handdator

Visa fullständig version : Problem med njursten (för högt mejeriintag?)


TypeMyName
2013-11-09, 18:29
Hej!

Info: 20/man

Var på akuten igår pga. kraftiga buksmärtor. Läkaren där misstänkte att det kunde vara njursten. Dock så verkar det inte synas nånting i urinen/blodet.

Tror ni att det kan bero på för högt protein/mejeri-intag?

I mejeriväg brukar jag dra i mig 1L standard 3.0% arla mjölk + 500g lindahls kvarg om dan :).

Brukar även se till att dricka så mycket vatten att pisket blir genomskinligt!

Tacksam för svar! *hug*

Gpajpen
2013-11-09, 18:37
Du hamnar ett par hundra mg för högt på kalciumet med den kosten men med tanke på din ringa ålder sätter jag min stortå på något annat.

knuckles
2013-11-09, 22:22
Jag dricker säkert 3l mjölk om dagen och äter 250g kvarg. Har haft denna kost i omkring 6 månader utan besvär, hur länge har detta intag pågått?

Sverker
2013-11-10, 07:40
Oxalsyran kommer när vi äter protein. Se över proteinintaget så det inte blir för stort. Att sänka proteinintaget är säkert possitivt för dina njurar också, m a å urinämnet;).

TypeMyName
2013-11-10, 13:33
Oxalsyran kommer när vi äter protein. Se över proteinintaget så det inte blir för stort. Att sänka proteinintaget är säkert possitivt för dina njurar också, m a å urinämnet;).

Brukar snitta möjligtvis liiite över 2g/kgkv :em: trodde aldrig att detta skulle drabba mig...

fyfan känner mig som en gammal gubbe. Läkaren sa att jag kunde fortsätta med min träning, vad säger ni :)?

Tolkia
2013-11-10, 14:32
Det är absolut inte bara gamla gubbar som får njursten. Sverker har dock en poäng ang. proteinintaget; har man benägenhet att få njursten får man anpassa sig lite (läs på lite om njursten, vetja). Det är ju inte direkt anabolt att ha alltför många episoder när man ligger och vrider sig i smärtor, heller, om man nu är orolig för vad en ev. kostomläggning betyder för ens muskler.

TypeMyName
2013-11-10, 23:20
Det är absolut inte bara gamla gubbar som får njursten. Sverker har dock en poäng ang. proteinintaget; har man benägenhet att få njursten får man anpassa sig lite (läs på lite om njursten, vetja). Det är ju inte direkt anabolt att ha alltför många episoder när man ligger och vrider sig i smärtor, heller, om man nu är orolig för vad en ev. kostomläggning betyder för ens muskler.

Jahopp då vet man det! Har läst på lite om njursten men verkar mest komma in på sidor där det står att överdriven konsumtion av protein är farligt. Men 2g/kgkv brukar väl vara standard?

Hursomhelst vet jag inte ens om det är njursten än men om det är njursten hur mycket protein kan jag dra i mig per dag? Kommer med säkerhet dra ner på intaget men man vill ju samtidigt sköta kosten så att säga :)

Gpajpen
2013-11-11, 09:27
Oxalsyran kommer när vi äter protein. Se över proteinintaget så det inte blir för stort. Att sänka proteinintaget är säkert possitivt för dina njurar också, m a å urinämnet;).

Resten av träningssverige som ligger på 2-5g protein /kg kroppsvikt dag efter dag år efter år bör alltså oroa sig? I princip alla högenergiförbrukare också (svårt att inte komma upp i mycket protein)

Sverker
2013-11-11, 19:46
Onödigt och dyrt att äta över 2 gram protein / kg kroppsvikt. Finns inget som pekar på att det finns något possitivt med det.

Njursten är kristaller av oxalsyra och kalcium. Kalcium finns i kroppen men oxalsyran kan vi styra över. Proteinet är en väg, undvika rabarber, spenat etc en annan.

Är vi högenergiförbrukare går det att öka intaget av ris, majs, fett etc.

Alltidxx
2013-11-13, 12:10
fyfan känner mig som en gammal gubbe. Läkaren sa att jag kunde fortsätta med min träning, vad säger ni :)?
Ja det är ju knappast träningen som gett dig njursten.

Njursten är kristaller av oxalsyra och kalcium. Kalcium finns i kroppen men oxalsyran kan vi styra över.
Man bör tänka på att få i sig tillräckligt med magnesium också om man har höga kalciumintag. Annars ska det tydligen bli - vad ska man säga - "kalkavlagringar" typ i kroppen. Det har jag läst iallfall, vet inte hur väl det stämmer.

MrLomax
2013-11-13, 16:01
Det troliga är väl att du har defekta njurar och inte att det är fel på kosten. Men eftersom du kanske har något defekta njurar bör du därför förändra kosten? Jag hade själv njursten första halvan av 2013 och det var inte skönt. Tyvärr känns det som att den är på väg tillbaka. Jag har en känsla på exakt samma ställe att något är på G.

Sverker
2013-11-13, 18:09
Man bör tänka på att få i sig tillräckligt med magnesium också om man har höga kalciumintag. Annars ska det tydligen bli - vad ska man säga - "kalkavlagringar" typ i kroppen. Det har jag läst iallfall, vet inte hur väl det stämmer.

Du kan inte konkurrera ut kalcium med magnesium när det kommit ut i kroppen. De finns på helt olika ställen. Det är t o m så att de stimulerar upptaget av varandra i tarmen.

Kalkavlagringar är en sekundär effekt av att det ansamlas oxiderat kolesterol i blodkärlsväggarna. Primärt måste du minska mängden oxiderat kolesterol. Kalcium ska cirkulera fritt i blodet. Kroppen är duktig på att reglera mängden fritt kalcium i blodet. Värt att tänka på när man våldsamt överdoserar D-vitamin och riskerar hyperkalcemi.

Gpajpen
2013-11-13, 19:21
Du kan inte konkurrera ut kalcium med magnesium när det kommit ut i kroppen. De finns på helt olika ställen. Det är t o m så att de stimulerar upptaget av varandra i tarmen.

Kalkavlagringar är en sekundär effekt av att det ansamlas oxiderat kolesterol i blodkärlsväggarna. Primärt måste du minska mängden oxiderat kolesterol. Kalcium ska cirkulera fritt i blodet. Kroppen är duktig på att reglera mängden fritt kalcium i blodet. Värt att tänka på när man våldsamt överdoserar D-vitamin och riskerar hyperkalcemi.

Undvika D-vitamin helt alltså? Eller vart går gränserna. Jag brukar ta en tablett på 2000ie 2-3 ggr i veckan. Dvs låååååångt under det dom flesta förespråkarna på det här forumet doserar.

Sverker
2013-11-13, 20:20
Hyperkalcemi är en hypotes.

Aktuella rekomendationer ligger kring 10 mikrogram så det blir säkert ett bra mål att sträva mot.