handdator

Visa fullständig version : Man kan inte öka hela tiden!


Allan
2013-11-09, 16:03
Ett farbroderligt råd: om man strävar efter att höja arbetsvikterna varje pass kommer man att gå sönder. Jag ser många som mot bättre vetande verkar försöka sätta personligt rekord varje träningspass.

Gör inte det. Kör tungt en period, kör därefter lite lättare en period, och därefter tungt igen en period.

Annars kommer skadorna med automatik, eller så blir ni övertränade. Det kallas för att periodisera sin träning, om man vill vara pretentiös. Eller så kallar man det sunt förnuft.

Man ska inte ha ont i axlarna, armbågarna eller korsryggen efter ett års träning. Ingen annanstans heller.

I all välmening

Rikard Jansson
2013-11-09, 16:53
Det hoppas jag att man kan, många träningsidéer och program går ju ut på det; men det viktiga i kakan är ju då att inte öka så fort man kan, utan slå små små PBn hela tiden i olika repsintervall med ofta flera reps kvar i tanken.

Röda Björnen
2013-11-09, 17:05
http://24.media.tumblr.com/tumblr_m6h8h6439G1rwcc6bo1_400.gif

muddler
2013-11-09, 17:21
Det här är faktiskt viktigt men trots att jag tränat nu i 10+ år går jag i den här fällan hela tiden, tvingar mig nu till program med deload och långsam progression då jag oundvikligen varje gång stangerar och blir svagare i slutändan.

XXXL
2013-11-09, 17:55
Det finns inga genvägar till framgång.

Diomedea exulans
2013-11-09, 17:59
Tack. Jag går i den fällan jämt.

Tobbey
2013-11-09, 18:38
Kostar att ligga på topp!

Kvicksilver
2013-11-09, 19:04
Ett farbroderligt råd: om man strävar efter att höja arbetsvikterna varje pass kommer man att gå sönder. Jag ser många som mot bättre vetande verkar försöka sätta personligt rekord varje träningspass.

Gör inte det. Kör tungt en period, kör därefter lite lättare en period, och därefter tungt igen en period.

Annars kommer skadorna med automatik, eller så blir ni övertränade. Det kallas för att periodisera sin träning, om man vill vara pretentiös. Eller så kallar man det sunt förnuft.

Man ska inte ha ont i axlarna, armbågarna eller korsryggen efter ett års träning. Ingen annanstans heller.

I all välmening
Men det är TRÅKIGT att lyfta lättare.
Min coach har satt mig på en sån period just nu... i all välmening. *grr*

Morty
2013-11-09, 19:14
Ett farbroderligt råd: om man strävar efter att höja arbetsvikterna varje pass kommer man att gå sönder. Jag ser många som mot bättre vetande verkar försöka sätta personligt rekord varje träningspass.

Gör inte det. Kör tungt en period, kör därefter lite lättare en period, och därefter tungt igen en period.

Annars kommer skadorna med automatik, eller så blir ni övertränade. Det kallas för att periodisera sin träning, om man vill vara pretentiös. Eller så kallar man det sunt förnuft.

Man ska inte ha ont i axlarna, armbågarna eller korsryggen efter ett års träning. Ingen annanstans heller.

I all välmening

Man kan absolut persa varje träningspass, det gäller bara att vara lite kreativ med vad man mäter. Och inte försöka persa i alla saker man mäter samtidigt eller för den delen ligga nära sitt pers.

Exempel:
Pass 1: 5x100kg (repspers på 100kg
Pass 2: 7x92,5kg (repspers på 92,5)
Pass 3: 5x10@50kg (på 12 minuter, tidspers)
Pass 4: 1x105kg (viktpers)
Pass 5: 6x100kg (repspers)
Pass 7: 4x5@90kg (volympers)

Osv.

Desto bättre man blir desto mer uttänkt måste man dock vara i sitt tränande. Energin ska läggas där mesta nytta kan nås och pers, något pers, kan bara slås en gång i veckan kanske på ett breakthrough-pass.

KalleTeodor
2013-11-09, 19:42
körde deload en vecka för 1 månad sen. tog mig 3 veckor att komma tillbaka att komma tillbaka till samma vikt på hantelpessarna igen!! deload - nej tack.

nyvaken
2013-11-09, 19:52
Bra, försöker tänka så också. Nu ska jag köra frontböj i två veckor istället för knäböj just för variation och lättnad. Nån skrev för nåt år sedan att har man aldrig skadat sig har man inte tränat på riktigt, men jag accepterar inte det. God trea efter mer styrka och bättre utseende är skadeförebyggning, inte skaderiskhöjning.

Tobbey
2013-11-09, 19:56
körde deload en vecka för 1 månad sen. tog mig 3 veckor att komma tillbaka att komma tillbaka till samma vikt på hantelpessarna igen!! deload - nej tack.

Hur deloada du då? Deload är ju inte direkt att inte träna på 1 vecka. Gäller att behålla samma frekvens eller rättare sagt träningsmönster bara det att vikterna är lättare, men inte för lätta. Detta gör man för att behålla motoriken i lyftet. Sen kan man ju jobba på annat under tiden man inte lyfter tungt under en deload-period, typ rörlighet osv.

KalleTeodor
2013-11-09, 19:57
Hur deloada du då? Deload är ju inte direkt att inte träna på 1 vecka. Gäller att behålla samma frekvens eller rättare sagt träningsmönster bara det att vikterna är lättare, men inte för lätta. Detta gör man för att behålla motoriken i lyftet. Sen kan man ju jobba på annat under tiden man inte lyfter tungt under en deload-period, typ rörlighet osv.

körde på 55-70 procent av mina normala vikter. samma volym och samma längd på vila.

ceejay
2013-11-09, 19:58
körde deload en vecka för 1 månad sen. tog mig 3 veckor att komma tillbaka att komma tillbaka till samma vikt på hantelpessarna igen!! deload - nej tack.

Man behöver inte köra en deload bara för sakens skull. Känns det bra så är det ju bara att lyfta på som vanligt och utmana sig själv.

major Pectoralis
2013-11-09, 20:49
Det viktiga är att man har balans mellan återhämtning och träning.

Knappast behöver man "deloada" om man inte "over-reachar". Vilar man en vecka mellan vara ryggpass så har man ju praktiskt taget deloadat mellan varje pass dessutom...
Undantaget om man känner sig sliten. Då är det självklart bra att vila - eller variera sin träning med något nytt.

Vitkål
2013-11-09, 21:15
Hur fan kan en veckas deload göra att du tappar så pass att det tar dig tre veckor att komma tillbaka?

Jag kan vara borta en vecka och ligga på samma vikter/högre.

Diomedea exulans
2013-11-09, 21:27
Jag slutade träna åtta veckor tidigare i år, där kan man snacka om styrkeförlust! Nu fyra månader efter är jag fortfarande inte lika stark! :smash: