmarna och sedan gjorde jag 10 st extensioner där jag gick så långt upp jag kunde, i mitt fall så kunde jag få full ROM i varje rep.
Jag skulle inte heller vara i toppen i 15 sek, istället 1-2.

Scratch89
2013-11-13, 07:15
I början så strålade det ner lite i vänstra skinkan men mina ben blev aldrig svagare.
När detta skedde så var jag hos en sjukgymnast som sa till mig att göra Mckenzie extansioner 3 gånger om dagen, dock inte likadant som i filmen du länkade.
Jag fick köra som så att jag började med att ligga på mage med armarna längst sidorna i 2 minuter, sen 2 minuter på underarmarna och sedan gjorde jag 10 st extensioner där jag gick så långt upp jag kunde, i mitt fall så kunde jag få full ROM i varje rep.
Jag skulle inte heller vara i toppen i 15 sek, istället 1-2.

Ja precis! Det vanliga är en pumpande rörelse, som jag sa. :)
Hur hjälpte dessa extensioner?

Sach
2013-11-13, 14:15
Ja precis! Det vanliga är en pumpande rörelse, som jag sa. :)
Hur hjälpte dessa extensioner?

När detta startade så tog jag bort alla övningar som belastade korsryggen och började göra dessa Mckenzie extensionerna och 2-3 veckor senare så var mina strålningar i vänster skinka borta.

Scratch89
2013-11-13, 15:19
När detta startade så tog jag bort alla övningar som belastade korsryggen och började göra dessa Mckenzie extensionerna och 2-3 veckor senare så var mina strålningar i vänster skinka borta.

Härligt! Då är det bara att fortsätta på samma sätt! Eller?