handdator

Visa fullständig version : Tråden för oss som har tinnitus


Tomten
2013-11-11, 13:00
Tänkte starta en tråd för oss som har tinnitus, men även för att varna folk, då det är en skada/sjukdom/tillstånd som folk har allt för lite respekt för, och drar på sig helt i onödan.

Först lite fakta om tinnitus

http://horsellinjen.se/horsellinjen/tinnitus

Bästan alla upplever tinnitusljud från tid till annan, till exempel när vi är trötta. Men att ”ha tinnitus” innebär att höra sådant ljud väldigt ofta eller hela tiden.

Cirka 15 procent av befolkningen har tinnitus. De flesta tycker inte att det är ett problem – ljudet finns där, men är inget de tänker så mycket på. Cirka 1-3 procent besväras mycket av sin tinnitus, vilket kan leda till koncentrationsproblem, sömnsvårigheter och oro.

Tinnitus är ett symptom, inte en sjukdom, som kan bero på flera saker: hörselskador, buller, stress, olika sjukdomar, läkemedel med mera.

Här är ett exempel på hur tinnitus kan låta (ganska precis hur min tinnitus låter)

0HIfqyHbKgY

I mitt fall så har det sen några veckor tillbaka övergått från att bara vara hörbart när det är helt tyst, till att vara ett ljud som jag hör precis hela tiden. Det överröstar inte musik, men jag hör det under samtal, på telefon, när jag lyssnar på radio och liknande, så det är konstant där.

Tinnitus fick jag först för lite drygt tolv år sedan, när jag skulle rycka ut i lumpen och lånade en mini-disc spelare av en kompis och ha och lyssna på under bussresan. Han hade satt volymen på max, och när jag satt in ena öronproppen och slog på spelaren så var volymen så hög att det ledde till en lättare hörselskada och även då tinnitus.

Då tog jag det aldrig så hårt, eftersom skadan blev så begränsad och jag inom en veckas tid lärde mig hantera situationen, då ringandet endast hördes när jag skulle sova. Dum som man var så tänkte man inte heller på att problemet faktiskt kunde bli värre, så jag förändrade inte heller mitt beteende kring höga ljudnivåer, då jag inte går på konserter speciellt ofta och inte heller använder hörlurar speciellt regelbundet.

Problemet är bara det att tinnitus kan bli värre när man väl fått det, så har ni en lättare variant av tinnitus, så för gud skull till att vara EXTRA försiktiga. Min tinnitus har förvärrats trots att jag bara använt enklare snäckhörlurar när jag varit ute och promenerat och lyssnat på musik på gymmet. Jag tror att det beror på att jag höjt volymen när det varit mycket buller och ljud runt omkring, vilket då sätter extra press på öronen. I efterhand så skulle jag nog rekommendera att folk aldrig använder snäck eller in-ear hörlurar utan istället använder slutna hörlurar med kåpor. I miljöer där det är onormalt hög ljudnivå (konserter och liknande) skulle jag rekommendera att folk alltid använder hörselproppar under HELA tillställningen, om man tar av sig propparna bara tillfälligt så är det nästan farligare än att inte ha proppar alls.

Anyway, ville bara skriva det lite kort och varna och be er att ta tänka på det här, för när ni väl får tinnitus så är det för sent för att göra något åt det, och då kommer ni ångra det... hela livet.

Minimjölk
2013-11-11, 20:14
I miljöer där det är onormalt hög ljudnivå (konserter och liknande) skulle jag rekommendera att folk alltid använder hörselproppar under HELA tillställningen, om man tar av sig propparna bara tillfälligt så är det nästan farligare än att inte ha proppar alls.

.

Tråkigt att höra och hoppas på bättring framöver. Hur motiverar du ovanstående?

De flesta som har hörselskador brukar enligt min erfarenhet antingen utsatts för extrema ljudtryck under kortare tid (pistolskott etc.) Alt. långvarigt oväsen i mer modesta nivåer.

Sedan är det ju som så att man om man är beredd på höga ljudtryck tillfälligt kan sänka känsligheten på öronen, jag har dock inte hört att det skulle vara nästan farligare att bara tillfälligt utsättas för medelhöga ljudtryck än samma ljudtryck under en längre period. Jag kanske missförstod vad du menade?


I tjugoårsåldern stod jag för lång tid nära en högtalare på ett dansgolv under en längre tid. Ljudet var väldigt dämpat under upp till en vecka efter detta tillfälle men blev sedan som tur är återställd vilket fick mig att vakna upp. Har numera alltid hörselproppar med mig på konsert då jag är rädd om min hörsel.

Ett annat tips för er som vistats i hög ljudnivå är att vila öronen i några dagar och veckor. Öronen kan faktiskt läka

kalle_banan
2013-11-11, 20:24
Jag fick tinnitus när jag var ~10 ungefär, jag gick till öronläkare och fick det konstaterat, och jag hör lite sämre på ena örat också. För min del är det inte så jättestörande hela tiden, det är mer som en ständigt påslagen mp3-spelare som ligger och lurar i bakgrunden.

Lyssna på "Vitt brus med pip" på den här sidan för att få ett hum om hur det låter. http://www.befriasamtalet.se/tinnitus/
Sänk ljudet helt och vrid upp volymen så att du precis börjar höra bruset, låt sedan volymen ligga där och fortsätt med vad du gör, ta med dig bruset i en mp3-spelare när du går ut på stan, när du går och lägger dig, när du sitter och läser en bok och tar det lugnt etc. Man lär sig att filtrera bort ljudet, och vistas man i bullriga miljöer, som stan t.ex, så märks det ju inte eftersom det är så lågt. Men däremot så märks det när du kommer hem eftersom det blir värre när du har utsatts för buller när du är stressad, när du tränar/anstränger dig hårt osv. Det bästa, för min del, är att sitta i ett vanligt rum som är så gott som knäpptyst. Till och med hummet från en dator är irriterande, därför byggde jag ihop en nästan helt tyst pc sist, och nu funderar jag på att byta ut nätagget till ett halvpassivt för att göra datorn i princip ljudlös vid normal användning.

Så är det att leva med tinnitus för mig.

R Scarpa27
2013-11-11, 20:25
kommer ibland...
förstört hörseln genom att jag höll på med billjud.

Snubben
2013-11-11, 20:32
Jag fick tinnitus när jag var 14-15 genom att vissa saker i örat blev rätt så trasiga pga yttre faktorer vilket gjorde att jag fick en tinnitus som var riktigt riktigt jobbig. Att höra på mitt vänstra öra var en utmaning, högra fick arbeta mer. Däremot så slog det mig nu när jag läste den trådtitlen - det tjuter knappt något i örat öht. Kan man ha växt ifrån det alt. hjärnan lärt sig att "koppla bort" ljudet?

Hur som är det störtskönt (att det är borta), nu när jag tänker på det.. :)

shut teh face
2013-11-11, 21:29
Min musiklärare i grundskolan berättade att man kunde ha så grov tinnitus att man kan dö av den, för hjärnan registrerar väl ljudet på samma sätt som "riktigt ljud"?

Tomten
2013-11-11, 22:05
Jag fick tinnitus när jag var 14-15 genom att vissa saker i örat blev rätt så trasiga pga yttre faktorer vilket gjorde att jag fick en tinnitus som var riktigt riktigt jobbig. Att höra på mitt vänstra öra var en utmaning, högra fick arbeta mer. Däremot så slog det mig nu när jag läste den trådtitlen - det tjuter knappt något i örat öht. Kan man ha växt ifrån det alt. hjärnan lärt sig att "koppla bort" ljudet?

Hur som är det störtskönt (att det är borta), nu när jag tänker på det.. :)

Lider man av lindrig tinnitus så kan man lära sig att koppla bort ljudet, speciellt om det bara hörs när det är nära på tyst. Det finns däremot personer som har det så illa att deras tinnitus lever om lika mycket som en borrmaskin eller en dammsugare och då har jag svårt att tro att du någonsin kan koppla bort ljudet.

Tomten
2013-11-11, 22:09
Tråkigt att höra och hoppas på bättring framöver. Hur motiverar du ovanstående?

De flesta som har hörselskador brukar enligt min erfarenhet antingen utsatts för extrema ljudtryck under kortare tid (pistolskott etc.) Alt. långvarigt oväsen i mer modesta nivåer.


Du svarade själv på frågan. Det blir en snabb spik om du tar av dig öronpropparna.

Diomedea exulans
2013-11-11, 22:10
Har haft känsligare hörsel än alla jag känner så länge jag kan minnas.

När jag gick i högstadiet gick jag aldrig på högstadiediscona, för jag förstod att det skulle vara för högt ljud för mig. När jag började gymnasiet såg jag en ny chans att få lite social status, tänkte "fuck min hörsel, hellre döv än impopulär", och gick på ett gymnasiedisco. Efter det första gymnasietiscot pep det som fan i öronen när jag skulle sova. Jag hade aldrig hört talas om tinnitus, och tänkte "vad fan är det här?". Dock var ljudet borta på morgonen efter, så jag trodde att det inte hade skett någon skada. Således fortsatte jag gå på gymnasidiscon. Efter fem discon var tinnitusen permanent. :smash:

Minimjölk
2013-11-11, 22:21
Du svarade själv på frågan. Det blir en snabb spik om du tar av dig öronpropparna.

Gjorde jag?:)


Ponera att du befinner dig på en konsert med din kompis, du kör med proppar mestadels av tiden men rycker ut dem under en bra låt. Din kompis kör utan proppar hela tiden. Om vi säger två timmar med ett snittljudtryck på 105dB med toppar på 120dB. Det är enligt mig en enorm skillnad på att utsätta sig för detta i 5minuter jämfört med två timmar. Jag kan hur som helst inte se det som att det skulle vara farligare att lyssna på det i 5minuter än två timmar. Om inte själva utdragningen är våldsam så är j udet som händer att ljudtrycket i ditt öra går från kanske 80dB till 105-110dB vilket blir lite som en transient. Nivån på denna blir ju dock inte högre än det aktuella ljudtrycket. Om jag missat något så är jag intresserad av hur det ligger till då jag själv ibland utsätter mig för kortvariga höga ljudtryck vid musiklyssning.

The_RobRoy
2013-11-12, 01:06
Har haft känsligare hörsel än alla jag känner så länge jag kan minnas.

När jag gick i högstadiet gick jag aldrig på högstadiediscona, för jag förstod att det skulle vara för högt ljud för mig. När jag började gymnasiet såg jag en ny chans att få lite social status, tänkte "fuck min hörsel, hellre döv än impopulär", och gick på ett gymnasiedisco. Efter det första gymnasietiscot pep det som fan i öronen när jag skulle sova. Jag hade aldrig hört talas om tinnitus, och tänkte "vad fan är det här?". Dock var ljudet borta på morgonen efter, så jag trodde att det inte hade skett någon skada. Således fortsatte jag gå på gymnasidiscon. Efter fem discon var tinnitusen permanent. :smash:

Samma för mig, pep efter varje disco, men jag gick i åratal ändå. Efter lumpen som KSP58 skytt fick jag tinnitus på riktigt. Har ett svagt pip nu som är något kraftigare på höger öra (närmast KSP:n). Man vänjer sig, men det är inte roligt och de gånger styrkan på pipet ökar blir man deprimerad.

J.V
2013-11-12, 02:04
Har också tinnitus, fick det när jag var 16-17 år. Första tiden var det riktigt jobbigt, hade grymt svårt att somna. Jag "slapp" lumpen på grund av det också. Hade så pass svårt att somna att jag var mer eller mindre konstant trött och fick typ koncentrationssvårigheter.

Nu har jag haft det så pass länge så jag har väl lärt mig filtrera bort det, det stör mig egentligen inte längre förutom när det är helt knäpptyst, men det finns alltid där.

Diomedea exulans
2013-11-12, 18:37
Samma för mig, pep efter varje disco, men jag gick i åratal ändå.

Att det gjorde ont i öronen varje gång jag gick på dom där discona borde varit en signal att nåt var fel. :smash:

Tricce
2013-11-12, 18:58
Har kutat på konserter i över 20år men det är först nu hörseln börjat ta skada. Har ofta slarvat med proppar.

Määng
2013-11-12, 19:26
Det har pipit i mitt öra i 15 år snart tror jag. Hade problem att sova de första dagarna minns jag men nu har jag det bara om jag tänker på det. Är det tinnitus jag har eller är det bara ett pip som alla har? :) Lite svår fråga för er att svara på kanske men om jag säger så här då: om man har tinnitus är man då medveten om det för att det piper så mycket eller kan det vara lite tveksamt?

Pzorz
2013-11-13, 09:49
Har haft tinnitus i 7 år efter att jag sköt pistoler utan ordentliga hörselskydd. Det initiala pipet var så högt att jag inte kunde höra på örat, nu har det lugnat sig. Den bästa liknelsen jag kan hitta är ljudet som gamla TV-apparater gav ifrån sig när de var igång - Ett högdiskantljud som äter sig in i huvudet.

Kommer ihåg att jag önskade att jag hade blivit heldöv på örat när det väl hände, då hade man iaf fått lite lugn och ro.

VoDaresVins
2013-11-13, 11:01
Fick mitt för bara nåt år sen. Varit på rätt många konserter men har aldrig haft öronproppar. Den här gången hade vi varit på Maiden. Allt ok ännu efter konserten, men vi gick in på en bar där de hade ett live band som röjde och spelade väldigt högt. Stod framför högtalarna och headbangade... När jag steg upp följande morgon märkte jag nåt var snett. Nog har det ringt i öronen förut men inte så högt som då.

Har annars kunnat koppla bort det så märker inte av ifall jag inte koncenterar mig på det. Problemet för mig är att jag har jättesvårt numera att följa diskussioner på ställen med mycket sorel. Allt blir bara en enda gröt som man inte kan uppfatta. Så ibland låtsas man bara sitta och nicka och hålla med och ibland stänger man helt av och försöker inte ens delta i diskussionerna.

kalle_banan
2013-11-13, 16:43
Fick mitt för bara nåt år sen. Varit på rätt många konserter men har aldrig haft öronproppar. Den här gången hade vi varit på Maiden. Allt ok ännu efter konserten, men vi gick in på en bar där de hade ett live band som röjde och spelade väldigt högt. Stod framför högtalarna och headbangade... När jag steg upp följande morgon märkte jag nåt var snett. Nog har det ringt i öronen förut men inte så högt som då.

Har annars kunnat koppla bort det så märker inte av ifall jag inte koncenterar mig på det. Problemet för mig är att jag har jättesvårt numera att följa diskussioner på ställen med mycket sorel. Allt blir bara en enda gröt som man inte kan uppfatta. Så ibland låtsas man bara sitta och nicka och hålla med och ibland stänger man helt av och försöker inte ens delta i diskussionerna.

This, jag har börjat ana att folk faktiskt hör varandra när dom är på krogen et al och gapar till varandra. Jag brukar sluta försöka efter en stund, och om något så nickar jag och håller med ända tills det blir pinsamt för att jag har nickat till svar när jag borde ha svarat på riktigt. Pratiga restauranger, stora folksamlingar som festivaler, marknader osv, kan också vara ett problem. En stund går bra, men i längden blir jag trött och ger upp.

ulfalf
2013-11-13, 17:07
Redan en folksjukdom?

Har haft sen 17-18 årsåldern, är 32 nu. Spelade trumpet, var på disco med alldeles för högt ljud och använde in-earlurar dagligen. Tjöt alltid i öronen efter man varit ute och en kväll så slutade inte tjutet, nu har det varit där sen dess. Varit deprimerad i perioder pga tinnitusen men det har liksom vuxit bort när man blivit äldre och fått mer ro i själen på något vis. Alltid använt öronproppar sen jag fick diagnosen och det har blivit knappt märkbart sämre, är definitivt under kontroll nu i alla fall. Går inte ut på krogen längre heller, bra för tinnitusen :) Upplever också att det är svårt att höra vad folk säger i stökiga lokaler...

Diomedea exulans
2013-11-13, 17:15
Redan en folksjukdom?

Inte undra på. Ungdomars värld är förpestad av skadliga ljudnivåer. Förutom allt som redan nämnts i tråden finns det smällare. Fast den kanske största boven är att det under första halvan av puberteten anses ytterst töntigt att hålla för öronen eller använda hörselskydd. När jag var yngre iallafall så var det lite av ett manlighetsprov att stå rätt under en exploderande Thunder King och låtsas som om det regnar.

mattepatte
2013-11-13, 17:46
Jag har hört att olika personer är olika känsliga för när det gäller att få tinnitus.
Jag håller mig på den säkra sidan och låtsas alltså att jag är en av de känsligaste.
Verkar inte vara så, men OM.

Diomedea exulans
2013-11-13, 17:53
Jag har hört att olika personer är olika känsliga för när det gäller att få tinnitus.
Jag håller mig på den säkra sidan och låtsas alltså att jag är en av de känsligaste.
Verkar inte vara så, men OM.

Om du har lättare för att få ont i öronen av höga ljud än genomsnittspersonen så har du nog lättare för att bli hörselskadad.

mattepatte
2013-11-13, 18:15
Om du har lättare för att få ont i öronen av höga ljud än genomsnittspersonen så har du nog lättare för att bli hörselskadad.

Låter troligt ja.

sigill
2013-11-30, 19:54
Har någon mildare form av tinnitus sedan ganska många år tillbaka. Men jag fick bra poäng på hörseltestet då jag mönstrade, så det är inget större problem. Det märks mest av då jag ska sova.

Upplever det som att en aktiv livsstil, med inte minst konditionsträning, lindrar det.

cero
2013-11-30, 20:02
Flikar in med en fråga trots att jag inte läst alla inlägg:

Kan alla få tinnitus vid rätt volym eller är detta ett tillstånd bara vissa kan få? Antar att hörseln går sönder på ett eller annat sätt hos alla, men just tinnitus.

Trekker
2013-11-30, 20:44
Haft det i ett par år, efter en bomb som exploderade några meter i från mig. Går i intervaller, eller ibland är det mer störigt än annars. Men att gå på en klubb eller pub är omöjligt, där hör jag ingenting pga högt brusljud.

R Scarpa27
2013-11-30, 21:05
Redan en folksjukdom?

Har haft sen 17-18 årsåldern, är 32 nu. Spelade trumpet, var på disco med alldeles för högt ljud och använde in-earlurar dagligen. Tjöt alltid i öronen efter man varit ute och en kväll så slutade inte tjutet, nu har det varit där sen dess. Varit deprimerad i perioder pga tinnitusen men det har liksom vuxit bort när man blivit äldre och fått mer ro i själen på något vis. Alltid använt öronproppar sen jag fick diagnosen och det har blivit knappt märkbart sämre, är definitivt under kontroll nu i alla fall. Går inte ut på krogen längre heller, bra för tinnitusen :) Upplever också att det är svårt att höra vad folk säger i stökiga lokaler...

same here bro.

R Scarpa27
2013-11-30, 21:07
det mest skrämmande med min tinitus är ju att jag hör sämre, och tom min mamma och även morfar säger till mig skaffa hörapparat för jag pratar så högt.

Vanligt vatten
2013-11-30, 21:55
Fan den här tråden fick mig att tänka till, verkligen.

Har haft "in ear"-hörlurar till datorn i ca 6 månader och lyssnat flera timmar om dagen i snitt. På senare tid har jag blivit väldigt öm runt öronen då det givits några slags elektriska stötar (tråden fick mig att googla om det ens fanns någonting som det och det gjorde det ju tydligen) in i örat och jag har på riktigt känt värk i öronen och runt hela jävla huvudet, men fortsatt använda skiten ändå. Sen har jag haft ca 10st tinnitusljud den senaste månaden där det från ingenstans sagt "pang!" och sen hör jag det där ljudet som det brukar vara efter sprängningar i filmer och allting stannar. Tror liksom att jag fått permanent tinnitus varje gång men inser sen hur fjantig jag var som oroade mig när det gått över efter typ 20sek.

Gjorde i alla fall lite research dåra... och det ska alltså vara innerörat som inte gör vad det ska. Förklaringen ska vara att öronen har små hår som kallas för flimmerhår eller cilier, som rör sig baserat på olika tryck på ljudvågorna som reser genom dem. Det ska sedan trigga hörselnerverna att sända en signal till hjärnan som säger typ "psst, jag hör någonting!"
.
Skadar man dem håren - vilket många här uppenbarligen har råkat göra - så kan de tydligen brytas och sända fel signaler till hjärnan som kan göra det där ringande tinnitus ljudet permanent.
Och det kan tydligen ske genom att man spänner käken också. Har man för spända käkar så kan det påverka trigeminusnerven, vilket är en sidoeffekt av att det ringer i öronen. Så det kan med andra ord ske antingen genom nerverna längs ansiktet eller via hårstrånen i örat.

https://en.wikipedia.org/wiki/Trigeminal_nerve
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hörselnerv
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hårceller


Vet någon här om det här kan repareras lite grann av sig självt efter ett tag? Har som sagt inte tinnitus utan får bara lite plötsliga ljud i vardagen och allmänt ont i huvudet.

Diomedea exulans
2013-11-30, 22:01
Vet någon här om det här kan repareras lite grann av sig självt efter ett tag? Har som sagt inte tinnitus utan får bara lite plötsliga ljud i vardagen och allmänt ont i huvudet.

Ja, det kan det, men du bör vara väldigt försiktig under tiden det repareras.

Evankhell
2013-12-26, 12:05
För mig har det nyligen börjat, ca 1-2 månader, med ett rätt lågt och konstant susande som jag knappt märker under dagen. Men när jag ska sova då det är helt tyst, märker jag det mycket och det har gjort att jag vaknar ofta om nätterna. Detta har gjort mig orolig att det ska bli värre, som också påverkar sömnen..

Det är bara nu man inser hur högt musik man har haft i öronen, speciellt på träningen, och dessutom med in-ear hörlurar. Men visst kan det bero på stress också att detta har uppstått, har varit det på senaste tiden.

Nu har jag ingen musik i öronen på träningen, väldigt lågt i hörlurarna när jag spelar och är allmänt försiktig när det gäller ljud, i hopp att detta kan bli bättre.


:(

Evankhell
2014-05-19, 07:28
Tjena!

Ni som behöver ha något sorts av ljud när ni sover, vad gör ni på semestern?

Jag har alltid på nånting som har monotont ljud, som tex PS3 eller datorn, men jag kan inte direkt ta med det. Funderar på en fläkt för 99 kr, eller har ni andra tips?

Eller ska man börja vänja sig med att sova utan något ljud...?

xan
2017-08-29, 22:25
Var på en biofilm med extremt hög volym, nu 3 dagar senare har jag fortfarande lite molande värk i öronen och är väldigt ljudkänslig. Något jag bör kolla upp eller är det bara att hoppas att det ger sig? Lugnt att lyssna på låg volym under tiden eller ska jag "vila" öronen helt?

Lipservice
2017-08-29, 22:41
Var på en biofilm med extremt hög volym, nu 3 dagar senare har jag fortfarande lite molande värk i öronen och är väldigt ljudkänslig. Något jag bör kolla upp eller är det bara att hoppas att det ger sig? Lugnt att lyssna på låg volym under tiden eller ska jag "vila" öronen helt?

Jag skulle vila öronen om jag fortfarande hade ont. Örontrauma/Hörselskada finns det inga direkta "botemedel" mot.
I med proppar om du måste gå ut eller dylikt.
Ta hand om dig.

VoDaresVins
2017-08-30, 08:29
Var på en biofilm med extremt hög volym, nu 3 dagar senare har jag fortfarande lite molande värk i öronen och är väldigt ljudkänslig. Något jag bör kolla upp eller är det bara att hoppas att det ger sig? Lugnt att lyssna på låg volym under tiden eller ska jag "vila" öronen helt?

För j*vligt att behöva uppleva nåt sånt. Går man på konsert kan man ju förvänta sig högt ljud men på biograf ska borde man ju kunna lita på att ljudet inte är på skadlig nivå. Jag är den som sällan klagar men det här vore nog ett fall där jag hade klagat och krävt pengarna tillbaka. Har märkt med min tinnitus att jag blir nu för tiden väldigt irriterad av högt ljud.

Ladugårdsdörr
2017-08-30, 09:29
Jag har också lättare tinitus i kombination med något nedsatt hörsel. Kom nog ganska tidigt då jag vill minnas att det alltid blev extra hörselundersökningar när jag gick i låg/mellanstadiet. En kombination av känslig hörsel och att det inte alltid var så noga med hörselskydd när man var med farsan i garaget, åkte skördetröska med morfar eller lekte med smällare är orsaken. Minns speciellt en påsk då det ringde i öronen i en vecka efteråt.
Fick i alla fall göra lumpen så helt illa är det inte och försöker vara extra noga med hörselskydd och kör gärna både proppar och kåpor. Går aldrig på konserter osv. Användandet av in-ear försöker jag begränsa även om det ibland slarvas.
Tinitusen gör sig påmind främst när jag är trött eller sitter i ett väldigt tyst rum. Märker ingenting av hörselskadan förutom att det kan vara svårt att höra vad folk säger i högjudda miljöer såsom pubbar.
Tar min tinitus (och farsans dåliga hörsel efter ett långt arbetsliv inom tung industri) som en rejäl smäll på fingrarna och är numera noga med skydd både av mina och mina ungars öron.

baktung
2017-08-30, 10:40
Tinnitus är ett av symtomen jag fick av min ångest. Det kom på slutet när ångesten var som värst och jag inte kunde ställa mig upp utan att det snurrade. Det var ett långsamt tumlande ljud som jag hörde hela tiden. Blev av med det när jag fick ny ångestdämpande medicin men kan höra det vagt efter en jobbig dag när jag försöker somna med öronpropparna i.

xan
2017-08-30, 11:29
För j*vligt att behöva uppleva nåt sånt. Går man på konsert kan man ju förvänta sig högt ljud men på biograf ska borde man ju kunna lita på att ljudet inte är på skadlig nivå. Jag är den som sällan klagar men det här vore nog ett fall där jag hade klagat och krävt pengarna tillbaka. Har märkt med min tinnitus att jag blir nu för tiden väldigt irriterad av högt ljud.

Ja, det var en krigsfilm och varje gång ett skott avfyrades ryckte man till i sätet. Kändes som att man var i ett riktigt krig lol. Bad personen som skötte volymen att sänka flera gånger, vilket han gjorde, men det var fortfarande skadligt högt så vi stack efter 5 minuter. Gick till kassan och krävde pengarna tillbaka, men hon som stod där hade ingen aning vad hon skulle göra och jag orkade inte leta upp någon ansvarig så jag struntade i det. Om värken och ljudkänsligheten inte försvinner kommer jag vända upp och ned på hela jävla SF, den saken är säker. *bs*

VoDaresVins
2017-08-30, 16:08
Ja, det var en krigsfilm och varje gång ett skott avfyrades ryckte man till i sätet. Kändes som att man var i ett riktigt krig lol. Bad personen som skötte volymen att sänka flera gånger, vilket han gjorde, men det var fortfarande skadligt högt så vi stack efter 5 minuter. Gick till kassan och krävde pengarna tillbaka, men hon som stod där hade ingen aning vad hon skulle göra och jag orkade inte leta upp någon ansvarig så jag struntade i det. Om värken och ljudkänsligheten inte försvinner kommer jag vända upp och ned på hela jävla SF, den saken är säker. *bs*

Tråkigt att de inte kunde hantera saken bättre. Hoppas du inte fått nåt bestående. Hann ha ringande öron flera gånger innan det blev permanent men brukade nog försvinna inom typ ett dygn då.