handdator

Visa fullständig version : Åsikter om detta?


Ozziking
2013-11-11, 20:51
http://www.expressen.se/halsa/bara-lugn-du-blir-inte-dum-utan-kolhydrater/


Fick denna länk av en killa vi diskuterade lite om kolhydrater för kroppsfunktion och hans sa " Kort sagt ". Att Hjärnan inte behöver kolhydrater för att fungera. Typ.

ville ha lite åsikter kring detta ;)

R Scarpa27
2013-11-11, 21:10
http://www.expressen.se/halsa/bara-lugn-du-blir-inte-dum-utan-kolhydrater/


Fick denna länk av en killa vi diskuterade lite om kolhydrater för kroppsfunktion och hans sa " Kort sagt ". Att Hjärnan inte behöver kolhydrater för att fungera. Typ.

ville ha lite åsikter kring detta ;)

kroppen behöver fett,protein & kolhydrater......

jaekla lchfÄare som skrivit artikeln kunde likaväl varit någon annan som fått skriva den då hade det stått annorlunda....

inga kolhydrater= bli en slötänkt lchfare.

LillisJ
2013-11-11, 21:14
Den där "källan" känns lite sådär... :)

RobinEH
2013-11-11, 22:17
Kolhydrater är inte essentiellt så nej, vi behöver inte konsumera kolhydrater. Glukoneogenesen i levern kan bryta ner glycerider, glykogen, laktat och glukogena aminosyror till glukos. Sedan är det enbart ett fåtal delar av hjärnan som är beroende av glukos och inte kan använda ketonkroppar.

tjing
2013-11-11, 22:18
Hade inte hjärnan fungerat utan kolhydrater är det tveksamt om vi hade varit här idag.

Linjedomarn
2013-11-11, 22:25
Det är sant. Hjärnan kan inte själv använda fett som energi men det kan levern som kan "skicka" den energin till hjärnan.

raddum
2013-11-12, 07:11
Det är sant, skulle blivit svårt ur överlevnadsperspektiv annars.
Min åsikt, kolhydrater är gott, billigt och energigivande, ser ingen anledning att undvika, särskilt bland folk som tränar regelbundet och intensivt.

Gober
2013-11-12, 08:08
Men ibland undrar man ju med tanke på hur en del sektmedlemmar tänker. Äter man inga kolhydrater så fixar vår smarta kropp detta ändå med hjälp av protein.

Men att träna hårt och leva ett aktivt liv utan kolhydrater, icke för mig i alla fall.

Guffelini
2013-11-12, 08:48
Om inte annat så blir man ju trött i övrigt om man inte äter kolhydrater. Ger kraft till kroppen.

qozmox
2013-11-12, 09:24
Om inte annat så blir man ju trött i övrigt om man inte äter kolhydrater. Ger kraft till kroppen.

stämmer för folk som vanligen äter kolhydrater ja,
men inte för de som inte äter dom.
jag gick 10 dar utan kolhydrater en gång. utöver de 3-4 första dagarna
så hade jag inga problem med trötthet eller liknande.

med det sagt, så tränar man dock som en klant utan kolhydrater.
vet att det finns många som svär vid att de tränar utmärkt utan,
och det gör de säkert, men de skulle absolut träna bättre med dem.

Ozziking
2013-11-12, 13:09
Kul att höra olika tankar kring detta, själv så fungerar inte min hjärna klokt utan kolhydrater i skolan etc, blir trött, grinig, seg och kan inte koncentrera mig klokt. Så det blir inte för min del, även om det kanske skulle vara ett bra sätt att framhäva musklerna.. Men ja.

Tisu
2013-11-12, 13:29
Kul att höra olika tankar kring detta, själv så fungerar inte min hjärna klokt utan kolhydrater i skolan etc, blir trött, grinig, seg och kan inte koncentrera mig klokt. Så det blir inte för min del, även om det kanske skulle vara ett bra sätt att framhäva musklerna.. Men ja.

Det är endast i en övergångsperiod på ca en vecka man känner så. Därefter kan man bli mer alert till och med. Åtminstone var det så för mig när jag körde LCHF ett halvår. De flesta som uttalar sig negativt har inte provat själv, oavsett huruvida det stämmer eller inte.

Kvicksilver
2013-11-12, 14:01
Även om man inte "måste" äta kolhydrater så ser jag ingen anledning för en hårt tränande person att undvika dem.
Får ca 60% av min energi på 3000k om dagen från kolisar... verkar både dyrt och oaptitligt att ersätta dom med fett och protein.
Som lite äldre och liggandes på överskott så känns det vanskligt att äta mer fett.

Reaper123
2013-11-12, 15:10
Även om man inte "måste" äta kolhydrater så ser jag ingen anledning för en hårt tränande person att undvika dem.
Får ca 60% av min energi på 3000k om dagen från kolisar... verkar både dyrt och oaptitligt att ersätta dom med fett och protein.
Som lite äldre och liggandes på överskott så känns det vanskligt att äta mer fett.Lite samma tankengång jag har, för i somras var jag viktstabil omkring 4500-5000 kcal/dag och skulle vara allt annat än kul att trycka sig detta enbart via protein och fett...

Dock rätt säker på att jag ej skulle kunna vara så aktiv utan kolhydrater, för det är mitt bränsle! (ligger på typ 60E% kolhydrater)

En icke aktiv individ klarar sig mest troligt utmärkt utan kolhydrater, kan rentav vara ett bra val om man vill bibehålla (eller tappa i vikt) utan att behöva träna men samtidigt slippa tänka på kosten (är ju lätt att överäta vissa kolhydratkällor)

Kvicksilver
2013-11-12, 15:18
En icke aktiv individ klarar sig mest troligt utmärkt utan kolhydrater, kan rentav vara ett bra val om man vill bibehålla (eller tappa i vikt) utan att behöva träna men samtidigt slippa tänka på kosten (är ju lätt att överäta vissa kolhydratkällor)
Håller med. Därav den populära LCHF-dieten. Men jag förstår mig ändå inte på dom som propagerar för LCHF och liknande här på Kolo då jag förutsätter att dom som hänger här tränar.
Lite OT men jag måste säga att det är lite irriterande när icketränande som är ute efter bantningsmetoder startar trådar här (ganska vanligt), det finns nog lämpligare forum för dom annorstädes.
I sammanhanget kan jag även konstatera att det är häpnadsväckande många här som inte verkar träna med tanke på vilka tips dom ger. :confused:

Nephelite
2013-11-12, 16:43
Är dock inte så dumt skrivet tycker jag.

Men ja - som kvicksilver och reaper123 kommit fram till.

Tränar man inte behöver man faktiskt inte kolhydrater på samma sätt.

Alsor
2013-11-12, 20:04
Hade inte hjärnan klarat sig utan kolhydrater hade inuiterna inte funnits idag. Dock lika hög hjärnkapacitet utan kolhydrater? Diskuterbart