handdator

Visa fullständig version : Tips på superset-program med skivstång/fria vikter?


kampsporttjej
2013-11-11, 05:41
Hej!


Bakgrund:
Har varit runt på nätet och letat superset-program men har inte hittat något som inte inneburit "maskinträning"/tusen olika övningar/5 dagar i veckan".

Önskemål:
Vill köra relativt mycket basövningar, helkropp osv med skivstång (ääälskar att göra marklyft, squats, etc)/fria vikter, och siktar på att träna 3 ggr i veckan. Kanske ska tilläggas att jag är ute efter en programmering med variation av få repetitioner vs många repetitioner. Inte så mycket fokus "8-12" reps-grejen m.a.o. (Om det dock är en självklar del i en 12 veckors-programmering så visst, men inte huvudfokus på hypertrofi här, snarare styrka och uthållighet)

Har någon länktips kring detta, antingen i form av ett färdigt program eller en vettig sida för mer kunskap om den här typen av superset-programmering? Vore mycket uppskattat :)

kampsporttjej
2013-11-11, 05:57
Ska tillägga... läste "Stronglifts 5x5"-inlägget överst, såg svinbra ut. En tanke är, är det en god idé att superset:a "Stronglifts 5x5" men att vissa veckor göra dem till en "Stronglifts 5x15"?

Snubben
2013-11-11, 08:18
Hej!


Bakgrund:
Har varit runt på nätet och letat superset-program men har inte hittat något som inte inneburit "maskinträning"/tusen olika övningar/5 dagar i veckan".

Önskemål:
Vill köra relativt mycket basövningar, helkropp osv med skivstång (ääälskar att göra marklyft, squats, etc)/fria vikter, och siktar på att träna 3 ggr i veckan. Kanske ska tilläggas att jag är ute efter en programmering med variation av få repetitioner vs många repetitioner. Inte så mycket fokus "8-12" reps-grejen m.a.o. (Om det dock är en självklar del i en 12 veckors-programmering så visst, men inte huvudfokus på hypertrofi här, snarare styrka och uthållighet)

Har någon länktips kring detta, antingen i form av ett färdigt program eller en vettig sida för mer kunskap om den här typen av superset-programmering? Vore mycket uppskattat :)

Varför inte bara växla mellan låg- och hög-rep pass/vecka/månad/vad du nu vill?

z_bumbi
2013-11-11, 08:29
Ska tillägga... läste "Stronglifts 5x5"-inlägget överst, såg svinbra ut. En tanke är, är det en god idé att superset:a "Stronglifts 5x5" men att vissa veckor göra dem till en "Stronglifts 5x15"?

Nej

Ett superset är två set i två olika övningar som du kör utan vila mellan seten och jag misstänker att du menar något helt annat?

kampsporttjej
2013-11-11, 09:01
Snubben: Självklart är det vad jag är ute efter,min fråga är mer utifall att någon känner till ett trevligt superset-program med skivstång/fria vikter/egna kroppsvikten... och hur ett sådant typ 12-veckors program skulle se ut, om reps bör varieras.

Z-Bumbi: Japp, två övningar som varvas utan vila är precis vad jag menar.
Tänkte att det kanske går att para ihop övningarna i "stronglift"?

Snubben
2013-11-11, 09:22
Snubben: Självklart är det vad jag är ute efter,min fråga är mer utifall att någon känner till ett trevligt superset-program med skivstång/fria vikter/egna kroppsvikten... och hur ett sådant typ 12-veckors program skulle se ut, om reps bör varieras.

Z-Bumbi: Japp, två övningar som varvas utan vila är precis vad jag menar.
Tänkte att det kanske går att para ihop övningarna i "stronglift"?

Jag förstår inte varför du vill supersetta så pass mycket men ta ett program och kör. Sedan får du mixtra mellan övningarna för att se vad du upplever skönast/bäst för dig. Något specifikt med specifika övningar är inget som jag har stött på. Att supersetta är juh inte direkt ett specifikt program i sig..

TranceII
2013-11-11, 10:11
Snubben: Självklart är det vad jag är ute efter,min fråga är mer utifall att någon känner till ett trevligt superset-program med skivstång/fria vikter/egna kroppsvikten... och hur ett sådant typ 12-veckors program skulle se ut, om reps bör varieras.

Z-Bumbi: Japp, två övningar som varvas utan vila är precis vad jag menar.
Tänkte att det kanske går att para ihop övningarna i "stronglift"?

Visst kan du supersetta t.ex. knäböj och pull-ups men risken är då att du helt enkelt står stilla och inte går framåt i böj eftersom du inte orkar pressa dig lika mycket som du skulle med vanlig vila.

Varför vill du köra superset på allt? Har du ont om tid när du kör?

Payter
2013-11-11, 10:19
Jag brukar köra så vid tidsbrist.I dag t.ex blir det dips-Trx rodd med fötterna uppe.Bra sätt att få mycket gjort på kort tid.Däremot vet jag inte om jag skulle "superseta" mark eller böj.

drkrupp
2013-11-11, 22:34
Saker jag brukar superseta:
Bänkpress + rodd
Axelpress + chins
Bicepsövning + tricepsövning

z_bumbi
2013-11-12, 10:29
Z-Bumbi: Japp, två övningar som varvas utan vila är precis vad jag menar.
Tänkte att det kanske går att para ihop övningarna i "stronglift"?

Det är inga större problem att göra om hela programmet om man vill köra superset men det du får ut efter den processen är inget som liknar det som du började med så det går lika snabbt att göra ett program från grunden. Stronglift har ett specifikt mål och programmet är också skapligt inriktat på just det målet.

Fast jag är inte heller med på varför du vill köra supersets på allt.