handdator

Visa fullständig version : Kan man ersätta Kost med Proteinpulver/BCAA/EAA


nippman
2013-11-11, 13:04
Hej, som rubriken lyder undrar jag om jag kan överskrida den rekommenderade dosen Vassleprotein t.ex om man får i sig otillräckligt med protein från sin kost? just nu tar jag 3 shakes om dagen (77g protein) men det är långt ifrån mitt dagliga behov, och har otroliga svårigheter med att få i mig mer protein via normal kost.
Har tillgång till Whey isolate som ska ha en hög halt BCAA och EAA

Säg gärna inte saker som "klart du kan få i dig via kost" etc. för det kan jag bara inte pga ett antal skäl

Doggeh
2013-11-11, 13:13
Klart du kan "överskrida". Det är gott med proteinpulver så kör på. Fast det är ju lite smådyrt med isolat :)

arogen
2013-11-11, 20:20
Hej, som rubriken lyder undrar jag om jag kan överskrida den rekommenderade dosen Vassleprotein t.ex om man får i sig otillräckligt med protein från sin kost? just nu tar jag 3 shakes om dagen (77g protein) men det är långt ifrån mitt dagliga behov, och har otroliga svårigheter med att få i mig mer protein via normal kost.
Har tillgång till Whey isolate som ska ha en hög halt BCAA och EAA

Säg gärna inte saker som "klart du kan få i dig via kost" etc. för det kan jag bara inte pga ett antal skäl

vad väger du? 77g från shakes sen maten på det, och det är fortfarande långt ifrån det du behöver? =)

nippman
2013-11-12, 02:22
Som sagt det jag äter till frukost lunch middag består av ris/nudlar sen grönsaker och lite tofu, tofun är det som innehåller protein, resten är ju bara kolhydrater i princip, jag väger 73kg och jag ligger på underskott för att jag vill bli av med sista underhudsfettet så jag känner att det är ganska så essentiellt att säkra proteinet för att inte bli av med den muskelmassa jag besitter.

raddum
2013-11-12, 07:15
Kan ju gå miste om mikronutrienter om allt protein kommer från pulver. Typ järn, vitamin B.

arogen
2013-11-12, 09:49
Som sagt det jag äter till frukost lunch middag består av ris/nudlar sen grönsaker och lite tofu, tofun är det som innehåller protein, resten är ju bara kolhydrater i princip, jag väger 73kg och jag ligger på underskott för att jag vill bli av med sista underhudsfettet så jag känner att det är ganska så essentiellt att säkra proteinet för att inte bli av med den muskelmassa jag besitter.

2g/kg räcker ju, sen innehåller både ris och pasta en del protein =)

King Grub
2013-11-12, 09:56
2g/kg räcker ju

Vid energiunderskott är proteinbehovet för styrketränande antagligen betydligt större än man tidigare trott.

Protein needs for energy-restricted resistance-trained athletes are likely 2.3-3.1g/kg of FFM scaled upwards with severity of caloric restriction and leanness.

http://journals.humankinetics.com/ijsnem-in-press/ijsnem-in-press/a-systematic-review-of-dietary-protein-during-caloric-restriction-in-resistance-trained-lean-athletes-a-case-for-higher-intakes?&LoginOverlay=true

Tobbey
2013-11-12, 10:05
@grub

Per kg FFM ja, då tycker jag ändå 2g/kg total kroppsvikt är enklare att räkna på.

Hebbe84
2013-11-12, 10:07
Vid energiunderskott är proteinbehovet för styrketränande antagligen betydligt större än man tidigare trott.



http://journals.humankinetics.com/ijsnem-in-press/ijsnem-in-press/a-systematic-review-of-dietary-protein-during-caloric-restriction-in-resistance-trained-lean-athletes-a-case-for-higher-intakes?&LoginOverlay=true


Det skulle vara intressant att läsa fullängdaren på den. Hur säkerställt skulle du säga att resultatet är, finns det några variabler som inte tagits i beaktande?

Edit: Missade att det var per kg FFM, då verkar ju resultatet inte direkt vara revolutionerande.

nippman
2013-11-12, 15:01
Så med andra ord är det helt okej om jag slänger i mig 5-6 Shakes om dagen för att uppnå mitt proteinbehov?

Gällande vitaminer så käkar jag NSP daily pack som enligt innehållsförteckningen täcker upp med alla vitaminer & mineraler jag behöver under dagen i pricip

Gald
2013-11-13, 03:01
Snor tråden lite, vad står FFM för egentligen? Är det Fat Free Mass?

arogen
2013-11-13, 07:56
Så med andra ord är det helt okej om jag slänger i mig 5-6 Shakes om dagen för att uppnå mitt proteinbehov?

Gällande vitaminer så käkar jag NSP daily pack som enligt innehållsförteckningen täcker upp med alla vitaminer & mineraler jag behöver under dagen i pricip

är det inte roligare att äta kalorierna istället? eller har du problem med att hinna äta om du jobbar/pluggar kanske?

Kvicksilver
2013-11-13, 08:42
Snor tråden lite, vad står FFM för egentligen? Är det Fat Free Mass?

Det eller FettFriMassa :d

Fast jag har ingen aning.... är dålig på engelska.

nippman
2013-11-13, 09:48
är det inte roligare att äta kalorierna istället? eller har du problem med att hinna äta om du jobbar/pluggar kanske?

Jag kan inte.. jag jobbar 13h per på ett kontor och det finns inte tillgång till någon mer mat en det jag skrev ovan, därmed proteinpulvret, eftersom jag som sagt endast äter nudlar/ris, grönsaker & lite tofu till frukost, lunch, middag

PureWhey
2013-11-13, 10:38
nippman
Eller så lär du dig helt enkelt att ta med dig riktig mat till jobbet.

nippman
2013-11-13, 10:56
jag tar inte med mig mat till jobbet, vi har en kock som lagar dagens alla 3 måltider. och så är det med de.
om du hade läst vad jag skrev i början hade du inte behövt slänga iväg en sådan onödig komentar.

Endagblirjagstor
2013-11-13, 20:48
testa och se

nippman
2013-11-14, 01:09
så det är ingen som vet ur ren hälsosynpunkt om det är farligt att dricka t.ex 3 shakes om dagen + 10g eaa efter gympasset?

Sheogorath
2013-11-14, 06:42
så det är ingen som vet ur ren hälsosynpunkt om det är farligt att dricka t.ex 3 shakes om dagen + 10g eaa efter gympasset?

Inga problem. Om du inte har en sjukdom där du fått direktiv att hålla proteinfattig diet.

nippman
2013-11-14, 09:33
Perfekt, Tack så mycket Sheogorath!