handdator

Visa fullständig version : Im just saying...


Fettecke
2013-11-10, 13:22
Jag tänkte skriva ner lite punkter över vad Jag tycker tränande individer bör fundera över när det gäller lite olika saker. Allt är egentligen logiskt i min mening, men jag vill ändå påpeka detta Igen så det kanske sätter sig i någons skalle.

- Sök kunskap om ditt lyftande. Många lyfter omedvetet fel och kommer troligen få skador eller utebliven förbättring. Det jag menar är att vara källkritisk till ditt lyftande. Kroppen är inte byggd för felaktiga lyft! Många bara "tränar" utan att vara medveten om konsekvenserna av det hela.
Det är trots allt en rätt viktig grej vi pratar om för att undvika skador.

- Var källkritisk till informationsflöden du tar till dig. Bilda dig en Egen uppfattning innan du börjar med en ny diet / träningsschema eller vad det nu handlar om. Återigen pratar jag om kunskap och "varför -> därför"

- Kosttillskott- Många dricker gainer/protein etc och får energi via den vägen (ibland utan att veta vad det egentligen är också), nackdelen som jag tycker många missar är att gainer/protein mättar till viss del och KAN påverka att det "riktiga" målet mat inte äts pga mätthet från gainern/proteinet... Komihåg att en gainer/proteinshake är Komplement till ordinarie näringsintag (om du inte medvetet har en annan syn på vad gainer/protein är) Återigen handlar det om kunskap och "Varför -> Därför"

- Underskatta inte streching / stabiliserande / rehabiliterande övningar som komplement till ditt vanliga tränande, otroligt många personer har nedsatt rörlighet / svaga stödjande muskler och kommer direkt eller på sikt märka av det i form av skador, hämmande träning eller dålig/skadlig teknik i lyft.
Undersök då och då hur kroppen är, mät inte allt i biceps eller vikt på stången, det finns fler parametrar som berättar hur "bra" kroppen mår.

Den röda tråden genom min syn på träning är att medvetenhet/kunskap skapar förutsättningar. Nu säger jag inte att man ska läsa på allt, utan att man ibland ifrågasätter sin egen handling lite mer än vanligt och inte sväljer allt och bara kör på.

Exempel:
"En kompis tyckte jag skulle börja med proteinshaker, ok... vad är en proteinshake, varför behöver jag den och är proteinshaken det enda som funkar?, finns det alternativ, hur påverkar det resten av min kosthållning (det är ju ändå mat i flytande form) etc etc etc."

"Hörrö Anders, du borde köra marklyft, ok... vad är marklyft och varför?, hur utför jag den övningen på ett vettigt sätt?, vad ska jag tänka på?, vad är viktigt i den övningen?, vilka muskler tränar den övningen? etc etc. - Det jag syftar på är att det är inte bara att dra stången, det finns så mkt mer att tänka på utan att skada sig."

Bara Mina 5 cent.

Röda Björnen
2013-11-10, 13:28
Jaha, och diskussionen du vill få fram ?

King Grub
2013-11-10, 13:29
Jaha, och diskussionen du vill få fram ?

Vi har inga regler som säger att man måste inleda en tråd med antingen en fråga eller ett solklart diskussionsinlägg. Man får posta trådar med personliga tankar och funderingar också. Har du inget att säga, behöver du inte göra det.

Fettecke
2013-11-10, 13:29
Jaha, och diskussionen du vill få fram ?

Syftet är inte riktigt en diskution med min text, har du en annan syn så är det fritt fram att kapa mina argument =)

Syftet är att få ner det i skriven form och att folk läser och möjligen tar åt sig.

100
2013-11-10, 20:08
Jaha, och diskussionen du vill få fram ?

Varför så negativ?

Tycker det är bra skrivet av TS, texten hjälper säkert en o annan nybörjare.

Röda Björnen
2013-11-10, 21:16
Syftet är inte riktigt en diskution med min text, har du en annan syn så är det fritt fram att kapa mina argument =)

Syftet är att få ner det i skriven form och att folk läser och möjligen tar åt sig.

Menade inget negativt, förstod det som det var punkter man ville diskutera men såg inget utrymme för det så ställde bara en fråga om det.

Har ingen anledning att kapa något då jag håller med helt i allt du säger.

Bra skrivet, borde sättas upp som en sticky! :cheers:

MVH

Röda Björnen
2013-11-10, 21:18
Vi har inga regler som säger att man måste inleda en tråd med antingen en fråga eller ett solklart diskussionsinlägg. Man får posta trådar med personliga tankar och funderingar också. Har du inget att säga, behöver du inte göra det.

Anledningen till att jag skrev den posten var över en fråga jag hade om det fanns en diskussion, såvitt jag vet så är det tillåtet. *hug*

MVH

drkrupp
2013-11-10, 23:10
Många nybörjare vill lära sina egna misstag. Stretching och stabiliserande övningar är inte lika roligt, och är man ny på gymmet vill man träna roliga övningar. Såna man blir stark i.

Så nog behövs såna här tips.

Kul att du hänger i fortfarande Fettecke, jag minns dina 70 i bänk- och 100 i böj-filmer runt 2005 nånstans. Du har blivit stark :)

Linjedomarn
2013-11-11, 13:12
Är väl sant det du säger men känns som det är grejer som man måste komma fram till själv för det är omöjligt att berätta för någon nyfrälst som har planer på att bli störst i världen att t.ex hens ökningar kommer inte bli större på grund av att suga på någon proteinshake.. Det värsta svaret är "Det funkar för mig!".

I dagens Sverige känns det helt omöjligt att få tro på ödet eller gud men tro på aminosyror och testoboosters utan belägg är helt ok.